• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Blått är flått men Grönt är skönt...

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Skulle nog ändå klassa Superocean som en dykare, med tanke på 200M WR och dykarring... men det kanske bara är jag :)
Troligtvis inte bara du, men det är ändå ingen dykarklocka. Ingen lume på vare sig sekundvisare eller vridring och därmed ej godkänd för dykning. Att den marknadsförs som en dykarklocka är en helt annan sak.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Se på fan, vilken epic jävla fail. Där dog allt eventuellt intresse av SO:n.
Sorry, men det gäller ju massa Breitlings. Lika dumt som att ha en klocka som klarar 500m, men ändå inte är heliumtät, vilket de också har, tänker på colten. Den nya versionen har för övrigt inte heller lysmassa på sekundvisaren. :banghead:

Tycker dock att SOH är en fin klocka i 42mm.
 

Frosse

Cartier
Sorry, men det gäller ju massa Breitlings. Lika dumt som att ha en klocka som klarar 500m, men ändå inte är heliumtät, vilket de också har, tänker på colten. Den nya versionen har för övrigt inte heller lysmassa på sekundvisaren. :banghead:

Tycker dock att SOH är en fin klocka i 42mm.
Hm. Man kanske ska överlåta dykaruren till märken med Riktiga dykare, så kan bratte fortsätta med flygaruren.
 

B1884

Audemars
2-Faktor
Troligtvis inte bara du, men det är ändå ingen dykarklocka. Ingen lume på vare sig sekundvisare eller vridring och därmed ej godkänd för dykning. Att den marknadsförs som en dykarklocka är en helt annan sak.
Ur den aspekten har du rätt :)
Men eftersom det är en klocka som tål bad & lek tycker jag man ska köra den på mesh eller gummi. :)
 

Scipio

Patek
2-Faktor
En klocka som inte är iso-cerifierad är ju inte per automatik underkänd som dykklocka. Sen finns ju standarden av en anledning. :)

Det viktiga, förutom att den ska vara tät, är väl att det går att läsa av den där nere i det svarta djupet. Finns det ingen eller för dålig lysmask förstår jag inte poängen med att kalla den för dykarklocka. Man måste kunna läsa av när det är dags att gå upp så det borde vara A och O att ha en utrustning man litar på. Det är en väldigt viktig parameter när man definierar dykarur, som jag inte har tänkt på. Jag har nog utgått från att alla som kallas för dykarur uppfyller kraven.
 

Klahr

Omega
Jag har en svart 42:a på mesh så jag är partisk. Väldigt nöjd hittills :) Provade även 46:an men den kändes för stor så att tavlan blev tråkig.

Väl mött,
 

Biffbert

Cartier
Troligtvis inte bara du, men det är ändå ingen dykarklocka. Ingen lume på vare sig sekundvisare eller vridring och därmed ej godkänd för dykning. Att den marknadsförs som en dykarklocka är en helt annan sak.

Oj fan det var mer än jag visste... Känner jag mig själv rätt så kommer jag inte befinna mig särskilt långt under vattenytan särskilt ofta men det är ändå en del av charmen.

Jag har en svart 42:a på mesh så jag är partisk. Väldigt nöjd hittills :) Provade även 46:an men den kändes för stor så att tavlan blev tråkig.

Väl mött,

Nä det är även min tanke även om jag inte testat nån av dem än, men det känns som att gå runt med big ben på handleden med 46an :D
 

Frosse

Cartier
Efter lite research kan vi fastställa att Breitling SuperOcean Heritage inte uppfyller ISO 6425:1996 som är ISO-standarden för dykarklockor, enligt mig på grund av att man inte har lysmassa på sekundvisaren:

The following items of the watch shall be legible at a distance of 25 cm (9.84 in) in the dark:
- time (the minute hand shall be clearly distinguishable from the hour hand)
[...]
- The presence of an indication that the watch is running in total darkness. This is usually indicated by a running second hand with a luminous tip or tail.

Sen kan jag, mig veterligen, också meddela att en Submariner 116610 inte heller den uppfyller ISO 6425 på grund av följande krav:
Marking: Watches conforming to ISO 6425 are marked with the word DIVER’S WATCH L M or DIVER'S L M to distinguish diving watches from look a like watches that are not suitable for actual scuba diving. The letter L indicates the diving depth, in metres, guaranteed by the manufacturer.

Frånskriver mig från allt ansvar då uppgifterna är andrahandsuppgifter samt att jag inte vet om man kan säga att en klocka är en dykarklocka trots att den inte uppfyller ISO 6425.

Källa: http://blog.thewatchenthusiast.com/wp-content/uploads/2012/09/ISO-6425.pdf
 
Det viktiga, förutom att den ska vara tät, är väl att det går att läsa av den där nere i det svarta djupet. Finns det ingen eller för dålig lysmask förstår jag inte poängen med att kalla den för dykarklocka. Man måste kunna läsa av när det är dags att gå upp så det borde vara A och O att ha en utrustning man litar på. Det är en väldigt viktig parameter när man definierar dykarur, som jag inte har tänkt på. Jag har nog utgått från att alla som kallas för dykarur uppfyller kraven.


Inte för att vara den som är den men är det inte så att man dyker med ficklampa/belysning när förhållandena är mörka, jag skulle nog rikta ficklampan mot handleden för att tydligt kunna läsa av klockan vid behov.
Sedan är ju det mesta kring detta teori snarare än praktik eftersom man använder dykdatorer idag.
Med det sagt så gillar jag också bra lume...
 
Topp