Nymans Ur 1851

Blancpain?

Diskussion i 'Diskussion' startad av Chuck, 20 januari 2013.

1. Nicbex

Nicbex X-Wing Pilot

Förstår faktiskt inte alls detta. Måste man byta namn på en modellserie för att den uppdateras? Då skulle tex Volkswagen ha bytt namn på typ Golfen ett hundratal gånger idag, eftersom utöver det faktum att den har fyra hjul och en motor, ingenting är gemensamt med den första Golfen.

Namnet signalerar ju snarare typ av produkt, tex Seamaster för att klockorna är klockor för vattenlek.

2. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    För mig är Bathyscaphen helt enkelt inte snygg. Den har väldigt vassa och smala bandhorn samt stor glasbaksida. Urtavlan har alldeles för mycket luft och index är för små. På Kronografen tycker jag det funkar men på den vanliga blir det lite knas.

Håller även med @essGunnar om att Bathyscaphe är för dressad, även om de vanliga FF-modellerna är ganska dressade så tycker jag Bathyscaphe går för långt åt avantgarde/dress-hållet.

Safirinlägg på vanliga FF tycker jag ser grymt ut och jag gillar den historiska kopplingen till de gamla lumade överdragna inläggen, på Bathyscaphe är det liquid metal och väldigt blingigt.

Nicbex och essGunnar gillar detta.
  3. essGunnar

essGunnar Stormtrooper

Från:
    Skåne
    Jag är inte såld på GOLF utvecklingen heller!! :)
    Nej, det är nog mest jag som är konservativ. Känns bara som man urvattnar koncept och i klockbranchen så är ju typ 80% av värdet det kan ta ut för sin produkt kopplat till de känslomässiga värden man kan ladda sina produktserier/koncept med.

4. essGunnar

essGunnar Stormtrooper

Från:
    Skåne
    Ja det är andra sidan av min skepsis. Tråkig boett, intetsägande vridring och fula visare. Tavelstrukturen är egentligen det enda som jag gillar men då har den å andra sidan inga vidare index så tavlan som helhet är ingen höjdare heller.

5. Nicbex

Nicbex X-Wing Pilot

Jag tror att det allmänt skulle bli ett helvete som konsument om alla produkter fick ett nytt namn efter varje iteration. Köper jag en Planet Ocean så köper jag en klocka med 600 m vattentålighet och i övrigt med funktioner anpassade för dykning. Köper jag en Speedmaster köper jag inte en dykarklocka men en kronograf med ett visst utseende. Köper jag en Datejust så får jag en sportig dressare.

Motsatsen skulle vara att produkter efter ett tag började heta typ XY2678 och CL6677, inte så kul.

yonsson och mega gillar detta.
  6. yonsson

Från:
    GBG
    Fun fact:
    IMG_5396.JPG
    Var en snubbe som precis fick sin nya BP FF (standardmodellen), den har serienummer 26XX, så hyfsat liten upplaga under 10 års produktion, minst sagt. :)

Cristian, demondave och Nicbex gillar detta.
  7. demondave

demondave AT-ST driver

Bathy chronon ligger på 400-någonting. Typ förmiddagsskiftet i rolexfabriken :)

yonsson gillar detta.
  8. yonsson

Från:
    GBG
    Cool, sätter saker i perspektiv. :)
    blancpain-logo2.png

Senast ändrad: 23 maj 2017
    demondave gillar detta.
  9. tokyo tapes

tokyo tapes Rebel soldier

Jag tyckte också att från början att Bathyn var den fattiga kusinen från landet som bara fått ärva det koola namnet men inte pengarna och det sofistikerade yttre :)
    Jag har svängt mer och mer över till att tycka att Bathyn är snygg och modern och att den vanliga FF snarare känns blingig och överlastad (Skulle inte tack nej till en NR eller MilSpec dock :))
    Bathyn har om man tycker det är viktigt helt klart starka släktskap med 60-talets Bathyscaphe (t.ex. vridringen). Jag kan hålla med om att den vanliga Bathyn känns lite naken med den stora urtavlan men den har en renhet, stramhet och ett modernt designspråk som tilltalar mig. Allt det där som @yonsson nämner som negativt tycker jag är intressant och snyggt :) Chronon (framför allt den svarta keramiska) är en fullträff och med det uberkolla inhouseverket F385 har den få konkurrenter även i dyrare prissegment.

matage, dräpdrulle, demondave och 1 annan gillar detta.
  10. yonsson

Från:
    GBG
    IMG_5404.jpg
    Visst 17 är lumen lite förändrad i färgen?

