• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Blir man lyckligare som flippare?

Holmqvist

Patek
2-Faktor
Nej!
Jag tokflippade förr, för att hitta just DEN klockan...
Nya kärlekar har poppat upp, inhandlats, burits och sedan flippats.
Hade mitt kärleksliv varit lika spontant och impulsivt så hade jag varit far till måååånga barn. :)
Men, varför inte känna sig fram? Det skadar inte någon, förutom flipparens psyke kanske.
 

Ruben

Rolex
Jag är ingen samlare. Köper saker för att de ska användas.
Så jag faller väl in under kategorin "flippare".
Hellre två hel schyssta klockor som jag roterar på än 6klockor där bara 3st används frekvent.

Nu har jag bara flippat två klockor och håller på att flippa min tredje. Tanken från början var att jag skulle ha dem "livet ut", men som med allt annat så tröttnar man eller blir mer sugen på annat. Eftersom jag tycker det är onödigt att ha mer än två klockor så blir det rättså givet att flippa, sen så hjälper ju dessa pengar till att finansiera nästa klocka.
Känns någonstans mentalt bättre att flippa och att tex bara slänga in 10k kontant istället för att behöva slanta upp 70k.

Jag tror att man ska försöka pröva på det man tycker är intressant. Märker man sen att man saknar en klocka man sålt så går det ju faktiskt att köpa samma klocka igen.
 

Chuck

Patek
2-Faktor
Jag har dessutom slutat uppmana rookien att gå på sub direkt efter seamaster/aquaracer frågan dyker upp. Det är roligare att prova nya klockor.
Det slutar ändå med att man säljer subben och köper nåt annat.



Evolution WIS
1.SKX/Citizen
2. Seamaster/aquaracer
3. Submariner
4. Div rollar/omegor
5. Grand Seiko/Ingenieur/hypes
6. Vintage nån månad bara för att
7. Sinn/udda fabrikat
8. Banklån patek
9. Bankrutt/pensionär
10. Barnbarnen ärver klockan du glömt i bankfacket : BNIB Padi

:woot:
 

Parabellum

Rolex
2-Faktor
Jag har flippat ganska hårt de senaste ~5 åren som jag köpt och sålt "riktiga" klockor.
Har köpt, ägt (alltifrån 2 dagar till ett år) över 30 vad gemene man skulle kalla för lyxklockor.

Jag ångrar inget av det, även om jag gjort en del förlust på vägen då det blivit en del spontanköp, inte tillräckligt mycket research osv.
Men tack vare att jag köpt precis alla märken och modeller jag har varit/är intresserad av så vet jag också hur de känns att äga, bära en längre stund osv. Jag dör så att säga inte nyfiken.

Dessutom har det varit en ständig jakt på att hitta något som är ännu snyggare, bättre, som jag kommer att ha hela livet osv. Men precis som med förhållanden så existerar inte den där perfekta på alla sätt har jag märkt, utan någonstans får man nöja sig med att "bara" vara nöjd och sluta se sig om efter annat hela tiden bara för att.

Numera vet jag, tack vare allt mitt flippande, vad jag gillar men även vad jag verkligen vill ha och äga. Det finns kanske max 10 modeller totalt på denna klockjord som jag verkligen tycker om, och jag äger 3 av dessa just nu. Jag tänker inte äga fler, utan får istället sälja något jag redan har för att göra plats. Jag föredrar att ha färre men mycket mer välanvända klockor som får vara med på alla äventyr och livshändelser snarare än många som bara får vara med "lite grann då och då". Min handledstid är trots allt begränsad och värdefull.

Just nu har min lilla samling varit ganska intakt för mig ganska länge och jag planerar att fortsätta ha det så om min smak inte drastiskt förändras. En sak är dock säker - ju mer jag surfar på KS/Watchuseek/Rolexforums så blir det svårare att hålla mig till detta.
 

