• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bitcoin, Ether och andra kryptovalutor

san

Cartier
2-Faktor
Tvek om de kan bli störst, men smart att kombinera säkerheten i blockchain med messaging.
Ska bli intressant att följa utvecklingen :)

https://kin.kik.com:
Decentralization provides a sustainable way forward. We believe that a broad group of participants can come together to create an open ecosystem of tools for digital communication and commerce that prioritizes consumer experience. As a key player in the chat space, we are compelled to lead the change required to bring a fair and user-oriented model for digital services to the market.
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
När ni reggat er på kraken, har ni fått några frågor på mail om registreringen? Jag har väntat länge på att bli verifierad nu, och min mail har av någon j-a anledning legat nere under perioden...
Jag har fått mail om att jag har ett konto, och kan logga in, men det står bara processing på 1&2.

Ja, jag har kontaktat Kraken.
 

sjodan

Omega
När ni reggat er på kraken, har ni fått några frågor på mail om registreringen? Jag har väntat länge på att bli verifierad nu, och min mail har av någon j-a anledning legat nere under perioden...
Jag har fått mail om att jag har ett konto, och kan logga in, men det står bara processing på 1&2.

Ja, jag har kontaktat Kraken.

Jag registrerade mig på kraken må el. tisd, fick verifieringsmail (activate account) dagen efter. Även jag väntar ännu på att steg 1&2 ska processas. Verkar vara en av dom vanligaste frågorna på olika forum, "vad är fel? varför tar det sån tid?". Tror att vi får relaxa litet och vänta.
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Jag registrerade mig på kraken må el. tisd, fick verifieringsmail (activate account) dagen efter. Även jag väntar ännu på att steg 1&2 ska processas. Verkar vara en av dom vanligaste frågorna på olika forum, "vad är fel? varför tar det sån tid?". Tror att vi får relaxa litet och vänta.
Mmm, kan tänka mig att de har mycket att göra.
Är mest orolig i och med art min mail legat nere.
 

Lowe92

Cartier
Jag registrerade mig på kraken må el. tisd, fick verifieringsmail (activate account) dagen efter. Även jag väntar ännu på att steg 1&2 ska processas. Verkar vara en av dom vanligaste frågorna på olika forum, "vad är fel? varför tar det sån tid?". Tror att vi får relaxa litet och vänta.

Mmm, kan tänka mig att de har mycket att göra.
Är mest orolig i och med art min mail legat nere.
Jag registrerade mig förra fredagen och ansökte direkt om tier 1 och 2. Idag fick jag tier 2 så jag tror man får räkna med ca en vecka åtminstone. Nu är det bara att vänta på att betalningen ska komma in med :dead:
 

Guden

Cartier
Sådärja.. Kontot blev äntligen verifierat..
Skulle sätta in en slant och köpa på mig ETH när den låg runt 170$
Då sätter tyvärr banken stop då jag inte aktiverat utlandsbetalningar.
Satt i en halvtimme imorse med kundtjänst, fick det äntligen aktiverat -> Pengar sattes in.

Nu ligger ETH uppe i 190$+ igen. Fantastiskt det här. Ska man ha is i magen eller bara köra. Den eviga frågan.
 

sjodan

Omega
Sådärja.. Kontot blev äntligen verifierat..
Skulle sätta in en slant och köpa på mig ETH när den låg runt 170$
Då sätter tyvärr banken stop då jag inte aktiverat utlandsbetalningar.
Satt i en halvtimme imorse med kundtjänst, fick det äntligen aktiverat -> Pengar sattes in.

Nu ligger ETH uppe i 190$+ igen. Fantastiskt det här. Ska man ha is i magen eller bara köra. Den eviga frågan.

Man kan göra ett mellanting av is i magen eller bara köra. När en tillgång gått upp kraftigt brukar jag sälja 50-75% av vinsten, på så sätt har man skapat en krock-kudde mot nedgångar. Beror iofs på sin riskhantering, hur mycket av ens totala kapital man investerat i just den tillgången och hur man psykologiskt kan hantera att man sålt något som eventuellt fortsätter stiga.
 

