• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Officiella Blancpain-tråden

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
- För den intresserade så är en free sprung balans inget nytt påfund. Balansen har tidjusteringssvikter! istället för en justering som påverkar fjäderns fria längd. Bifogar en bild på en marinkronometer med just denna konstruktion. Rolex har sina microstella som kräver ett speciellt verktyg och är "free sprung". Här har ni en intressant länk om just microstella och justering: https://www.minus4plus6.com/regulation.php
På BP/Piguet-verket sitter skruvarna på utsidan balansen och då blir det ju enklare att justera.

Free-sprung.jpg
VI VET! Man måste ändå hitta en urmakare med rätt verktyg som vill ta sig an att rucka en BP.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
- Skrik inte pojk, det är bara att fråga vem som helst om uret inte är under garanti, skruvmejslar och ett gott handlag behövs. Eller vågar du inte lämna till icke AD-urmakare?....:D
Om du hade följt tråden så hade du vetat att jag haft den inne på ruckning och inte i Schweiz.
 

mickeheterjag

Cartier
2-Faktor
Nu blev det dålig stämning tycker jag...

Jag ska iaf inom kort lämna in min på ruckning.
Jag mailade lite glatt Erikson Urhandel och frågade ifall det är något dom kan tänka sig göra.
Och svaret var ja.
Jag kan återkomma när allt är klart så får ni reda på hur det gick. :)
 

mickeheterjag

Cartier
2-Faktor
Efter service ska uren "sätta sig" och om det fortar efter det, vilket är att föredra kan du testa uret under nattens vila genom att placera det i olika positioner. En BP som jag har fortar sig under dagen, jag lägger det under natten med kronan upp och det kompenserar den fortningen.
Jag testade att lägga klockan med kronan uppåt inatt och det gav en gångavvikelse på +8,2 sekunder per dag mot dagen innan som var 12.2 sekunder per dag.
Ska pröva en annan ställning inatt. Trodde faktiskt inte att ställningen påverkade så mycket... Intressant!
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag testade att lägga klockan med kronan uppåt inatt och det gav en gångavvikelse på +8,2 sekunder per dag mot dagen innan som var 12.2 sekunder per dag.
Ska pröva en annan ställning inatt. Trodde faktiskt inte att ställningen påverkade så mycket... Intressant!
Man kan minska även variationen genom ruckning.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag testade att lägga klockan med kronan uppåt inatt och det gav en gångavvikelse på +8,2 sekunder per dag mot dagen innan som var 12.2 sekunder per dag.
Ska pröva en annan ställning inatt. Trodde faktiskt inte att ställningen påverkade så mycket... Intressant!
5617C6BF-1E96-4578-BFEB-874A1DA10DA1_zpsg8rluc3q.jpg

Här är min innan service. Den snittade då +5.
Testa krona ner under natten.
 
Senast ändrad:

mickeheterjag

Cartier
2-Faktor
Man kan minska även variationen genom ruckning.

Ok, spännande. Inser att jag är alldeles för dåligt påläst vad gäller urverk. Kan du tipsa om någon bra "klockor for dummies"?.

Jag ska lämna in min imorgon så nästa vecka får vi förhoppningsvis se resultatet.

- Jag har ungefär en liknande differens men något saktare gång än ditt och mitt ur går mycket jämnt. Det är lite spännande att testa olika positioner i sängkammaren :D

Haha :)

5617C6BF-1E96-4578-BFEB-874A1DA10DA1_zpsg8rluc3q.jpg

Här är min innan service. Den snittade då +5.
Testa krona ner under natten.

Jag har faktiskt funderat på att köpa en timegrapher men inte kommit till skott än. Är det svårt eller är det så enkelt som det ser ut? Fästa klockan och sedan köra på? Hur lång tid behöver klockan vara fastspänd?

Har den någon form av minne som man kan exportera ut som tex en csv fil?

Kul med bilder!
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
@mickeheterjag
Sök på timegrapher på forumet så hittar du massa info, det är en hel vetenskap. Min version är billig och varken lagrar eller printar.
Vad gäller just BPn så kan du se ballanshjulet som ett bildäck där du vill få till ballansen så bra som möjligt så klockan går så exakt som möjligt i alla positioner. Det är skillnad på ruckning och justering men olika personer har nog olika definition av vad som är vad.
 

lladron

Cartier
2-Faktor
Hej alla kunniga!

Läst igenom hela tråden, kul med alla bilder och trevliga kommentarer.

Jag har haft ögonen öppna efter en Bathyscaphe i flera år och testade en i Amsterdam i somras och den var helt fantastisk. Nu har jag dock börjat bli kär i den vanliga ff också och ska försöka prova en sådan när tillfälle ges. Jag har en fråga, vilka ff-modeller finns med glasbaksida?

Det är en löjlig grej men det är en av dom sakerna jag vill ha på min nästa klocka.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Hej alla kunniga!

Läst igenom hela tråden, kul med alla bilder och trevliga kommentarer.

Jag har haft ögonen öppna efter en Bathyscaphe i flera år och testade en i Amsterdam i somras och den var helt fantastisk. Nu har jag dock börjat bli kär i den vanliga ff också och ska försöka prova en sådan när tillfälle ges. Jag har en fråga, vilka ff-modeller finns med glasbaksida?

Det är en löjlig grej men det är en av dom sakerna jag vill ha på min nästa klocka.
Samtliga Bathyscape samt FF Aqualung och FF "Black Knight" har glasbaksida, övriga FF har det inte.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Senast ändrad:

lladron

Cartier
2-Faktor
Båda de modellerna är ju slutsålda sedan länge. Vill du ha en FF med glasbaksida så får det bli en beggad.

Personligen gillar jag inte glasbaksida, tycker det klibbar mot handleden.

BLAN300547_3580404_01.jpg

http://forums.watchnet.com/index.php?t=tree&goto=814567&rid=0
Exakt! Menade begagnad så klart.
Okej, jag har aldrig testat en klocka med glasbaksida under en längre period så du kan nog ha rätt.
Jag gillar tanken av att ta av sig klockan på kvällen och bara kolla och njuta av verket genom glaset.

Vet inte vad jag tycker om Black Knight, har lite svårt för svart boett.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Exakt! Menade begagnad så klart.
Okej, jag har aldrig testat en klocka med glasbaksida under en längre period så du kan nog ha rätt.
Jag gillar tanken av att ta av sig klockan på kvällen och bara kolla och njuta av verket genom glaset.

Vet inte vad jag tycker om Black Knight, har lite svårt för svart boett.
Jag går inte heller igång på just den modellen.
https://klocksnack.se/threads/blancpain-paketöppning-recension-mkt-text-och-bilder.29382/
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Mycket strul med Blancpain på forumet, iaf om man ser till antalet fel i förhållandet till Blancpainägare.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Mycket strul med Blancpain på forumet, iaf om man ser till antalet fel i förhållandet till Blancpainägare.
Jepp, vi får däremot inte glömma att det varit två vridringar som knasat, inte urverken. Problemet som jag ser det är snarare att BP inte släpper ifrån sig några reservdelar, är ganska övertygad om att min (från 2012) hade klarat sig några år till utan urverkservice.
 
Topp