• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Blir Tudor BB 79220N en ny "Paul Newman"?

christian-h

Vacheron
2-Faktor
Det ska bli kul att följa. Billigaste som jag kan hitta på länk kostar 28.000:-, sen är det bara ett få uppe på C24. Och mig veterligen har det inte sålts så många här på KS.

Med det sagt så köpte jag givetvis min för att jag gillar den skarpt. Den är speciell och jag kan inte känns samma grej med den nya BBB.
 

christian-h

Vacheron
2-Faktor
Du förstod att jag skämtade va? :) Det har sålts sjukt många BB med ETA-verk på KS.
Absolut, jag förstod att du skämtade.

Sjukt många? Jag vet att min första har sålts tre gånger via forumet och andra andra har vandrat ett par gånger också. Under tio stycken här på KS skulle jag tro.
 
Senast ändrad:
Får jag ställa en fråga, vad är det som får folk att tro att 79220 kan bli ett "samlarobjekt"? Observera att jag ej menar dålig ton, funderar bara på tänkte kring detta. Intressant att höra:)
 

christian-h

Vacheron
2-Faktor
Får jag ställa en fråga, vad är det som får folk att tro att 79220 kan bli ett "samlarobjekt"? Observera att jag ej menar dålig ton, funderar bara på tänkte kring detta. Intressant att höra:)
  • Den producerades under kort tid
  • Modellen verkar vara mer uppskattad än nya - trots att den har in-houseverk
  • Klockan är svart. Något som efterfrågades från första dagen när Black Bay släpptes
  • Gen 1 har smiling dial något som blev tre raka rader på Gen 2
  • Gen 1 har Tudor-rosen. Gen 2 har sköldloggan, en logga enligt många är mindre charmig än rosen (redan sedan långt innan)
  • Länken är enligt mig och många bättre på Gen 1 än Gen 2, som har en fejknitad länk
  • Boettformen skiljer sig på Gen 1 och 2 (två är aningen tjockare, vilket knappast behövs)
  • Det var kötiden på den på vissa håll redan under produktion
  • Antalet 79220n till salu har minskat drastiskt
Det är väl hintar som kan peka åt att det blir ett samlarobjekt på sikt. Eller, redan nu enligt vissa.

Jag köper det och jag gillar det. Observera även att jag pekar på vad som kan göra den attraktiv i en samlares ögon - prisbilden lämnar jag utanför.

Vad som ser ut att vara fakta däremot är att ingen finns till salu under 28.000:- på länk i Europa.
 
  • Den producerades under kort tid
  • Modellen verkar vara mer uppskattad än nya - trots att den har in-houseverk
  • Klockan är svart. Något som efterfrågades från första dagen när Black Bay släpptes
  • Gen 1 har smiling dial något som blev tre raka rader på Gen 2
  • Gen 1 har Tudor-rosen. Gen 2 har sköldloggan, en logga enligt många är mindre charmig än rosen (redan sedan långt innan)
  • Länken är enligt mig och många bättre på Gen 1 än Gen 2, som har en fejknitad länk
  • Boettformen skiljer sig på Gen 1 och 2 (två är aningen tjockare, vilket knappast behövs)
  • Det var kötiden på den på vissa håll redan under produktion
  • Antalet 79220n till salu har minskat drastiskt
Det är väl hintar som kan peka åt att det blir ett samlarvärde på sikt. Jag köper det och jag gillar det, men om det påverkar priset återstår att se.

För skojs skull kollade jag läget och hittar ingen under 28.000:- till salu i Europa.
Okej, vad roligt information, jag tackar så mycket! :)
Jag tycker man likt dig skall köpa en klocka som faller en i smaken. Jag skall köpa en BB strax och står mellan 79220n och 79230n.

Har svårt att bestämma mig om jag gillar inhouseverket mer eller ej.
 

christian-h

Vacheron
2-Faktor
Okej, vad roligt information, jag tackar så mycket! :)
Jag tycker man likt dig skall köpa en klocka som faller en i smaken. Jag skall köpa en BB strax och står mellan 79220n och 79230n.

Har svårt att bestämma mig om jag gillar inhouseverket mer eller ej.
Det jag gillar med Black Bay från första början är just enkelheten, urverket inräknat - som i sin tur avspeglar priset. Lättservad och inget lull-lull. En sann bruksklocka som möter dörrkarmar och saltvatten med stående applåder.

Med ett dyrare in-houseverk och nya koncept skulle jag hellre köpa en submariner om gamla Black Bay inte var ett alternativ.
 
Det jag gillar med Black Bay från första början är just enkelheten, urverket inräknat - som i sin tur avspeglar priset. Lättservad och inget lull-lull. En sann bruksklocka som möter dörrkarmar och saltvatten med stående applåder.

Med ett dyrare in-houseverk och nya koncept skulle jag hellre köpa en submariner om gamla Black Bay inte var ett alternativ.
Okej, blir services och allt dyrare eller hur menar du? Förstår inte riktigt.

Okej du tänker så, en Sub ligger ju aningen högre i pris iaf, men tycker både BB och Sub är väldigt tilltalande både två.
 

christian-h

Vacheron
2-Faktor
Okej, blir services och allt dyrare eller hur menar du? Förstår inte riktigt.

Okej du tänker så, en Sub ligger ju aningen högre i pris iaf, men tycker både BB och Sub är väldigt tilltalande både två.
Jag vet faktiskt inte vad service kostar på någon av modellerna. In-house innebar i alla fall en prishöjning.

Det jag menade på är att just Black Bay är en klocka som inte kräver ett fancy in-houseverk i mina ögon.
 
Jag vet faktiskt inte vad service kostar på någon av modellerna. In-house innebar i alla fall en prishöjning.

