• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Officiella Blancpain-tråden

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Pratat med den säljare som jag diskuterade med initial och lade order/betalade handpenning till.

Har nu också kontaltat en annan AD för prisuppgift bara för sakens skull om det är så att det finns ett artnr för "komplett nato".
Det vore ju inte otänkbart att "delat" Nato är mångdubbelt dyrare än komplett..
Det är inte ovanligt att hårdvara och nato beställs som två olika delar vilket är fallet med BP men det ska ju säljaren veta.

Edit: Hårdvara till natot finns ju som stål, titan, keramik, guld. Samma med tyget, finns i svart eller grönt.
 
Senast ändrad:

mickeheterjag

Cartier
2-Faktor
Ska in med min till Nymans imorgon.
Bezelringen glappar och lägger sig inte längre på minutindikeringarna samt att den även bestämt sig för att kunna snurra åt fel håll när den känner för det.

Tyvärr så måste den skickas till hemlandet men BP hade lovat att åtgärda den inom ett par dagar.

Roligt :banghead:
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Ska in med min till Nymans imorgon.
Bezelringen glappar och lägger sig inte längre på minutindikeringarna samt att den även bestämt sig för att kunna snurra åt fel håll när den känner för det.

Tyvärr så måste den skickas till hemlandet men BP hade lovat att åtgärda den inom ett par dagar.

Roligt :banghead:
Aj då, klickringen sönder då. Lätt fix i alla fall.
 

matage

Omega
Det är inte ovanligt att hårdvara och nato beställs som två olika delar vilket är fallet med BP men det ska ju säljaren veta.

Edit: Hårdvara till natot finns ju som stål, titan, keramik, guld. Samma med tyget, finns i svart eller grönt.
Ja det är väl lite så jag tycker också.

BP-butiken i London kan dock lära Nymans ett å annat om kundservice i den digitaliserade världen. Svar inom 24h på prisfråga på Nato via dem.
Mina två första mail t Nymans ifjol fick jag aldrig svar på...
 

Ceramic

Cartier
September/oktober, kanske tidigare är sista budet.
Så vete fan, under hösten någon gång.

IMG_5844.JPG
IMG_5846.JPG
IMG_5847.JPG

Mil-Spec-länken har säkert hex-skruvar istället för vanliga skruvar och eftersom denna länken är till Leman så har den friktionsspänne utan pushers, förutom det ska länken vara identisk och Ändlänkarna ska passa. Återstår att se dock.

Schysst finish, börjar förstå varför folk gillar dessa länkar. :D

Du har rätt angående skruvarna, klassiska bp skruvar på milspec och halv länkar mot spännet. Men i övrigt lik och den passar nog fint den du har :)
Bara klocknördar som märker skillnad mot orginalet. Lite som med en Thailand Rolle.. :p;)
IMG_1537.JPG

IMG_1538.JPG
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Du har rätt angående skruvarna, klassiska bp skruvar på milspec och halv länkar mot spännet. Men i övrigt lik och den passar nog fint den du har :)
Bara klocknördar som märker skillnad mot orginalet. Lite som med en Thailand Rolle.. :p;)
IMG_1537.JPG

IMG_1538.JPG
Nya bilder ju! Vart hittade du dem?
 

lladron

Cartier
2-Faktor
Har äntligen fått prova en 5015 nu och blev helt såld. Har även fallit för Grand Seiko, särskilt modellen SBGA203. Ni som kanske ägt båda Blancpain och Grand Seiko vad tycker ni om detaljarbetet om man jämför? Svårt att se allt själv i butiksljus under en kort period.

Ping @yonsson
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Har äntligen fått prova en 5015 nu och blev helt såld. Har även fallit för Grand Seiko, särskilt modellen SBGA203. Ni som kanske ägt båda Blancpain och Grand Seiko vad tycker ni om detaljarbetet om man jämför? Svårt att se allt själv i butiksljus under en kort period.

Ping @yonsson

Det låter ju som en fråga någorlunda riktad inom mitt erfarenhetsområde. :D

IMG_1522.JPG

DSC_0519_zps3516917a.jpg~original

Jag har ägt både en 5015 och en SBGA003, alltså samma modell som 203 fast den äldre tavlan. Modellerna är ju inom olika kategorier vad gäller typ och pris så det blir lite orättvis jämförelse, förbered dig på det. :)

Tavla: Jämnt skägg men troligtvis GS
Visare: GS
Boettfinish: GS
Proportioner: BP
Länk: BP (om jag jämför GS-länken med min 20mm BP-länk, har inte hanterat 23mm BP-länk.
Urverk: Beror på vad du uppskattar, GSen är ju definitivt användarvänlig ur den aspekten.

Detta är ju två tillverkare som ligger mig väldigt varmt om hjärtat. Jag brukar alltid säga att GS är i princip oslagbara på detaljnivå men faller på proportionerna och länkarna, framförallt på deras dykarklockors lås. 203 exempelvis är en väldigt välbyggd klocka men aningens är tung, för tjock och för bred.

