• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Blivit blåst, scammern bestrider mitt krav

zeke_varg

Omega
Obs, ej via ks!

La ut köpesannons på en känd alpin köp/sälj på FB. En tjej hörde av sig med bilder på skidor jag sökte. Jag swishade hennes man. Kommer inga skidor.

Jag gjorde lite research på swishkontot och hittade en känd scammer.

Bara 1200kr. Lämnade till kronofogden av princip att scammers ska hållas borta från hederligt folk.

Han bestrider nu min fordran. ”zeke hade haft dialog med hans fru.”

Jag har logg på konversation med frun. Han har också kommunicerat till mig via det kontot. Det kanske var han hela tiden? Jag skrev in ”slalomskidor” i swish.

De har också sagt att de skickat skidorna. En miljard ursäkter.

Jag tog fodrad till honom då transaktionen gick till honom.


Några takets på tips på vad jag bör göra nu?
 

Mr Pear

Cartier
2-Faktor
Du bör ställa krav på att killen vars swish du skickade till skall återbetala. Det är straffbart att inte göra det om man fått en (uppenbart) felaktig överföring och en begäran om återbetalning. Har dock ingen som helst koll på straffskalan, men du måste som sagt ställa krav på honom.
Lycka till.
 

Hampusoa

Omega
2-Faktor
Om du vill driva saken vidare så ska du begära överlämning till tingsrätten, det kostar dock lite ytterligare. Det kommer att handläggas som ett förenklat tvistemål vilket innebär att rättegångskostandsansvaret är begränsat. Så som jag förstår saken tänker du inte driva det som enskilt åtal.

Med det sagt så är det inte ett helt enkelt case att driva.Jag skulle, i din situation, anlita en jurist, i vart fall för att diskutera hur talan ska läggas upp och vilka rättsliga grunder som göra gällande. En timmes rättslig rådgivning ersätts i vart fall i tvisten. Sen kan man ju inte lugga en flintskallig.
 

zeke_varg

Omega
Jag blir så less på folk som kan scamma folk helt obehindrat. Banken är kontaktad. Polisanmälan gjord.

Nu är det första gången jag blivit scammad på 20 års internethandel. Lyckligt lottad kanske men hatar när folk utnyttjar andra. Främst att det riskerar att fortgå relativt obehindrat med annat folk. Det bästa för Sveriges medborgare hade ju förstås varit att de får swish bortplockat men det var knepigt. Testade via polis och bank men gick bet i att förstå hur det skulle gå till.

Nu tänkte jag att jag ville lägga den lilla nageln i ögat med att lägga in kronofogden på dom jävlarna. Bara 1200kr som jag blivit av med. Avgift 600kr-2500kr via domstol.

Känns som att caset borde hålla med mina bevis. 🏋️‍♀️ Men jag är helt grön på den juridiska gången. Finns säkert många fallgropar..
 

S.L

Vacheron
2-Faktor
Har inga erfarenheter eller bra råd att komma med tyvärr men önskar dig all framgång med ärendet!
909E9C8D-CBF4-4184-B6F2-C3363E70C2C3.gif
 

minken

Omega
Jag blir så less på folk som kan scamma folk helt obehindrat. Banken är kontaktad. Polisanmälan gjord.

Nu är det första gången jag blivit scammad på 20 års internethandel. Lyckligt lottad kanske men hatar när folk utnyttjar andra. Främst att det riskerar att fortgå relativt obehindrat med annat folk. Det bästa för Sveriges medborgare hade ju förstås varit att de får swish bortplockat men det var knepigt. Testade via polis och bank men gick bet i att förstå hur det skulle gå till.

Nu tänkte jag att jag ville lägga den lilla nageln i ögat med att lägga in kronofogden på dom jävlarna. Bara 1200kr som jag blivit av med. Avgift 600kr-2500kr via domstol.

Känns som att caset borde hålla med mina bevis. 🏋️‍♀️ Men jag är helt grön på den juridiska gången. Finns säkert många fallgropar..
Ta det vidare. Det är brottsligt att inte återbetala en felaktig insättning via Swish.
 

zeke_varg

Omega
Hur har det gått med ärendet?

Intressant att se vilka möjligheter som finns.
Jag orkade inte ta det vidare. 😢

Svinen vet det. Jag har skickat in papper till banken för att möjligen där få tillbaka en slant. Resten av livet behöver mina timmar. Släppa och gå vidare för mig idag om nåt år kanske jag orkar/har tid om någon ny orkar blåsa mig. Jag står på de godas sida och vill hjälpa till med dessa avskum. Senare. Min polisanmälan är nedlagd men jag noterade också där att de hade andra ärenden igång i snarlikt fall med samma jeppar. / Batman
 

Patriik

Omega
2-Faktor
Jag orkade inte ta det vidare. 😢

Svinen vet det. Jag har skickat in papper till banken för att möjligen där få tillbaka en slant. Resten av livet behöver mina timmar. Släppa och gå vidare för mig idag om nåt år kanske jag orkar/har tid om någon ny orkar blåsa mig. Jag står på de godas sida och vill hjälpa till med dessa avskum. Senare. Min polisanmälan är nedlagd men jag noterade också där att de hade andra ärenden igång i snarlikt fall med samma jeppar. / Batman
Förstår dig och jag hade nog gjort samma sak. Man får hoppas svinen träffar på ett likadant svin som tar sakerna i händerna istället. Karman kommer tillslut till dom här ska du se.
 
Topp