• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Boettlocket av bu eller bä ?

Boettlock på eller av ?


  • Totala väljare
    27

rogart-63

Patek
Hur känner ni när ni ska köpa en klocka på Tradera eller Ebay eller var som ? Om boettlocket är avmonterat för att visa veket . Tycker ni att det är bra ? Eller shit där var den tätningen åt fanders ? .
 

mouqvist

Rolex
Big no no för min del om någon som jag inte känner eller kan kontrollera kompetensen har öppnat klockan.
Några tar i som galningar när de skruvar locket igen, de kan ha mekat med verket, kan ha blåst på verket med munnen för att ta bort smuts, kanske ligger inte packningen som den ska (viktigt med vattentäta klockor), osv

Troligen inget att oroa sig för i de flesta fall, men jag är misstänksam av natur... Snackar vi KS medlemmar är det en annan femma.
 

Holmqvist

Patek
2-Faktor
Beror på.. Vem som säljer och var jag hittat annonsen.
Om det är här e det lugnt, blocket eller tratten.... Nej, om det inte är från företag.
 

mega

Rolex
Definitivt av. En del verk kan vara duktigt massakrerade men ändå fungera. Jag tycker man får en ganska bra bild när man kollar på ex. skruvskallar, är dom skadade är det amatörer som varit i farten med fel verktyg. Verket kan dessutom vara skadat av fukt pga dåliga/gamla packningar.
Verket är trots allt klockans motor. Man kan ju alltid hoppas att det är någon kunnig som öppnat, och i en någorlunda ren miljö förstås.
 

Nexus

Panerai
Jag tar hellre chansen med ett urverk jag inte fått kika på än att riskera att betala för något som Händige Kribba slitit upp för hand utan att skölja av chipsfingrarna.
 

vonhall

Rolex
Skulle nog säga att det hänger på priset! Är det lite mer pengar det rör sig om så föredrar jag nog att se verket innan eventuell affär. För oavsett så får man nästan trycktesta den direkt när man köpt klockan för att vara säker!
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Absolut av! Jag vill se så att allt ser ut att stå rätt till och att verket är det jag tror det är innan jag köper en klocka.
Undantaget skulle vara om det handlar om en nyare klocka av någon som jag litar på, typ KS-medlem.
 

FilipF

Vacheron
2-Faktor
Länge reflekterat över denna fråga själv.

Om man ser verket:
+ möjlighet att kontrollera varan i sin helhet
+ beundra verket

- Man vet aldrig vem som varit där och kladdat
- tätningen kan gott ryka
- försvinne rinte garantin då?

Om man inte ser verket:
+ garantin gäller (?) om den är servad som den ska
+ Täthet är som den ska

-Svårt som privat perosn att veta om säljaren öppnat klockan och sen stängt den igen
-omöjligt att kontrollera verket och garantera att det är äkta.


Som många sagt tidigare, om det är en person som kan sina saker borde det inte va några problem. men det finns så många där ute som tror att dom kan..

Ser nog helst att det baksidan inte öppnats.

boettlock av glas = ultimat lösning?
 

Mattan

Panerai
Fast även om boettlocket inte är av i annonsen finns det ju ingen garanti för att säljaren eller tidigare ägare haft av locket ändå. Så i sådana fall är det väl en fördel att se hur verket ser ut i alla fall.
 

McGyver

Rolex
Kan inte hålla mig, måste provocera lite! ;)

-Köper ni bil på samma sätt?

Poppar huven, -Det ser ju snyggt ut och skruvskallarna verkar ok => motorn ser bra ut så då måste den vara ok, jag tar den!

För mig personligen är en bild på verket intressant av två anledningar:

1. Visar vilken kaliber det är tal om
2. Visar generell status (korrosion=vattenskadad, prickig/skitig=upplöst packning, synbart bytta delar o.s.v.)

Dock är det extremt svårt/omöjligt att bedöma ett verk av en bild - komplettera med gångtest/bild från en Timegrapher t.ex. så börjar vi snacka chips!
 

Icaras

Rolex
Blir lite svårt med vissa modeller att bevisa referensnummer/årtal då det (på Omega) sitter på insidan av boettlocket och även serienummer på verket.

En klocka köpt på tratten lär ändå behöva service inom en snar framtid.
 

mega

Rolex
Kan inte hålla mig, måste provocera lite! ;)

-Köper ni bil på samma sätt?

Poppar huven, -Det ser ju snyggt ut och skruvskallarna verkar ok => motorn ser bra ut så då måste den vara ok, jag tar den!

För mig personligen är en bild på verket intressant av två anledningar:

1. Visar vilken kaliber det är tal om
2. Visar generell status (korrosion=vattenskadad, prickig/skitig=upplöst packning, synbart bytta delar o.s.v.)

Dock är det extremt svårt/omöjligt att bedöma ett verk av en bild - komplettera med gångtest/bild från en Timegrapher t.ex. så börjar vi snacka chips!

Jag kan utan tveka, och utan att kunna speciellt mycket bedöma att detta verk är i behov av service. Utan Timegrapher dessutom :)
Och ja, bilden är på min egen klocka :-(
IMG_3317.JPG
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
En klocka är alltid otät tills motsatsen bevisats oavsett om man vet när den öppnades senast eller inte. Med andra ord är det bara en fördel om det finns bilder på urverket. Så ser jag på saken.

Öppnar ändå de flesta klockorna när de landar hemma.
 
Topp