• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Blank urtavla med kant?

Brok

Breitling
2-Faktor
Hej,
Jag leker med att göra egna urtavlor och jag vill testa att göra en med emaljering (typ anOrdain). Jag har letat efter en blank urtavla med kant längs kanten (så inte emaljering rinner över), men hittar inget. Jag har funderat på att tillverka en egen, men har inte lyckats hitta några bra tips eller guider om det. Är det någon här på forumet som vet var man kan hitta sådana urtavlor eller har några bra tips på hur man enkelt kan tillverka en själv?
Tack på förhand!
 

R-Svarvofix

Mr Lange!
2-Faktor
Hej,
Jag leker med att göra egna urtavlor och jag vill testa att göra en med emaljering (typ anOrdain). Jag har letat efter en blank urtavla med kant längs kanten (så inte emaljering rinner över), men hittar inget. Jag har funderat på att tillverka en egen, men har inte lyckats hitta några bra tips eller guider om det. Är det någon här på forumet som vet var man kan hitta sådana urtavlor eller har några bra tips på hur man enkelt kan tillverka en själv?
Tack på förhand!
Det är förhållandevis lätt om man har tillgång till en svarv att göra en tavla med kanter (både yttre och i centrum där visarna sticker upp)

Vet du vilket urverk tavlan skall sitta på? Yttermått, tjocklek o.s.v. ?

Jag kan eventuellt hjälpa till att göra en custom ”dial blank” i slutet av året då jag har tillgång till min maskinpark efter all flytt m.m är klar.

Edit: bästa materialet för emalj är koppar, men man behöver lägga på båda sidor av tavlan för att undvika spänningar som riskerar att emaljen spricker. Är ett avancerat hantverk att tillverka traditionella emaljtavlor.

6A011FF7-A04E-4319-BEEE-196B8917A44A.jpeg
 

Brok

Breitling
2-Faktor
Hej,
Tack för ditt svar! Jag är fullständigt novis (jag menar verkligen 100%), har ingen erfarenhet av att tillverka emaljtavlor eller vad som behövs för att få det bra. Därför kommer det innebära sjuk mycket trial and error innan (eller om ska jag kanske säga) jag kommer fram till något som är ok för en lekman som mig själv.
Jag har tänkt att använda NH35-urverk från Kina (Aliexpress), som verkar vara det enklaste att få tag på. Storleken på urtavla är mellan 28,5-30 mm i diameter, men tjockleken är lite svårare. Jag vet inte riktigt vad som är max tjoklek för ett NH35-urverk, men får luska lite i det. Kanske 1 mm? Sedan har jag ingen ugn att baka "riktig" emalj i, utan har hittat lågtemp emalj som jag tänkte prova mig fram med. Har också funderingar att testa mig fram med UV-resin och kolla om det blir nåt att ha.
Jag har som du märker ingen färdig plan för detta, utan tänkte mest om det gick hyfsat enkelt att få tag i blank urtavla med ytterkant då det mest största sannolikhet kommer gå åt ett gäng urtavlor.
Vi kan kanske höras av mot slutet av året och kolla läget?
Mvh
Martin
 
Topp