• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bitcoin, Ether och andra kryptovalutor

D

Deleted member 5780

Guest
Som sagt undvik krypto nu när jag köpt ;) de 4ksek är värda ca 3ksek nu. Ser fram emot att de lär gå ned mot noll inom någon månad som ett definitivt bevis på att allt sparande är meningslöst. Bättre att konsumera o ha skoj.
Ja, dina utsvävningar med månadspengen i ett av de mest volatila spelulationsnästena i mannaminne måste ju vara empiri nog för att dra statistiskt signifikanta slutsatser om sparande i allmänhet ;)
Just nu är krypto ungefär lika volatilt som V75. Kanske kul att leka, men belåna inte huset...
 
D

Deleted member 5780

Guest
Vad tror ni ang. senaste nedgången i ETH från 350 EUR till 225 EUR? Var det den stora korrigeringen efter senaste månadernas kraftiga uppgång? Har läst lite varstans (bl.a. här) att ICO's i andra altcoins med ETH som betalning också drivit upp ETH-kursen kraftigt. Förstår dock inte hur det hänger ihop riktigt. Någon som kan förklara? Enligt denna koppling, går kursen ner igen när altcoin haft sin introduktion eller vad?
Hur tänkte du själv när du gjorde din analys innan köp?
 

JohnDoe

Rolex
Ja, dina utsvävningar med månadspengen i ett av de mest volatila spelulationsnästena i mannaminne måste ju vara empiri nog för att dra statistiskt signifikanta slutsatser om sparande i allmänhet ;)
Just nu är krypto ungefär lika volatilt som V75. Kanske kul att leka, men belåna inte huset...
Tycker det är då sjukt kul att allt jag placerar i aktier, fonder etc sedan -95 har i princip alltid gått back. Har lärt mig att jag helt enkelt ska konsumera inte spara. Sen vet jag inte vad du menar med månadspeng eftersom jag nog är betydligt äldre än dig :)
 

rdianat

Cartier
2-Faktor
Hur tänkte du själv när du gjorde din analys innan köp?
Förstår inte vad din fråga har med min fråga att göra? Jag vet att krypto är ett tillgångsslag som uteslutande styrs av spekulation och nyheter i detta skede, så du behöver inte övertyga mig med syrliga kommentarer för att påvisa min dumdristighet vad gäller högriskinvesteringar... :) Det här med ICO i andra altcoins och dess påverkan var dock något jag stötte på efter att jag köpte. Jag sitter tryggt kvar i båten...köpte vid lägre nivåer än nuvarande och sålde inte heller när kursen stod i över 300 EUR/ETH eftersom jag inte har förmåga att pricka toppar och dalar (vad skulle man ens basera det på...), så jag tänkte hålla min position i ett par år åtminstone och låta tiden utvisa om Ethereum kommer revolutionera världen eller gå samma öde till mötes som Push-tekniken på slutet av 90-talet. :)
 

Kvisten

Cartier
2-Faktor
Vad tror ni ang. senaste nedgången i ETH från 350 EUR till 225 EUR? Var det den stora korrigeringen efter senaste månadernas kraftiga uppgång? Har läst lite varstans (bl.a. här) att ICO's i andra altcoins med ETH som betalning också drivit upp ETH-kursen kraftigt. Förstår dock inte hur det hänger ihop riktigt. Någon som kan förklara? Enligt denna koppling, går kursen ner igen när altcoin haft sin introduktion eller vad?

En väntad nedgång. ETH kommer att växa på sikt, men det har gått alldeles för fort under de senaste veckorna och prisuppgången har till stor del baserats på ICO:er. Jag spår en fortsatt nedgång innan det vänder upp igen. Om du investerar långsiktigt behöver du inte oroa dig så mycket då det inte är långsökt att ETH hamnar på över $1000 inom ett år eller så.