Guden

Cartier
Man kan göra ett mellanting av is i magen eller bara köra. När en tillgång gått upp kraftigt brukar jag sälja 50-75% av vinsten, på så sätt har man skapat en krock-kudde mot nedgångar. Beror iofs på sin riskhantering, hur mycket av ens totala kapital man investerat i just den tillgången och hur man psykologiskt kan hantera att man sålt något som eventuellt fortsätter stiga.
Då jag ändå tänkt köra med "kaffepengar" till en början, så kommer det inte att svida om det går helt åt skogen, men man vill ju ändå komma in fint. :)
Märkte precis att pengarna ännu inte kommit in till Kraken, de är dock dragna från min bank.
Kommer eventuellt att börja med Ripple, sedan ETH och slutligen kasta in lite i Bitcoin via Avanzas XBT - endast för att jag har lite likviditet över där.

Edit: Efter att ha läst lite på Kraken så verkar det ta 1-5 arbetsdagar innan pengarna syns på kontot.
Borde ha läst på innan och gjort en större överföring.
 

JaTack

Rolex
2-Faktor
Då jag ändå tänkt köra med "kaffepengar" till en början, så kommer det inte att svida om det går helt åt skogen, men man vill ju ändå komma in fint. :)
Märkte precis att pengarna ännu inte kommit in till Kraken, de är dock dragna från min bank.
Kommer eventuellt att börja med Ripple, sedan ETH och slutligen kasta in lite i Bitcoin via Avanzas XBT - endast för att jag har lite likviditet över där.

Edit: Efter att ha läst lite på Kraken så verkar det ta 1-5 arbetsdagar innan pengarna syns på kontot.
Borde ha läst på innan och gjort en större överföring.
Jag har gjort två överföringar på morgonen, de har båda trillat in ungefär klockan fyra samma dag. Så det kan gå :)
 

_robban

Cartier
2-Faktor
Jag har SEB som bank och en sepa överföring till Kraken tog ca 24h innan pengarna var inne på mitt konto där.
 

JaTack

Rolex
2-Faktor
Satte över från Ica imorse med vanlig överföring och nu har jag "placerat" hos kraken. La in några hundralappar i Melon, någon annan som också chansat på den?
 

Kvisten

Cartier
2-Faktor
Till er som inte vill vänta på verifieringsprocessen på kraken så har jag skrivit tidigare i tråden om att man kan köpa XBT via exv Coinbase (tar ett par timmar att verifieras) och sedan köra över XBT till kraken för att handla altcoins. Då räcker det med Tier 1, vilket inte bör ta mer än kanske 1-2 dagar (tog en dag för mig).

Det tråkigaste med kraken är ju att man sedan ska vänta ett par dagar på att banköverföringen ska hamna på krakenkontot. Mycket fortare om man köra med Coinbase. Sedan att man betalar någon mer transaktionsavgift är i mitt tycke oviktigt - kryptovalutorna är så volatila att en procent hit eller dit inte spelar någon roll. EtH låg på ca $80 för tio dagar sedan så att komma in så tidigt som möjligt kan vara av stor betydelse. Men det kan ju också hända att priserna fortsätter falla nu och att ETH återgår till $80, man vet aldrig.

Men ni som tar ut pengar, kör ni verkligen så kortsiktigt? Då gissar jag på att ni kör med stora pengar? Berätta gärna om hur ni tänker - intressant att veta. Själv har jag investerat pengar som jag har råd att förlora/inte begöver och även nu när portföljen har gått upp ca 200% så är det fortfarande för lite pengar för att ha någon nämnvärd betydelse. Så jag behåller dem hellre på kontot och låter dem växa - jag tror att vi kommer att prata om tusentals procent efter ett par år.

