Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Boetter och gängor

Diskussion i 'Diskussion' startad av mouqvist, 13 oktober 2014.

  1. Läste Pistol-Petea tråd om service av en Revue-Thommen och kom på att jag hade hamnat tidigare i följande dilemma före klockköp.
    Skulle köpa en Breitling Headwind vars krona var lite defekt.
    Ringde AD som berättade att man värsta fall skulle även behöva byta boetten om gängan var paj då denna är fastsvetsad på boetten.
    Jag undrar om de flesta klockmodellerna är byggda på det här sättet, det vore ju vettigare med en gänga som går att avlägsna från boetten!?
    Hur är det med Omega, Tudor och Rolex modeller t.ex?
     
  2. jabla

    jabla Förgöraren

    Inlägg:
    22.536
    Från:
    Helsingborg
    Rolex har utbtytbar kronhals (gängad).
     
  3. Pistol_Pete

    Pistol_Pete Borgare

    Inlägg:
    736
    Från:
    Världsmedborgare
    Har för mig att Rolex har patent på sin gängade kronhals, vet inte hur det ser ut för andra tillverkare.
     
  4. rogart-63

    rogart-63 Biskop

    Inlägg:
    4.555
    Från:
    Vettet.
    En del har kronhals som är pressad dit och den går naturligtvis att byta . Varför ska man behöva byta boetten om den är svetsad . Borra bort skiten och svetsa dit en ny . Med en lasersvets borde det vara lätt fixat .
     
    jabla och eriksson850 gillar detta.
  5. Matts

    Matts Friends of KS

    Inlägg:
    1.659
    Från:
    Stockholm
    När jag jobbade inom industrin ( för väldigt länge sedan)fanns det något som hette "helicoil" som användes när en invändig gänga tog "slut" . Man borrade helt enkelt ett större hål, körde i en specialgängtapp och sedan gängade man i helicoilen och så hade man tillbaka den ursprungliga gängdiametern. Annars måste väl borra ur och pressa i en bussning funka i de flesta fall?
     
  6. Helicoil är definitivt ett sätt att göra det. Gäller att man är försiktig dock när man gängar om för själva "coilen" för risken är rätt stor att man 1.bryter av gängtappen. 2. Drar sönder de nya gängorna för coilen och det är inte jätte häftigt att behöva köra dubbla coils plus att risken är stor att det inte finns så mycket material kvar att borra i om man är nära kanten.

    Sent from my Nexus 5 using Tapatalk
     
    jabla gillar detta.
  7. Matts

    Matts Friends of KS

    Inlägg:
    1.659
    Från:
    Stockholm
    Minns att det var lite "tricky" med helicoilerna när man hade hål som inte gick rakt igenom materialet, byggde JAS delar på Ericsson så cheferna blev inte så glada om man fördärvade prototyperna genom att ha av gängtapparna i hålen. Var väl inte helt gratis, kostade väl säkert som en sån där dyr Daytona på Kaplans;) Tur det fanns gnistmaskiner iaf.
     
  8. jabla

    jabla Förgöraren

    Inlägg:
    22.536
    Från:
    Helsingborg
    Känns som helicoil funkar bättre ju större dimension det är.
     
    Matts gillar detta.
  9. Ja, det är oerhört pilligt i mindre storlekar och frågan är om det ens finns de dimensioner som skulle behövas I detta fall, svårt att tro det.

    Sent from my Nexus 5 using Tapatalk
     
Mårtenssons ur Brookfield