Det jag menade på är att just Black Bay är en klocka som inte kräver ett fancy in-houseverk i mina ögon.
Okej jag förstår. Menar du en prishöjning på klockan eller service. Eller både och? :)

Tror du inte att det BB med inhouseverk kan bli det som stiger i pris mer eftersom det är tudor första inhouseverk?

Din lista kanske väger tyngre i samlarsyfte.
 

christian-h

Vacheron
2-Faktor
Okej jag förstår. Menar du en prishöjning på klockan eller service. Eller både och? :)

Tror du inte att det BB med inhouseverk kan bli det som stiger i pris mer eftersom det är tudor första inhouseverk?

Din lista kanske väger tyngre i samlarsyfte.
Priset på Gen 2 blev aningen dyrare.

Personligen ser jag inget värde i den nya och in-house. Bara den grejen med en fusknitad ger mig avsmak.
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Kom inte de första med in-house-urverk på den gamla länken? Kan minnas fel men har för mig det. Hursomhaver finns ju även den nya versionen med svart urtavla.

Finns en hel drös med gamla och nya BB Gen 1 på Chrono24 för mellan 20-25 kkr. Min observation av priserna på Chrono24 efter att ha varit lite halvt intresserad av BB sedan den introducerades är att priserna gått ned med tiden. Förr kunde man inte hitta nya för 20 kkr.
 

christian-h

Vacheron
2-Faktor
Kom inte de första med in-house-urverk på den gamla länken? Kan minnas fel men har för mig det. Hursomhaver finns ju även den nya versionen med svart urtavla.

Finns en hel drös med gamla och nya BB Gen 1 på Chrono24 för mellan 20-25 kkr.
Länka en som kommer på länk.

Nej, pelagos kan ha kommit med in-house innan någon uppdatering, men inte Black bay.

@Pettsson50 - Länl går att köpa till, men listar myyycket...
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Länka en som kommer på länk.

Nej, pelagos kan ha kommit med in-house innan någon uppdatering, men inte Black bay.

@Pettsson50 - Länl går att köpa till, men listar myyycket...
Menar du enbart med svart bezel? Den är ju något svårare att hitta. Annars finns det ju drösvis med röda och blåa från 22000 kr och uppåt; men jag kan ju ge dig att den svarta inte finns i hyllmeter men det tror jag personligen beror på att den är mindre populär.
 

christian-h

Vacheron
2-Faktor
Menar du enbart med svart bezel? Den är ju något svårare att hitta. Annars finns det ju drösvis med röda och blåa från 22000 kr och uppåt; men jag kan ju ge dig att den svarta inte finns i hyllmeter men det tror jag personligen beror på att den är mindre populär.
Läs igenom ditt inlägg igen och läs sedan igenom trådstarten igen.

Ditt inlägg bekräftar det du argumenterar mot, utan att du ens inser det själv.:)
 
Senast ändrad:

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Läs igenom ditt inlägg igen och läs sedan igenom trådstarten igen.

Ditt inlägg bekräftar det du argumenterar mot, utan att du ens inser det själv.
Jag trodde faktiskt i min iver när jag läste att tråden handlade om BB Gen 1 i allmänhet. Jag kan väl kompromissa och säga att om någon BB Gen 1 skulle få någon krona premium i framtiden så är det möjligen den svarta eftersom den är minst populär idag.

Undrar vad som kommer att hända med Black Bay Dark, om det är en modell som kommer att finnas kvar eller om det är en mer tillfällig sådan, den kan ju eventuellt bringa ett premium om den försvinner utan att ersättas av en annan närmast identisk klocka.
 

Whedda

Rolex
Nja...kanske inte..men black bay black med ETA tillverkades som bekant bara under ca ett halvår. Köpläge eller vad? ;)

Jag tror det har sålts för många trots den begränsade tidsperioden. Sen tror jag modellen är för populär i allmänhet för tillfället.

De som visat på bäst värdeutveckling har ju i många fall varit modeller med ganska usla försäljningssiffror när det väl begav sig.
 

christian-h

Vacheron
2-Faktor
Jag trodde faktiskt i min iver när jag läste att tråden handlade om BB Gen 1 i allmänhet. Jag kan väl kompromissa och säga att om någon BB Gen 1 skulle få någon krona premium i framtiden så är det möjligen den svarta eftersom den är minst populär idag.

Undrar vad som kommer att hända med Black Bay Dark, om det är en modell som kommer att finnas kvar eller om det är en mer tillfällig sådan, den kan ju eventuellt bringa ett premium om den försvinner utan att ersättas av en annan närmast identisk klocka.
Det är lugnt. Det är fredag!:cool:
 

christian-h

Vacheron
2-Faktor
Jag tror det har sålts för många trots den begränsade tidsperioden. Sen tror jag modellen är för populär i allmänhet för tillfället.

De som visat på bäst värdeutveckling har ju i många fall varit modeller med ganska usla försäljningssiffror när det väl begav sig.
Och oftast har produktionerna blivit av den anledningen att efterfrågan inte fanns där.

I det här fallet var modellen väldigt populär under produktionen också - sen drogs den tillbaka.

Det intressant i alla fall. Den saken är säker! Sen tror jag att den kommer åldras väl, när vridningar får patina och boetten/länk sina ärr.
 

Erik1

Patek
2-Faktor
En sann bruksklocka som möter dörrkarmar och saltvatten med stående applåder.
Håller inte riktigt med. Lumepluppens konstruktion/ infästning gör den otroligt känslig för även de minsta stötar.

När garantitiden löpt ut kommer många BB säljas med trasig lumeplupp, sett ex här där bezeln blivit bytt 2 gånger på ett halvår.

Men annars, ja riktigt bra bruksklocka :)
 
Topp