Men så här är det, ETH är ju främst en "distributed computing"-plattform där smarta kontrakt kan köras. Oändligt många användningsområden, men idag används plattformen främst för att lansera nya valutor ("tokens") genom ICO:er. Dessa är alltså valutor som inte har en egen Blockchain utan ligger på Ethereums blockchain. Nu när hypen är stor får vissa nya valutor som lanserats genom en ICO löjliga värderingar. Stor potential på sikt men på tok för hög värdering på så här kort tid. Precis som under IT-bubblan. Tänk att en grupp människor skapar en ny token som ska lösa ett problem (typ en token som ska användas för att kunna överföra pengar helt anonymt). De skapar ett smart kontrakt genom Ethereum där folk kan köpa den nya valutan till ett lågt pris fast med hög risk, innan den lanseras. Eftersom hypen är så stor idag (och att många drivs av FOMO) får de in 200 miljoner USD. Så då har den nya valutan en market cap som kan liknas vid Klarnas market cap. Problemet är att den nya valutan inte ens har en klar produkt som är testad, medan Klarna idag har hand om typ en tredjedel av Sveriges onlineköp. Och eftersom detta körs på Ethereumnätverket måste alla som investerar i den nya valutan först köpa ETH och sedan köpa den nya valutan med sina nyköpta ETH. Så säg att de 200 m USD som man fått in motsvaras till hälften av ETH som folk redan hade, medan hälften (100 m USD) utgörs av ETH som folk köpt med fiat bara för att kunna investera i ICO:n. Detta driver ju upp priset på ETH så klart då efterfrågan är stor. När den nya valutan lanseras tas endast en pytteliten del av pengarna ut för att betala för utvecklingen och driften av valutan (betalning till programmerare, elkostnad etc etc). För detta ändamål avsätter man kanske 2 m USD för 2-3 år. Resten, 198 m USD, håller man i ETH. Och oftast är de smarta kontrakten varigenom ICO:n skedde uppbyggda så att de ETH man har fått in INTE kan spenderas under en viss tid. De är alltså låsta. Men när tiden gått ut kan man börja spendera pengarna, och eftersom kostnaderna ökar så måste man spendera mer och mer. Och när många ETH säljs så faller efterfrågan, varför också kursen faller. Detta behöver dock inte betyda att kursen faller då efterfrågan på ETH kan öka globalt sett. Vilket också sker idag, då detta ännu är en ung marknad och mycket nya pengar kommer in dagligen. Men eftersom det är en sån jävla hype nu lanseras nya valutor titt som tätt - i princip en om veckan - varför den globala efterfrågan inte hinner ikapp. Och eftersom ICO:er leder till sjuka värderingar kommer man in på bubbelterritorium på kort sikt. Ett problem i allt detta är ju också att många av ICO:erna som sker inte har något riktigt värde alls utan lanseras av folk som vill utnyttja hypen för att tjäna sig en hacka. Klassisk pump and dump. Det är därför jag förväntade mig en rejäl nedgång. Men å andra sidan växer marknaden explosionsartat (massa nya pengar som kommer in lkonstant) så det är bara en tidsfråga innan ETH växer igen. Och egentligen räcker det med att en eller två av de nya valutorna som lanserats slår igenom (uppfyller det de hade tänkt göra, och på ett bra sätt) för att även ETH exploderar i värde.

Som sagt undvik krypto nu när jag köpt ;) de 4ksek är värda ca 3ksek nu. Ser fram emot att de lär gå ned mot noll inom någon månad som ett definitivt bevis på att allt sparande är meningslöst. Bättre att konsumera o ha skoj.

Alltså man kan ju inte bara slänga in pengar utan att tänka efter och hoppas på att de ska öka i värde. Du får ju analysera läget lite i alla fall. Bara för att ett värde går upp med 1000 % på två år betyder det inte att den kortsiktiga uppgången är konstant. Det går upp och ner dagligen. Långsiktigt kommer värderna förmodligen gå upp rejält, men du får ändå se till att tima dina köp. Du har köpt dina valutor precis innan en kortsiktig nedgång och därför ser du en nedgång i ditt innehav. Om du väntade i en dag eller två, eller om du köpte ett par dagar tidigare, så skulle ditt innehav gått upp med motsvarande summa kanske. Så det gäller ju att kolla på prisutvecklingen lite och köpa när marknaden faller. Men oroa dig inte - om du låter bli att röra ditt innehav kommer du snart se en ökning.

Jag läste lite vagt om crypto och 1 augusti? Att det kommer bli extra svajigt (krasch) kring augusti. Ska se om jag finner info som jag kan bidra med.

