• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Birka klocka från 1939

Birka

Breitling
Hej!
För ett litet tag sedan ärvde jag min farmors gamla armbandsklocka, den är av märket birka och graverad med texten Inga 24/12 1939 så jag antar att den är tillverkad 1939.
Klockan fungerar inte i överhuvudtaget och jag tog den med mig till en urmakare för att få ett kostnadsförslag på reparation. Svaret jag fick var att de inte kunde reparera den eftersom det saknas reservdelar. Därför undrar jag om det går att byta ut det gamla urverket med ett nytt? Jag skulle så gärna vilja få klockan att fungera igen och eftersom jag inte tror att den är speciellt värdefull i pengar tänkte jag att det inte gör så mycket om urverket inte är i original.
Vad tror ni?
 

Scaramanga

Patek
2-Faktor
Bilder?

Det är inte säkert att det behöver bytas delar. Kan räcka med rengöring och nya oljor om du har tur. Har du otur och delar behövs så har du hamnat på rätt ställe för att hitta ett donatorverk eller hjälp med var du ska söka.
 

Birka

Breitling
Klockan är fortfarande inlämnad, jag ska hämta ut den så fort jag får tid i slutet av veckan. Då den ändå var inlämnad hos en urmakare i nästan tre veckor utgår jag ifrån att han/ hon undersökt urverket ordentligt och kommit fram till att det är trasigt.
Jag har ingen bild i nuläget men jag kan ta och lägga upp en så snart jag hämtat ut klockan.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Birka använda vad jag vet enbart ebauche-verk, så det borde förhoppningsvis inte vara jättesvårt att få tag i ett begagnat verk som du kan ta delar från.
 
B

Banankontakt

Guest
Klockan är fortfarande inlämnad, jag ska hämta ut den så fort jag får tid i slutet av veckan. Då den ändå var inlämnad hos en urmakare i nästan tre veckor utgår jag ifrån att han/ hon undersökt urverket ordentligt och kommit fram till att det är trasigt.
Jag har ingen bild i nuläget men jag kan ta och lägga upp en så snart jag hämtat ut klockan.

Om urmakaren gjort en undersökning, se till att få reda på vad som är trasigt. Kanske be att få det uppskrivet om det blir tekniskt svårt. Det kan ju spara tid och underlätta om man ska hitta delen/delarna som behövs.
 

Birka

Breitling
Jag klarar inte av att laga klockan själv även om jag hittar delarna, det tror jag inte iallafall. Jag vet nämligen i princip ingenting alls om klockor.
Något tips på var man kan lämna in den och få den lagad? Bor i Mölndal utanför Göteborg. Just nu är klockan inlämnad hos kungsur i Kungsbacka.
 

Birka

Breitling
Verkar tyvärr inte som att jag kommer att ha råd att laga klockan :-(.
Hade väl hoppats att det kanske fanns någon budget lösning där man bytte ut hela det gamla urverket mot ett nytt till ett inte allt för högt pris.
Men det verkar ju som att det skulle kosta ett par tusen att få den lagad och så mycket pengar har jag inte.
 

christer12

Cartier
När du får tillbaka klockan så uppdatera tråden med bilder och info från från urmakaren så finns det säkert nån här på forumet som kan hjälpa dig för en mindre slant.
 

Birka

Breitling
Urmakaren som tittade på den upptäckte tydligen att rotorn (vad det nu är) var trasig och att han inte kunde få tag på reservdelar. Sedan tittade han inte närmare på den.
 

Birka

Breitling
2016-12-01 17.18.26.jpg
 

rogart-63

Patek
Taskig bild? Men skulle inte tror att din urmakare var så sugen att meka med den? Så han slängde bara ur sg nåt om att rotorn var trasig? Skulle inte tror att det är en automat utan ett manuellt verk? Gissar att fjädern är av? Säkert behövs en rengörning oxå? Leta reda på en urmakare som vill fixa din farmors klocka istället?
Och för att det står 24/12 39 behöver det väl inte betyda att den är tillverkad på julafton 1939? Julklapp eller födelsedag kanske?
 

Birka

Breitling
Nej, den är troligtvis inte tillverkad på julafton, drog väl mest slutsatsen att den är tillverkad 1939 eftersom man inte ger bort en gammal klocka i julklapp. Den är ju definitivt inte gjord efter 1939 iallafall.
 

Birka

Breitling
Zentan ser iallafall utvändigt precis ut som min klocka. Hur tar man en bild på verket? Kan som sagt ingenting om klockor. Jag har tyvärr inte någon bättre kamera än denna heller...
 

Birka

Breitling
Hej! Är det någon här som har möjligheten och kunskapen till att laga min klocka?
Helst för under tusen kronor. Annars får jag vänta med att laga den tills jag får en inkomst och möjlighet att skicka in den till en urmakare i stil med farfarsklocka.
Jag vore tacksam för svar och om någon har möjlighet att laga den åt mig vore jag mycket tacksam för det också eftersom klockan betyder väldigt mycket för mig (farmor dog i oktober och detta vore ett sätt att alltid bära med mig ett minne av henne).
 

Martin Lovasz

Audemars
Flera här som kan laga den åt dig utan större problem för några hundralappar och som sagt många av oss sitter med lådorna fulla av dessa gamla klockor. Skall själv börja på en damklocka åt en annan användare i morgon.
 

Birka

Breitling
Flera här som kan laga den åt dig utan större problem för några hundralappar och som sagt många av oss sitter med lådorna fulla av dessa gamla klockor. Skall själv börja på en damklocka åt en annan användare i morgon.
Skulle du vilja laga min klocka också? Om du har tid och möjlighet givetvis. Jag skulle som sagt bli väldigt glad, och jag betalar såklart.
 
Topp