• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bohnstedt Watch Sweden

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

TKVF

Panerai
Alltså. Vad fan. Blir trött av detta. Fullt av danskar nu som kommer in här och skall vara "karaktärsvittne" för denna mannen. Kan någon låsa denna tråden, eller radera den, eller göra något! Jag stör mig något fruktansvärt på detta snacket.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Alltså. Vad fan. Blir trött av detta. Fullt av danskar nu som kommer in här och skall vara "karaktärsvittne" för denna mannen. Kan någon låsa denna tråden, eller radera den, eller göra något! Jag stör mig något fruktansvärt på detta snacket.
Eh? Vad får du ut av att han blir svartmålad? Om han är reko och folk lämnar referenser så är väl det positivt? Skitsamma om de är danskar eller inte? Jag tar hellre en referens från en välkänd dansk före ett random svenskt forumtroll som dig själv.

Skärp dig!

Edit: Hej JoberMan! Can't help myself.. :)
 

MKRGG

Annie Leibovitz
2-Faktor
Alltså. Vad fan. Blir trött av detta. Fullt av danskar nu som kommer in här och skall vara "karaktärsvittne" för denna mannen. Kan någon låsa denna tråden, eller radera den, eller göra något! Jag stör mig något fruktansvärt på detta snacket.
Var kommer du själv från och gör din hemort och nationalitet att ditt ord är mindre värt? Attityden.....
 

easy rider

Brüno
2-Faktor
Och Landshark som får för sig att ta detta vidare till en annan tråd. Grabbar, softa ner lite.
Thomas på chrono.dk har jag handlat av och det var en fröjd, med toppenservice, så att han lämnar referenser om JGB känns inte fel.
 

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
Nu får jag ÅTERIGEN påminna folk om att tänka innan ni skriver.
Stör ni er? Fine, besök då inte tråden längre.

Den enda tråkiga utvecklingen i den här tråden står för de som ska börja dra upp nationalitet och yrkesval.
 

frere

Audemars
2-Faktor
Jag kan garantera att jag, i JGB:s läge, hade hört mig för med mina mest namnkunniga referenser på precis det sätt han gjort. Om danskar och norrmän känns som läskiga främlingar är det nog dags att stänga av datorn och se sig om i världen en stund istället.

F ö tycker jag att det är något unket förmätet i inställningen att det ska vara svårt, fint och få förunnat att köpa och sälja fina klockor. Vi gör det väl allihop för husbehov och det är avsevärt mindre papperskrångel än att t ex kränga bilar. (Vilket en taxichaufför säkert får göra på sidan av utan att det sticker i ögonen på någon?) Med ett lite softare jobb och mer fritid kunde nog jag också ha kommit på den grymma idén att sälja klockor vidare från en kran i Tyskland med lagom stor förtjänst på varje. Ingen skam i det i en marknadsekonomi!
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Instämmer med Daviden, ingen nationalism, rasism eller påhopp på yrkesgrupp är ok. I min värld är det obegripligt att skrika på dansken som om det vore världens fara. Tagga ner, killen har gjort avbön och är troligen seriös.
 

vekktah

Cartier
Ja, vad ska man säga...Två personer har i alla fall kristalliserat sig som personer jag aldrig skulle göra affär med. Men dessa två verkar iofs vara mer ute efter att räkna inlägg än bry sig om armbandsur. :)

Ett tips till forumriddare är att det finns en värld utanför klocksnack och till och med utanför Sverige. Innan man bashar välkända personer därifrån bör man ta sig en tankeställare.
 

Landshark

Cartier
OK, Här kommer (förhoppningsvis) sista kommentaren från min sida, vilket känns berättigat nu när jag börjar kallas rasist och allt möjligt. Jag kan ju börja med att nämna att jag är far till två (halv)danskar. Så det med danskfientlighet kan ni lägga ner direkt.

Jag har inga synpunkter på Bohnsteds "karraktärsvittnen" som sådana eller deras affärer.

Det är Bohnsteds affärsidé och det sätt han presenterat den på i den numera raserade/ raderade tråden jag har problem med. För mig framstod hela veksamheten som ett stort bondfångeri. Han hade alla chanser att utvecka hur han hade tänkt sig affärsidén men framstod enbart som en okunnig lycksökare. Vilket är anledningen till att hans övriga omfattande brancher omnämndes, av mig och av andra, innan tråden urartade. Om någon såg detta som utslag av någon slags "yrkessnobbism" var det alltså feltolkat.