Edit: läs topkommentaren
https://www.reddit.com/r/Bitcoin/comments/6f6gr6/question_for_the_rest_of_us_august_1/

Bitcoin tampas med en hel del problem som man nu vill lösa. Ett par olika lösningar finns och olika sidor vill ha olika lösningar. Eftersom alla förändringar måste ske på ett demokratiskt vis måste de olika sidorna enas o en lösning. 1 augusti är deadline. Om de inte gör det kommer en hard fork att uppstå och BTC kommer att delas i två valutor. Förhoppningen är att en av dessa kommer att bli större och få majoritetsstöd till den grad att den andra försvinner, vilket i så fall innebär att saker och ting fortsätter som vanligt, fast med ett förbättrat Bitcoinnätverk. Om det inte händer så kommer vi istället att ha två olika Bitcoins (ungefär som Ethereum och Ethereum Classic). För den enskilda individen innebär detta att om du har 10 BTC så kommer du nu att ha 20 (10 på det ena nätverket och 10 på det andra). Men eftersom antalet BTC fördubblas medan market cap förblir så kommer värdet på varje enskild BTC att gå ner varför många är rädda för att även om man har dubbelt så många BTCs som innan så kommer hela innehavet att vara värt mycket mindre än tidigare. Sedan finns det en del problem med själva delningen i det att man i början inte kommer veta om det blir två olika Bitcoins eller om det bara blir en i slutändan och i så fall vilken av nätverken som blir det "riktiga" nätverket. Risken här är att alla transaktioner som skedde i det "förlorande" nätverket efter att delningen skedde förloras för alltid och att man på så sätt förlorar massa pengar. Och vetskapen om denna problematik kommer att göra folk osäkra varför många kommer att sälja av sina innehav vilket leder till att värdet sjunker rejält.

Min bedömning är att det kommer att gå bra. Man ska inte behöva oroa sig för mycket för BTC är så stort nu att det inte skulle tillåtas att krascha. Och om allting flyter på så kommer nätverket att vara MYCKET bättre (man ska inte behöva vänta länge på att transaktioner ska ske) vilket kommer att leda till en värdeökning. Det viktigaste för den enskilda individen är att se till att om du inte har dina BTCs i cold storage att du kollar att din exchange (handelsplattform, typ kraken) där du har pengarna stöder BÅDA varianter av BTC och att du ser till att låta bli att göra transaktioner direkt efter att forken sker. Om en exchange stödjer exempelvis bara en variant av BTC och det sedan visar sig att den andra varianten blir det "riktiga" och enda Bitcoinnätverket så har du förlorat alla pengar som du har på handelsplattformen.

Sedan kan vi ju se fram emot att ETH kanske delas ÄNNU en gång. Det hände tidigare, med ETH och ETC, och det kan hända igen. Vitalik, geniet bakom Ethereum, vill gå över till proof of stake-mining från dagens proof of work-mining. Men för att detta ska ske måste alla datorer i nätverket rösta på att det ska bli så. Det är en stor sannolikhet att en stor del av miningnätverket inte kommer att stödja övergången varför vi kommer att få en till ETH-variant. ETH kommer att fortsätta med Vitalik och gänget genom proof of stake (framtidens ETH blir alltså ETH med proof of stake) medan en ny variant av ETH kommer att uppstå, som kanske komme att heta ETHPoW (ETH proof of work).

Något annat vi kan se fram emot är att Ripple förmodligen kommer att skjuta i värde. Min åsikt är att Ripple är rejält undervärderat idag. Ripple har testats av många banker (vilket har drivit upp värdet hittills) men det är först i sommar som bankerna ska börja använda Ripple på allvar. Och samtidigt kommer gänget bakom Ripple att låsa ca 75 % av alla XRP som finns (dvs ca 75 miljarder XRP). En stor användning av XRP kombinerat med en tillgång som går ner till en fjärdedel innebär en stor värdeuppgång. Varför jag tycker att 0,3 USD för en ripple är extremt lågt frågar du? För att bankerna skickar runt gaziljoner USD dagligen och när det bara finns 25 miljarder XRP i omlopp så innebär det att varje XRP kommer att vara värd betydligt mer än en dollar när bankerna börjar använda Ripple systematiskt (förhoppningsvis nu i sommar). Inte helt orimligt att en XRP blir värd uppemot $10 mot årets slut. Och när Ripple (bankernas krypto) går upp kommer förmodlien även Stellar Lumens (privatpersoners variant av Ripple) att gå upp också.

