• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

"Bmw klocka?" Hjälp en nybörjare

NiklasJ

Breitling
Hej alla KSare!
Varit medlem här en liten stund nu och fastnat. Det mesta är riktigt kul och lärorik läsning. Tack för det.

Undrar nu lite över en lite annorlunda klocka som min far har i ägo, aldrig sett någon liknande. (Dock ny inom klockvärlden så kanske inte är ovanligt alls, bara att rätta mig om jag har fel)

Undrar om någon kanske vet något gällande produktion av dessa klockor, hur det går till?
Lägger bmw en beställning på ett befintligt urverk och säger att vi vill ha denna men med denna tavla med dessa visare.
Eller är det bmw själva som konstruerat hela urverket inklusive design etc?

Bifogar lite bilder:

uploadfromtaptalk1425135058384.jpg

uploadfromtaptalk1425135110809.jpg

uploadfromtaptalk1425135176587.jpg


Gravering baksida lyder: "Stainless steel case • water resistant 3bar • BMW PartNo 9419703." "Made in switzerland to the specifications of BMW AG München"

Finns det något samligsnamn för klockor som dessa? All information gällande klockor likt denna skulle uppskattas.

Tack, min första trådstart så take it easy on me.
/Niklas
 
Aldrig sett en sådan innan men den var ganska charmig, särskilt som BMW-älskare! Samlingsnamn på typen av klockor blir nog Reklamklockor tyvärr. Märket "Autodromo" har två liknande klockor inspirerade av hastighetsmätare/varvräknare, Autodromo Stradale och Veloce!

stradale_black-341x500.jpg

Veloce_PVD_front-341x500.jpg
 
Ang. produktion osv så är det med sannolikhet en befintlig klocka som BMW bett någon designa en urtavla liknande deras hastighetsmätare och sedan fått den producerad av något företag i Schweiz.
 

NiklasJ

Breitling
Ang. produktion osv så är det med sannolikhet en befintlig klocka som BMW bett någon designa en urtavla liknande deras hastighetsmätare och sedan fått den producerad av något företag i Schweiz.
Tråkigt det.
Känns som att ett så pass etablerat märke/företag som bmw borde kunna höja standarden gällande reklam objekt som detta, inte bara ta genvägarna genom att ta ett redan befintligt urverk istället för att försöka göra något eget innovativt.
Tråkigt att höra men det är väl förståeligt.
Tack för svaren. :)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Tråkigt det.
Känns som att ett så pass etablerat märke/företag som bmw borde kunna höja standarden gällande reklam objekt som detta, inte bara ta genvägarna genom att ta ett redan befintligt urverk istället för att försöka göra något eget innovativt.
Tråkigt att höra men det är väl förståeligt.
Tack för svaren. :)
Menar du att BMW borde utveckla ett eget urverk? Skulle kosta multum och kräva rätt mycket kunskap som inte finns inom företaget. När det gäller reklamklockorna från 80/90-talet kan man som bäst förvänta sig en kvartsklocka från Swatch. Något bättre än så är ovanligt.
 

NiklasJ

Breitling
Menar du att BMW borde utveckla ett eget urverk? Skulle kosta multum och kräva rätt mycket kunskap som inte finns inom företaget. När det gäller reklamskolorna från 80/90-talet kan man som bäst förvänta sig en kvartsklocka från Swatch.
Självklart skulle det kosta men de skulle ju även kunna ta en del betalt för klockorna. Samt att vad kostar det inte att vara sponsor och leverantör till olika evenemang? Bmw (bla) syns överallt, nu behöver det inte gälla just en klocka men reklamprylar överlag? Känns som att iallafall jag skulle uppskatta en reklampryl av okänt slag om det skulle vara företagets rakt igenom och inte något man gör bara för att synas, utan försöker ta det steget längre. Vilket bara väldigt väletablerade företag har möjlighet till.
Vad gäller kunskap så kan det tas utifrån men reflekteras genom deras kunskap gällande märker och bilar i detta fall, jag som har för höga tankar och ambitioner kanske.

Det kanske bara är jag som tänker och känner såhär? : )
 

Jonte73

Audemars
Självklart skulle det kosta men de skulle ju även kunna ta en del betalt för klockorna. Samt att vad kostar det inte att vara sponsor och leverantör till olika evenemang? Bmw (bla) syns överallt, nu behöver det inte gälla just en klocka men reklamprylar överlag? Känns som att iallafall jag skulle uppskatta en reklampryl av okänt slag om det skulle vara företagets rakt igenom och inte något man gör bara för att synas, utan försöker ta det steget längre. Vilket bara väldigt väletablerade företag har möjlighet till.
Vad gäller kunskap så kan det tas utifrån men reflekteras genom deras kunskap gällande märker och bilar i detta fall, jag som har för höga tankar och ambitioner kanske.

Det kanske bara är jag som tänker och känner såhär? : )

Tror Bmw har sin fokus på bilar och utvecklingen av dessa som första prio :banghead:
 

NiklasJ

Breitling
Det är väl som att Burberry säljer trenchar för 15 och klockor för 3. Man kan inte var bäst på allt.

