• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Officiella Blancpain-tråden

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Lite surt annars om man centralt sitter på LE ex och säljer till internationella kunder men inte gör det möjligt för lokala AD att ta/sälja beställningar.
De skickar.

Vad jag har hört så kommer 1-2 exemplar till Nymans och bokningslistan är lång. Klart man gör sitt för att få tag på en då. Sverige är inte prioriterat tyvärr.
 
Senast ändrad:

essGunnar

Audemars
2-Faktor
De skickar.

Vad jag har hört så kommer 1-2 exemplar till Nymans och bokningslistan är lång. Klart man gör sitt för att få tag på en då. Sverige är inte prioriterat tyvärr.
Ja, nej jag tänkte på att det var lite surt gentemot AD från Blancpains sida. Man kunde ju ha en centralt administrerad kölista och sen låta AD få den faktiska försäljningen. Låt säga att 8 av de 10 mest alerta kunderna var Svenska, 2 var franska medan Frankrike sitter på 8 klockor och Sverige på 2 tex. Nästan onödigt att landsdistribuera en klocka som man gissar kommer sälja slut redan på kölista före release. Bättre att ta beställningar i tur och ordning och sen distribuera lokalt utifrån det. Rent logiskt och rationellt iallafall, vilket man så klart inte ska räkna som givet i någon retail.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Ja, nej jag tänkte på att det var lite surt gentemot AD från Blancpains sida. Man kunde ju ha en centralt administrerad kölista och sen låta AD få den faktiska försäljningen. Låt säga att 8 av de 10 mest alerta kunderna var Svenska, 2 var franska medan Frankrike sitter på 8 klockor och Sverige på 2 tex. Nästan onödigt att landsdistribuera en klocka som man gissar kommer sälja slut redan på kölista före release. Bättre att ta beställningar i tur och ordning och sen distribuera lokalt utifrån det. Rent logiskt och rationellt iallafall, vilket man så klart inte ska räkna som givet i någon retail.
Problemet är nog alla mellanhänder. Grossisterna lägger beställningar utifrån vad ADs vill beställa medan vissa ADs och märkets egna butiker kan beställa utan mellanhänder. Både pris och leveranstid skiljer därför något.

Det är dessutom olika konkurrens i olika länder, vissa ADs har säkert inköpskrav medan andra kämpar för att få fler än de kan få.
 

BCKSTRM

Rolex
IMG_4242.JPG

Jag gjorde en förfrågan på om det gick att beställa en Mil-Spec och när svaret kom blev det uppenbart att språkförbistringar hade medfört att de hade uppfattat det som en personlig bokning. :D

Så en Mil-Spec är beställd och jag antar att sommaren är säkrad. :)
Haha grattis! Feting det där :)
 

essGunnar

Audemars
2-Faktor
Problemet är nog alla mellanhänder. Grossisterna lägger beställningar utifrån vad ADs vill beställa medan vissa ADs och märkets egna butiker kan beställa utan mellanhänder. Både pris och leveranstid skiljer därför något.

Det är dessutom olika konkurrens i olika länder, vissa ADs har säkert inköpskrav medan andra kämpar för att få fler än de kan få.
Vi hade en leverantör där återförsäljare i alla länder stod på evighetslånga kölistor till attraktiva bitar. Säljarna på hemmamarknaden var dock kompis med gubbarna i produktionen och gick in och plockade godbitarna ur fabriken innan de nådde lager eller datasystem. De där kölistorna sjönk aldrig nåt nämnvärt. :) Småskalighet är charmigt , eller inte så charmigt beroende på var man sitter.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Vi hade en leverantör där återförsäljare i alla länder stod på evighetslånga kölistor till attraktiva bitar. Säljarna på hemmamarknaden var dock kompis med gubbarna i produktionen och gick in och plockade godbitarna ur fabriken innan de nådde lager eller datasystem. De där kölistorna sjönk aldrig nåt nämnvärt. :) Småskalighet är charmigt , eller inte så charmigt beroende på var man sitter.
Tillverkare prioriterar lite märkligt tycker jag. Det är väl en del av marknadsföringen men det är exempelvis väldigt märkligt att en butik på en flygplats kan ha varenda jäkla modell från ett märke medan en annan butik kan få vänta ett helt år på att få en specifik modell.

