• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bleka Speedmaster insert?

F-L-P

Panerai
Jag lär mig något nytt varje dag. Att man gillar gamla slitna klockor med charm och historia - det förstår jag. Att man vill tvinga fram patina med kemiska medel... det hade jag inte trott att man gjorde. Öppnar ni upp urverket också och filar lätt på kugghjul etc. så att urverket blir "charmigt" slitet?


Det är ju en hel industri att få den perfekta vintage färgen på rolex tavlor, NB-times har väl varit i blåsväder. Finns även mer eller mindre lyckade försök att få en skön slitning på sina NATO band, man vill att sin nya bezel skall matcha övriga klockan. Man vill att lumen skall matcha på tavlan och visare. Eller så gillar man bara looken och vill baka sin tavla, säljs ju massor av nya klockoer med vintage look på lume nu mer.
 

Gummo

Joker
2-Faktor
n155e i sina NYA jeans, gud förbjude att de skulle se de det minsta använda ut ;)
hoff-bootcut-jeans.jpg


Skulle inte banga de där jeansen!!!
n155e om du kollar på bilderna är mina inserts inte nya utan lite gamla manglade inserts som jag lajjar med. Lite som med byggnadsvård av gamla hus, en del byter glatt ut gamla spöjsade fönster av kärnvirke mot nygjorda alufönster i gammal stil. Andra reser land och rike kring för att hitta original och andra tar vad man har och pysslar för att få till en look. Smaksak... Själv erkänner jag glatt att jag hellre käkar en tunna skit än att sätta på ett sprillans insert på min sub. Och ja, det första jag gjorde som tonåring när jag köpt nya Vans var att dra dem i gruset. Helt normalt:D Motsatsen (skyddsplastsmänniskor med som måste läggas in på psyk om de får en repa på klockan...) finns det mängder av på forumet och det får jag bara lov att acceptera och hoppas att de så småningom får den vård de behöver. Forskningen gör framsteg!
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Nja. Kanske... oinvigd?

n155e i sina NYA jeans, gud förbjude att de skulle se de det minsta använda ut ;)
hoff-bootcut-jeans.jpg
Bättre motargument. Jag får viss förståelse för tankegången. (Sen kommer jag aldrig att bli lika kool som The Hoff.)

F-L-P & Gummo
Ok. Att göra olika delar tidsenliga har jag förståelse för.

Jag fattade som att man tar en relativt ny klocka och vintage-ifierar den med kemiska medel etc. Å andra sidan så har jag ju sett exempel på vintage-ifiering när en bronsklocka läggs i saltvatten under långt tid för att få "rätt" look. Jag inser att en del håller på med det här, men det betyder inte att jag fullt förstår varför... ;) Men smaken är ju olika.

(Bekännelse: Det var länge sedan jag köpte "oförstörda" jeans.)
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Nja. Kanske... oinvigd?


Bättre motargument. Jag får viss förståelse för tankegången. (Sen kommer jag aldrig att bli lika kool som The Hoff.)

F-L-P & Gummo
Ok. Att göra olika delar tidsenliga har jag förståelse för.

Jag fattade som att man tar en relativt ny klocka och vintage-ifierar den med kemiska medel etc. Å andra sidan så har jag ju sett exempel på vintage-ifiering när en bronsklocka läggs i saltvatten under långt tid för att få "rätt" look. Jag inser att en del håller på med det här, men det betyder inte att jag fullt förstår varför... ;) Men smaken är ju olika.

(Bekännelse: Det var länge sedan jag köpte "oförstörda" jeans.)


Själv brukar jag faktiskt köpa ett par helt otvättade råblå jeans vart annat år och köra skiten ut :)
Västen och det röda på manchetterna är ju nästan bättre än jeansen, men som du säger The Hoff är ju sjukt cool på ett tyskt och lite obehagligt sätt som få grejjar att efterlikna...
 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
vare nån som sa blekt insert?



Notera dock att jag inte förespråkar att man bleker dyra originalgrejor som min Base1000-tachy ovan, som är naturligt åldrad afaik.

Men att laja runt med aftermarketgrejor eller originalresevdelar som finns i god tillgång tycker jag bara är ett sätt att personalisera sin klocka. Här ett annat exempel ur min klocklåda (nu länge sedan såld 2824 diver)

start:


mellan1:


Mellan2


slut:



 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
1) Prova att nagga upp ytan på insertet med tex den gröna ytan på en kökssvamp (tar typ bort det skyddande lacket)

2) Lägg i ett vattenglas med ca 30/70 hushållsklorin/vatten

3) Låt ligga 1 min

4) Spola vatten i glaset för att få bort klorin -ta ej upp direkt då syret i luften ge extra blekeffekt

