• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Blocket (och andra tokiga spekulanter)

BadkarsPiraten

Vacheron
Grym tråd!

Fick en som prutade på ett flipperspel jag hade till salu med argumentet "Jag bor långt bort".
Sa helt sonika att det är fanemig inte mitt fel vart han har bosatt sig.
Han gick tillslut med på mitt pris jag hade lagt ut den på blocket för och jag sa till honom att jag inte vill sälja till han.

Säkert en sån jävel som strular 2 år efter att han har köpt skiten.
 

Greven

Audemars
Kul tråd! Vet inte om detta passar in i tråden men jag måste ändå dela med mig av en händelse som inträffade för flera år sedan. Jag gjorde misstaget att köpa en klocka över Blocket. Skyller på att jag var ung och oerfaren. ;) Förde över pengar då jag fått intrycket att det var en hederlig person på andra sidan. Sedan utspelade sig följande mailkonversation (jag har redigerat bort namn, mailadress och mobilnummer för att inte hänga ut honom):

Mail 1
Jag: Förde över pengar ca kl 22.39 igår kväll.
Inget svar.

Mail 2:

Jag: Hej, Har du skickat klockan? Jag har inte fått något kollinummer ännu. Förväntar mig att den kommer imorgon tisdag enligt ditt tidigare mail.
Inget svar.

Mail 3:
Jag: Varför svarar du inte på mail? Har du skickat klockan? Inget kollinummer ännu i min inbox.
Inget svar.

Mail 4:
Jag: Ingen kontakt med dig sedan i fredags och inget kollinummer som jag kan spåra. Varför?
Inget svar.

Mail 5:

Jag: Nu börjar jag undra om du försöker blåsa mig? Ingen kontakt med dig och inget kollinummer som jag kan spåra. Varför? Hör av dig omedelbart!
Inget svar.

Mail 6:

Jag: Polisanmäler detta imorgon. Nu är jag säker på att du tagit pengarna och att det inte finns någon klocka.
Inget svar.

Mail 7:

Svar: Det behövs inte. Skickar ett mms i kväll när jag kommer hem . Brusa inte upp nu . Den är skickad .så vänta nu dag eller två innan du kör i onödan till polisen .Hoppas den ska passa på dig för det gjorde den inte på mig . .Satt och skrev när du nu... mailade mig så det va väll bra . ursäktar batteriet dog slut men ingen bort förklaring ..((((batterit i i mobilen .======(((((.

Jag köper själv och sätter in pengar och litar på folk och du kan så säker lita på denna gubbe . Blåser eller vad du vill kalla mig vill jag inte bli kallad då jag inte fungerar så . Jag lever inte i den värden-...

Med vänlig hälsning

skicka ett sms så fotar jag koli nr behöver ha ditt nummer i ´min lur på detta nummer i så fall. s.å ser du att jag skicat din klocka.
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Kul tråd! Vet inte om detta passar in i tråden men jag måste ändå dela med mig av en händelse som inträffade för flera år sedan. Jag gjorde misstaget att köpa en klocka över Blocket. Skyller på att jag var ung och oerfaren. ;) Förde över pengar då jag fått intrycket att det var en hederlig person på andra sidan. Sedan utspelade sig följande mailkonversation (jag har redigerat bort namn, mailadress och mobilnummer för att inte hänga ut honom):

Mail 1
Jag: Förde över pengar ca kl 22.39 igår kväll.
Inget svar.

Mail 2:

Jag: Hej, Har du skickat klockan? Jag har inte fått något kollinummer ännu. Förväntar mig att den kommer imorgon tisdag enligt ditt tidigare mail.
Inget svar.

Mail 3:
Jag: Varför svarar du inte på mail? Har du skickat klockan? Inget kollinummer ännu i min inbox.
Inget svar.

Mail 4:
Jag: Ingen kontakt med dig sedan i fredags och inget kollinummer som jag kan spåra. Varför?
Inget svar.

Mail 5:

Jag: Nu börjar jag undra om du försöker blåsa mig? Ingen kontakt med dig och inget kollinummer som jag kan spåra. Varför? Hör av dig omedelbart!
Inget svar.

