• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Blånera spänne

Essen

Omega
Jag har haft en idé ett tag om att man borde kunna värmebehandla stål själv för att ändra på färgen...
Det började med att jag har några band med spännen som jag inte tycker matchar min bronsklocka...
Jag tog min gasdrivna brännare (bruléebrännare) och började värma...
Jag började med ena tungan och märkte att om man värmer för mycket så går färgen förbi min önskade blå och blir mest gulaktig... Så nästa försök blev själva spännet och ni var jag mer försiktig...
Tycker själv att resultatet blev precis som jag föreställt mig och att det nu passar klockan bättre (än blankpolerat stål)
Synd bara att man inte får loss ringarna från Natobandet...
IMG_0910.JPG


IMG_0911.JPG


IMG_0913.JPG


IMG_0912.JPG
 

Alruts

Rolex
Pledge Member
Värma upp stålet tils det glöder, doppa det sedan i mineralsk motorolja, då får stålet en snygg blåsvart yta. Doppa hela stycket snabbt i oljan så riskerar du inte at oljan antänder. Fördel att göra detta utomhus...;)
 

Alruts

Rolex
Pledge Member
Kan du inte göra samma sak med boetten ?:D
Borde vara möjligt, män en boett har tjockare material, behövs kanske en oxy/acetylen brännare för att få den "cherry-red", och man riskerar att boettlock, bezel och glas inte passar efteråt, då snabb nedkylning kan ändra dimensionerna lite. Olika stålkvaliteter vill också reagera olikt. Om du känner för att prova, testa på nån billig skrot dinka först?
 
Topp