• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Blancpain kännare se hit!

Timmen

Omega
IMG_2857.JPG
IMG_2856.JPG

Hej. Har en gammal klocka som jag inte vet något om. Tyvärr står det ingenting på klockan heller. Finns det någon här som vet något om denna lilla klocka? Här verkar finnas oändligt med kunskap på forumet så jag hoppas på er hjälp.
Tacksam för alla svar.
 

hook

Prince Philip
Forumpersonal
Owner of KS
Pledge Member
2-Faktor
IMG_2857.JPG
IMG_2856.JPG

Hej. Har en gammal klocka som jag inte vet något om. Tyvärr står det ingenting på klockan heller. Finns det någon här som vet något om denna lilla klocka? Här verkar finnas oändligt med kunskap på forumet så jag hoppas på er hjälp.
Tacksam för alla svar.

Modellen är återkommande från andra märken som t.ex omega.
Generisk modell som tillverkare satt sitt namn på tavlan på.
 

Timmen

Omega
Tack för snabbt svar!
Det verkar vara en automat, svårt att se utan sekundvisare.... Går det att gissa årtal? Kan man utgå ifrån att den inte har något direkt värde eftersom det är en generisk modell?
 

hook

Prince Philip
Forumpersonal
Owner of KS
Pledge Member
2-Faktor
Tack för snabbt svar!
Det verkar vara en automat, svårt att se utan sekundvisare.... Går det att gissa årtal? Kan man utgå ifrån att den inte har något direkt värde eftersom det är en generisk modell?

Skulle gissa på att den är vitguld och med manuellt verk. Storleken på den talar för manuellt verk.
Slutet 40/50 tal troligen.
Modellen är snarlik denna :
IMG_0586.JPG
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Modellen är återkommande från andra märken som t.ex omega.
Generisk modell som tillverkare satt sitt namn på tavlan på.
Nja, snarare så att guldsmeder köpte in verk och tavla för att själva göra boett, länk och stensättningen vad jag hört. Om sedan just detta är en sådan vet jag inte. Finns nog alla sorter.
 

hook

Prince Philip
Forumpersonal
Owner of KS
Pledge Member
2-Faktor
Nja, snarare så att guldsmeder köpte in verk och tavla för att själva göra boett, länk och stensättningen vad jag hört. Om sedan just detta är en sådan vet jag inte. Finns nog alla sorter.

Har sett dom med både och, men ja därför de förekommer med så många olika brand.
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Den är med högsta sannolikhet mekanisk, dvs manuellt handuppdrsgen och inte automatisk. Dessa väldigt små damur är tyvärr inte speciellt populära eller eftertraktade idag då de inte överrensstämmer med dagens mode.
Frågan är dock om klockan (och länken?) inte är gjord i en ädel metall? Vitguld kanske? Då är säkert stenarna gammeldags slipade diamanter. Då är värdet lika med guldvikten skulle jag uppskatta. Om klockan kommer från släkten kan det ju vara roligt att behålla den för affektionsvärdet och på en tuff ung kvinna är den ju riktigt kool till cocktail-klänning och fest. Blancpain är ju ett finmärke dessutom så det är ju kul!

Edit: Rackarns, tvåa på bollen...
 

Timmen

Omega
IMG_2864.JPG
Sitter alltid, 99% av fallen, guldstämplar någonstans. Oftast en på utsidan och en på boettlockets insida.
Givetvis hade du rätt... Allt är så smått på den här klockan så jag fick ta fram ett förstoringsglas.
18k förstår jag men de andra stämplarna är okända för mig.
 
Senast ändrad:
Topp