• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bleka insert utan att ta loss det?

Rico

Cartier
2-Faktor
Kanske en dum fråga: Är det möjligt att bleka insertet på min skx009 utan att ta loss det från bezeln? Dvs bara poppa loss bezeln med insert monterat och lägga upp och ned i lite klorin? Eller kommer limmet lösas upp?
 

jabla

Sarlacc
Här är bilder före/efter, både på insert och band. :)

Seiko1.jpg


Seiko2.jpg
 

Knallhatt

Breitling
Jag körde i omgångar, lät det ligga tills jag med blotta ögat kunde se en färgskiftning, då plockade jag upp det första vändan och sköljde i vatten. Sedan badade jag bezeln i ca. 3 min per omgång tills önskad effekt uppnåtts. Var noga med att skölja i vatten och torka vid varje upptagning då insertet ser mer blekt ut som torrt. Det verkade också som att mitt insert hade en tunn lackhinna som när den löstes upp och försvann blev insertet mattare och blektes snabbare.
 

Ansgar

Cartier
2-Faktor
Gjorde det på min förra skx. Körde 5 minuter. Problemet är att det kan va svårt att se blekningen med blotta ögat. Klorinet "luckrar upp" färgen typ, så det är först när man sköljer/torkar av den som man ser resultatet.
 

Rico

Cartier
2-Faktor
En liten update: Tog loss bezeln och vände den upp och ned i klorin. Hände ingenting på 20 minuter. Gav upp. Upptäckte vid återmonteringen att gummi o-ringen som sitter i bezeln var i extremt dåligt skick. Lämnade in den på Stjärnurmakarna, som efter telefonsamtal med Seiko återkopplade att det minsann inte ska sitta nån gummiring där alls. Detta ställer jag mig skeptisk till efter att ha googlat lite, eftersom i princip alla moddningsguider jag sett nämner gummiringen. Har nu beställt nämnda gummiring på ebay, stjärnurmakarnas utlåtande till trots... Fixar det själv.

Hur gick det med blekningen då? Jo klorinet löste upp limmet, så insertet lossnade. Släppte idag ner det i ett glas med klorinmousse. Efter 4 minuter så blev detta resultatet:
IMG_0379.JPG

Slutet gott, allting blekt!
 

Ansgar

Cartier
2-Faktor
En liten update: Tog loss bezeln och vände den upp och ned i klorin. Hände ingenting på 20 minuter. Gav upp. Upptäckte vid återmonteringen att gummi o-ringen som sitter i bezeln var i extremt dåligt skick. Lämnade in den på Stjärnurmakarna, som efter telefonsamtal med Seiko återkopplade att det minsann inte ska sitta nån gummiring där alls. Detta ställer jag mig skeptisk till efter att ha googlat lite, eftersom i princip alla moddningsguider jag sett nämner gummiringen. Har nu beställt nämnda gummiring på ebay, stjärnurmakarnas utlåtande till trots... Fixar det själv.

Hur gick det med blekningen då? Jo klorinet löste upp limmet, så insertet lossnade. Släppte idag ner det i ett glas med klorinmousse. Efter 4 minuter så blev detta resultatet:
IMG_0379.JPG

Slutet gott, allting blekt!
Snyggt! Blekte min i typ 5 minuter och blev såhär.
20170404_200945.jpg
Nu måste jag bara hitta nån som jan hjälpa mig plocka av visarna så tavlan kan få en lliten behandling ;)
 
Topp