Tuktuk

Patek
2-Faktor
Skulle säga det beror på vilken inställning man har.
Jag köper rätt ofta klockor som jag vet att jag inte kommer behålla. Varför? Jo, därför det ger mig chansen att få testa modeller som jag är nyfiken på, så länge som jag vill. Jag äger den och gör således vad jag vill med den. Jag vet också att jag antagligen kommer göra en viss förlust, men det är kostnaden för att få testa modellen. I vissa fall går man plus minus noll och i sällsynta fall går man någon krona plus. Personligen skulle jag säga att detta "flippande" berikar mig i mitt intresse och gör att jag faktiskt får möjlighet att testa klockor på riktigt.
Vad egendomligt, tycker precis lika som du :)
 

-RI-

Patek
2-Faktor
Jag är relativt ny i detta intresse jämfört med många andra här, har haft runt 30 olika klockor senaste 2 åren och får nog räknas som en "flippade" men för mig har det handlat om att hitta vilken/vilka sorts klockor/modeller som faller mig i smaken och vart fokus ska läggas.
Det har även givit mig en himla bra knuff i rätt riktning även om det såklart varit jobbigt att hålla på med affärer fram och tillbaka, skicka hit och dit, åka land och rike osv.
Ångrar det dock inte för en sekund, har på köpet lärt känna en hel del fantastiska och mycket trevliga människor.
 

Raste

Cartier
Pledge Member
Skulle säga det beror på vilken inställning man har.
Jag köper rätt ofta klockor som jag vet att jag inte kommer behålla. Varför? Jo, därför det ger mig chansen att få testa modeller som jag är nyfiken på, så länge som jag vill. Jag äger den och gör således vad jag vill med den. Jag vet också att jag antagligen kommer göra en viss förlust, men det är kostnaden för att få testa modellen. I vissa fall går man plus minus noll och i sällsynta fall går man någon krona plus. Personligen skulle jag säga att detta "flippande" berikar mig i mitt intresse och gör att jag faktiskt får möjlighet att testa klockor på riktigt.
Vad kul att någon gör som jag vill göra, har du någon tumregel vad du känner är OK att göra för förlust på klockorna för att fått "testa" dom?
 

marlun

Rolex
Det verkar som att många flippares mål är att hitta "den perfekta klockan" dvs keepern. Om jag skulle börja flippa hade det mer handlat om att beta av en lista på klockor jag vill prova. Jag kanske borde byta min panna mot en annan panna som jag vet att jag tycker om mer, behålla rollen och sedan spara ihop till en "flipparbudget" som jag kan använda för att sakta men säkert beta av listan jag har och flippa rent allmänt. Det känns som att jag får det bästa av två världar då. Tack för all input! :)
 

Case

Panerai
Skulle säga det beror på vilken inställning man har.
Jag köper rätt ofta klockor som jag vet att jag inte kommer behålla. Varför? Jo, därför det ger mig chansen att få testa modeller som jag är nyfiken på, så länge som jag vill. Jag äger den och gör således vad jag vill med den. Jag vet också att jag antagligen kommer göra en viss förlust, men det är kostnaden för att få testa modellen. I vissa fall går man plus minus noll och i sällsynta fall går man någon krona plus. Personligen skulle jag säga att detta "flippande" berikar mig i mitt intresse och gör att jag faktiskt får möjlighet att testa klockor på riktigt.
Vad egendomligt, tycker precis lika som du :)

Precis min tanke också @Aboynamedsue . Jag anser att använda klockan kostar pengar och att jag därför inte kan förvänta mig att går +-0 på affärerna. Sen kan man ju ofta sälja för samma pris som man köpt, men då är det snarare en bonus.
 

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
Vad kul att någon gör som jag vill göra, har du någon tumregel vad du känner är OK att göra för förlust på klockorna för att fått "testa" dom?
Nja, grejen är att jag generellt köper begagnat. Har man någorlunda koll på modellen och dess pris så brukar förlusten/vinsten bli rätt marginell. Är dock beredd att ta en viss förlust för nöjet att prova på :)
 

Tuktuk

Patek
2-Faktor
Nja, grejen är att jag generellt köper begagnat. Har man någorlunda koll på modellen och dess pris så brukar förlusten/vinsten bli rätt marginell. Är dock beredd att ta en viss förlust för nöjet att prova på :)
Jag har köpt en "dyr" klocka ny och den är en keeper (i alla fall meningen så). Beggat kan man ju köpa och sälja efter att ha provat sig fram, i alla fall med objekt <30t eller så. Håller med +-0 är helt ok då :). Egentligen få hobbies där det är möjligt.
 