Jag tar inte ut pengar och kommer inte att göra det heller på minst 1-2 år. Jag kan ibland sälja av en altcoin för att köpa mer av en annan, bara för att utnyttja volatiliteten, men att ta ut pengar kommer inte på tal. Egentligen vill jag stoppa in mer pengar :). Är sugen på att köpa mer Ripple för jag tror stenhårt på den, men väntar på att kursen ska falla en aning. Gör den inte det så köper jag lite annat. Sålde av lite ETH när den låg på ca $200 och handlade Zcash. Det blev även lite ETC (köpte när den var på ca $10 och dagen efter låg den på $20). 70 % av innehavet ligger dock fortfarande i ETH och XBT.

Men rent generellt tror jag att kryptovalutor bara kommer att växa. Även om i princip alla har sjunkit i två dagar nu. Jag rider ut vågen.
 
Senast ändrad:

Kvisten

Cartier
2-Faktor
Och ett generellt tips till alla: släng ihop ett enkelt excel-dokument där ni för dagbok över alla era köp. Hur mycket ni köper, av vad, och till vilket pris. Sortera efter datum.
Dels underlättar det när det blir dags att beräkna skatten för året, dels är det kul att ha en egen dagbok över innehavet, så att man kan följa värdet med tiden.
 

Kvisten

Cartier
2-Faktor
Vad säger ni mer insatta i området om Onecoin? Kryptovaluta med potential eller klassiskt pyramidspel?

Ryramidspel. Håll dig borta från Onecoin. Bortsett från själva ponzigrejen med Onecoin ogillar jag kryptovalutor som inte är decentraliserade på riktigt. Att ett företag äger en valuta och själva miningprocessen kan bli problematiskt.
 

Klockaren

Panerai
Om man inte varit med från början, vad är en "bra summa" att gå in med i nuläget?

Magkänslan är lite "osugen" då det redan ökat x antal % och man kanske hoppar in når det vänder nedåt? Omöjligt att veta dock ;)

Och är det BC, ETH som gäller? Får känslan att det är lite "för lätt" och det gått spikrakt uppåt, vad händer om det vänder åt andra hållet?

Jag är dock sugen att gå in med en summa för spänningen, men att de ska fortsätta öka flera 100-1000% till känns orealistiskt då skulle hela finansvärlden dunka in sitt kapital i kryptovaluta och räkna in vinsten.

Trots allt, detta är ju inga "hemligheter" utan borde vara en hel del folk som håller koll på kryptovaluta än redan.
 

Jimpa

Panerai
Jag håller mig till bitcoin nu. Kolla upp så mkt fakta som möjligt angående de andra valutorna. Just nu ligger jag inte i dessa alls. men kommer kasta in "kaffepengar" på flertalet valutor framöver. Bitcoin ska man nog inte sälja av helt . Med tanke på att det är tidigt i utvecklingen än sä länge. Vem vet var vi hamnar om några år. Eller bara slutet på detta.

http://www.dn.se/ekonomi/ny-rekordniva-for-bitcoin-vart-over-20000-kronor/
 
Senast ändrad:
D

Deleted member 5780

Guest
Köpt in mig i bitcoins igen nu på under 2000. Kan den sjunka så mkt mer ?
Det är klart att nedsidan är stor. Precis som uppsidan.
Det är nog få som är kapabla att förstå dynamiken bakom kursrörelserna och ännu färre som faktiskt är villiga att erkänna för sig själva att de inte begriper vad de "investerat" i. En ren spekulationsbubbla likt IT-yran '99 alltså, när man kunde få fantastiska aktietips från taxichaffisar och hade det funnits ett klockforum är jag säker på att Råååålex-konnesörerna frotterat varandra i historier om hur "joråsåattehhh, det blev en guldsub för vinsten på mina Fermenta..."

Krypto har stor potential. Men det är i sin linda och det är bannemig skrämmande att se paniken IN i diverse obskyra altcoins där gemene man, ärligt talat, har NOLL förutsättning att göra en sund analys av läget.
 