Cristian gillar detta.
  11. demondave

demondave AT-ST driver

Folk måste nolla vridringen när det ska fotas, får krupp! :D

Ser ut som fyllig lume, tjocka lager möjligen? Snyggt iaf :)

yonsson gillar detta.
  12. Ceramic

Ceramic Stormtrooper

Han fixade till det ;)
    IMG_1289.jpg
    @yonsson vet du om den är köpt, tolkade det som att han hade den på test?

Cristian och demondave gillar detta.
  13. yonsson

Från:
    GBG
    Han ska recensera den. Faaan vad bra den ser ut!
    Länken däremot gillar jag inte.

14. demondave

demondave AT-ST driver

Såja, mycket bättre! Ser ut som tjock lume ja, ingen nackdel alls :)

15. yonsson

Från:
    GBG
    IMG_5412.PNG
    Mer porr

bbits gillar detta.
  16. Dronten

Dronten Stormtrooper

Från:
    Linköping
  17. yonsson

Från:
    GBG
    €13180 tydligen.

18. Jockinho

Jockinho Tie Fighter pilot

Från:
    Motala
    Ok den där var ju riktigt nice med! Enda minus var datumet. Nu är jag inte spekulant dessvärre så spelar mindre roll :blackeye:

Älska den där typen av insert!

19. Aurum

Aurum Jag är så arg, så väldigt arg!

Förändrad jämfört med vad?

20. yonsson

Från:
    GBG
    Sorry, jämfört med de vanliga modellerna som alla har C3. Tycker denna ser mer orange ut, eller i alla fall mörkare.

21. Aurum

Aurum Jag är så arg, så väldigt arg!

Tyckte den såg tonad ut från början, men vi får la se? Har däremot svårt för blank? lysmassa.

22. yonsson

Från:
    GBG
    Tycker också det blanka ser lite knas ut men min BPFF såg alltid blankare ut på bild än IRL så förhoppningsvis är lumen inte lika blank IRL.

Att den är puffy gillar jag. :)

Aurum gillar detta.
  23. yonsson

Från:
    GBG
    IMG_5497.jpg
    17cm handled

Cristian och essGunnar gillar detta.
  24. lladron

lladron Rebel soldier

Är tippen på sekundvisaren inte röd på den här modellen eller ser jag inte det? Sekundvisaren ser så lång ut.

25. yonsson

Från:
    GBG
    Icke röd, tyvärr.

26. lladron

lladron Rebel soldier

Typiskt, förknippar röda tippar med Blancpain. I vilket fall som helst ser storleken riktigt bra ut!

yonsson gillar detta.
  27. Ceramic

Ceramic Stormtrooper

My size :)
    @yonsson delvis enig i länken. Gillade den aldrig på min chrono men tror den funkar bättre i mindre storlek. Oavsett nice to have ;)
    Ett par till stulna på nätet..
    IMG_1303.JPG
    IMG_1304.JPG

Bifogade filer:

28. yonsson

Från:
    GBG
    Länk är väl kul att ha i lådan men jag lägger inte 20 papp på en lådvärmare. Borstade ändlänkar och polerade bandhorn ser ju helknas ut.

29. lladron

lladron Rebel soldier

Det var det första jag tänkte på när jag såg klockan med länken, undrar hur dom tänkte där.

yonsson gillar detta.
  30. Ceramic

Ceramic Stormtrooper

Inte enig tycker övergången mellan polerat och borstat på länken funkar bra. Mer blankt hade den blivit allt för bling! Men klart ser man boeten och ändlänkarna bara så ser det knas ut.
    Totalt så tycker jag det funkar bra.
    IMG_1307.JPG
    IMG_1308.JPG
    IMG_1309.JPG

Geparden, Cristian och demondave gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield