• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Blivit lurad av klockskojare

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Rivalen

Rolex
Att man måste in i banken via vanlig inlogg för att höja SWISH gränsen är väl av godo ur säkerhetssynpunkt.

SWISH - själv skulle jag skicka en provhundring så att jag är säker på att stora summan sedan hamnar i rätt mobiltelefon?

Känner att denna branschen blir lurigare och lurigare. Det sägs att man skall köpa säljaren före man köper klockan och nu blir det allt tydligare att man måste köpa köparen innan man säljer.

På våra forums k/s är det ju med få undantag fortfarande en glädje att handla.
 

Isodor

Audemars
Tråkigt att detta blev en rasdiskussion när det handlar om någon som blivit lurad.

Kanske inte sådant vi ska ta upp på detta forum.

Hoppas det löser sig för dig, och hoppas andra är förvarnade om denna man.

Sålde du klockan via Klocksnack, TTT, Blocket, eller någon annan instans?
 

Merlin

Vacheron
2-Faktor
"Människor är goda"
Läst nyheterna på sista tiden? Up-pundat miffo slår ihjäl 2 pers med järnrör.....så goda människor är.

Alltså saken är den, ska man sälja och köpa vid privataffärer så får man räkna med diverse incidenter. Detta är ytterligare ett bevis att det inte är "säkrare" att göra affärer öga mot öga, utan att skicka via posten och begära pengar via konto/paypal. Jag hoppas din människosyn har ändrats, eller så hade du ett för högt pris på klockan vilken gjorde köparen irriterad. Hur utformade du annonsen, näm,nde du hur du ville ha betalt? Kanske du borde göra i framtiden, nämna att du endast accepterar kontanter vid personlig träff, eller pengar först vid skickade av klocka.
Men snälla du lägg ner ditt skitsnack. Har du hört att det inte hjälper att strö salt i såret?
 

B1884

Audemars
2-Faktor
"Människor är goda"
Läst nyheterna på sista tiden? Up-pundat miffo slår ihjäl 2 pers med järnrör.....så goda människor är.

Alltså saken är den, ska man sälja och köpa vid privataffärer så får man räkna med diverse incidenter. Detta är ytterligare ett bevis att det inte är "säkrare" att göra affärer öga mot öga, utan att skicka via posten och begära pengar via konto/paypal. Jag hoppas din människosyn har ändrats, eller så hade du ett för högt pris på klockan vilken gjorde köparen irriterad. Hur utformade du annonsen, näm,nde du hur du ville ha betalt? Kanske du borde göra i framtiden, nämna att du endast accepterar kontanter vid personlig träff, eller pengar först vid skickade av klocka.
Med tanke på din titel så borde du vid det här laget ha kissat på dig?

OnT:
Såklart räknar OP med att människor är goda, vem gör inte det?!
Den klart största majoriteten av människor är ärliga och vill göra rätt för sig...

Sedan finns det tyvärr dessa idioter som inte har någon skam i kroppen..
Jag lider med OP. Hoppas allt får en bra lösning till slut!
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Håll den här tråden till topic. Topic är att ett par medlemmar blivit blåsta av en klockskojare. En separat tråd om den aktuelle skojaren kommer inom kort att finnas i underforumet för referenser.

De som vill diskutera andra saker tex ras, kön, vikt på en Certina eller hur ofta kamremmen behöver bytas på en B23E-motor får gärna göra det. Men någon annanstans än i denna tråd. Tack.
 

Ramlösa

Breitling
"Människor är goda"
Läst nyheterna på sista tiden? Up-pundat miffo slår ihjäl 2 pers med järnrör.....så goda människor är.

Alltså saken är den, ska man sälja och köpa vid privataffärer så får man räkna med diverse incidenter. Detta är ytterligare ett bevis att det inte är "säkrare" att göra affärer öga mot öga, utan att skicka via posten och begära pengar via konto/paypal. Jag hoppas din människosyn har ändrats, eller så hade du ett för högt pris på klockan vilken gjorde köparen irriterad. Hur utformade du annonsen, näm,nde du hur du ville ha betalt? Kanske du borde göra i framtiden, nämna att du endast accepterar kontanter vid personlig träff, eller pengar först vid skickade av klocka.

Procentuellt är det få affärer som går åt skogen, likaså är det låg procent på de människor som är ruttna.

Lite svårt ta dina inlägg på allvar bara, då du tydligt visat du mest trollar på forumet.

Så mitt råd till dig är att skaffa ett nytt nick och börja om, tror säkert du kan anpassa dig och bli en god klock-nörd du med.
 

Rock_N_Ron

Audemars
2-Faktor
Oj vilken massa olika konstiga vändningar denna tråden tagit! Spännade på ett sätt...

Lider som f-n med dig Ramlösa. Känns som du gjort det mesta man kan förväntas göra innan affär, men blivit blåst av en erfaren lurendrejare. Förjävligt rent ut sagt!

Grundtanken med tråden; att "outa" en känd blåsare/tillvägagångssätt är precis det jag vill läsa om på forum som detta! Alltså för att varna andra för vissa personer/tillvägagångssätt. Sedan måste det hålla sig inom PUL, vilket det väl oxå gjorts här.

Övriga delar av diskussionen håller jag mig utanför...

Lycka till!
 

Rivalen

Rolex
Om man inte har eller vill ha SWISH? Förr kunde banken ringa över pengar till konto i annan bank mot en mindre avgift. Nån som vet om denna service finns kvar? Om så - då skulle man ju kunna se pengarna på kontot innan man lämnar över klockan.

Är dom på kontot kan de normalt inte återföras om inte bägge parter är överens om att det skett ett rakt av misstag.
 

