• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

BLNR som går 5 sek +

kalufsen

Panerai
?!?!

Jag tyckte att han överreagera och orkade inte kommentera. Tyckte att det var en onödig kommentar att kasta ut sig att man skall använda sig av kvartsur när man tycker att klockan avviker för mycket / dygn oavsett inom COSC. Min Sub gick till en början plus 4 men efter 1 månad börja den bete sig mer efter vad jag förväntat mig och har sedan dess gått -0.6/dag. Skrev även att en enkel lösning till detta var att besök urmakaren för en ruckning.
 
Själv hade jag reklamerat valfri kaliber från Rolex om den inte hållit sig inom +- någon sekund. Det är inte ovanligt att Rolex kalibrar håller sig inom +- några sekunder per månad, om man nu inte fått ett måndagsexemplar.

Om man ska reklamera en vara så förutsätter väl det att det är ett fel på den. En kronometer som håller sig inom ramarna för COSC är inte felaktig och kan följdaktligen inte reklameras, i vart fall inte på den grunden.

Vänligen
Forumets undersköterska
 

noeLLY

Cartier
Det förstår jag, tur det finns telefon så en kan ringa innan, då kan jag boka en dag då det inte är 15 ur före. :)
Bli inte ledsen om du inte kan boka en specifik daf. En butik tar löpande in klockor och vill nog att du rättar in dig i det ledet.

Rob verkar väl vara en av de få butiker som gör arbeten över dagen mvh
 

Sverker2

Breitling
Du entrar ett nytt forum med en ganska tråkig attityd. Du presenterar saker som du inte har koll på som fakta.

COSC testar som sagt urverk inte kompletta klockor. Urverken testas under väldigt kontrollerade former och urverken dras upp fullt inför varje nytt dygnstest. Verkligheten utsätter klockan för många fler utmaningar än COSC-tester (exempelvis vibrationer, stötar, tidhållning utan fullt uppdrag, olika tid i olika positioner, spridning av oljor i verket, slitage mm).

För att svara på din fråga om temperaturer och positioner: En bärare som tar av sig klockan på kvällen och sätter på sig den på morgonen utsätter sin klocka för både temperaturförändring och en långvarig position.

Ok, jag är säkert helt ovetande och har en tråkig attityd. Men du har nog missförstått vad COSC testet egentligen handlar om. Det är knappast så att jag behöver fråga dig eller någon annan om hur det ligger till, tror du förresten att alla tester sker med fullt uppdrag, tänk om.:)
 

Sverker2

Breitling
Om man ska reklamera en vara så förutsätter väl det att det är ett fel på den. En kronometer som håller sig inom ramarna för COSC är inte felaktig och kan följdaktligen inte reklameras, i vart fall inte på den grunden.

Vänligen
Forumets undersköterska

Och det är inget "fel" på en klocka som plötsligt ändrar tidshållningen drastiskt?

Tänk om och tänk rätt.:)
 

Ernesto

Patek
2-Faktor
Bli inte ledsen om du inte kan boka en specifik dag. En butik tar löpande in klockor och vill nog att du rättar in dig i det ledet.

Rob verkar väl vara en av de få butiker som gör arbeten över dagen mvh

Nymans Ur i Stockholm gjorde det åt mig när jag bytte tavla. Bjöd på cappuccino 30 minuter innan öppning också.

image.jpeg
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Och det är inget "fel" på en klocka som plötsligt ändrar tidshållningen drastiskt?

Tänk om och tänk rätt.:)
Fast vad är rätt? En klocka som plötsligt ändrar tidshållningen har med största sannolikhet utsatts för något "plötsligt".

@Mattiasss som flera innan säger så är den fortfarande inom toleranserna, så det är antagligen inget fel. Är väl ingen tröst kanske, men de flesta av mina klockor fortar sig också. Min rekommendation är att lägga klocka så kronan pekar uppåt över natten, då kommer den tappa flertalet sekunder över en natt vilket då borde få dig (om jag gissar) nära +1 till 2 sek. Mät igen om några månader, har tidshållningen ändrats avsevärt då så är kanske något tokigt.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Och det är inget "fel" på en klocka som plötsligt ändrar tidshållningen drastiskt?

Tänk om och tänk rätt.:)
4 sekunder är en någorlunda normal förändring efter att oljorna spridit sig. Återigen skriver du hur det borde vara istället för hur det är i verkligheten.

Och jo, COSC drar upp klockan fullt inför varje test.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
tror du förresten att alla tester sker med fullt uppdrag, tänk om

@Sverker2
Om du inte tror på mig så kanske du tror på COCS själva?

"vital to recall the fact that these tests bear absolutely no relation to a simulation of watch behaviour and performance when worn.

These are static tests applied in laboratory conditions to movements and not to finished watches."
http://www.cosc.ch/

"Each movement is fitted with a COSC standard dial, seconds-hand (sweep or small) and winding crown. Every 24 hours, an electronic camera records the state of the seconds-hand to the nearest tenth of a millisecond compared to the atomic reference clock. The camera shoots twice in succession to check whether the movement has stopped. Then the movement is rewound and returned to the appropriate position and temperature for the next 24-hour period. This goes on for 16 consecutive periods."
http://people.timezone.com/library/wbore/wbore631733384647656250

Med andra ord borde du nog läsa på eller fråga om du inte vet istället för att hitta på och ifrågasätta.
 
Senast ändrad:

Mattiasss

Omega
+8 sekunder idag än så länge och jag nollade den 11.00 igår. Något är det som inte stämmer. I natt låg den med kronan uppåt som många påpekat. Ska fixa en app att mäta med och testa under nästa vecka annars får det nog bli en ruckning. Tycker inte det är okej.
 
