• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bitcoin, Ether och andra kryptovalutor

Strindberg

Patek
2-Faktor
Är långt ifrån kunnig men de lilla jag lärt mig så är Monero den enda riktiga cryptovalutan där man inte kan spåra avsändare/mottagare. Således intressant för kriminella etc, användbart på darkweb osv.. Kraken ska vara enkelt då man kan föra över fiat ("Vanliga") pengar för att sen handla krypovalutor med. Jag ansökte för 4 dagar sedan och väntar på att bli accepterad... Leif eller någon mer kunnig kan nog ge dig mer kvalificerade svar!
30 sek googling sa att på kraken kan man bara handla bitcoin och eth?
 
30 sek googling sa att på kraken kan man bara handla bitcoin och eth?
Testa att googla en minut isåfall :p

https://www.kraken.com/en-us/help/faq

Can I trade digital currencies other than Bitcoin?
Yes. You can trade Bitcoin(XBT), Ethereum (ETH), Monero (XMR), Dash (DASH), Litecoin (LTC), Ethereum Classic (ETC), Augur REP tokens (REP), ICONOMI (ICN), Melon (MLN), Zcash (ZEC), Dogecoin (XDG), Ripple (XRP) and Stellar/Lumens (XLM).

Du kan inte handla alla valutor, men som sagt de är ganska enkelt att föra över fiat pengar till Kraken. Då slipper du köpa bitcoin för att sedan föra över bitcoin till annan site...
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Testa att googla en minut isåfall :p

https://www.kraken.com/en-us/help/faq

Can I trade digital currencies other than Bitcoin?
Yes. You can trade Bitcoin(XBT), Ethereum (ETH), Monero (XMR), Dash (DASH), Litecoin (LTC), Ethereum Classic (ETC), Augur REP tokens (REP), ICONOMI (ICN), Melon (MLN), Zcash (ZEC), Dogecoin (XDG), Ripple (XRP) and Stellar/Lumens (XLM).

Du kan inte handla alla valutor, men som sagt de är ganska enkelt att föra över fiat pengar till Kraken. Då slipper du köpa bitcoin för att sedan föra över bitcoin till annan site...
:oops:
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Så, reggat! Ska bara hem och leta mågon typ av bostadsadressverifiering för tier 3, så åker vi sedan!
 

Bottega

Cartier
Varför vill man gå på Tier 3 på Kraken? Kan jag börja stoppa i pengar på Tier 2 och handla valuta?
 

Kvisten

Cartier
2-Faktor
I princip alla plattformar som man handlar kryptovaluta på kräver massa verifieringar. En självklarhet, förhindrar/försvårar exv penningtvätt. Kraken har flera nivåer (Tiers). I princip räcker Tier 1 för att kunna börja handla valutor. Segt att blir verifierad för alla de olika nivåerna (räkna med 1-3 dagar per nivå). Och sedan när du väl är verifierad tar det flera bankdagar innan dina pengar hamnar på kontot. Under tiden kan valutan ha ökat i värde.

Det snabbare alternativet är att exempelvis köpa Bitcoins genom Coinbase. Där går verifieringen fort (man fotar sitt körkort och efter ett par timmar är det klar). Sen skickar man sina Bitcoins till kraken och börjar handla. Då kan du bli upp and runnig på en dag eller två. Och du behöver inte köpa Bitcoins i heltal (typ 16 000 kr per Bitcoin) utan du kan välja att köra in en tusenlapp från kontot och för det får du något i stil med 0,0612412 Bitcoins.

Och ja, man kan handla de flesta större valutor på kraken.com.
 

JaTack

Rolex
2-Faktor
I princip alla plattformar som man handlar kryptovaluta på kräver massa verifieringar. En självklarhet, förhindrar/försvårar exv penningtvätt. Kraken har flera nivåer (Tiers). I princip räcker Tier 1 för att kunna börja handla valutor. Segt att blir verifierad för alla de olika nivåerna (räkna med 1-3 dagar per nivå). Och sedan när du väl är verifierad tar det flera bankdagar innan dina pengar hamnar på kontot. Under tiden kan valutan ha ökat i värde.

Det snabbare alternativet är att exempelvis köpa Bitcoins genom Coinbase. Där går verifieringen fort (man fotar sitt körkort och efter ett par timmar är det klar). Sen skickar man sina Bitcoins till kraken och börjar handla. Då kan du bli upp and runnig på en dag eller två. Och du behöver inte köpa Bitcoins i heltal (typ 16 000 kr per Bitcoin) utan du kan välja att köra in en tusenlapp från kontot och för det får du något i stil med 0,0612412 Bitcoins.

Och ja, man kan handla de flesta större valutor på kraken.com.
Man kan köpa delar av kryptovalutor på Kraken med.

Får slå ett slag för Ica-banken, behövde inte aktivera utlandsbetalningar på kontorstid när jag är upptagen och glömmer allt vad privatliv är samt så kom pengarna fram samma dag när jag förde över på morgonen :)
 
D

Deleted member 5780

Guest
Ni som alla verkar sönderstressad över att missa tåget och att flera dagars uppgång ryker pga att det tar lång tid att starta upp sin handel - ni är medvetna om att det kan svänga nedåt också va?
Hur mkt av er totala portfölj/sparande exponerar ni mot kryptovalutor? Är det som en trisslott/bet på V75 eller kör ni seriösa investeringar?
Om det sistnämnda, kan ni inte dela med er av en lite mer insiktsfull analys av vad det är som fundamentalt ska driva tillväxten? Vad är det som gör att vi skapar värde i en hittepåvaluta?
Och vilka garantier har ni för att Kraken inte blir hackat
precis som andra börser förut?
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Ni som alla verkar sönderstressad över att missa tåget och att flera dagars uppgång ryker pga att det tar lång tid att starta upp sin handel - ni är medvetna om att det kan svänga nedåt också va?
Hur mkt av er totala portfölj/sparande exponerar ni mot kryptovalutor? Är det som en trisslott/bet på V75 eller kör ni seriösa investeringar?
Om det sistnämnda, kan ni inte dela med er av en lite mer insiktsfull analys av vad det är som fundamentalt ska driva tillväxten? Vad är det som gör att vi skapar värde i en hittepåvaluta?
Och vilka garantier har ni för att Kraken inte blir hackat
precis som andra börser förut?
Jag är inte stressad. Jag ska lägga in lite som jag verkligen inte behöver, ungefär som man skulle kunna spela på hästar för.
Tänker satsa på gangsterpengarna Monero (kan ju inte bli fel) och kanske på Ripple, för det verkar seriöst.
Min övriga portfölj är extrem lågrisk/låg avkastning, så det blir kul med lite bus!
 

Kvisten

Cartier
2-Faktor
Ni som alla verkar sönderstressad över att missa tåget och att flera dagars uppgång ryker pga att det tar lång tid att starta upp sin handel - ni är medvetna om att det kan svänga nedåt också va?
Hur mkt av er totala portfölj/sparande exponerar ni mot kryptovalutor? Är det som en trisslott/bet på V75 eller kör ni seriösa investeringar?
Om det sistnämnda, kan ni inte dela med er av en lite mer insiktsfull analys av vad det är som fundamentalt ska driva tillväxten? Vad är det som gör att vi skapar värde i en hittepåvaluta?
Och vilka garantier har ni för att Kraken inte blir hackat
precis som andra börser förut?

Jag har vid upprepade tillfällen påpekat att man endast ska investera kaffepengar i kryptovalutor. Man ska ju vara medveten om riskerna.

Men hittepåvaluta? Felaktigt på så många nivåer. Har du alls läst om de olika kryptovalutorna? Har du läst om Ethereum? Vad en distributed computing-plattform kan innebära? Smarta kontrakt? Hur Ripple möjliggör internationella transaktioner på sekunder? Vad allt detta innebär för affärsvärlden? För banker? För folk i lågutvecklade länder där valutorna är osäkra?

Jag orkar inte skriva för mycket om vad som driver tillväxten och var värdet skapas, speciellt när det finns så lättillgänglig information precis överallt. Men vad är det som skapar värde i den amerikanska dollarn? Jag skulle kalla dollarn en hittepåvaluta - som skapas av banker vid utlåning med ett monopol av "staten" (läs: en privat bank), och allt bygger på förtroende. Och ju mer samhället digitaliseras desto "hittepåare" blir fiatvalutorna.

Kryptovalutor har fantastiska underliggande användningsområden. Du vet väl att själva valutorna bara är en del av hela kakan? Exempelvis Etherum är i princip en global dator som kan möjliggöra internetapplikationer som inte alls är beroende av internet. En revolution. Själva valutan är bara en "belöning" och ett incitament till miningverksamheten som håller igång nätverket. Värdet ligger alltså främst i i den underliggande plattformen.

Som ett väldigt grundläggande användningsområde kan man baka in viktig information i en distribuerad databas som aldrig kommer att gå förlorad. Exempelvis ett kontrakt. Man kan hålla reda på komplexa ägarförhållanden, med tidmarkeringar för påskrift etc. Signaturer blir mycket säkra. Stora potential i affärsvärlden. Och stor potential i mindre utvecklade länder där kontrakt har lite värde. Men detta är bara grundläggande saker. Mycket mer spännande möjligheter finns.

Tittar vi mer långsiktigt tror jag att kryptovalutor kommer att vara en viktig komponent i utvecklingen av generell artificiell intelligens som kommer att vara den största enskilda tekniska utvecklingen mänskligheten har gått igenom och som kommer att förändra vårt livssätt fundamentalt.

Vi är i startfasen på något stort. Visst är volatiliteten hög och visst är riskerna stora (tradingplattformar som hackas, hårddiskar med digitala plånböcker som formateras, naturliga katastrofer som sätter hela systemet ur spel, lagändringar som förbjuder kryptovalutor där staten inte har ett monopol etc etc). Men kryptovalutor är ändå famtiden. Och det vore smart att investera en mindre summa för att hänga med i den spännande utvecklingen. Speciellt när den stora allmänheten börjar få upp ögonen för den nu.

Ethereums skapare pratar kryptovalutor och vad Ethereum är:
 
Senast ändrad:

POO

Panerai
Ni som alla verkar sönderstressad över att missa tåget och att flera dagars uppgång ryker pga att det tar lång tid att starta upp sin handel - ni är medvetna om att det kan svänga nedåt också va?
Hur mkt av er totala portfölj/sparande exponerar ni mot kryptovalutor? Är det som en trisslott/bet på V75 eller kör ni seriösa investeringar?
Om det sistnämnda, kan ni inte dela med er av en lite mer insiktsfull analys av vad det är som fundamentalt ska driva tillväxten? Vad är det som gör att vi skapar värde i en hittepåvaluta?
Och vilka garantier har ni för att Kraken inte blir hackat
precis som andra börser förut?

Dagar? Man har inte råd att missa en timme!!! Dessutom
"kommer [detta, förutom göra alla till biljonärer] att vara den största enskilda tekniska utvecklingen mänskligheten har gått igenom och som kommer att förändra vårt livssätt fundamentalt"
 

Kvisten

Cartier
2-Faktor
Dagar? Man har inte råd att missa en timme!!! Dessutom
"kommer [detta, förutom göra alla till biljonärer] att vara den största enskilda tekniska utvecklingen mänskligheten har gått igenom och som kommer att förändra vårt livssätt fundamentalt"

Jag förstår om du är en late adopter och att allt prat om kryptovalutor är hokus pokus för dig. Det är helt okej att inte vara insatt i utvecklingen.

Men att förvränga vad jag har sagt på sättet som du gör är fruktansvärt lågt. Att du gjorde dig besväret att parafrasera med korrekt formalia visar på din bittra karaktär. Stackars människa, varför kan du inte hålla dig till den mekaniska diskussionen på forumet och bespara oss dina dryga och värdelösa kommentarer?

För många av oss är detta ett spännande tema, inte bara investeringsaspekten, utan också själva tekniken och vilka möjligheter den för med sig. Tråden startades så att vi som är intresserade kan föra en nyttig och intressant diskussion. Intressanta kommentarer/frågor välkomnas - även de som är kritiska till kryptovalutor. Men ytliga kommentarer som din förstör bara tråden.

Kan inte någon admin ta bort POOs inlägg (och även detta, mitt, inlägg) så att tråden inte besudlas i onödan?
 

POO

Panerai
Jag förstår om du är en late adopter och att allt prat om kryptovalutor är hokus pokus för dig. Det är helt okej att inte vara insatt i utvecklingen.

Men att förvränga vad jag har sagt på sättet som du gör är fruktansvärt lågt. Att du gjorde dig besväret att parafrasera med korrekt formalia visar på din bittra karaktär. Stackars människa, varför kan du inte hålla dig till den mekaniska diskussionen på forumet och bespara oss dina dryga och värdelösa kommentarer?