Men återigen, tänk på att kryptomarknaden är helt NY oc hatt alla dessa analyser innehåller för många antaganden för att kunna vara pålitliga. Vi har inget historiskt att jämföra med och vi kan inte spå exakt hur utvecklingen kommer att ske. Så ta mina ord med en nypa salt. Alla bör läsa på och göra sina egna analyser. Exempelvis gällande Ripple så finns också risken att bankerna börjar använda Ripple massivt, fast inte XRP-valutan som vi handlar, utan att de skapar en ny bankvaluta på Ripplenätverket som bara de själva kan använda. I så fall faller allting jag har sagt. Man vet aldrig. Fortfarande gäller tumregeln att man endast ska investera pengar som man har råd att förlora.
 
Senast ändrad:

Kvisten

Cartier
2-Faktor
Nu rasar marknaden rejält. Ner nästan 20 miljarder USD på en vecka - ett värde motsvarande 10 bolag i Klarnastorlek. Helt sjukt. Hur lågt kan market cap gå? Kommer bubblan spricka nu? Era tankar?

Helt väntat enligt mig. Är faktiskt rätt glad för att denna nedgång skedde nu. Det blev lite för galet ett tag. Men inget att oroa sig för - många analytiker menar att detta är en konsolidering inför nästa stora push. Frågan är bara hur länge kedjereaktionenerna kommer att fortsätta. Jag står i alla fall redo med lite fiat som ska investeras och ska försöka pricka rätt när det vänder. Landar ETH på ca $200 kör jag in allt där. Annars fördelas pengarna över BTC och Ripple. Ca 60 % av innehavet är i BTC idag, och vill egentligen inte ha mer än 50 % i BTC men i dessa volatila tider ser jag BTC som ett någorlunda säkert kort i alla fall. Planen är att köra in pengarna på Bittrex där altcoinutbudet är stort, för att sedan, när marknaden har återhämtat sig, handla med lite udda altcoins.

Vad händer om bubblan verkligen spricker nu och nedgången blir mer än -60%?
 

Leif

Cartier
Grymt spännande det här och helt galet samtidigt. Följer kraschen på tuben och paniken är total nu. Det här är som tidigare nämnt inte någon överraskning. Kolla den här ETH bilden
c4qr9qqcmu5z.png

Ett bokexempel på vad som sker nu med ETH.
Alla dessa ico:er som cashar in och all denna panik kan ge oss en grymt trevlig bounce framöver. Frågan är bara när.
 
D

Deleted member 5780

Guest
Nu rasar marknaden rejält. Ner nästan 20 miljarder USD på en vecka - ett värde motsvarande 10 bolag i Klarnastorlek. Helt sjukt. Hur lågt kan market cap gå? Kommer bubblan spricka nu? Era tankar?

Helt väntat enligt mig. Är faktiskt rätt glad för att denna nedgång skedde nu. Det blev lite för galet ett tag. Men inget att oroa sig för - många analytiker menar att detta är en konsolidering inför nästa stora push. Frågan är bara hur länge kedjereaktionenerna kommer att fortsätta. Jag står i alla fall redo med lite fiat som ska investeras och ska försöka pricka rätt när det vänder. Landar ETH på ca $200 kör jag in allt där. Annars fördelas pengarna över BTC och Ripple. Ca 60 % av innehavet är i BTC idag, och vill egentligen inte ha mer än 50 % i BTC men i dessa volatila tider ser jag BTC som ett någorlunda säkert kort i alla fall. Planen är att köra in pengarna på Bittrex där altcoinutbudet är stort, för att sedan, när marknaden har återhämtat sig, handla med lite udda altcoins.

Vad händer om bubblan verkligen spricker nu och nedgången blir mer än -60%?
Är det en bubbla alltså?
 

JohnDoe

Rolex
Själv saknar jag all förmåga och intresse för analyser av spekulativa "värdepapper". För mig framstår det mest som att alla "förståsigpåare" sitter med samma analysverktyg och leker följa john för att sälja/köpa först. Aktieanalyser baserade på reella bolagsvärden i form av försäljning etc slutade på 80-talet. Nu är det bara fantasivärden i startups med lägre omsättning än den lokala rörfirman på tre man. Jag ser alla "investeringsköp" som att köpa en trisslott, plötsligt händer det. Mest intressant är att alla glömmer hur fort det går när bubblorna spricker. Det enda som gäller är att folk behöver äta och bo. Förhoppningsvis hinner inte 08 bostadsmarknaden kollapsa helt innan jag hinner växla över till lämplig gård där jag i lugn o ro kan dra mig tillbaka.
 