Personligen tänker jag BP utan tvekan inom dyk-kategorin, GS inom i princip alla andra kategorier. Men det gäller att spana runt lite gör att hitta de bästa GS-modellerna, de som är välavvägda proportionsssigt exempelvis SBGV009.

Vad man såklart bör ta i beaktande är att den slutliga produkten och upplevelsen av den givetvis är mer än summan av delarnas individuella kvalitet. En klocka som är grymt välarbetad kan sitta riktigt dåligt på handleden eller kännas helt intetsägande beroende på vem som provar den. :)

Edit:
IMG_6277.JPG

Spana in SBGE001/201
 
Senast ändrad:

lladron

Cartier
2-Faktor
Det låter ju som en fråga någorlunda riktad inom mitt erfarenhetsområde. :D

IMG_1522.JPG

DSC_0519_zps3516917a.jpg~original

Jag har ägt både en 5015 och en SBGA003, alltså samma modell som 203 fast den äldre tavlan. Modellerna är ju inom olika kategorier vad gäller typ och pris så det blir lite orättvis jämförelse, förbered dig på det. :)

Tavla: Jämnt skägg men troligtvis GS
Visare: GS
Boettfinish: GS
Proportioner: BP
Länk: BP (om jag jämför GS-länken med min 20mm BP-länk, har inte hanterat 23mm BP-länk.
Urverk: Beror på vad du uppskattar, GSen är ju definitivt användarvänlig ur den aspekten.

Detta är ju två tillverkare som ligger mig väldigt varmt om hjärtat. Jag brukar alltid säga att GS är i princip oslagbara på detaljnivå men faller på proportionerna och länkarna, framförallt på deras dykarklockors lås. 203 exempelvis är en väldigt välbyggd klocka men aningens är tung, för tjock och för bred.

Personligen tänker jag BP utan tvekan inom dyk-kategorin, GS inom i princip alla andra kategorier. Men det gäller att spana runt lite gör att hitta de bästa GS-modellerna, de som är välavvägda proportionsssigt exempelvis SBGV009.

Vad man såklart bör ta i beaktande är att den slutliga produkten och upplevelsen av den givetvis är mer än summan av delarnas individuella kvalitet. En klocka som är grymt välarbetad kan sitta riktigt dåligt på handleden eller kännas helt intetsägande beroende på vem som provar den. :)

Edit:
IMG_6277.JPG

Spana in SBGE001/201

Tack för detaljerat svar! Jag visste inte att du haft en 003, vilket gör jämförelsen ännu bättre :)

Det som är så skönt med Seikon är att den är vattentät till 100m och skruvad krona så den passar till allt plus att jag aldrig sett en klocka med så perfekt finish. FF kändes inte alls så stor som jag trodde att den skulle vara, satt perfekt.

Tack för kloka tankar! Håller med helt och hållet :) Måste ta en ordentlig funderare!
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Ja det är väl lite så jag tycker också.

BP-butiken i London kan dock lära Nymans ett å annat om kundservice i den digitaliserade världen. Svar inom 24h på prisfråga på Nato via dem.
Mina två första mail t Nymans ifjol fick jag aldrig svar på...
Hur har det gått?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag hoppas på att den mockuppen du la upp tidigare i tråden blir verklighet fast med svart bakgrund till datumet, det hade vart riktigt bra
Jag tror på 40mm boetten, dessa visarna:
IMG_6337.JPG

Och MilSpec tavlan (fast utan fuktindikatorn):
IMG_6330.JPG

IMG_6329.JPG

Troligtvis lite ljusare lume också. Men 2018 är nog lite tidigt.
 
Senast ändrad:

demondave

Rolex
Fast varför, när Blancpain kan kränga 500 limiterade 40mm på så kort tid? Kollar vi serienummer så verkar dom ju inte sälja sjuka mängder av basmodellerna.. Dom är ju i vilket fall typ Omega-ägda, limiteds in absurdum funkar ju där.

Hoppas snarare på någon shysst 45mm limited, eller lite breddning av material/ref-kombinationerna. Föga otippat från min sida en Sedna Bathy chrono, tex.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Fast varför, när Blancpain kan kränga 500 limiterade 40mm på så kort tid? Kollar vi serienummer så verkar dom ju inte sälja sjuka mängder av basmodellerna.. Dom är ju i vilket fall typ Omega-ägda, limiteds in absurdum funkar ju där.

Hoppas snarare på någon shysst 45mm limited, eller lite breddning av material/ref-kombinationerna. Föga otippat från min sida en Sedna Bathy chrono, tex.
45mm-versionen är ju 10år gammal...
 

Mister

Breitling
En fråga till någon mer initierad än jag. Är det sannolikt att Blancpain släpper en 40-41 mm Bathyscaphe inom ett år eller två?
 
Topp