För många av oss är detta ett spännande tema, inte bara investeringsaspekten, utan också själva tekniken och vilka möjligheter den för med sig. Tråden startades så att vi som är intresserade kan föra en nyttig och intressant diskussion. Intressanta kommentarer/frågor välkomnas - även de som är kritiska till kryptovalutor. Men ytliga kommentarer som din förstör bara tråden.

Kan inte någon admin ta bort POOs inlägg (och även detta, mitt, inlägg) så att tråden inte besudlas i onödan?

Att spå framtiden är svårt, mången är de som haft plågsamt fel. Herbert Söderström till exempel. Men att förutspå det största steget i människans utveckling någonsin är hyfsat stort och lätt att driva med.

Åter till saken, för att förtydliga, med att "förändra vårt livssätt fundamentalt" menar du då att vi alla kommer att få råd med en yacht?
 

Kvisten

Cartier
2-Faktor
Att spå framtiden är svårt, mången är de som haft plågsamt fel. Herbert Söderström till exempel. Men att förutspå det största steget i människans utveckling någonsin är hyfsat stort och lätt att driva med.

Åter till saken, för att förtydliga, med att "förändra vårt livssätt fundamentalt" menar du då att vi alla kommer att få råd med en yacht?

Har du läst meningen som du syftar på? Du förstår att jag inte syftar på kryptovalutor utan på generell artificiell intelligens som det största steget? Och att kryptovalutor endast är en komponent i utvecklingen av General AI?

Och ja, jag spår att General AI kommer att vara det största enskilda steget i mänsklighetens utveckling. Jag pratar inte om lyxbåtar. Men det är en helt annan diskussion som inte platsar i en tråd om kryptovalutor. Det var mest en kort reflektion kring kryptovalutors potential.

Om du vill läsa mer om AI och framförallt vad General AI kommer att innebära (på vilket sätt vårt livssätt kommer att förändras) så kan jag tipsa om Wait But Why:
En kortare version: http://www.huffingtonpost.com/wait-...-the-road-to-superintelligence_b_6648480.html

Och mer ingående: del 1 och del 2.
 

JaTack

Rolex
2-Faktor
Sådär, då ligger jag i Ripple, Monero, Stellar Lumen, Litecoin, Iconomi, Ethereum Classic och Ethereum.

Nu ska jag logga ut, vänta tre år och sedan pensionera mig ;)

Trevlig helg och hoppas att det nu går bra för oss. Jag kommer hålla mig fortsatt uppdaterad på intressanta valutor (och läsa på ännu mer inför nästa investering).
 

JohnDoe

Rolex
Här kommer en amatörfråga. Borde det inte gå fortare att köpa t.ex bitcoins på Safello och sedan föra över till kraken, eller?
 

Leif

Cartier
Marketcap passerade precis 70.000.000.000 $. Följer ni utvecklingen? Har ni läst på om Golem, ETH och blockkedjor?
 

Guden

Cartier
Ethereum har alltså gått upp från 95$ (då jag registrerade mig på Kraken i väntan på verifiering) till 185$ på mindre än en vecka. Känns som att det är för bra för att vara sant, detta avskräckte mig mer än vad det lockade in mig. Väljer nog att observera lite på avstånd - lägger kanske in lite "kaffepengar" så länge. Sjuk utveckling, Bitcoin ligger över 2,2k+ o_O

Edit: ETH strax uppe i 200$ :confused:
 
Senast ändrad:

rdianat

Cartier
2-Faktor
Ethereum har alltså gått upp från 95$ (då jag registrerade mig på Kraken i väntan på verifiering) till 185$ på mindre än en vecka. Känns som att det är för bra för att vara sant, detta avskräckte mig mer än vad det lockade in mig. Väljer nog att observera lite på avstånd - lägger kanske in lite "kaffepengar" så länge. Sjuk utveckling, Bitcoin ligger över 2,2k+ o_O

Edit: ETH strax uppe i 200$ :confused:
Är i samma sits. Eftersom i vart fall ETH är väldigt volatil förväntar jag mig en "korrigering" såvida inte det kommer någon stor nyhet.


En fråga: hur kommer det sig att många kryptovalutor är kopplade till andra tjänster? Ethereum har ju t.ex. grejen med smarta kontrakt. Vad är det då som driver? Valutan i sig eller vad man kan göra med blockchain-systemet? Bra att veta var fokus ligger. Ethereum verkar lovande, men jag likställer det med vilket annat förhoppningsbolag som helst då teknologin inte riktigt är på plats än.
 
Topp