Som exempel: När jag flög TILL Basel hade flygplatsen nya Tag Heier Connected som lanserades dagen innan. Den har väl fortfarande inte kommit till Sverige?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Blir nato hela tiden då. Blir du tvungen att släppa storebror eller är planen att ha båda?
Storebror ryker tyvärr. Jepp, det lär bli nato för hela slanten. Tror den kommer på sailcloth vilket blir nice för jag vill åt spännet. Känner inte att jag måste ha ett übernato från BP för 8 papp, Zuludiver duger mer än väl för mig. Jag tycker dessutom inte den kantiga hårdvaran på BPs Natos passar till de runda boetterna.

Med glasbaksida slipper man i alla fall tejpa baksidan för att undvika skav från nato, alltid något.
 

demondave

Rolex
Storebror ryker tyvärr. Jepp, det lär bli nato för hela slanten. Tror den kommer på sailcloth vilket blir nice för jag vill åt spännet. Känner inte att jag måste ha ett übernato från BP för 8 papp, Zuludiver duger mer än väl för mig. Jag tycker dessutom inte den kantiga hårdvaran på BPs Natos passar till de runda boetterna.

Med glasbaksida slipper man i alla fall tejpa baksidan för att undvika skav från nato, alltid något.

Mil-Spec ser ut att komma på Nato med tyghällor, av någon av alla internetbilder jag sett att döma. Är boetten samma som förra 40mm-varianten är väl luggvidden mindre än på vanliga 45:an, typ 20mm kanske?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Ni vet den där mysiga fasen när man väntar på en klocka som man blivit besatt av? När man försökt förtränga ha-begäret men råkat boka klockan ändå. Fasen där man bildgooglar som en dåre. Fasen då man läser samma tråkiga pressreleaseinformation blandat med 5 "journalistskrivna" meningar i 10 olika utföranden... där är jag nu. :D

IMG_4168.JPG

Då hittar man nya detaljer...

IMG_4338.JPG

Som att datumfönstret är sådär snyggt D-format för att följa den yttre kanten på tavlan och att datumhjulet är anpassat efter det med en större sjua än en tvåa. Så jävla bra!

Det är bra att hitta sådana detaljer för då kan man förtränga att man förlorar bph och ett dygn i kraftreserv.
 
Senast ändrad:

Cristian

Rolex
2-Faktor
Ni vet den dör mysiga fasen när man väntar på en klocka som man blivit besatt av? När man försökt förtränga ha-begäret men råkat boka klockan ändå. Fasen där man bildgooglar som en dåre. Fasen då man läser samma tråkiga pressreleaseinformation blandat med 5 "journalistskrivna" meningar i 10 olika utföranden... där är jag nu. :D

IMG_4168.JPG

Då hittar man nya detaljer...

IMG_4338.JPG

Som att datumfönstret är sådär snyggt D-format för att följa den yttre kanten på tavlan och att datumhjulet är anpassat efter det med en större sjua än en tvåa. Så jävla bra!

Det är bra att hitta sådana detaljer för då kan man förtränga att man förlorar bph och ett dygn i kraftreserv.
Haha! Jag hade inte sett det tidigare. Snyggt! (Har likadant på min ser jag nu)
 

mega

Rolex
Blancpain-Tribute-to-Fifty-Fathoms-Mil-Spec-6.jpg

Som aktiv motståndare till glasbaksidor kan jag inte påstå att jag gillar baksidan men så här ser den ut i alla fall. :)
Jag är lite kluven när det gäller glasbaksidor. Tycker att en del fabrikat överarbetar insidan så att den nästan böir lite tacky. Denna tycker jag är helt lagom, inget onödigt bling och smakfull.
Denna BP och din nuvarande får mig att vilja ta klockkontot till nästa nivå. Inte bra alls.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag är lite kluven när det gäller glasbaksidor. Tycker att en del fabrikat överarbetar insidan så att den nästan böir lite tacky. Denna tycker jag är helt lagom, inget onödigt bling och smakfull.
Denna BP och din nuvarande får mig att vilja ta klockkontot till nästa nivå. Inte bra alls.
Jag har inget emot utseendet vad gäller glasbaksida. Det jag inte gillar är att jag tycker glas klibbar fast mot handleden, speciellt när man blir blöt/svettig.
 

demondave

Rolex
Jag har inget emot utseendet vad gäller glasbaksida. Det jag inte gillar är att jag tycker glas klibbar fast mot handleden, speciellt när man blir blöt/svettig.

Till skillnad från rostfritt som andas? ;)

Faktiskt aldrig reflekterat över någon skillnad. Vet iaf att verket i Bathy chronon är underbart vackert, går att titta på länge. Lätt värt glasbaksida.
 
Topp