Det är klart att nedsidan är stor. Precis som uppsidan.
Det är nog få som är kapabla att förstå dynamiken bakom kursrörelserna och ännu färre som faktiskt är villiga att erkänna för sig själva att de inte begriper vad de "investerat" i. En ren spekulationsbubbla likt IT-yran '99 alltså, när man kunde få fantastiska aktietips från taxichaffisar och hade det funnits ett klockforum är jag säker på att Råååålex-konnesörerna frotterat varandra i historier om hur "joråsåattehhh, det blev en guldsub för vinsten på mina Fermenta..."

Krypto har stor potential. Men det är i sin linda och det är bannemig skrämmande att se paniken IN i diverse obskyra altcoins där gemene man, ärligt talat, har NOLL förutsättning att göra en sund analys av läget.
Håller helt med, jag kan inte se någon anledning till varför någon av oss här inne skulle kunna ge ett bra svar på varför det skulle komma att bli en uppgående eller nedgående trend den närmsta tiden. Det enda jag känner är att det är oroande när folk börjar köpa in sig närmast helt blint. Med det sagt har jag haft tur som blev tipsad tidigt och därför kan sitta här och vara efterklok. Jag har i dagsläget stora förhoppningar till Ethereum och har inte för avsikt att hämta hem någon snabb vinst och därför oroas jag av den svängiga kursutvecklingen.
 

Kvisten

Cartier
2-Faktor
Kryptovalutor är så klart, som vi ser nu, högst osäkra. Jag har försökt påminna om detta igenom hela tråden. Det är också därför jag manar folk att endast investera mindre summor. Nedgången som skett är väntad - det har varit en extrem värdeökning under de senaste veckorna och dagarna och priskorrigeringen var bara en tidsfråga. Det är någonting som händer - som har hänt tidigare och som kommer hända igen. Förhoppningsvis är det ingen här som har investerat stora summor med förhoppningar om att bli snuskigt rik på ett par veckor. För egen del är jag glad för att nedgången skedde för jag är sugen på att investera ett par kronor till innan jag sätter stopp för fiatköpen helt. Ska försöka tajma detta nu så att jag kommer in på Ripple, Monero och Ethereum billigt.

Det är klart att nedsidan är stor. Precis som uppsidan.
Det är nog få som är kapabla att förstå dynamiken bakom kursrörelserna och ännu färre som faktiskt är villiga att erkänna för sig själva att de inte begriper vad de "investerat" i. En ren spekulationsbubbla likt IT-yran '99 alltså [...] det är i sin linda och det är bannemig skrämmande att se paniken IN i diverse obskyra altcoins där gemene man, ärligt talat, har NOLL förutsättning att göra en sund analys av läget.

Instämmer. Det är ju nästintill ett lotteri kortsiktigt sett. Det är därför jag tjatar om att investera kaffepengar. Och att se på det långsiktigt. Användarmöjligheterna med kryptovalutor - dvs det som skapar det riktiga värdet - ligger längre bortåt i tiden än ett par veckor.

Men som en person som har följt utvecklingen i ett par år nu, som på ett ungefär vet hur de flesta större kryptovalutor är uppbyggda och som regelbundet läser nyheter så vill jag göra en kort analys:

Den extrema prisökningen som har skett under de senaste veckorna har till stor del skett pga spekulationer av early adopters. Bitcoin, Ethererum och de andra nätverken har många användningsområden och stora potential som kommer att driva upp priserna, men valutorna har ännu inte börjats användas brett på riktigt på ett sätt som utnyttar möjligheterna. Vi är fortfarande i ett tidigt skede. Det är snarare nyhetetsrapportering kring olika användningsområden som har gett upphov till många spekulationer (exempelvis nyheterna kring Enterprise Ethereum Alliance med Microsoft och gänget som följdes av en rask prisuppgång av ETH). En annan anledning till värdeökningen av alla altcoins är att Bitcoins värde har stigit rejält, och det är många med Bitcoin-innehav som har sålt av en del av innehavet för att istället köpa volatila altcoins billigt med förhoppningen att de också ska öka i pris som Bitcoin så småningom. Nedgången är väntad och följer man nyheter har man sett att ordet "bubbla" nämndes allt oftare under de senaste veckorna. Men precis så som Internet och IT-bolagen blev större än någonsin efter IT-bubblan kommer nog kryptovalutor överleva och bli större efter en potentiell bubbla (Bitcoin har ju redan gått igenom en bubbla för något år sedan). Kom bara ihåg att market cap för kryptovalutor låg på ca $17 miljarder i början av året. För någon dag sedan låg den på över $90 miljarder. Även om valutorna fortsätter falla raskt är det en lång bit kvar till $17 miljarder.