Mail 6:

Jag: Polisanmäler detta imorgon. Nu är jag säker på att du tagit pengarna och att det inte finns någon klocka.
Inget svar.

Mail 7:

Svar: Det behövs inte. Skickar ett mms i kväll när jag kommer hem . Brusa inte upp nu . Den är skickad .så vänta nu dag eller två innan du kör i onödan till polisen .Hoppas den ska passa på dig för det gjorde den inte på mig . .Satt och skrev när du nu... mailade mig så det va väll bra . ursäktar batteriet dog slut men ingen bort förklaring ..((((batterit i i mobilen .======(((((.

Jag köper själv och sätter in pengar och litar på folk och du kan så säker lita på denna gubbe . Blåser eller vad du vill kalla mig vill jag inte bli kallad då jag inte fungerar så . Jag lever inte i den värden-...

Med vänlig hälsning

skicka ett sms så fotar jag koli nr behöver ha ditt nummer i ´min lur på detta nummer i så fall. s.å ser du att jag skicat din klocka.
Fick du någon klocka dåååå?
 

zeke_varg

Omega
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg




Maria la uppenbarligen ett överbud om hon hade frågat spain. Såld för 10.000
 

steffe

Rolex
Professional Dealer
2-Faktor
Denna tråden är helt underbar!
Har tyvärr inte sålt någon klocka på blocket men mycket annat, håller mig till topic dock ;)
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
En av de "roligare" spekulanter jag haft var killen som satt i mejl och skröt om hur mycket pengar han hade och hur bra koll han hade på klockmarknaden (han bjöd 36' på min 116710) och jag skulle aldrig få bättre betalt än så för det hade han minsann koll på.

Samtidigt höll killen på och annonserade mjukisbyxor på Blocket för 100 spänn, H&M skjortor och lite annat småkrafs. Starka signaler om god ekonomi...
 

Sorubim

Audemars
:hilarious: Mycket underhållande tråd!
Något annat man kan stöta på vid affärer är ju den "Överentusiastiske säljaren" (om man ska använda ett snällt namn).
Sådana har man ju stött på, både här på KS och annorstädes.

Inte helt ovanligt att denne överentusiastiske säljare sedan antar en otrevlig ton när man artigt försöker bromsa entusiasmen lite. o_O
 
Senast ändrad:

zeke_varg

Omega
image.jpg


Hade glömt av den här gamla rövarhistorien..

Kom överens med köpare om att hålla bilen till dagen efter. Misstag nr 1. Rasade in köpare.. Han skulle komma kl sex då jag och sambon inte var hemma förrän kl fem. Då skulle vi hinna köra bilen i en biltvätt för sakens skull. Dagen därpå väcks jag kl 05:00 av att det ringer. Det ringer flera gånger. Jag stänger av mobilen. Vilkaa jävla idioter.

Slår på den igen kl 07:00. Det ringer direkt.

Mannen i luren: var är du?
Jag, nyvaken: vasadu?
Mannen i luren: jag skulle köpa bilen. Jag skulle ringa en timme innan jag kom till Stockholm men du svarade inte.
Jag: va?
Mannen i luren: ja vi skulle ses kl sex
Jag: va?
Mannen i luren: jag från Jönköping. Du skulle hålla bilen till mig.
Jag: seriöst? Kl sex i kväll ja.
Mannen: nej nej, du sa kl sex inte kl arton.
Jag: min tjej har åkt till Södertälje med bilen.
Mannen i luren: Då får du hämta den el så tjejen köra hit den.
Jag: jag ska till jobbet nu. Det skulle kosta mig 25% av bilens värde att hämta den. Tjejen jobbar.

Det slutar med att de åker till södertälje, testar och kollar bilen. Noterar rost och smuts. Försöker pruta till 4000kr. Jag viker mig inte en krona då jag hade 20-30 intressenter. De åker hem utan bil.

