• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Blekte mitt 14060M insert av misstag

Chuck

Patek
2-Faktor
Av nån korkad anledning kastade jag in min klocka i diskmaskinen för nån timme sedan bara för att testa :?

Här är resultatet och det går inte att skrapa/polera/borsta bort.

Nån som vill prova så diska i 65 grader (symbolen med grytorna)

bild_zpsad00a0c1.jpg


bild1_zps0648e854.jpg


bild2_zps1f06fdf6.jpg


bild4_zps05139284.jpg
 

easy rider

Brüno
2-Faktor
Blev riktigt sugen att testa på min 14060. Det är ju svårt att veta om resultatet blir detsamma som ditt, min är från -91...
 

TomasBc

Dirty rotten scoundrel
2-Faktor
Ser bättre ut nu :) lite 114060 över det hela. Oroa dig inte :) nytt inlägg går för en spottstyver
 

Snårtas

Rolex
masterkiller skrev:
Fast jag hade nog bara diskat insertet och inte hela klockan ;-)
+1. Hur tål oljorna denna temp? Metaller i urverket expanderar i värme med ökad friktion som resultat... Risky business! Inserten blev cool, hoppas inte klockan skär ihop.
 

Chuck

Patek
2-Faktor
Ja jag får väl krypa till korset och erkänna, jag duschar med klockan varje dag vilket innebär att det bildas hinnor med schampo innanför länkdetaljerna. Därav fick jag en blixtide innan jag åkte och handlade :oops:

Kommer hem efter 1 timmes nervöst handlande och plockar upp subben hel o fin förutom den lilla defekten :lol:

Håller med angående kermaikrollarna, de får sådan färg i solen i vissa vinklar vilket är snyggt. Tanten tror att det är en hinna som satt sig ordentligt och kommer fada bort sen, men jag är nöjd ändå. Återkommer med bilder i dagsljus :D

Cheers
 
Men Chuck, du är väl fortfarande en "one watch guy" ? Tänk om klockan gått sönder, det hade blivit jobbigt. :) Tur att det är en Rolle ändå, nu vet vi ju att en Sub klarar en timme i diskmaskinen också om än med risk för lite blekt vridring. :)
 

Snårtas

Rolex
naggge skrev:
Snårtas skrev:
David skrev:
Det där... Är bara på KS som nån ger ett sånt svar på tal på typ 2 min! :D

Skulle ändå inte prova själv.
Finns det inte också en artikel eller liknande om någon bergsbestigare(?) som valde att koka sin Explorer(?) en stund för att impa på polarna under expeditionen?
Inte mer imponerande än att diska den. Vatten kokar vid 70 grader på Mount Everest...
 

Jaggis

Who dares wins!
2-Faktor
Det där var sjukt kul Chuck. Resultatet blev helt klart lyckat även om det inte var avsiktligt. Du har startat en ny trend hos moddarna. Nu ska det inte bara vara ugnsbakat utan även maskindiskat.
 

David

Bödeln
Snårtas skrev:
naggge skrev:
Snårtas skrev:
David skrev:
Det där... Är bara på KS som nån ger ett sånt svar på tal på typ 2 min! :D

Skulle ändå inte prova själv.
Finns det inte också en artikel eller liknande om någon bergsbestigare(?) som valde att koka sin Explorer(?) en stund för att impa på polarna under expeditionen?
Inte mer imponerande än att diska den. Vatten kokar vid 70 grader på Mount Everest...


Men här:
http://forums.timezone.com/index.php?t= ... sg_3843497

CIMG2919.jpg


CIMG2925.jpg


CIMG2928.jpg
 

Jokkmokkswe

Cup of Jawa
2-Faktor
Varför? Detta var väl en riktigt dass idée. Att hålla på bleka och tjafsa med inserten, är det för att man är missnöjd med referensen man har, eller är det för att församlingen ger sitt tysta medgivande? Näh, tummen ner för detta.
 

Gavve

Greven
2-Faktor
Snårtas skrev:
naggge skrev:
Det där... Är bara på KS som nån ger ett sånt svar på tal på typ 2 min! :D

Skulle ändå inte prova själv.
Finns det inte också en artikel eller liknande om någon bergsbestigare(?) som valde att koka sin Explorer(?) en stund för att impa på polarna under expeditionen?
Inte mer imponerande än att diska den. Vatten kokar vid 70 grader på Mount Everest...[/quote]

Högst troligt inte nej. Värmen är ju densamma i bägge fallen och trycket är nog försumbart. Hypotetiskt skulle dock diskmaskinen kunna bygga någon form av inre övertryck om den hela tiden körs vattenfylld men ja... hypotetiskt var det
 

naggge

Panerai
Snårtas skrev:
naggge skrev:
Snårtas skrev:
David skrev:
Det där... Är bara på KS som nån ger ett sånt svar på tal på typ 2 min! :D

Skulle ändå inte prova själv.
Finns det inte också en artikel eller liknande om någon bergsbestigare(?) som valde att koka sin Explorer(?) en stund för att impa på polarna under expeditionen?
Inte mer imponerande än att diska den. Vatten kokar vid 70 grader på Mount Everest...
Tror dock ingen klok människa får för sig att det finns tid till att prova koka sin Rolle på toppen av mount Everest.
 
Topp