MoHaha

Rolex
2-Faktor
"Investerade" kaffepeng i lite olika valutan i förgår och är redan rik ;)
Får dock dra ner från 11 till 10 koppar kaffe per dag kommande året för att finansiera köpet
Utfallet blir antigen att leva på 10 om dagen resten av livet eller om några år ha möjligheten att njuta av hundratal kaffekoppar per dag.
Hälsomässigt lär nog första alternativet vara att föredra...
 

Kvisten

Cartier
2-Faktor
Spännande utveckling under de senaste dagarna. En ganska väntad krasch, som jag dock trodde skulle fortsätta. Känns som att vi kan vara i en bull trap med ETH nu. Vad tror ni?

Ganska roligt att följa order books på kraken för ETH. Tidigare idag såg jag kanske 40-50 st köpordrar på raken - något som jag aldrig tidigare har sett. Och en inte obetydlig del köper för $50-$100k. Så visst finns det potential för en rejäl uppgång. Jag utnyttjade volatiliteten iaf och hittills verkar jag ha prickat rätt. Sålde det mesta av mina ETH vid $360 och köpte tillbaka runt $250 med resultatet att mitt ETH-innehav ökade med ca 20 %. Men jag är fortfarande skeptisk och står redo att dumpa ETH återigen. Status-ICO:n visade hur begränsat nätverket är idag och när så många olika tokens använder Ethereum blir det farligt. Det går helt enkelt för snabbt och tekniken hinner inte riktigt med. Jag oroar mig också för en potentiell krasch när investerare som fått in stora pengar genom ICO:er börjar sälja av ETH för att plocka ut sina vinster. Börjar bli lite för mycket ponzikänsla över ETH. Lillebrorsorna LTC och ETC kan dock dra stor nytta av oroligheterna kring BTC och ETH framöver.

Man har ju sett nu hur viktiga koreanerna, japanerna och kineserna är. Kollar man var det handlas mest dominerar de fullständigt, och då fattar man ju att man inte ska sälja/köpa förrän man ser hur de reagerar på vissa händelser (dvs vänta tills det är morgon i östasien för att se hur de reagerar på olika trender).
 

Leif

Cartier
Ganska svårt just nu att se vart vi är på väg, beror lite på tidsaspekten (1 vecka vs 1 månad). Det ser ut som om krashen är över, marknaden börjar sakta att återhämta sig. Många mynt ligger inte allt för långt från sina ATH men samtidigt tänker man: Bubbla, allt går åt helvete snart :banghead:
Jag "tror" vi kommer se fortsatt uppgång framöver, det vi ser som krashar m.m. sker under några få dagar, inte veckor eller månader. Allt går så sjukt snabbt här. Jag har blivit påverkad en del av snacket kring Antshares (kollegor och bekanta) och var grymt skeptisk till en början men jag kommer investera lite där. Man vet ju aldrig.
Går det åt skogen så gör det väl det. Satte 2 bitcoin i ROUND när den stod i max, är värt 0.4 Bitcoin nu :( men man har ju lyckats pricka in waves och några andra som gått skogstokigt framåt så in med en del i Antshares så får vi väl se. Annars ligger jag tungt i ETC fortfarande.
 

Kvisten

Cartier
2-Faktor
Hög volatilitet nu men jag tycker att det pekar på att konsolideringen är klar och att vi snart är på väg mot nya nivåer. Den duktiga dagtradearen kan nog tjäna sig en hacka iaf i dessa volatila tider. Många stora förändringar på ingång dock (1 aug för BTC, övergång till PoS för ETH osv) varför det är svårt att spå läget. Min gissning är att BTC och ETH fortsätter svaja ett tag inför nästa stora uppgång. Men risken finns ju så klart att det kraschar. Det gäller att vara lyhörd och eventuellt sälja innan en större krasch har realiserats. Jag tror dock att LTC, Ripple och ETC är relativt säkra kort. Zcash och Monero har också hållit sig förvånansvärt bra tycker jag. Sedan får man ju fatta hur relativt små dessa valutor fortfarande är. Det finns så jäkla mycket uttrymme för att institutionella investrerare ska komma in med massa nya pengar. Läste någonting någonstans om att stora fonder börjar rikta blickarna mot krypton.

