Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Blåst på Breitling B13352

Diskussion i 'Diskussion' startad av Valfrittnamn, 15 juli 2016.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. Valfrittnamn
    Trådstartare

Valfrittnamn Bonde

image.png image.jpeg image.jpeg image.jpeg image.jpeg image.jpeg

Hej!

Jag blev för en period sedan medlem i en Facebook grupp där det såldes klockor av alla dess olika slag, till en början scrollade jag mest igenom och kikade på utbudet och läste en massa olika.

Tiden gick och jag började få upp ögonen för vissa klockor mer än andra men avvaktade fortfarande på min första klockaffär.

För att göra historien så kortfattad som möjligt kom jag hem från mitt nattskift i fredags morse (8/7) och såg då att en kille postat en klocka. Klockan var av märket Breitling : B13352, kärlek vid första ögonkastet, jag föll pladask direkt!

Som ett barn på julafton virrade jag omkring hemma och läste annonsen om och om igen. Jag är helt grön/färsk på klockor och det ska jag inte sopa under mattan, såg att många frågat om den var kvar medans andra skrev "pm" etc.

Jag var medveten om att den saknade dokumentation och låda så men annonsen sa "Går jättebra och den förra ägaren har nästan inte använt den så den är nästintill oanvänd".

Jag skrev i kommentarsfältet: Jag köper den, pm. Och jag var först med att skriva att jag ville köpa den. Jag rådfrågade admin om det var ett bra pris om det var som den var utlovad att vara och om han kände igen killen i fråga vilket han gjorde.

Admin kunde naturligtvis inte stå i god för någon annan men hade sett att han figurerat vid klockaffärer tidigare och inte hört negativt efter det.

IOM det så tänkte jag att det hela var klart! Jag nämnde för säljaren att jag var helt grön/färsk, frågade om den behövde service, frågade om låda och cert men han sa att priset var nedsatt pga att den saknade låda och cert. Service visste han inte men jag kunde om jag ville kolla amplituden.

Så när jag fick klockan var jag oändligt nöjd, den var/är otroligt vacker. Så jag tog med din till en urmakare/ad som konstaterade att den var stendöd. 98 i amplitud och plötsligt 0 och död.
    Han skakade, skruvade och sa att det var något galet med klockan. Kanske något löst eller annat men allt stod inte rätt till.

Jag kontaktade säljaren som genast började skylla på postens hantering, jag svarade lugnt och sansat att paketet var väl paketerat och hade där inga synliga skador på varken emballage eller klocka. Han var helt övertygad om att posten var boven och hänvisade mig till att anmäla det dit trots att urmakaren/ad själv sa att det var knepigt och att han mer eller mindre kunde utesluta påståendet då paketet var väl vadderat och oskadad.
    Jag frågade säljaren om jag kunde få häva köpet och hänvisade till urmakarens utlåtande men då började cirkusen..

Jag skulle lämna in klockan, låta dem öppna den, be dem kolla vad felet är osv osv.

Jag köper det, klockan var garanterat oservad och han sålde alltså en oservad klocka till mig som "Går jätte bra och nästan oanvänd". Han vägrade häva köpet och rekommenderade mig att göra en anmälan hos posten på en klocka dom jag inte ens hade ett kvitto på.

Jag svarade att jag gärna gör det för att hjälpa honom vidare men att det här fick bli hans problem och inte mitt då jag gärna ville häva köpet, vilket han vägrade på alla sätt och vis.

Jag postade en tråd i facebookgruppen där jag köpt klockan och fick jättemånga bra förslag som jag testade utan resultat. Plötsligt dök en annan medlem upp som bodde i samma stad, han erbjöd sig att följa med mig till en urmakare och kontrollera det ovan nämnda. Så vi stämde träff dagen efter, dvs idag fredag 15/7, efter en stund gick klockan men fortfarande var det något som inte stämde, urmakaren tyckte fortfarande att det var ett dåligt köp då mätinstrumentet visade dåliga resultat. Bla -10 sek/dag i snitt och något annat som var dåligt, förstod inte allt.

