• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Black Bay eller Pelagos, vad säger ni?

Black Bay eller Pelagos, vad säger ni?


  • Totala väljare
    93
  • Enkät stängd .
Får hem min nya Pelagos i slutet av augusti/början av september. Föll helt för designen och känslan när jag kände på den hos Rob E.
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Jag vet att det är många på forumet som gillar Tudor, inte minst någon av dessa "nya" modeller. Vad säger ni, vilken skulle ni välja av dessa två skönheter?

Pelagos, bara för att den bjuder på en hel del nytt från Rolex-verkstan i Schweiz, som titan, nytt spänne, etc och känns som det mest användbara dykinstrumentet som kommit från just Rolex-verkstan på senare år. Resten tänker jag på som väldigt användbara och tåliga (samt fina, vackra, tilltalande - välj ord som passar) accessoarer.

Med detta sagt, så använder jag mina "accessoarer" så som det var tänkt; till alla aktiviteter, men för att återkomma till Pelagosen, så känns den mest "toolig" av alla Rolex/Tudor... nästan på nivå med Sinn... :)

Allt detta är förstås min personliga uppfattning. Jag har bara dykt med tuber några få gånger... och då med dykdator... Och heliumventil... jag förstår principen... men inte mer...

mvh A
 

Tony

Omega
Pelagos.
Det är något med färgkombinationen på BB som stör mig.... Kan inte säga exakt vad det är som stör men något är det....
 

bogw

Breitling
Pelagos, bara för att den bjuder på en hel del nytt från Rolex-verkstan i Schweiz, som titan, nytt spänne, etc och känns som det mest användbara dykinstrumentet som kommit från just Rolex-verkstan på senare år. Resten tänker jag på som väldigt användbara och tåliga (samt fina, vackra, tilltalande - välj ord som passar) accessoarer.

Med detta sagt, så använder jag mina "accessoarer" så som det var tänkt; till alla aktiviteter, men för att återkomma till Pelagosen, så känns den mest "toolig" av alla Rolex/Tudor... nästan på nivå med Sinn... :)

Allt detta är förstås min personliga uppfattning. Jag har bara dykt med tuber några få gånger... och då med dykdator... Och heliumventil... jag förstår principen... men inte mer...

mvh A

Tuber har man majonäs i - luftflaskor dyker man med ;-). Skämt å sido, om du förstått principen så förstår du att man inte har någon användning av det vid vanlig sportdykning. Däremot förekommer helium i bland dykarklockor (alltså, inte en sådan man har på armen utan en sådan man kan arbeta under på djupt vatten) där de små helium atomerna (helium har fyllda elektron-skal) kan tränga in i klockan. Vid lägre tryck så expanderar gasen och kan då spräcka glaset. Således, för vanlig dykning har det naturligtvis ingen betydelse men om man vistas i miljöer i högt tryck och där det finns Helium och man sedan minskar trycket så kan detta behövas. Det nämns även ubåtar som Helium miljö men mig veteligen har en ubåt samma tryck som vid ytan och min bedömning är då att det inte spelar någon roll i en ubåt.
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Tuber har man majonäs i - luftflaskor dyker man med ;-). Skämt å sido, om du förstått principen så förstår du att man inte har någon användning av det vid vanlig sportdykning. Däremot förekommer helium i bland dykarklockor (alltså, inte en sådan man har på armen utan en sådan man kan arbeta under på djupt vatten) där de små helium atomerna (helium har fyllda elektron-skal) kan tränga in i klockan. Vid lägre tryck så expanderar gasen och kan då spräcka glaset. Således, för vanlig dykning har det naturligtvis ingen betydelse men om man vistas i miljöer i högt tryck och där det finns Helium och man sedan minskar trycket så kan detta behövas. Det nämns även ubåtar som Helium miljö men mig veteligen har en ubåt samma tryck som vid ytan och min bedömning är då att det inte spelar någon roll i en ubåt.

Hej hopp! Så fint att du sätter ord på principen. Jag kanske skulle ha gjort det... Just heliumventil tycker jag är en duktig "overkill" på väldigt många klockor, men i den händelse jag hade haft djuphavsdykning som yrke, med långa tider i dykarklocka, så hade Tudors Pelagos legat riktigt bra till på min lista... Men nu har jag inte något sådant yrke, så för mig blir den delen av klockan en "cool feature".

Gillar för övrigt lumebilden på Pelagosen i tråden.

A
 

TKVF

Panerai
Kanske lite sent svar. Men jag köpte ju en BB ny hos Bergströms i göteborg. Efter att självklart klämt, känt, provat och läst på om de modellerna i tudors sortiment. BB är ett givet val. Men den är inte så rå som Pelagosen, men å andra sidan kan du ha den ändå till samtliga situationer förutom de absolut finaste kladalternativen (då man inte skall använda stålklockor eller klockor alls).
 

Rikard

Omega
Om vi ändå är inne på heritage-serien så måste jag säga ADVISOR! :p
Ont: blackbay. Sticker ut mer med den röda vridringen och den varma tavlan/gulddetaljerna.

Men samtidigt så är titan väldigt spännande, och spännet på pelagosen är galet bekvämt! Vi kan enas om att Tudor gör bra klockor i alla fall :)

Advisor med svart tavla, så grymt snygg imo! BB och Blue Chrono på en delad andra plats tätt följd av grå eller svarta chronon.
Black Shield har jag inte sett irl så vill inte säga nåt om den än.
 

meo_swe

Audemars
Varför inte köpa en klocka vars timvisare inte framkallar kväljningar? Den där jävla snöflingan måste ju bara bort...
Nu tänker jag köpa en Flinga bara för att ge dig kväljningar nästa år v.29 ;-)

Någon som vill sälja en flinga för ca 4000 spänn och en kasse sofiero?


BB är bland det coolaste som kommit på senare år. Skulle jag inte ha så mycket på min lista så skulle den ligga jävligt högt upp.
 

Jens

Greedo
Pelagos är säkert en jättefin klocka, men saknar själ i mina ögon. Jag har generellt problem med klockor i titan och denna är inget undantag.

Men, om magkänslan säger Pelagos så är det rätt. Bara då, aldrig annars.
 
Topp