Everglade

Omega
2-Faktor
Surt!
Som tidigare skrivits här så rekommenderar jag att också att kontakta utredaren som redan håller på med andra ärenden som gärningsmannen utfört.
Vidare är det inte fel att med jämna mellanrum ringa och kolla hur statusen är i ärendet.

Hoppas att allt löser sig på bästa sätt!

Övrig diskussion känns onödig och något jag också håller mig utanför!
 

Aquaracer2

Ingamay
2-Faktor
Gick bara in på bankens sida, krävde dock inlogg m dosa och där höja gränsen. Väljer själv gräns upp till 150000kr och 24 eller 48 timmar. Efter tidens utgång återgår gränsen till förvalda belopp

Nää jag har 150k limit på tre pers under inställningen "tills vidare" ... 24h eller 48h har jag aldrig använt.
 

Bojke

Wicket Wystri Warrick
2-Faktor
Tre snabba funderingar:

1. Finns det någonting som säger helt säkert att personen som lurat till sig klockor är L, och att brottslingen inte bara har "lånat" hans namn?

2. Om man agerar snabbt bör det väl knappast vara någon omöjlighet att lägga ut ett bete och sen låta polisen alternativt älgstudsaren i garderoben ta hand om honom?

3. Om folk vill försöka skydda sig emot bedrägerier eller vad de nu vill göra med personuppgifterna så ska det nog gå att lösa utan att Ramlösa får sin inkorg fylld. Det är väl offentliga handlingar?

För att understryka det viktigaste; är det verkligen L som är scammern?
 

Frosse

Cartier
Tre snabba funderingar:

1. Finns det någonting som säger helt säkert att personen som lurat till sig klockor är L, och att brottslingen inte bara har "lånat" hans namn?

...

För att understryka det viktigaste; är det verkligen L som är scammern?
Tänkte precis samma sak, hur vet TS att personen i dörren verkligen har det namnet? Ett personnummer säger ju inte så mycket... Eller har jag missat något?
 

Daniel J

Omega
Tre snabba funderingar:

1. Finns det någonting som säger helt säkert att personen som lurat till sig klockor är L, och att brottslingen inte bara har "lånat" hans namn?

2. Om man agerar snabbt bör det väl knappast vara någon omöjlighet att lägga ut ett bete och sen låta polisen alternativt älgstudsaren i garderoben ta hand om honom?

3. Om folk vill försöka skydda sig emot bedrägerier eller vad de nu vill göra med personuppgifterna så ska det nog gå att lösa utan att Ramlösa får sin inkorg fylld. Det är väl offentliga handlingar?

För att understryka det viktigaste; är det verkligen L som är scammern?

1.
Det namnet har jag hört i flera olika "fall".
Vill minnas något pm någon BMW. Autopower.se kanske?

Hur som helst blir det lite plumpt att generalisera ang zigenare.

Det finns ett antal som är hur hederliga som helst. Dom ger man sig på när man skriver stt "zigenare stjäl" även om en stor andel faktiskt gör så.

Man bör ställa sig frågan varför det är så? Har det kanske något att göra med hur vi behandlar Zigenare i samhället.
Etiskt accepterad kriminalitet är något man ser i alla socialt utsatta grupper och är ingenting unilt för zigenare.
 

Chrisse

Patek
2-Faktor
Har snackat med Ramlösa, det finns en tråd under goodguys/badguys.

Namnet framgår där, persnr lägger vi ej ut. Men kan säga det börjar på 75 men han ser äldre ut.
 

ranepaj

Omega
Det där var väl att vara lite snabb va...

Så jävla dumt och onödigt.

Du får gärna berätta EXAKT hur du INTE tänkte när du skrev det där...


Inte för att vara någon uppstickare, men har ni hört ordspråket "ingen rök utan eld"?

http://www.bra.se/download/18.cba82...bland_personer_fodda_sverige_och_utlandet.pdf

Sen kanske härkomsten inte har något med sakfrågan att göra, men statistikerna skulle bli föga förvånade om bedragaren inte hade etniskt svenska föräldrar.
 

Daniel J

Omega
Inte för att vara någon uppstickare, men har ni hört ordspråket "ingen rök utan eld"?

http://www.bra.se/download/18.cba82...bland_personer_fodda_sverige_och_utlandet.pdf

Sen kanske härkomsten inte har något med sakfrågan att göra, men statistikerna skulle bli föga förvånade om bedragaren inte hade etniskt svenska föräldrar.

Det ligger en hel del i "ingen rök utan eld"

MEN bara för att det ryker så betyder ju inte det att det brinner.
 

ranepaj

Omega
Det ligger en hel del i "ingen rök utan eld"

MEN bara för att det ryker så betyder ju inte det att det brinner.


Som sagt så kanske inte påståendet har något med ämnet att göra. Det kan man självklart reagera på; Varför säger man så, vad vill man tillföra diskussionen? Vad har det med stölden att göra?

Hur som helst verkar det iaf. vara som att brottslingen inte är svensk, hur gärna ni än hade velat det. Att döma efter namn så verkar Seikoman87 ha haft rätt i sin sak.

//FB ;)
 

Chrisse

Patek
2-Faktor
Stulet leg..? Ingen har väl kunnat styrka att han verkligen är den han utger sig för att vara?

Summerar man all data så tyder det mesta på att han är den han utger sig för.
Men hursom startade Ramlösa tråden mest för att höjja ett varningens finger, inte att försöka "sätta" dit någon.
 

Kakob

Cartier
Har egentligen ingenting att tillföra här, ville bara beklaga det som hänt, helt knäppt att man inte får ha sin egendom ifred, hoppas verkligen att det löser sig!
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Topp