5) kolla effekten

6) repetera steg 2-5 tills du fått önskad effekt
 

BCKSTRM

Rolex
Hej! Jag har en fråga. Är sjukt sugen på att bleka mitt Speedy insert. Tavlan har naturligt blivit lite grå, och lysmassan lite grönaktig så känner det skulle passa :)

Jag är lite sugen på ett projekt: att hänga upp den jäveln i ett träd så den får utstå sol, regn, snö och piskande grenar. Vad tror ni? Är det helt meningslöst? Kan det räcka med ett år?
PS: Speedyn i fråga: 145.022
image.jpeg
 

BCKSTRM

Rolex
1) Prova att nagga upp ytan på insertet med tex den gröna ytan på en kökssvamp (tar typ bort det skyddande lacket)

2) Lägg i ett vattenglas med ca 30/70 hushållsklorin/vatten

3) Låt ligga 1 min

4) Spola vatten i glaset för att få bort klorin -ta ej upp direkt då syret i luften ge extra blekeffekt

5) kolla effekten

6) repetera steg 2-5 tills du fått önskad effekt
Detta lät iofs som lite lättare. Provar nog det :)
Ska bara hitta ett insert till vettig peng först... Lite risky att bleka originalet...
 

BCKSTRM

Rolex
Jag lär mig något nytt varje dag. Att man gillar gamla slitna klockor med charm och historia - det förstår jag. Att man vill tvinga fram patina med kemiska medel... det hade jag inte trott att man gjorde. Öppnar ni upp urverket också och filar lätt på kugghjul etc. så att urverket blir "charmigt" slitet?
Tänker att, om man har en vintageklocka med härligt patinerad tavla/visare men att insertet bytts vid service exempelvis kan man vilja få det att matcha resten av klockan. Är det konstigt? Det är ju inte så att folk tar fram en modern klocka med tavla etc i nyskick och bleker insertet. Eller ja, inte jag iaf ;)
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Hej! Jag har en fråga. Är sjukt sugen på att bleka mitt Speedy insert. Tavlan har naturligt blivit lite grå, och lysmassan lite grönaktig så känner det skulle passa :)

Jag är lite sugen på ett projekt: att hänga upp den jäveln i ett träd så den får utstå sol, regn, snö och piskande grenar. Vad tror ni? Är det helt meningslöst? Kan det räcka med ett år?
PS: Speedyn i fråga: 145.022
image.jpeg
Kör om du har tålamod! Testa med ett år, så vet du om det räcker :)
 

Hotshot

Rolex
2-Faktor
Kör det inte i ugnen när du tröttnar, det blir rostfärgat ;) jag körde det 6 gånger i diskmaskinen och försökte med tvättmedel med klorin. Hände inte ett skit så då åkte det i ugnen av ren nyfikenhet. Blev rött... Haha. Tanken är väl att köpa ett nytt svart och ha som "fin" insert och bleka det rostfärgade med riktigt klorin!
image.jpeg
 

BartVader

Omega
Kör det inte i ugnen när du tröttnar, det blir rostfärgat ;) jag körde det 6 gånger i diskmaskinen och försökte med tvättmedel med klorin. Hände inte ett skit så då åkte det i ugnen av ren nyfikenhet. Blev rött... Haha. Tanken är väl att köpa ett nytt svart och ha som "fin" insert och bleka det rostfärgade med riktigt klorin!
image.jpeg
Det där blev ju svinfint, speciellt till matchande läderbandet. :)
 

BCKSTRM

Rolex
Kör det inte i ugnen när du tröttnar, det blir rostfärgat ;) jag körde det 6 gånger i diskmaskinen och försökte med tvättmedel med klorin. Hände inte ett skit så då åkte det i ugnen av ren nyfikenhet. Blev rött... Haha. Tanken är väl att köpa ett nytt svart och ha som "fin" insert och bleka det rostfärgade med riktigt klorin!
image.jpeg
Fett!
 

BCKSTRM

Rolex
vare nån som sa blekt insert?



Notera dock att jag inte förespråkar att man bleker dyra originalgrejor som min Base1000-tachy ovan, som är naturligt åldrad afaik.

Men att laja runt med aftermarketgrejor eller originalresevdelar som finns i god tillgång tycker jag bara är ett sätt att personalisera sin klocka. Här ett annat exempel ur min klocklåda (nu länge sedan såld 2824 diver)

start:


mellan1:


Mellan2


slut:



Tips på bra AM-bezel till 145.022?
 

henrikhenrik

Cartier
Kör det inte i ugnen när du tröttnar, det blir rostfärgat ;) jag körde det 6 gånger i diskmaskinen och försökte med tvättmedel med klorin. Hände inte ett skit så då åkte det i ugnen av ren nyfikenhet. Blev rött... Haha. Tanken är väl att köpa ett nytt svart och ha som "fin" insert och bleka det rostfärgade med riktigt klorin!
image.jpeg
Det där blev riktigt fint!
 
Topp