Trådens sakliga del slutade som bekant med att Bohnsted raderade sina inlägg. Att i det läget be sina polare - oavsett vem dessa är - att ställa upp och berätta om hans fina personligetsdrag, tyckte jag var fel agreppsvinkel. Det hade varit bättre, tror och tycker jag, om han själv hade kunnat presentera en seriös affärsverksamhet.

Nu är det ju så här på forum, generellt, att man sammanfattar sina tankar och utgår från att de landar någorlunda rätt hos mottagaren. Man har liksom inte utrymme att skriva en C-uppsats varje gång.

Jag tycker det är tråkigt att jag nu utmålas som en badguy, för det är jag inte...
 

Bojke

Wicket Wystri Warrick
2-Faktor
Bohnstedt (för jag antar att han läser denna tråd): Varför drog du tillbaka alla inlägg? Eller är det redan förklarat?
 

Ministern

Founder
2-Faktor
OK, Här kommer (förhoppningsvis) sista kommentaren från min sida, vilket känns berättigat nu när jag börjar kallas rasist och allt möjligt. Jag kan ju börja med att nämna att jag är far till två (halv)danskar. Så det med danskfientlighet kan ni lägga ner direkt.

Jag har inga synpunkter på Bohnsteds "karraktärsvittnen" som sådana eller deras affärer.

Det är Bohnsteds affärsidé och det sätt han presenterat den på i den numera raserade/ raderade tråden jag har problem med. För mig framstod hela veksamheten som ett stort bondfångeri. Han hade alla chanser att utvecka hur han hade tänkt sig affärsidén men framstod enbart som en okunnig lycksökare. Vilket är anledningen till att hans övriga omfattande brancher omnämndes, av mig och av andra, innan tråden urartade. Om någon såg detta som utslag av någon slags "yrkessnobbism" var det alltså feltolkat.

Trådens sakliga del slutade som bekant med att Bohnsted raderade sina inlägg. Att i det läget be sina polare - oavsett vem dessa är - att ställa upp och berätta om hans fina personligetsdrag, tyckte jag var fel agreppsvinkel. Det hade varit bättre, tror och tycker jag, om han själv hade kunnat presentera en seriös affärsverksamhet.

Nu är det ju så här på forum, generellt, att man sammanfattar sina tankar och utgår från att de landar någorlunda rätt hos mottagaren. Man har liksom inte utrymme att skriva en C-uppsats varje gång.

Jag tycker det är tråkigt att jag nu utmålas som en badguy, för det är jag inte...

Ingen tycker du är en bad guy!
 

Bojke

Wicket Wystri Warrick
2-Faktor
Jag tycker att folk går in lite väl hårt mot Landshark. Jag har inte tolkat hans inlägg som mer än lite kritik till Bohnstedt för att han raderade alla sina inlägg. Det hade nog kvittat om det var en svensk som hade försvarat honom, man ska väl ändå få ifrågasätta? Jag menar inte att man bestämt ska ifrågasätta skandinavierna, utan snarare Bohnstedts plötsliga ovilja att ta diskussionen. Jag blev ju själv stämplad som rasist eller något liknande tidigare i tråden, även detta indirekt pga bortplockade inlägg som gav mig en konstig bild av en användare.

Om jag själv skulle vara intresserad av Bohnstedts tjänster och skulle hittat denna tråden så skulle jag bli tveksam. Inte över att han i början av tråden fick kritik och frågor, utan för att han drar tillbaka sina inlägg och slutar vara aktiv. Om han i stället hela tiden skulle försöka (ja, det hade räckt med att han försökt) besvara all denna kritik på ett sakligt sätt så hade det visat på att han verkligen vill upprätthålla ett bra rykte, och då skulle de skandinaviska kundernas lovord komplettera mycket bra.
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Bohnstedt gjorde bort sig själv rätt tidigt genom att uppvissa stora brister vad gäller beriva affärer med klockor:

- Han kunde ej redogöra om han var en AD eller gråhandlare
- Väldigt svävande svar vad gäller garantier på produkterna
- Långa inlägg om sitt trassliga privatliv, som ej ger förtroende vad gäller förskottsbetalning

Sen kan man ju låta det stanna där, att börja hojta om korvar, taxi och nationalitet gör ju bara att det spårar ur...

Så låt oss nu puffa fredspipan gossar :cigar:
 

Lillakvinna

Breitling
Jag tycker att folk går in lite väl hårt mot Landshark. Jag har inte tolkat hans inlägg som mer än lite kritik till Bohnstedt för att han raderade alla sina inlägg. Det hade nog kvittat om det var en svensk som hade försvarat honom, man ska väl ändå få ifrågasätta? Jag menar inte att man bestämt ska ifrågasätta skandinavierna, utan snarare Bohnstedts plötsliga ovilja att ta diskussionen. Jag blev ju själv stämplad som rasist eller något liknande tidigare i tråden, även detta indirekt pga bortplockade inlägg som gav mig en konstig bild av en användare.