Senast ändrad:

Psykel

Patek
Nu är det långt ifrån COSC, men min Certina går ca. +15-20 sek per dag. Jag tar dock oftast av mig klockan när jag kommer hem och låter den ligga med tavlan uppåt. Ska testa att lägga den med kronan uppåt och se hur pass den går i morgon.
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
+8 sekunder idag än så länge och jag nollade den 11.00 igår. Något är det som inte stämmer. I natt låg den med kronan uppåt som många påpekat. Ska fixa en app att mäta med och testa under nästa vecka annars får det nog bli en ruckning. Tycker inte det är okej.
Börjar vi prata +8 sek är det inte ok. Då är det bara att lämna in den på garantiärende.
 

Sverker2

Breitling
Fast vad är rätt? En klocka som plötsligt ändrar tidshållningen har med största sannolikhet utsatts för något "plötsligt".

Och då blir det lite fel att snurra om cosc. Det kan bero på något enkelt som smörjningen eller vara ett fabrikationsfel som visar sig efter en tid. Kanske räcker det med en ruckning eller så måste man gå igenom klockan. Strunt samma om den går inom cosc, något har hänt om en klocka börjar prestera annorlunda. Frågan är väl varför man ska acceptera det. Låt anta att Kalle och Nisse köpt samma klocka, Kalles håller sig på stadiga +1, Nisses flippar mellan -2 och +3. Ska Nisse bita i kudden och acceptera att han fått ett måndagsexemplar, det tycker inte jag.
 

noeLLY

Cartier
Och då blir det lite fel att snurra om cosc. Det kan bero på något enkelt som smörjningen eller vara ett fabrikationsfel som visar sig efter en tid. Kanske räcker det med en ruckning eller så måste man gå igenom klockan. Strunt samma om den går inom cosc, något har hänt om en klocka börjar prestera annorlunda. Frågan är väl varför man ska acceptera det. Låt anta att Kalle och Nisse köpt samma klocka, Kalles håller sig på stadiga +1, Nisses flippar mellan -2 och +3. Ska Nisse bita i kudden och acceptera att han fått ett måndagsexemplar, det tycker inte jag.
Nisse har inte köpt ett måndags exemplar, han har köpt en mekanisk klocka där det finns variationer inom vissa toleranser
 

Norra

Panerai
Jag tyckte att han överreagera och orkade inte kommentera. Tyckte att det var en onödig kommentar att kasta ut sig att man skall använda sig av kvartsur när man tycker att klockan avviker för mycket / dygn oavsett inom COSC.
Överreagera? Hur såg du det genom din datorskärm? Sen så trodde jag detta var ett diskussionsforum där man har rätt till åsikter. Inte så att jag bad TS att dra åt helvete, bara inse att mekaniska klockor kommer ha en tidsavvikelse vare sig man vill det eller inte.
Nisse har inte köpt ett måndags exemplar, han har köpt en mekanisk klocka där det finns variationer inom vissa toleranser
Tack.
 

Sverker2

Breitling
Nisse har inte köpt ett måndags exemplar, han har köpt en mekanisk klocka där det finns variationer inom vissa toleranser

Lite trög va, om en köpare fått en klocka som går perfekt så skall en annan acceptera ett måndagsexemplar. Har du betalt av någon tillverkare för att torgföra den här åsikten, annars är den obegriplig....
 

noeLLY

Cartier
Lite trög va, om en köpare fått en klocka som går perfekt så skall en annan acceptera ett måndagsexemplar. Har du betalt av någon tillverkare för att torgföra den här åsikten, annars är den obegriplig....
Just ja vissa har ju klockor som ligger på plus minus 0 efter flera veckor. Det har jag sett på forumet. Då ska alla modeller göra det? Glad att jag inte är klockhandlare, för då hade de flesta av modellerna jag sålt varit måndags exemplar enligt dig.
Nu är jag ironisk igen: det beror ju absolut inte på hur klockan rört sig under veckorna, på vilken sida jag lagt ner den i vila på. Det beror absolut inte på toleranser i ett urverk (för det finns ju inga?) alla är exakt samma.
Eftersom du tycker jag är trög kan du väl definiera vad en klocka som går perfekt är?
Mvh
 

Sverker2

Breitling
Just ja vissa har ju klockor som ligger på plus minus 0 efter flera veckor. Det har jag sett på forumet. Då ska alla modeller göra det? Glad att jag inte är klockhandlare, för då hade de flesta av modellerna jag sålt varit måndags exemplar enligt dig.
Nu är jag ironisk igen: det beror ju absolut inte på hur klockan rört sig under veckorna, på vilken sida jag lagt ner den i vila på. Det beror absolut inte på toleranser i ett urverk (för det finns ju inga?) alla är exakt samma.
Eftersom du tycker jag är trög kan du väl definiera vad en klocka som går perfekt är?
Mvh

Det kan ju vara lämpligt att en klocka presterar inom ett intervall som är typiskt för serien. Om vi diskuterar exklusivare klockor som ofta är kronometer klassade och ofta har en striktare tolerans angiven av tillverkaren, så ser jag inget skäl till varför man som köpare skall acceptera större avvikelser. Ta t.ex RM som anger en tolerans på +-1 sek/per dygn för sina klockor, ska man acceptera större avvikelser för att det råkar handla om en kronometer? Nej, det här handlar om valuta för pengarna och faktiskt få det man betalat för. Ser man till den övre prisklassen så kan jag inte se någon anledning till varför man ska acceptera halvdana prestanda. Har du haft oturen att få en klocka som är positionskänslig så är det bara att beklaga, visst kan samma urverk i en serie ha olika prestanda, men har du fläskat upp så kanske det är läge att få det du faktiskt har betalat för. Valuta för slantarna, och att varumärkena håller vad de lovar, det är vad det handlar om.
 
Topp