Sålde den oprutad till bilmekaniker samma dag.
 

mmx

Cartier
Blocket är väl lösningen på en del snubbars (alltid män väl?) fritidsproblem? De ringer och snackar och snackar, och lyckas de snacka någon stackare mör så kanske de kan fynda något schysst för en tusenlapp, en rolex, porsche, schysst bostadsrätt eller så. Skambud är väl en sak, men snackandet har fått mig att aldrig mer närma mig blocket. Typiskt exempel: vi lade ut en ett år gammal skeppshultcykel, nypris 9000 typ. Tror vi begärde 4500. Fjolårets modell uppenbarligen. Tror det ringde ett 50-tal snubbar som snackade och hade sig. Minst fem snubbar beklagade sig över att en smärre teknisk uppdatering (navdynamo) på årets modell saknades; "Köp årets modell i butik då, och betala listpriset". Andra bestämde sig, men avbestämde sig. Tvekade och yadayada. Inga skambud dock. Tror den låg ute 10-12 dagar innan vi drog tillbaka den. Inte en enda kvinna hörde av sig. Ingen köpte. Bara snubbar som snackade.
 

Hallis

Panerai
2-Faktor
Snackandet löser man genom att ta bort telefonnumret och bara använda mejl. De som inte behärskar versal i början av mening och korrekt skiljetecken svarar man inte = 99% av idioterna borta. Blocket styrka är ändå räckvidden. Har du rätt pris kan du i princip sälja vad som helst.

Exakt, endast mail är a och o. Har hyrt ut lägenhet i andrahand via Blocket. Det var mig ingen rolig upplevelse, men just språket är en mycket bra sållningsmekanism. Mitt största problem vid det tillfället var att folk inte läste annonsen där jag tydligt redogjorde för hyrestid och kostnad. Helvete vad folk skulle pruta, både på själva kostnaden och framförallt hyrestiden. Jag tror att jag skrev att den hyrdes ut from 5/6 tom 31/8, fick ett par mail där folk skulle hyra endast ett par dagar till en vecka.. Då blir man lite trött.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Exakt, endast mail är a och o. Har hyrt ut lägenhet i andrahand via Blocket. Det var mig ingen rolig upplevelse, men just språket är en mycket bra sållningsmekanism. Mitt största problem vid det tillfället var att folk inte läste annonsen där jag tydligt redogjorde för hyrestid och kostnad. Helvete vad folk skulle pruta, både på själva kostnaden och framförallt hyrestiden. Jag tror att jag skrev att den hyrdes ut from 5/6 tom 31/8, fick ett par mail där folk skulle hyra endast ett par dagar till en vecka.. Då blir man lite trött.
Just hyrestiden är dock ett jäkla gissel och jag förstår att man tänker "går det så går det". Har själv varit i den sitsen en gång och det blev nästan så att hyran var sekundär, det viktiga var att man inte antingen var hemlös en månad eller stod med dubbla hyror i flera månader.
 
Inte sålt någon klocka men väl ett par bilar. Ett praktexempel på smidig försäljning är när jag sålde en Volvo 855.
Efter att ett antal däcksparkare mailat med diverse skambud och frågor om ditten och datten, bl.a en som bodde typ 20 minuter bort som jag tillslut lackade ur på och ringde på det bifogade numret och mer eller mindre vrålade KOM OCH TITTA PÅ BILJÄVELN ISF ATT STÖRA MIG MED FÅNIGA FRÅGOR!!!!. Nåväl efter någon dag får jag ett mail från en som verkar seriöst intresserad varpå jag ringer upp. Hamnar hos en trevlig norrländsk man som direkt säger; Jag tar bilen om du går ner 10.000!
Hade lagt in prutmån i priset och var nöjd med vad han erbjöd så jag sa-Deal!
Nu frågar mannen om jag kan ta mig till Arlanda följande morgon vilket jag kan så han säger- Då skickar jag ner grabben med morgonflyget från Skellefteå. OK, kanon tänker jag men kommer samtidigt på att det finns ju ett lån på bilen så jag frågar hur vi skall lösa det.
Var har du lånet, hur mycket är det kvar och vad är det för lånenummer? frågar mannen. Jag berättar detta och han säger; Då kilar jag iväg till banken och löser det.
En timme senare återkommer han med besked att det nu är ordnat samt att grabbens hans kommer ha en postväxel med sig med resterande summa. Ringer banken och kollar och mycket riktigt, lånet är löst och det finns en postväxel utställd på mig.
Åker till Arlanda följande morgon och lämnar över bilen samt får min postväxel av en yngre grabb som nu skall köra hem till Skellefteå i ett ymnigt snöfall.
Ringer upp pappan och tackar för en smidig affär och frågar samtidigt hur det kan komma sig att han var så sugen på just den bilen då det ändå krävdes ett ganska stor insats från han/deras sida. Mannen svarar på en sån där härligt sävlig norrländska att- Ja va fan ni ger ju bort bilarna där nere! Den där hade jag fått betala minst 20K till för här uppe.
Lång historia men blocket kan funka om man har tur:woot:
 

