• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Boettöppnare?

rogart-63

Patek
Tack för alla inlägg. Klart intressant läsning. Hur sätter ni fast boetten? Har varit hos urmakare som håller boetten i vänsterhanden ochverktyget i höger ...men så gick det inte så bra heller :(
Har en lite egentillverkad hållare som jag lägger klockan i. Ful som fan :) Men minskar risken att slinta med 70% minst . Optimala skulle vara Bergeon hållaren som man ser till salu på typ Tradera ibland?
https://auction.catawiki.com/kavels/3657285-two-bergeon-watch-case-holders-no-4077-and-4077a
 

DrKlocka

Audemars
169 barkisar var ruskigt dyrt. Du får en Bergeon för en 100:-. Annars funkar bollen bra. Dock inte till allt. Sitter det lite fast så går inte locket att lossa ändå.
Haha ja 169kr för en Kinaboll! För ett par år sedan kunde man klicka hem en sån direkt till brevlådan för 8 kronor ungefär.

Bollen är perfekt att ha vid bänken nära till hands. Funkar oftast och finns aldrig någon risk att lämna märken. Kom ihåg att hålla bollen ren och inte ha hudkräm eller liknande på händerna, för det är friktionen som gör att den fungerar.
 

zupermario

Breitling
169 barkisar var ruskigt dyrt. Du får en Bergeon för en 100:-. Annars funkar bollen bra. Dock inte till allt. Sitter det lite fast så går inte locket att lossa ändå.
Var hittar jag en för 100kr?
Nu behöver jag en ganska omgående, dvs leverans från sverige. Och inte någon som tar 3 månader att få leverad.
 

rogart-63

Patek

Peppe

Omega
Måste bara lägga till en röst på Bergeons boll. Har nog öppnat 50 vintageklockor sedan jag köpte den (dressare och dykare) och gick faktiskt bet för första gången igår på en dykare från 60-talet. Den gick banne mig inte. Men jag skulle vilja säga att man klarar den absoluta majoriteten och till noll risk att repa. Måste bara hitta en Bergeon jaxa till de sista procenten nu
 
Topp