TheBear

Omega
2-Faktor
Jag har nu min graal-klocka som både drog igång mitt intresse och hängt med som en "onåbar" dröm sedan barnsben. Min graal är en Sub no-date, och jag skaffade en nyare 114060. Den kommer ligga mig för varmt om hjärtat för att flippa. Skulle gott kunna köra OWG med subben, men jag har hört att OWG är en myt som inte finns. Så nästa klocka som jag inte har samma band till lär nog sitta löst redan innan den hamnat i min ägo :banghead:
 

JayLar

Rolex
2-Faktor
Jag tror man behöver lära sig att inse att det finns mycket som är vackert och lockande där ute, men jag behöver inte äga det för den skull. Speciellt viktigt tror jag det är om man har råd med att förverkliga drömmarna. Som amatörpsykolog tror jag köpande och säljande inte handlar om klockor. Själva drivkraften sitter djupare i oss än så. Personligen ger det mig mer att kunna kontrollera jagmåsteha-känslan än att falla för den.
Obehagligt att läsa detta, mycket obehagligt :nailbiting:
 

thny

Omega
2-Faktor
Skulle säga det beror på vilken inställning man har.
Jag köper rätt ofta klockor som jag vet att jag inte kommer behålla. Varför? Jo, därför det ger mig chansen att få testa modeller som jag är nyfiken på, så länge som jag vill. Jag äger den och gör således vad jag vill med den. Jag vet också att jag antagligen kommer göra en viss förlust, men det är kostnaden för att få testa modellen. I vissa fall går man plus minus noll och i sällsynta fall går man någon krona plus. Personligen skulle jag säga att detta "flippande" berikar mig i mitt intresse och gör att jag faktiskt får möjlighet att testa klockor på riktigt.
Spot on! +1 på denna kommentar
 

Buckshot

Panerai
Jag har i grunden en samlarmani. Det har varit olika saker genom åren. Från frimärkssamlande i lågstadiet till dagens klockor. Innan klockor var det tarantellor(24 st). Jag säljer inget förrän intresset blir ersatt av ett nytt, vilket kan ta 10 år eller mer. Vi får se om klockor är det sista intresset:rolleyes:
 

Luckyluciano

Ninjasköldpaddan
2-Faktor
Använder inte mer än två klockor åt gången så känns fel att ha pengar uppbundna som bara ligger. Kul att testa nytt och se vad man fastnar för.
Av alla klockor jag köpt och flippat så finns det bara tre stycken jag verkligen fastnat för. Två av dem kommer det säkerligen bli igen sen när man testat det man vill testa. :)
 

Freppo

Breitling
Har sjukt svårt att sälja klockor. Jag har ju köpt den av en anledning och tror att jag kommer att sakna den om jag gör mig av med den.
 

Rearden

Cartier
Jag har i grunden en samlarmani. Det har varit olika saker genom åren. Från frimärkssamlande i lågstadiet till dagens klockor. Innan klockor var det tarantellor(24 st). Jag säljer inget förrän intresset blir ersatt av ett nytt, vilket kan ta 10 år eller mer. Vi får se om klockor är det sista intresset:rolleyes:
tarantellor :dead::depressed::nailbiting::drowning::wtf:
 

Rearden

Cartier
On topic: jag har en Tag som aldrig kommer säljas och som är grunden till intresset, sen så byter jag långsamt upp mig till en AP, men på vägen så tänkte jag försöka testa lite allt möjligt och då får man vara ok med att det kankse går lite back på vägen. Ska vara kul att leva också!
 

Meraborsten

Rolex
2-Faktor
Nej, har flippat grymt många gånger..
Bl.a. Rolex 16803 16613x2 Black bay x3 mm..
Tröttnat varje gång! Men när jag köpte min 116613 så fick det vara bra! Har funkat i 2 månader nu..
 
Topp