Den mer kunniga killen som jag träffat i gruppen höll med urmakaren och de diskuterade saker jag inte riktigt förstod mig på utöver att det i te var bra.

Jag betalade 400kr för ett kostnadsförslag för att se vad som var galet och påpekade det hela till säljaren som vid det här laget nekade all form av kompensation och hänvisade till hållakonsument, han hade nu ringt polisen och fått till svar att han enligt lag inte var tvungen att häva köpet eller kompensera mig.

Hans sätt att sköta allt, tillvägagångssätt och ifrånskyllande beteende fick mig att börja fundera på om han kanske hade spelproblem och inte hade pengarna, kanske han var i knipa etc etc.

Jag erbjöd honom därför att stå för halva notan själv trots situationen och att han kunde betala av allt om ekonomin var trasslat. Men nu har han avsagt sig allt med hänvisning till att han pratat med urmakaren, han påstod att urmakaren bekräftat att klockan nu fungerar. Av den anledningen tänkte han inte göra nånting alls och from avsluta det här.

Flera olika av varandra oberoende personer varav ena är från gruppen som jag inte tidigare kände eller haft kontakt med och urmakaren/ad har bevittnat att klockan inte är i sin ordning. Senast idag sackade den 15 minuter på 4 timmar, den "dör" få och då och börjar sedan att gå igen. Så hur som helst blir det minst en service men säljaren frånsäger sig alltså allt ansvar.. Rätt eller fel?

Jag har all dokumentation, bilder, messenger konversationer etc men tänkte att jag försöker i textform först för att se reaktioner.

Är inte intresserad av någon form av förtal, allt som skrivits har hänt, allt i konversationerna har hänt. Har videos, bilder, allt!!

Videosarna är när jag håller den i handen först hemma, sedan vred jag upp den fullt och testade igen. Bilderna på plats hos ad/urmakare.

Jag postar gärna konversationen i sin helhet också, screenshots etc men av respekten till den här sidan/gruppen/forumet börjar jag såhär, jag är helt ny även här.

Se själva!

Vad gör man i den här situationen? Är tacksam för svar och tips

/Adel Daoud

Senast ändrad: 15 juli 2016
    Fitim.Sopaj och theargonaut gillar detta.
  2. Valfrittnamn
    Trådstartare

Valfrittnamn Bonde

3. KenKun

KenKun Biskop

Jobbigt.
    Säljaren sa att den gick bra, vilket inte var sant. Han visste garanterat att det var något fel på den.
    Är inte så insatt i konsument Vs. konsument, men jag tror att du kan kräva pengar via Kronofogden. Köra en fodran alltså. Dryg process dock.

4. Per

Per Björklövens finest

Hade han ringt polisen för att fråga om köpet skulle hävas?

Ligg på säljaren och kräv att köpet ska hävas. Säljaren får antingen avhjälpa, dvs åtgärda felet, eller ta tillbaka klockan.

Sedan i all välmening. Den där fb-gruppen verkar inte vara något höjdarställe att hänga på. Det finns mer kompetens, roligare klockor och framförallt fler åsikter på ett riktigt klockforum. Detta är inte första dåliga historian jag hör om från det stället.

Hoppas att allt löser sig.

Fitim.Sopaj, vikgul, osverigeo och 14 andra gillar detta.
  5. Aboynamedsue

Aboynamedsue Friends of KS

Från:
    O
    Se det som en läropeng och ta kostaden för service. Sura pengar, men du får å andra sidan en klocka du gillar och som är i tipptopp mekaniskt och du är en erfarenhet rikare.

maxizz, Lunkan, gurta_g och 12 andra gillar detta.
  6. Norra

Norra Borgare

Har inget med "stället" att göra.

SimonJE, swedesoc och ScubaKing gillar detta.
  7. Cryssarn

Cryssarn Friends of KS

Från:
    Nashville
    Så jävla tråkigt när sånt händer :( sen tycker jag ärligt talat att vissa svar du fick i gruppen var ganska dryga

Valfrittnamn gillar detta.
  8. Schmitza

Schmitza Borgare

Från:
    Malmö
    När du skrev igår och var hos din "urmakare" så rådfrågade du bara urmakaren om vad som kunde vara felet.. och jag påtalade att du får be han öpöna klockan och ubdersöka vad felet är först så kan vi liksom snacka mer sen och samtalet går på och på och det tillkommer förtal via fb från ts själv att jag ska ha lurat honom från början mm

Idag var han alltså igen på kents hos en så kallad urmakare som inte ens har verktyg att öppna en klocka enligt han själv men för att återgå till ämnet så hade den över 200 i amplitud och stannade ej under tiden från att adel varit där tills jag ringde honom vid fem .. alltid en bra början....

Jag har köpt klockan från en kille i usa som sagt till mig att klockan inte var använd så mycket av förra ägaren och är därför i bra skick(utvändigt så klart) men han har ej koll på servicehistoriken...
    Jag får hem klockan använder den under dagen vid tre olika dagar och märker inget speciellt med gången på den alls...

Säljer den för att bekosta en annan ny klocka .. adel får klockan i tisdags och enda han har att säga då är att det är fel datum.och att tiden ej är rätt och inget mer..
    Hör sedan av sig på kvällen och skriver att klockan är för liten för honom och att tjejen antagligen ska få den..
    Undertiden ända sedan han fört över pengar via swish så har han pratat om att han vill ha en länk till klockan och har skickat några länkar på liknande klockor med länk på till mig

Och igår funkar inte klockan alls ...

Klockan ska in på felsökning nu iallafall

Efter att ha blivit både hotad och förtalad av denna adel där han tydligt skriver att han skiter i lagarna och "aldrig kommer glömma, sanna mina ord" så vill han plötsligt prata normalt och det är lite svårt att bli snäll efter att ha blivit "pissad" på och kallad kriminell

Hade köparen skött sig bättre till sättet så hade nog det hela gott bättre till för han visste om att servicehistoriken var okänd och jag är inte ute efter att lura någon alls .. sen ska man lura någon på ett köp så skriver man ju inte sitt eget namn och adress mm ...

Har pratat med både polis(efter adel börjat skrika om polisanmälning) , advokat och konsumentombudsman och är där ett stort fel på klockan så betalar jag så klart felet men tänker inte bekosta en service på en klocka jag sålt där en köpare som hotst en visst om att servicehistoriken är okänd !

Hade du adel bara varit trevligare från börja och inte förtalat mig och hotat så hade jag nog valt en snällare väg att gå !

9. Spencer

Spencer Gustav II Adolf Admin

Hela historien verkar galen och får mig självklart att undra om den är sann. Är den sann så kan man konstatera att säljaren hittar på, på vilket sätt skulle polisen gå in och hantera civilrättsliga frågor? Som sagt är det sant så är säljaren en skojare..

Och är det sant så är det ytterligare ett bevis på FB-gruppers värde..

Men som sagt jag vet inte om det är sant.

mattias9209, finnirgens, SimonJE och 7 andra gillar detta.
  10. Schmitza

Schmitza Borgare

Från:
    Malmö
    Har fått en del skit för att jag inte uttalat mig i denna "gruppen" men när där är fullt av skojjare som inte vet något om klockor rent generellt och som bara kallar en för kriminell så läser man bara och tar in och undviker svara föräns där finns något konkret i det hela !

Har bett adel ringa hallåkonsument(en hottline som staten har för att ge råd) så dom.kan förklara köpelagen för ts men ts säger sig kunna alla lagar redan och avböjde det hela...

Visst jag verkar som en riktig skit men sen finns där en gräns för vad man tar från folk före man blkr förbannad !