ETH har hittills varit en framgångssaga för mig (jag har i princip alltid prickat någorlunda rätt, även om pricksäkerheten ju så klart hade kunnat bli bättre). Det enda som jag har förlorat stort på är Stellar Lumens. Köpte på mig rätt mycket när de var nära max och innehavet har gått ner med 70 % tror jag. Men jag är envis och kommer fan inte släppa mina Lumens förrän jag är på plus eller de är värda 0.

@Leif , Antshares har ju gått som tåget nu i ett par dagar. Tror du inte att det kanske är för riskabelt att köpa nu? Fortsätter uppgången? Kineserna köper Antshares som galningar så det finns ju stort uttrymme för värdeökningar där. Jag har kikat på Antshares men vågar inte riktigt köpa nu när de har tuffat på. Andra valutor med potential som jag har kikat på är Stratis och PIVX.
 

Leif

Cartier
@Kvisten jag håller med om denna höga risken med ANS, kollar jag däremot historiskt så har jag använt precis samma resonemang när det gäller t.ex . Waves eller iconomi, de har fortsatt upp efter massiva ökningar tidigare. Skulle bonka huvudet blodigt om jag hoppar in när ANS ligger på 40-50$, nu närmare den sig 10$, dags att hoppa in imo.
Friskt vågat, halva inne..
 

Veratio

Cartier
@Kvisten @Leif

Det är spännande allt sånt här. Har lite ETH, Ripple, köpt PING och TenX. Sugen på ANS som ni pratar om ovan också, värd att köra in några tusenlappar? Har totalt inga stora pengar, två månadslöner ungefär. Man har råd att förlora det, men möjligheterna är ju större! Hoppade dock på tåget på tok för sent, trots påstötningar från vänner. Nåväl. Ser faktiskt det hela mer som lott-köperi än investering av pengar på "riktigt". :)
 

Kvisten

Cartier
2-Faktor
@Kvisten @Leif

Det är spännande allt sånt här. Har lite ETH, Ripple, köpt PING och TenX. Sugen på ANS som ni pratar om ovan också, värd att köra in några tusenlappar? Har totalt inga stora pengar, två månadslöner ungefär. Man har råd att förlora det, men möjligheterna är ju större! Hoppade dock på tåget på tok för sent, trots påstötningar från vänner. Nåväl. Ser faktiskt det hela mer som lott-köperi än investering av pengar på "riktigt". :)

Två månadslöner räcker långt i kryptovärlden. Du bör dock vara medveten om riskerna och därför vara verkligen säker på att du har råd att förlora två månadslöner. Det är faktiskt rätt bra tid att handla krypto nu. Efter en rejäl uppgång har vi sett en konsolidering som förmodligen ännu inte är över. Om du timear det rätt kan du nog köpa på dig BTC och ETH rätt billigt. ANS har stor potential och det är inte omöjligt att den växer med flera hundra procent på ett år. Kineserna är galna i den och som en kinesisk ETH-variant har den stor potential. Byter namn till Neo i höst och tydligen ska regeringen också satsa på den på olika sätt. Jag följer läget och hoppas på att priset sjunker en aning. Vid $8 lägger jag in några tusenlappar.
 

Leif

Cartier
Dags att sammanställa månaden som gått.

Juli 1 2017
Market Cap: 95,6 B$ (+5,9%)
Bitcoin: 2443 $ (-4,9%)
Ethereum: 272 $ (+23%)
Ripple: 0,25 $ (-8,9%)
Litecoin: 38,95 $ (+41,2%)
NEM: 0,149 $ (-31,9%)
Dash: 169,81 $ (+17%)
Ethereum Classic: 17,72 $ (+6,6%)
Monero: 40,7 $ (-7,2%)
Stellar Lumen: 0,024$ (-36%)
Augur: 25,07$ (-1,3%)
Golem: 0,443$ (-2,8%)
Round: 0,056 $ (-53%)
.
.
.
Iconomi: 3,15 $ (+161%)


Röda siffror denna månaden på en hel del coins. Har vi hopp om Juli?!
 

MoHaha

Rolex
2-Faktor
Då har man passerad 5 dagar som "högriskspekulant"
Fungerar bra med transaktioner på Kraken när man fick klart med konto där.
Har spridit ut mig på 7-8 olika valutor.
Viktigt att diversifiera så man säkrar att man har några investeringar som går med förlust har jag lärt.
Också nåt om att inte trycka alla ägg in i samma höna....

Nog om det.
Min kaffepeng (KF) har i skrivande stund ökad till 1,36 KF.
I huvudsak tack vara att jag vaknade extrem tidigt söndag morgon. Öppnade Kraken och upptäckte en ny valuta för handel, EOS.
Köpte för 0,97 kl 04:00 söndag och sålde 20% av detta för 4,50 idag. Resterande 80% står kvar riskfritt med andra ord. (just nu i 3,90)
Bra mycket roligare än triss om man satsar belopp man kan förlora. Lägre än 0 lär det inte falla...
 

JohnDoe

Rolex
Statusrapport. Satte in 4ksek 6 juni, aktuellt värde ca 3100, testade lite eth runt 14 juni, loosade en del, ligger kvar i bitcoin tillsvidare. Har ingen aning om vad som skulle vara bättre. De pendlar ju upp/ned 50% över dagen. Saknar all daytrading insikt och har definitivt inte tid för det. Skulle förlora allt på typ 5 minuter. Har ett riktigt jobb som genererar bra cashflow så investeringar är ju meningslösa. Är eg bara intresserad av något man kan kasta in en slant i o sen ge fan i det i typ 10 år eller så. Bara så jag inte bränner degen på kondumtion. Undrar när de får vettiga aktier för oetiska investeringar, typ legaliseringsvågen i usa eller något sånt. Får väl köpa guldmynt eller nåt annat skit. Vet inte vad.
 
D

Deleted member 5780

Guest
Statusrapport. Satte in 4ksek 6 juni, aktuellt värde ca 3100, testade lite eth runt 14 juni, loosade en del, ligger kvar i bitcoin tillsvidare. Har ingen aning om vad som skulle vara bättre. De pendlar ju upp/ned 50% över dagen. Saknar all daytrading insikt och har definitivt inte tid för det. Skulle förlora allt på typ 5 minuter. Har ett riktigt jobb som genererar bra cashflow så investeringar är ju meningslösa. Är eg bara intresserad av något man kan kasta in en slant i o sen ge fan i det i typ 10 år eller så. Bara så jag inte bränner degen på kondumtion. Undrar när de får vettiga aktier för oetiska investeringar, typ legaliseringsvågen i usa eller något sånt. Får väl köpa guldmynt eller nåt annat skit. Vet inte vad.
Hört talas om indexfonder?
Med tanke på att du inte verkar ha tid.
Annars finns ju tipsextra i andra änden av spektrat.
 

MoHaha

Rolex
2-Faktor
Statusrapport. Satte in 4ksek 6 juni, aktuellt värde ca 3100, testade lite eth runt 14 juni, loosade en del, ligger kvar i bitcoin tillsvidare. Har ingen aning om vad som skulle vara bättre. De pendlar ju upp/ned 50% över dagen. Saknar all daytrading insikt och har definitivt inte tid för det. Skulle förlora allt på typ 5 minuter. Har ett riktigt jobb som genererar bra cashflow så investeringar är ju meningslösa. Är eg bara intresserad av något man kan kasta in en slant i o sen ge fan i det i typ 10 år eller så. Bara så jag inte bränner degen på kondumtion. Undrar när de får vettiga aktier för oetiska investeringar, typ legaliseringsvågen i usa eller något sånt. Får väl köpa guldmynt eller nåt annat skit. Vet inte vad.

Känner igen detta. Kollade på mitt pensionssparande och hittade en fond i Swedbank som gått från 8000 i 2008 till 7900 idag.
Bra om du uppdaterar oss vad du ligger i så vi andra vet vad att undvika ;)
 

JohnDoe

Rolex
Hört talas om indexfonder?
Med tanke på att du inte verkar ha tid.
Annars finns ju tipsextra i andra änden av spektrat.
Jo men fonder har jag redan som jag skrivit tidigare, indexfonder är ju buffets rekommendation men alla skitpensionsfonder jag har köpt gynnar bara förvaltare som vaskar bubbel på stureplan. De har bara gått minus på 20+ års tid. Jag vet att många här känner sig träffade och kanske lite väl grinigt av mig men jag ser bara banker o försäkringsbolag som "legaliserad kriminalitet". I princip en skyddad verkstad där konsumenten är körd på alla sätt. När det går dåligt får skattebetalarna stå för notan och när det går bra så blåser man skjortan av alla. Finns ingen annan bransch utom möjligtvis flyget där man kan behandla kunderna så.
 