Niklas

Rolex
2-Faktor
Jag förstår inte var ni hittar alla galna köpare? :D
Har sålt 8-9 klockor de senaste månaderna på Blocket och inte fått ett enda konstigt erbjudande eller riktiga skambud.
Det brukade komma in 2-3 seriösa svar på varje klocka som jag gick vidare med och någon dag senare blev det sålt.
Kanske bara hade tur?

Däremot fick jag en hel del roliga svar när jag hade denna annons ute på Blocket för några år sedan:
----
Kategori: Husgeråd & Vitvaror, Övrigt, Säljes

Rubrik:
Värdelös dammsugare bytes

Annonstext:
Vill byta bort min dammsugare som inte suger upp damm eller skräp.
Den låter som skjutton men det är ungefär allt den gör.

Laddningsbar så inga sladdar behövs när du brummar runt med den.
Tyvärr är det lite glapp i laddningsdosan.
Därför har jag knutit en gayig rosett runt den så att laddningen ska fungera.

Tidigare stod den i sovrummet men den lyser så starkt så vi kunde inte sova.
Numer står den ledsen i hörnet i köket och lyser med ett härligt blått sken.

Bytes mot något annat roligt eller en bra att ha pryl.
Dock inte en Siemens/Porsche kaffebryggare eller en Sodastream.
De har jag redan och båda läcker som ett såll och har förstört bänkskivorna
hemma.

Pris: 1 kronor
11.jpg
 

Tripeiro.

Rolex
2-Faktor
Jag förstår inte var ni hittar alla galna köpare? :D
Har sålt 8-9 klockor de senaste månaderna på Blocket och inte fått ett enda konstigt erbjudande eller riktiga skambud.
Det brukade komma in 2-3 seriösa svar på varje klocka som jag gick vidare med och någon dag senare blev det sålt.
Kanske bara hade tur?

Däremot fick jag en hel del roliga svar när jag hade denna annons ute på Blocket för några år sedan:
----
Kategori: Husgeråd & Vitvaror, Övrigt, Säljes

Rubrik:
Värdelös dammsugare bytes

Annonstext:
Vill byta bort min dammsugare som inte suger upp damm eller skräp.
Den låter som skjutton men det är ungefär allt den gör.

Laddningsbar så inga sladdar behövs när du brummar runt med den.
Tyvärr är det lite glapp i laddningsdosan.
Därför har jag knutit en gayig rosett runt den så att laddningen ska fungera.

Tidigare stod den i sovrummet men den lyser så starkt så vi kunde inte sova.
Numer står den ledsen i hörnet i köket och lyser med ett härligt blått sken.

Bytes mot något annat roligt eller en bra att ha pryl.
Dock inte en Siemens/Porsche kaffebryggare eller en Sodastream.
De har jag redan och båda läcker som ett såll och har förstört bänkskivorna
hemma.

Pris: 1 kronor
11.jpg

Du har väl mestadels väldigt ovanliga ur? Kanske kan ha med det att göra, att gemene galning inte förstår vad du säljer.
(Kanske har du inte alls mestadels ovanliga ur, bara att det är dom som jag reagerat på och således förknippar dig med just ovanliga ur). :)
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Jag förstår inte var ni hittar alla galna köpare? :D
Har sålt 8-9 klockor de senaste månaderna på Blocket och inte fått ett enda konstigt erbjudande eller riktiga skambud.
Det brukade komma in 2-3 seriösa svar på varje klocka som jag gick vidare med och någon dag senare blev det sålt.
Kanske bara hade tur?

