Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

BLNR som går 5 sek +

Diskussion i 'Diskussion' startad av Mattiasss, 19 november 2015.

1. Mattiasss
    Trådstartare

Mattiasss Bonde

Hej!
    Jag har märkt att min Rolex GMT-Master ll går mellan 4-5 sekunder snabbare varje dygn om jag jämför med klockan på min mac. Borde jag mäta på något annat sätt för att få ett bättre resultat? Går det att lita på laptopen?
    Jag tycker att 5 sek är lite för mycket och undrar om jag bör lämna in den. Köpte den på Luxury Watches för ca 7 månader sen.

Edit: Den är uttagen från Nymans i mars 2014 så den borde väl vara under garanti fortfarande?

2. Sjobedan

Sjobedan Präst

Från:
    Malmö.
    Det ligger inom ramarna för COSC.
    Källa - https://en.wikipedia.org/wiki/COSC

Annars kanske en ruckning kan göra susen.

3. Kairo

Kairo Friends of KS

COSC är ju -4/+6s per dag...

yonsson och Gummo gillar detta.
  4. DrDre

DrDre Friends of KS

När du tar av dig klockan på natten så kan du prova de här gamla instruktionerna som Rolex gett ut

ErikGBG, soderlund, marer och 7 andra gillar detta.
  5. Mattiasss
    Trådstartare

Mattiasss Bonde

Bra tips. Jag får testa att lägga den mot kronan i natt och se. Borde väl egentligen inte störa mig på det, men har fått nåt slags tvångsbeteende att jag måste mäta sekunderna varje dag. Den har aldrig gått minus utan alltid plus.

Glusch och Gummo gillar detta.
  6. Norra

Norra Borgare

Vill du ha en klocka med inte så mycket tidsavvikelse får du skaffa dig ett kvartsur.. Som tidigare nämnt så tillåter COSC -4/+6s/d.

7. Gummo

Gummo Joker

Från:
    Stockholm
    Du verkar ju ha god sjukdomsinsikt! Det är dig det är fel på, inte din klocka. Prova att sluta mäta hur den går och försök njuta av den istället:)

wayne, SSL, Aquaracer2 och 5 andra gillar detta.
  8. kalufsen

kalufsen Präst

Väldigt konstigt svar, min 116610 går -0.6, oavsett om det är inom cosc så tycker jag man kan förvänta sig mer! En ruckning som tidigare nämnts löser nog dina problem

9. Mattiasss
    Trådstartare

Mattiasss Bonde

Har påbörjat en mental avvänjning nu så inom ett par dagar räknar jag med att vara helt återställd. :)

Gummo gillar detta.
  10. noeLLY

noeLLY Stadsbo

Vad baserar du det på? Mvh

11. Gummo

Gummo Joker

Från:
    Stockholm
    Håller tummarna! Min erfarenhet är att dock tvånget kommer att flyttas till ett annat område. Hairlines och mycket, mycket små repor kanske?

jabla gillar detta.
  12. kalufsen

kalufsen Präst

Baserar vad på?

13. noeLLY

noeLLY Stadsbo

Att den går -0,6 sekunder per dygn

14. kalufsen

kalufsen Präst

Mäter min med appen time!

15. Mattiasss
    Trådstartare

Mattiasss Bonde

Det tåget har redan gått, skulle bli förvånad om någon har fler hairlines och småmärken än mig på sin "fin-klocka". Många här inne skulle nog tycka att jag är en fullbordad dåre. Det polerade mittlänkarna ser snart borstade ut. :bag:

Gummo gillar detta.
  16. Norra

Norra Borgare

Varför är det ett konstigt svar? Den går inom COSC.

17. kalufsen

kalufsen Präst

Jo men bara för att den går inom COSC så kan man inte förvänta sig bättre? Och skall man då helt plötsligt endast köra med kvartsur?

mmx och Sverker2 gillar detta.
  18. Norra

Norra Borgare

Näe, man behöver inte helt plötsligt endast köra med kvartsur. Men vet du vad? Mejla COSC, eller ring dem och skäll ut dem för de är så jävla konstiga som kommit fram till standarden -4/+6 och säg åt dem att de suger och att deras institut är helt onödigt och inte främjar precision inom horologi.

19. kalufsen

kalufsen Präst

Herregud

mmx gillar detta.
  20. Sverker2

Sverker2 Torpare

Nu kan man väl förvänta sig betydligt bättre, eller har Rolex plötsligt gått ner sig?

+- några sekunder är väl mer normalt?

21. Wozzor

Wozzor Stadsbo

Från:
    Borlänge
    Mina kan fela 1-2 minuter och jag är nöjd med det X_X

22. Norra

Norra Borgare

+5 är väl några sekunder?

23. Sverker2

Sverker2 Torpare

Joho, det är väl din egen uppfattning. Du kanske vet vilka toleranser som gäller för olika varumärken...

24. Sverker2

Sverker2 Torpare

Du verkar inte ha någon större koll på läget...

25. Norra

Norra Borgare

Nähe.... du syftar kanske på att Rolex ruckar/justerar sina klockor lite extra för att istället hålla sig inom -2/+2, som de började med i år (och som främst gäller cal. 3255)? Alltså långt efter att TS klocka togs ut.

26. marw

marw Stadsbo

Från:
    Stockholm
    Om klockan går inom cosc så uppfyller den ju vad tillverkaren garanterar. Det viktigaste är ju inte om den går +-0 eller +5 sek utan om den går likvärdigt över olika dygn med samma användningsmönster. Om den konstant går t.ex +4 så är det väl utmärkt. Betydligt bättre att ligga konstant för då går den ju att justera till perfektion om man går igång på det. Om klockan skulle avvika från cosc så kommer en ad att rucka den åt dig utan kostnad. Pröva gärna lite olika positioner av kronan över natten och se hur det ev. påverkar avvikelsen.

27. Sverker2

Sverker2 Torpare

Ok, så du "tror att det handlar om ruckning"...

Nu så har väl Rolex i likhet med många andra sedan länge siktat in sig på striktare toleranser än COSC som förövrigt känns ganska föråldrat. Själv hade jag reklamerat valfri kaliber från Rolex om den inte hållit sig inom +- någon sekund. Det är inte ovanligt att Rolex kalibrar håller sig inom +- några sekunder per månad, om man nu inte fått ett måndagsexemplar.

28. Norra

Norra Borgare

Nädå, handlar nog bara om gammal hederlig magi och häxkonst..

29. Sverker2

Sverker2 Torpare

Säker på att inte Satan och grabbarna är inblandade på ett hörn?:D

mmx gillar detta.
  30. Norra

Norra Borgare

Glöm inte Illuminati.

Mårtenssons ur Brookfield