Tittar vi mer långsiktigt tror jag att fler och fler applikationer som utnyttjar blockchaintekniken (exv applikationer byggda på Ethereum) kommer att födas, och med tiden kommer vi se större användning av dessa i praktiken. Nu har vi endast nyheter kring kommande applikationer. Men om 1-2 år kommer vi att kunna använda klara applikationer. Bitcoin och mer kända altcoins kommer också att användas mer och mer i praktiken för olika transaktioner och för syften annat än spekulation. Speciellt när den breda massan blir mer och mer medveten om kryptovalutor. Detta kommer att leda till en mer hållbar värdeökning på sikt och mindre volatilitet. Men spekulationer kommer så klart att fortsätta och periodvis kommer vi se fler extrema värdeökningar och värdetapp. Men på det stora hela tror jag som sagt att det blir en beständig värdeökning. Jag tror att det är väldigt reellt att Bitcoin har ett värde på 5000-10 000 USD om 5 år, att ETH då ligger på 1000 USD och exempelvis Ripple på 1 USD. Det är därför jag råder folk att göra en mindre investering (skippa en middag eller två ute och lägg pengarna på någon kryptovaluta) och därefter inte röra på innehavet på flera år. Sker en krasch så har du inget att gråta över - tvärtom har du en rolig historia att berätta om hur du var involverad i kryptovalutornas krasch - men blir det så som jag och många andra spår så har du en fin liten peng på kontot som du kanske kan göra något kul för.
 
D

Deleted member 5780

Guest
Kryptovalutor är så klart, som vi ser nu, högst osäkra. Jag har försökt påminna om detta igenom hela tråden. Det är också därför jag manar folk att endast investera mindre summor. Nedgången som skett är väntad - det har varit en extrem värdeökning under de senaste veckorna och dagarna och priskorrigeringen var bara en tidsfråga. Det är någonting som händer - som har hänt tidigare och som kommer hända igen. Förhoppningsvis är det ingen här som har investerat stora summor med förhoppningar om att bli snuskigt rik på ett par veckor. För egen del är jag glad för att nedgången skedde för jag är sugen på att investera ett par kronor till innan jag sätter stopp för fiatköpen helt. Ska försöka tajma detta nu så att jag kommer in på Ripple, Monero och Ethereum billigt.



Instämmer. Det är ju nästintill ett lotteri kortsiktigt sett. Det är därför jag tjatar om att investera kaffepengar. Och att se på det långsiktigt. Användarmöjligheterna med kryptovalutor - dvs det som skapar det riktiga värdet - ligger längre bortåt i tiden än ett par veckor.

Men som en person som har följt utvecklingen i ett par år nu, som på ett ungefär vet hur de flesta större kryptovalutor är uppbyggda och som regelbundet läser nyheter så vill jag göra en kort analys:

Den extrema prisökningen som har skett under de senaste veckorna har till stor del skett pga spekulationer av early adopters. Bitcoin, Ethererum och de andra nätverken har många användningsområden och stora potential som kommer att driva upp priserna, men valutorna har ännu inte börjats användas brett på riktigt på ett sätt som utnyttar möjligheterna. Vi är fortfarande i ett tidigt skede. Det är snarare nyhetetsrapportering kring olika användningsområden som har gett upphov till många spekulationer (exempelvis nyheterna kring Enterprise Ethereum Alliance med Microsoft och gänget som följdes av en rask prisuppgång av ETH). En annan anledning till värdeökningen av alla altcoins är att Bitcoins värde har stigit rejält, och det är många med Bitcoin-innehav som har sålt av en del av innehavet för att istället köpa volatila altcoins billigt med förhoppningen att de också ska öka i pris som Bitcoin så småningom. Nedgången är väntad och följer man nyheter har man sett att ordet "bubbla" nämndes allt oftare under de senaste veckorna. Men precis så som Internet och IT-bolagen blev större än någonsin efter IT-bubblan kommer nog kryptovalutor överleva och bli större efter en potentiell bubbla (Bitcoin har ju redan gått igenom en bubbla för något år sedan). Kom bara ihåg att market cap för kryptovalutor låg på ca $17 miljarder i början av året. För någon dag sedan låg den på över $90 miljarder. Även om valutorna fortsätter falla raskt är det en lång bit kvar till $17 miljarder.

Tittar vi mer långsiktigt tror jag att fler och fler applikationer som utnyttjar blockchaintekniken (exv applikationer byggda på Ethereum) kommer att födas, och med tiden kommer vi se större användning av dessa i praktiken. Nu har vi endast nyheter kring kommande applikationer. Men om 1-2 år kommer vi att kunna använda klara applikationer. Bitcoin och mer kända altcoins kommer också att användas mer och mer i praktiken för olika transaktioner och för syften annat än spekulation. Speciellt när den breda massan blir mer och mer medveten om kryptovalutor. Detta kommer att leda till en mer hållbar värdeökning på sikt och mindre volatilitet. Men spekulationer kommer så klart att fortsätta och periodvis kommer vi se fler extrema värdeökningar och värdetapp. Men på det stora hela tror jag som sagt att det blir en beständig värdeökning. Jag tror att det är väldigt reellt att Bitcoin har ett värde på 5000-10 000 USD om 5 år, att ETH då ligger på 1000 USD och exempelvis Ripple på 1 USD. Det är därför jag råder folk att göra en mindre investering (skippa en middag eller två ute och lägg pengarna på någon kryptovaluta) och därefter inte röra på innehavet på flera år. Sker en krasch så har du inget att gråta över - tvärtom har du en rolig historia att berätta om hur du var involverad i kryptovalutornas krasch - men blir det så som jag och många andra spår så har du en fin liten peng på kontot som du kanske kan göra något kul för.
Hur mycket tror du drivs av det faktum att Japan nu officiellt accepterar BTC som betalningsmedel?
 

Kvisten

Cartier
2-Faktor
Hur mycket tror du drivs av det faktum att Japan nu officiellt accepterar BTC som betalningsmedel?

Investerare från Japan och Sydkorea har nog varit en väldigt stor bidragande faktor till de gångna veckornas extrema prisuppgång. Av vad jag har sett så handlar det dock mest om spekulationer. Jag ser gärna att priserna faller lite till så att det blir mindre spekulationer och volatilitet, och förhoppningsvis mer användning av valutorna så som de var tänkta att användas. Det är fortfarande förhållandevis väldigt få som använder BTC som betalningsmedel. Detta vill jag se mer av. Tror att det finns stora potential för detta i de asiatiska tigerekonomierna, och att ett land accepterar BTC/altcoins som officiella betalningsmedel är ju bara positivt.
 

Kvisten

Cartier
2-Faktor
@Carlf så sant. Var uppe på 109k i totalt positionsvärde när jag sålde på toppen. Nu har jag köpt in mig på "rimliga" nivåer igen (samma jag gick in på ungefär). Bara ethereum och bitcoin, Och tänkte bara låta det sköta sig självt nu på sikt. Inga uttag i fiat cash är aktuella. Jag rycktes med enormt mellan 20-25/5. Så skönt att få pausa detta nu och fokusera på solen/Frun. Lycka till alla andra och tack för alla råd @Kvisten @Leif mfl.
Mvh
Äsch, en liten del av innehavet borde du köra in i andra altcoins. Typ 1 % fördelat på Ripple, Lumens, Zcash, Dogecoin, Reddcoin etc :). Mest för att det är kul att ha med ett finger i varje hörn. :)
 
Topp