Däremot fick jag en hel del roliga svar när jag hade denna annons ute på Blocket för några år sedan:
----
Kategori: Husgeråd & Vitvaror, Övrigt, Säljes

Rubrik:
Värdelös dammsugare bytes

Annonstext:
Vill byta bort min dammsugare som inte suger upp damm eller skräp.
Den låter som skjutton men det är ungefär allt den gör.

Laddningsbar så inga sladdar behövs när du brummar runt med den.
Tyvärr är det lite glapp i laddningsdosan.
Därför har jag knutit en gayig rosett runt den så att laddningen ska fungera.

Tidigare stod den i sovrummet men den lyser så starkt så vi kunde inte sova.
Numer står den ledsen i hörnet i köket och lyser med ett härligt blått sken.

Bytes mot något annat roligt eller en bra att ha pryl.
Dock inte en Siemens/Porsche kaffebryggare eller en Sodastream.
De har jag redan och båda läcker som ett såll och har förstört bänkskivorna
hemma.

Pris: 1 kronor
11.jpg
Testa att sälja en Rolex nästa gång, då jävlar ;)
 

Biffbert

Cartier
Hahaha grattis till årets bästa trådstart, fyfan vilka höga förväntningar jag har på den här tråden.
Jag förstår inte var ni hittar alla galna köpare? :D
Har sålt 8-9 klockor de senaste månaderna på Blocket och inte fått ett enda konstigt erbjudande eller riktiga skambud.
Det brukade komma in 2-3 seriösa svar på varje klocka som jag gick vidare med och någon dag senare blev det sålt.
Kanske bara hade tur?

Däremot fick jag en hel del roliga svar när jag hade denna annons ute på Blocket för några år sedan:
----
Kategori: Husgeråd & Vitvaror, Övrigt, Säljes

Rubrik:
Värdelös dammsugare bytes

Annonstext:
Vill byta bort min dammsugare som inte suger upp damm eller skräp.
Den låter som skjutton men det är ungefär allt den gör.

Laddningsbar så inga sladdar behövs när du brummar runt med den.
Tyvärr är det lite glapp i laddningsdosan.
Därför har jag knutit en gayig rosett runt den så att laddningen ska fungera.

Tidigare stod den i sovrummet men den lyser så starkt så vi kunde inte sova.
Numer står den ledsen i hörnet i köket och lyser med ett härligt blått sken.

Bytes mot något annat roligt eller en bra att ha pryl.
Dock inte en Siemens/Porsche kaffebryggare eller en Sodastream.
De har jag redan och båda läcker som ett såll och har förstört bänkskivorna
hemma.

Pris: 1 kronor
11.jpg
Haha var har du svaren nånstans då?
Har en såndär ståendes hemma också för övrigt, fy satan vilket skräp.
 

Airbus

Rolex
Friends Of KS
Vilka konstiga erbjudanden har ni fått på annonser som ni haft ute?

Min favorit är en SUB-c som jag sålde förut. En kille föreslog en Suzuki Swift -03 med moddad motor. Fanns i Italien och skulle fraktas hit och regggas i Sverige. Han kunde tänka sig att byta rakt av. En annan mer vanlig är <sätt in skambud> och lägg till "snabb affär, pengar i handen". Vad är grejen med det? Vill man ha pengar direkt i handen som säljare för det första? Menar man med det att der normala annars är avbetalning?

Skambuden brukar ibland få mig att vilja svara något ironiskt men låter bli...
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Vilka konstiga erbjudanden har ni fått på annonser som ni haft ute?

Min favorit är en SUB-c som jag sålde förut. En kille föreslog en Suzuki Swift -03 med moddad motor. Fanns i Italien och skulle fraktas hit och regggas i Sverige. Han kunde tänka sig att byta rakt av. En annan mer vanlig är <sätt in skambud> och lägg till "snabb affär, pengar i handen". Vad är grejen med det? Vill man ha pengar direkt i handen som säljare för det första? Menar man med det att der normala annars är avbetalning?

Skambuden brukar ibland få mig att vilja svara något ironiskt men låter bli...
Jag brukar höja priset på de som ger skambud, ingen svarar tillbaka :)
 
Topp