11. Schmitza

Schmitza Borgare

Från:
    Malmö
    Det jag sa till adel var att jag har ringt polisen och frågat angående hans hot om polisanmälning och menade på att det är som du sa en civilrättslig fråga och det tar ibte polisen upp .. har inte sagt något annat

12. Karlsson

Karlsson Friends of KS

Varför väljer man som medlem på KS att sälja klockan via facebook och inte här på vår fina Köp & Sälj-avdelning?

(Har den legat ute på k&s så ber jag om ursäkt i förväg men jag minns inte att jag sett den där..)

Mr.Sund, Jakobb, Jimpa och 4 andra gillar detta.
  13. Schmitza

Schmitza Borgare

Från:
    Malmö
    Den har legat ute där med !

Karlsson gillar detta.
  14. Cipover

Cipover Torpare

Sånt här är meningslöst att driva vidare. Ta smällen och var glad att det "bara" var 13 000. Själv köper jag alla klockor direkt från AD för jag har så ruttna erfarenheter av att sälja/köpa saker begagnad. Det spelar ingen roll om det är bil eller bokhylla eller vad f-n som helst så ska folk hålla på och krångla och mygla.

Jimpa, Littera69 och Dingdong gillar detta.
  15. Valfrittnamn
    Trådstartare

Valfrittnamn Bonde

Jag är faktiskt nöjd med admins sätt att hantera det, opartiska men endå ger tips osv.
    Ja han hade ringt polisen och frågat dem sa han, snackade om att anmäla till posten och Hallåkonsument osv... Hoppas på erat tålamod med svar från mig, helt ny på sidan och sånt här över huvud taget. Kunde inte ladda upp videos heller? Stog att de inte gick. Jag är tacksam om nån kan ta emot dem på fb och posta in här så ni får en bättre uppfattning.
    Sen Jörgen är det rent skitsnack från dina sida!
    Rubbet.. Ja jag skiter fullständigt i vad lagen säger när det gäller en sån här affär, man måste ha lite heder och samvete också precis som jag sa till dig och inte bara referera till lagen..
    Självklart kommer jag aldrig släppa det här, trodde du att du kunde hustla folk hur som helat och tro att allt är lugnt?
    Jag kan som sagt inte med den här sidan men är tacksam om nån kan hjälpas mog genom fb och posta precis allt som skrivits i chatten så får ni se hur "otrevlig och respektlös" jag varit.. Den här killen ljuger, anklagar stans största urmakare för att vara okunnig.. Dem ville säkert inte öppna klockan pga att du ringt och terroriserat den och legat på så dem skickade den till breitling i sthlm för kostnadsförslag. Har erbjudit dig fleras gånger att lämna in den och kolla felet men du vägrar. Erbjöd dig att själv stå för hälften, du vägrade, erbjöd sig avbetalning men du hänvisade igen till lagen. Försök inte vända mina ord "jag skiter i vad lagen säger" till att vara hot. Jörgen du är en väldigt liten människas som förr eller senare kommer hamna jävligt fel i livet om du fortsätter med såna här affärer.. Adel Daoud heter jag på fb för den snälla människa/medlemmen som vill hjälpa mig att posta in rubbet här!

16. Karlsson

Karlsson Friends of KS

Sorry, borde lära mig att söka först!

17. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    @Schmitza
    Nu verkar ju köparen väldigt oerfaren av att handla klockor. Visste han att han köpte en gammal oservad klocka som därmed troligtvis behöver service?

18. Valfrittnamn
    Trådstartare

Valfrittnamn Bonde

Jag visar dig gärna allting på fb, kan inte med nånting här inne. Menar absolut inte att vara respektlös men jag kan helt enkelt inte med sidan.
    Han ljuger rakt av! Allt finns som sagt dokumenterat!

19. Schmitza

Schmitza Borgare

Från:
    Malmö
    Jag har uppgett till honom att jag inte vet hur det ligger till mer servicen..
    Då jag inte är en urmakare och äger en tinegrapher kan jag inte veta exakt hur den går.. jag gick efter min känsla om den !