Tror Bmw har sin fokus på bilar och utvecklingen av dessa som första prio :banghead:

Ni har så rätt. Men känns så halvdant så som det är nu, menar inte att de ska upp och tävla med rolex, patek eller you name it. Utan snarare matcha en skx om en det men som verkligen är framtaget och bara osar och är bmw rakt igenom.
Men jag förstår ju varför det är som det är. Men det är ju lite tråkigt måste jag allt säga. :)
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Ni har så rätt. Men känns så halvdant så som det är nu, menar inte att de ska upp och tävla med rolex, patek eller you name it. Utan snarare matcha en skx men som verkligen är framtaget och bara osar och är bmw rakt igenom.
Men jag förstår ju varför det är som det är. Men det är ju lite tråkigt måste jag allt säga. :)

Fast på vilket sätt skulle en typ 1500 kr klocka osa BMW? Vad jag känner till så har inga biltillverkare helt tillverkat egna klockor, det är både för dyrt och felsatsade pengar. Tror det blir mycket svårt att motivera ett sådant pris det skulle innebära för kund..
 

Moviken

Omega
Dette er BMW sin Tachometer serie - denne fra intro E36 M3 - med speedometer max 280

ETA verk , denna quartz mener jag och altså BMW sitt speedometer design

Grattis til din farsa

Ps: BMW och Saab hadde ganske like produksjonstall lenge - så tachometerserien gjorde jobbet

image.jpg
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Dette er BMW sin Tachometer serie - denne fra intro E36 M3 - med speedometer max 280

ETA verk , denna quartz mener jag och altså BMW sitt speedometer design

Grattis til din farsa

Ps: BMW och Saab hadde ganske like produksjonstall lenge - så tachometerserien gjorde jobbet

image.jpg

Jag vill minnas att även M3 E36 3.2 var graderad till 280 km/h.
 

NiklasJ

Breitling
Fast på vilket sätt skulle en typ 1500 kr klocka osa BMW? Vad jag känner till så har inga biltillverkare helt tillverkat egna klockor, det är både för dyrt och felsatsade pengar. Tror det blir mycket svårt att motivera ett sådant pris det skulle innebära för kund..
Den skulle kunna göra det om man var lite innovativ.
En liten klockserie som är genuint framtagen av bmw skulle ju få ett högt samlarvärde och då kunna säljas för en dyrare peng? Trots att uret i sig inte är mer komplicerat än på budget klockor.

Tror inte heller att detta någonsin har hänt och kommer nog inte heller hända då det är som du säger felsatsade pengar.
Men ur en köpares synvinkel så känns det mer lockande i mina öron oberoende av hur mycket mer klockan skulle bli att kosta?
Men jag är inte så insatt i någon av industrierna så vad vet jag, bara spinner på med tankarna som kommer upp i huvudet på mig utan större grund.
Tack för alla svar oavsett
/Niklas
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Skulle man verkligen vilja betala rediga pengar för en klocka som det står Bmw på?
 

NiklasJ

Breitling
Skulle man verkligen vilja betala rediga pengar för en klocka som det står Bmw på?
Skulle inte bara stå bmw om det är så som jag säger, då är det deras klocka och inte bara en klocka med deras logga på. :) och värdet på den skulle ju inte minska drastiskt så länge serien de skulle släppa inte var enorm.
Men som sagt, jag bara fantiserar utan grund, och nu känner jag själv att jag tagit det hela lite för långt så det nästan är ot över det hela.
Tack & godnatt
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Bmw sålde dessa för ca 2500kr. Ser väl ganska hyfsade ut för att vara en "bilklocka" men jag tror inte att folk är beredda att betala så mycket mer.

A80262311777.png
 

Martinez

Omega
image.png
[
Rätt lik den här favoriten...


QUOTE="MrJon, post: 822101,
: 6020"]Finns ju lite olika balla varianter

24358039-origpic-eaac1e.jpg


Bild från Gripenbro.se[/QUOTE]
 

DrDre

Patek

I stort sett identisk, kan det vara en Sinn tom?[/QUOTE]

Det kan det vara. Men den boetten, eller väligt lika, har använts av massor av tillverkare. Porsche Design å Heuer är väl mest kända. Hade eta 7750 (som den på bilde) eller Lemania 5100. Fanns också i PVD varianter, ofta svart men även grå och grön förekommer.
 

DrDre

Patek
Man bör kanske också beakta att alla "bilklockor" inte är skräp. Många klocktillverkare, vissa riktigt fina, har ju faktiskt gjort väldigt trevliga modeller. De jag kan komma på på rak arm är (men det finns säkert många fler):
GP- BMW
Oris - BMW
JLC - Aston M
Sjöö Sandström - VW (å Volvo Ocean Race men det räknas kanske inte)
Tudor - Ducati (fordon i alla fall)
IWC - SAAB
Hublot - Ferrrari
Panerai - Ferrari
Breitling - Bentley
IWC - AMG/MB
Ventura - BMW


Vad jag inte för mitt liv kan förstå är varför inte Volvo (Cars, givetvis) hittar på något roligt ihop med Sjöö Sandström. De är ju den perfekta matchingen. Designspråk, spelar på sitt nordiska ursprung, målgrupp etc. Och båda företagen verkar komma med en hel del nytt och snyggt just nu.
 

Mille79

Trollungen
IKEA borde göra klockor som man skruvar ihop själv och Omega borde göra very limited edition möbler som landat på månen. Där ha vi det ...
 
Topp