D

Deleted member 5780

Guest
Jo men fonder har jag redan som jag skrivit tidigare, indexfonder är ju buffets rekommendation men alla skitpensionsfonder jag har köpt gynnar bara förvaltare som vaskar bubbel på stureplan. De har bara gått minus på 20+ års tid. Jag vet att många här känner sig träffade och kanske lite väl grinigt av mig men jag ser bara banker o försäkringsbolag som "legaliserad kriminalitet". I princip en skyddad verkstad där konsumenten är körd på alla sätt. När det går dåligt får skattebetalarna stå för notan och när det går bra så blåser man skjortan av alla. Finns ingen annan bransch utom möjligtvis flyget där man kan behandla kunderna så.
Du har vissa poänger i att finansbranschen i viss mån skapar sina egna fikonspråk och strukturer för att förvirra den oupplysta och oengagerade konsumenten. Precis som de flesta andra branscher. I väntan på en upprensning finns det bara ett sätt att skydda sig: läs på och investera inte i produkter som "betalar förvaltarnas champagne"...
Om du vill ha exponering mot börsen, köp aktier direkt i stabila vinstgenererande bolag eller indexfonder med låg avgift. Inte "super-Batman multi strategy 2x balans" från storbank eller diskretionärt förvaltade krångelportföljer. De är skapade för just sådana som tror att det är svårt att ta del av börsen på annat sätt.
 

JohnDoe

Rolex
Du har vissa poänger i att finansbranschen i viss mån skapar sina egna fikonspråk och strukturer för att förvirra den oupplysta och oengagerade konsumenten. Precis som de flesta andra branscher. I väntan på en upprensning finns det bara ett sätt att skydda sig: läs på och investera inte i produkter som "betalar förvaltarnas champagne"...
Om du vill ha exponering mot börsen, köp aktier direkt i stabila vinstgenererande bolag eller indexfonder med låg avgift. Inte "super-Batman multi strategy 2x balans" från storbank eller diskretionärt förvaltade krångelportföljer. De är skapade för just sådana som tror att det är svårt att ta del av börsen på annat sätt.
Helt rätt. Precis just den där batman fonden känns det som de vill sälja :) känns lika bra som när "microsoft" ringer o vill ha ditt kreditkortsnummer.... eller de fina pensionsförsäkringarna skandia sålde på 90-talet. Visade sig att de två första årspremierna gick till säljarens provis, superseriöst. Helt sjukt. Fast det där med påläst är svårt. Förr i tiden värderades aktier i företag efter någon slags faktisk försäljning och vinst. Nu är det mer stjärntydning och vilka kalsonger ledare x har på torsdagar som styr kurserna. Klart svårt att bedöma utvecklingen. Klassiska investmentbolag med hög direktavkastning som investor och industrivärlden verkar ha tagits över av direktörer som mjölkar bolagen på sjuka miljardpensioner och jaktresor i klubben för inbördes beundran. Eller så kommer cevian o slaktar bolaget för omedelbar cashmjölkning osv. I brist på seriösa investeringsobjekt kastar gubbarna miljarder på konstiga appbolag som har noll substans men en vision om att locka nästa bloggdrottning att få fjortisarna att köpa något obskyrt klädmärke. Min bästa investering hade varit att inte dricka upp all fin virre jag köpte på heathrow under 90 talet. Brukade köpa lite kul 60 talare för 100 pund flaskan. Nu ligger de på 1000-1500 pund/st om de ens går att få tag på. När jag senast var på öl-whiskymässan för drygt tio år sedan kunde jag konstatera att mitt förråd hemma hade mer kul grejer än de hade där. Nåja, sparade inte ens tomflaskorna. Gott var det iaf. Har du några konkreta tips på stabila aktier med aktieägarfokus? Tycker det är extremt svårt att hitta något seriöst.
 
Topp