Om jag själv skulle vara intresserad av Bohnstedts tjänster och skulle hittat denna tråden så skulle jag bli tveksam. Inte över att han i början av tråden fick kritik och frågor, utan för att han drar tillbaka sina inlägg och slutar vara aktiv. Om han i stället hela tiden skulle försöka (ja, det hade räckt med att han försökt) besvara all denna kritik på ett sakligt sätt så hade det visat på att han verkligen vill upprätthålla ett bra rykte, och då skulle de skandinaviska kundernas lovord komplettera mycket bra.

Hej Bojke,

If you have read my "inlägg" earlier, you will see that I have already explained why we removed our "inlägg". I said that we removed it because we think our private/personal information has nothing to do with "klockförsäljning", as some members also said.
Then he has given you the best references like Bjärne Vork från vintageure.dk, Thomas Fleron of chrono.dk , and a person from Norge he has done business with to show that he is trustworthy. It's his way of showing you all that he is serious. Now, you're asking why he stopped being active. It's because whatever he writes, anyone will just popped out and say negative things to him.

To those persons who has been fair in their judgements, we are thankful. :)
 

Lillakvinna

Breitling
Bohnstedt gjorde bort sig själv rätt tidigt genom att uppvissa stora brister vad gäller beriva affärer med klockor:

- Han kunde ej redogöra om han var en AD eller gråhandlare
- Väldigt svävande svar vad gäller garantier på produkterna
- Långa inlägg om sitt trassliga privatliv, som ej ger förtroende vad gäller förskottsbetalning

Sen kan man ju låta det stanna där, att börja hojta om korvar, taxi och nationalitet gör ju bara att det spårar ur...

Så låt oss nu puffa fredspipan gossar :cigar:

You said that JGB did not know if he was an AD or "gråhandlare".
JGB knows that he is not an AD trader.
And JGB does not really like the term "gråhandlare". He only wants to be an ordinary "klockförsäljare".

You claimed that JGB har "väldigt svävande svar vad gäller garantier på produkterna."
JGB is selling 11 different brands of watches. All of them have worldwide warranty where they are made. The warranty varries from brand to brand.
The papers of each watch will be signed by jeweler Wolfram Berger, and every warranty on any watch will of course, therefore be valid in accordance with the factory policy for each brand in question.

You said that JGB har "långa inlägg om sitt trassliga privatliv, som ej ger förtroende vad gäller förskottsbetalning".
JGB förklarade varför det blev så att han registrerade flera B-firmor i sitt företag Kimcambium AB, och en orsak var, att det var svårt att ha ett vanligt jobb när han samtidigt hade sjuk mamma att ta sig an. Om detta att vissa empati och ge sin mamma hjälp när hon var mycket sjuk är ett exempel på ett trassligt privatliv, så får du stå för det. JG skriver också att jag är mycket sjuk, med bara 10 procents njurfunktion, och att jag gör dialys fyra gånger dagligen, och har väntat nu i tre och ett halvt år på att få en njurtransplantation, för att kunna säkerställa min framtid. Jag är 30 år gammal. Att JG orkar att hjälpa, först sin mamma och sedan mig i alla dessa år, är vill inte just ett utryck för att JG inte är att lita på?

Vad har detta, i din mening, överhuvudtaget, att göra med förskottsbetalning av klockor? Du kan betala genom Paypal, Payson, Verified by Visa, Mastercard secure code, but then JG will add 3% on the watch to cover this expense, since his marginal from a watch is very small already.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Ett tips är väl att inte säga vilken AD som stämplar cert mm. Inbillar mig att den AD som gör detta och sen säljer klockorna till ett lägre pris på nätet riskerar att bli av med sin återförsäljarlicens. Nu vet jag inte om W Berger är en AD eller om de i sin tur köper klockorna grått från riktiga AD:s. Den som stämplat certen är den som tillverkarna i slutändan blir lite besviken på när deras klockor säljs x % under rekommenderat butikspris.
 

Lillakvinna

Breitling
Ett tips är väl att inte säga vilken AD som stämplar cert mm. Inbillar mig att den AD som gör detta och sen säljer klockorna till ett lägre pris på nätet riskerar att bli av med sin återförsäljarlicens. Nu vet jag inte om W Berger är en AD eller om de i sin tur köper klockorna grått från riktiga AD:s. Den som stämplat certen är den som tillverkarna i slutändan blir lite besviken på när deras klockor säljs x % under rekommenderat butikspris.

