• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bli blåst vid försäljning ?

Beastie

Mr Cowbell
2-Faktor
Jag bara undrar en sak. Har min sinn ute på köp o sälj, den är även ute på TTT. Blivit kontaktad av en tjomme från Finland som vill köpa, det är hans första post och hans mailadress ser påhittad ut. Min fråga är, kan man bli blåst på nått sätt om man lämnar ut sitt konto nr för honom att göra insättning?

Det borde vara säkrare om man är osäker att göra det via paypal eller?
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Generellt sett så kan du inte göra något med enbart kontonummer men om du vill känna dig bekväm så kan du ju öppna ett konto för detta syftet.
 

cheepo63

Läderjesus
2-Faktor
Finns väl risk för en triangelaffär. Finnen får kontonr, ger det till norrmannen som sätter in pengar på beasties konto i tron att han ska få en trevlig Råleck. Beastie ser pengarna skickar klockan till finnen som drar sig tillbaka och flyttar till Nomanskie och startar taxirörelse. Kvar blir beastie och norrmannen som försöker förstå vad som hände.
 

Beastie

Mr Cowbell
2-Faktor
Finns väl risk för en triangelaffär. Finnen får kontonr, ger det till norrmannen som sätter in pengar på beasties konto i tron att han ska få en trevlig Råleck. Beastie ser pengarna skickar klockan till finnen som drar sig tillbaka och flyttar till Nomanskie och startar taxirörelse. Kvar blir beastie och norrmannen som försöker förstå vad som hände.
I hate it when that happens!
 

easy rider

Brüno
2-Faktor
Finns väl risk för en triangelaffär. Finnen får kontonr, ger det till norrmannen som sätter in pengar på beasties konto i tron att han ska få en trevlig Råleck. Beastie ser pengarna skickar klockan till finnen som drar sig tillbaka och flyttar till Nomanskie och startar taxirörelse. Kvar blir beastie och norrmannen som försöker förstå vad som hände.

Värst är det väl ändå för finnen som får en Råleck OCH måste flytta till Nomanskie?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Finns väl risk för en triangelaffär. Finnen får kontonr, ger det till norrmannen som sätter in pengar på beasties konto i tron att han ska få en trevlig Råleck. Beastie ser pengarna skickar klockan till finnen som drar sig tillbaka och flyttar till Nomanskie och startar taxirörelse. Kvar blir beastie och norrmannen som försöker förstå vad som hände.

Sedan hoppar Bellman fram ur låtan och skriker supplies!
 

Bolio

Panerai
Mig veterligen kan han inte föra över pengar till dig om du ger ut ditt konto nummer man behöver IBAN och Swift/BIC nummer.

Trippeln här ovan kan ju dock vara svår att skydda sig mot men i just fallet som nämnts ( vet att det var ett exempel ) kan man ju hoppas att normannen märkte att pengarna gick till Sverige och inte till Finland vilket borde gjort att varnings klockorna satte igång att ringa.
Tror dock att du kan känna dig safe när du väl ser pengarna.
 

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
Trippeln här ovan kan ju dock vara svår att skydda sig mot men i just fallet som nämnts ( vet att det var ett exempel ) kan man ju hoppas att normannen märkte att pengarna gick till Sverige och inte till Finland vilket borde gjort att varnings klockorna satte igång att ringa.
Tror dock att du kan känna dig safe när du väl ser pengarna.

Edit: var för lat för att läsa inlägget, shame on me
 

Beastie

Mr Cowbell
2-Faktor
Bellman eller ej. Man borde kunna minska risken för triangel handel genom att använda paypal väl.
Har mailat köparen om det, får se vad hen säger.
 

Rivalen

Rolex
PayPal är väl +3% för någon part? För skickar som gift får man väl ingen hjälp???

Särskilt konto är bra. Att veta vem som skickar/borde skicka pengar är bra. Att instruera honom att skriva i meddelande i betalningen vad han betalar för och vart den skall levereras. Då måste det vara samma modell och ändå fel leveransadress så då borde norrmannen reagera. När du ber finnen skriva leverans till Mr Lurifaxi i Helsinki i betalningen, då borde norrmannen dra öronen åt sig när han blir ombedd att sätta det meddelandet i sin betalning. Det finns nog en del att göra som försvårar en triangel? Edit: Dessuyom ser väl du på bankinsättningen vem som skickat pengarna?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Hela poängen med paypal är att man skickar till den adress som är angiven i paypalkobtot. På så sätt är det en trygghet för säljaren som då vet att adressen är kopplad till den som betalat.

Jag kan dock tycka att det är en ickefråga eftersom man aldrig ska sälja till någon man inte känner sig trygg med. Be om referenser från exempelvis andra forum och bekräfta att det är samma person via PM på det forumet.
 

Beastie

Mr Cowbell
2-Faktor
Många bra tips i tråden, tack för det. speciellt tack till Sten som genomfört underrättelse inhämtning ute på fältet.
Det verkar vara safe, nog mest jag som nojjade över en väldigt fåordig köpare..

Nu får vi se om det trillar in några stålars vad det lider.
 

Rivalen

Rolex
Ja PayPal har vad jag förstått ett rykte att kunna vara en maktfaktor vid tvist. På Rolexforums kan man se kända säljare säga att man accepterar PP om köparen står för de 3% det kostar och har goda referenser. Det sista tolkar jag som att man vill inte riskera att få en oseriös köpare som sedan försöker manipulera via en ojuste claim hos PP, vilket, om det skulle lyckas, skulle kunna stå säljaren dyrt. Så tolkade jag det tillägget. Det kan vara en knepig värld, begagnade klockvärlden. :)
 
Topp