Köper man något så måste man ju som köpare med ha lite koll !
    Man kan ju inte bara gå in och köpa en ferrari av någon och sen säger denna någon att han inte har koll på servicehistoriken och köparen godtar detta då och köpet går igenom .. för att sen komma och skricka om att man inte kan maxa den enligt vad som står är maxhastigheten..

20. Valfrittnamn
    Trådstartare

Valfrittnamn Bonde

Haha jag frågade honom i pm men inte då!! Jag sa just det du påpekar... När man köper en klocka utan låda och cert bör man gå till en urmakare det första man gör och kolla!?
    Då svarade han "Du gör som du vill, kolla iaf amplituden" ! ALLT finns dokumenterat Jörgen sorry! Du kan ljuga hur mkt du vill för det spelar ingen roll vad du försöker med längre. Busted!

21. Valfrittnamn
    Trådstartare

Valfrittnamn Bonde

Men i annonsen skrev du ju att du visste hur den gick? "Går jättebra och nästan oanvänd"!!

22. Schmitza

Schmitza Borgare

Från:
    Malmö
    Ja enligt min uppfattning gick den bra !
    Och sen nästan oanvänd menas ju så klart med skicket på utsidan... alltså inga dings på den

23. Valfrittnamn
    Trådstartare

Valfrittnamn Bonde

Japp, han visste hela tiden och kommer med nya förklaringar ständigt

24. Spencer

Spencer Gustav II Adolf Admin

200 är inget bra värde i amplitud i en timegrapher..

Sinizter, Chagall, Arsius11 och 5 andra gillar detta.
  25. Valfrittnamn
    Trådstartare

Valfrittnamn Bonde

Fe bara upp och visa att du har nått samvete över huvudtaget. Jag är inte kunnig på din hemma plan med klockor och dessa forum men du lyckas inte trolla mig endå

26. KenKun

KenKun Biskop

Båda påstår att den andre ljuger. Ord står mot ord. Antar att det hade underlättat med bilder på konversationen.

27. Gummo

Gummo Joker

Från:
    Stockholm
    Du skriver jättebra skick och att klockan går jättebra. Håller du fast vid det och påstår att köparen ljuger eller att den avsevärt försämrats de dagar köparen haft den?
    Annars tycker jag att du borde ta tillbaka den eller kompensera köparen hur otrevlig du än tycker han varit.

Paneraiman82, Galaxy, JohanFrisk och 10 andra gillar detta.
  28. ScubaKing

ScubaKing Biskop

Snälla en gång för alla, lägg ner detta trams med att klaga på andra forum utöver KS. Alla är vi medvetna om att du startade KS, men känner du dig så fruktansvärt hotad av andra sidor?

Det finns 11k medlemmar på KS, i gruppen finns det 3k, dock växer gruppen snabbt varje dag. Samma problem som händer i Facebook gruppen händer på andra sidor med. Det har även hänt här att affärer gått åt skogen och folk varit ledsna.

Majoriteten av medlemmarna i gruppen på Facebook kommer från just KS och Time To Talk. Så att att det inte finns kunskap är bara trams!

Stetes, Peter K, wayne och 4 andra gillar detta.
  29. Aboynamedsue

Aboynamedsue Friends of KS

Från:
    O
    Men nu förefaller det ju som om klockan går allt utom bra. I annonsen här på KS så skrev du ju att det inte fanns något att anmärka på vad gäller gången. Det är väl bara att ta tillbaka den eller ordna till det. Alldeles oavsett vad du tycker om köparen.
    Kan väl inte vara värt att smutsa ner sig för en sådan här sak?

Peter K, Arsius11, Grynkan och 2 andra gillar detta.
  30. Valfrittnamn
    Trådstartare

Valfrittnamn Bonde

Hjälp mig? Hur får jag in allt? Kan någon hjälpa mig? Finns på Facebook Adel Daoud sitter och röker cigarr på profilbilder :p

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
Mårtenssons ur Brookfield