Hej Per,

Jag tror kanske du ska kolla vem som underskriver garantibevis för klockor som säljs på uret.se.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Hej Per,

Jag tror kanske du ska kolla vem som underskriver garantibevis för klockor som säljs på uret.se.
Jag är hyfsat medveten om hur det fungerar. Från Uret får du stämplar från många olika AD:s och ingen av dessa är tillåtna att släppa klockor till gråhandlare för "underpris". Att man gör detta beror ofta på att AD:s har snurriga inköpskrav på volymer som ofta gör det svårt för butikerna att klara kraven och ha kvar AD-statusen. Sen finns det nog också en liten, liten ekonomisk uppsida för dem också men överlag så tror jag att många lider av att vara tvungna att köpa x antal klockor från tex Omega, Rolex etc för att inte tappa sin AD-status.

Därför är det inte klokt av en gråhandlare att säga vem som stämplar alla certs. Den som gör det är den som får arga brev från tillverkaren och till slut blir av med sin AD-status.
 

Lillakvinna

Breitling
Jag är hyfsat medveten om hur det fungerar. Från Uret får du stämplar från många olika AD:s och ingen av dessa är tillåtna att släppa klockor till gråhandlare för "underpris". Att man gör detta beror ofta på att AD:s har snurriga inköpskrav på volymer som ofta gör det svårt för butikerna att klara kraven och ha kvar AD-statusen. Sen finns det nog också en liten, liten ekonomisk uppsida för dem också men överlag så tror jag att många lider av att vara tvungna att köpa x antal klockor från tex Omega, Rolex etc för att inte tappa sin AD-status.

Därför är det inte klokt av en gråhandlare att säga vem som stämplar alla certs. Den som gör det är den som får arga brev från tillverkaren och till slut blir av med sin AD-status.

Hej Per,
Jag undrar bara hur det fungerar när Chrono24.com har nästan 1100 handlare av klockor och tillsammans har de nästan 160 000 klockor lagt ut för salu. Hur många av dessa är ADs? Om det inte är så många, hur kan man då sälja alla dessa klockorna med garantibevis underskrivna av ADs? Vad skulle tillverkarna göra om chrono24.com inte längre var där?
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Tillverkarna föredrar nog att sälja sina klockor via de agenter de har avtal med. Fördelen med det är att de har kontroll på hur produkterna marknadsförs, hur de presenteras i butik och hur service och annat sköts. Framförallt så kan de kontrollera priserna och säkerställa att deras produkter ligger i de segment de vill. Gråhandlare kan sälja klockor billigare då de inte har samma kostnader för butik, personal mm.

Jag har inget emot gråhandlare då jag gärna handlar så billigt som möjligt men då gör jag också avkall på service, trevliga post-sales bemötande i butik, den trevliga skumpan som ingår när jag gett handlaren 30k för mycket mm.

Hade tillverkarna velat ha gråhandlare så hade de låtit vem som helst köpa deras klockor för wholesale-pris och sen skitit i hur de krängdes. Nu gör inte premiummärkerna detta då de vill att AD:s ska presentera deras produkter på bästa sätt på fin adress, med snygga utbildade säljare och annat lullull som förstärker köpupplevelsen.

Hur är gråhandel möjligt? Ja, finns det pengar att tjäna så kommer butiker att utnyttja möjligheten att tjäna lite extra pengar genom att bryta mot sitt avtal och handla med tredjeparter som er själva. Det är ingen rocket science.. :)
 

Lillakvinna

Breitling
Well..if I sum up all the comments on this forum, it seems that it's difficult to please any of you..That after all has been said and done, there was no positive outcome. But I am glad that JG and me has been honest and open about everything. We don't have any bad conscience and we don't have any hidden agenda.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
I didn't critisize you. Read my past posts again.

If in fact Wolfram Berger is the AD signing the guarantees you shouldn't be that open with it. If other AD's stamp them and sell the watches to him it makes more sense but then you shouldn't say that they come from the AD Wolfram Berger. The AD selling watches to any grey market dealer probably breaches their contract with the manufacturer. You should be careful what you post in order to protect your business and your business partners.
 

Lillakvinna

Breitling
Hej
I didn't critisize you. Read my past posts again.

If in fact Wolfram Berger is the AD signing the guarantees you shouldn't be that open with it. If other AD's stamp them and sell the watches to him it makes more sense but then you shouldn't say that they come from the AD Wolfram Berger. The AD selling watches to any grey market dealer probably breaches their contract with the manufacturer. You should be careful what you post in order to protect your business and your business partners.

Hej Per,

And you repeat what should not be repeated.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Topp