• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bohnstedt Watch Sweden

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Lillakvinna

Breitling
Hej igen,

We were forced by the forum who accused us of fraud and being dishonest, and not being able to deliver watches, to tell about who our dealer is to document that we are able to deliver watches and therefore, are not a fraud or being dishonest.

In my last answer to JS_80, I answered his three questions. His question number two was about guarantee on watches and that it should be made by AD.
So I told him, as you already know, that Berger is delivering the watches. I wrote that he signs the certificate, but I do not know that for 100%. Probably, it is the AD he gets the watches from who is signing the certificate.
So to make an issue about my answer to JS_80, about that it was not good of me to mention Berger in that connection, is to extend the topic and make it an issue, even as you say, it should not be a public issue.
No, you did not criticize me. I agree to that, but you made my answer to JS_80 more like a big issue than it should have been, and is therefore to be considered negative.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
No, you did not criticize me. I agree to that, but you made my answer to JS_80 more like a big issue than it should have been, and is therefore to be considered negative.
Well, your answer to him was incorrect. Thanks to your proper reply this time people now know how the warranty is signed. Quite an important topic on high-end watches.

Best of luck with your future venture.
 

JGB

Breitling
Hej Per,

Jag har fulgt de inlägg lilla kvinna och du har utvekslat i natt, om ADs och att det kun är ADs där kan underteckna garantibevis

om garantin skal gälla 100%.

Jag hatar att göra dig besviken, sedan jag faktisk tror att du i realiteten är positiv gentemot Bohnstedt watch Sweden.

Ni diskuterade, att om Berger är AD, och underskriver garantibevis för klockor som säljas t.x. billigt på Internet, ja så riskerar

han att forlora sitt AD tillstånd.

Producenter tycker inte om att deras HIGH-END WATCHES säljs billigt av andra än ADs.

Grejen är den, som också lilla kvinna var inne på, att när där kan finnas underlag för att CHRONO24.com kan ha mer än

1050 dealers med tillsammans 155000 klockor till salu på sin site, så är det ju netop för att där finns kanaler där gör det

möjligt, på fullkommen legalt sätt att få fram klockor, till halva priset, och med 100% fabriksgaranti, utan att garantibeviset

måste vara undertecknat av en AD.

DET ÄR NÄR PRODUCENTERNA SJÄLV SÄLJER KLOCKOR GENOM BAKDÖRREN PÅ FABRIKEN FÖR ATT SKAPA ETT SNABBT

CASHFLOW, PRIMÄRT FÖR ATT FÅ ÖKONOMISKA MEDEL TILL NYPRODUKTION, TYP NÄSTA ÅRS MODELLER, ATT DÄR BLIR

MÖJLIGT FÖR INTERNETHANDLARNA ATT SÄLJA BILLIGA KLOCKOR; MEN MED ALLE GARANTIER; SOM NÄMNT OVAN.

Du och flera andra her på forumet har alltså 100% felaktigt påstått att detta inte är möjligt

Ni pratar mycket om GRÅHANDLARE, och ni är oftast eniga om att alla klockhandlare som inte är ADs är just GRÅHANDLARE.

Well, ni har fel den synpunkten också.

Internetförsäljare som får sina klockor lagligt, men billigare än ADs, kan också underskriva garantibevis utan problem, och alla internationella fabriksgarantier är 100% gällande som vanligt.

Altså ingen skillnad på ADs och övriga handlare i dessa fall.

Vad är det då som betecknas som GRÅHANDLARE?

Det är ganska enkelt att förstå när man vet hur det försiggår, men det är ingen trevlig historia.

I korthet förtalt så är det ADs som säljer ut av eget lager, fär att de är i behov av kapital, därför att deras omsättning
i
butiken går för långsamt för att täcka deras utgifter osv. osv..

Dessa ADs tar bort siffer från klockornas id nr. för att klockorna inte ska bli möjliga att spåra tillbaks till de ADs som har sålt

dem på den GRÅ marknaden till för låga priser.

Producenterna av HIGH-END WATCHES tillåter INTE deras ADs att sälja klockor billigare än rekommenderade priser, endast

när lägre priser är en del av t.x. en promotionkampanj är det tillåtet.

Det är alltså ADs som är det ni kallar GRÅHANDLARE.

SLUT.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Dessa ADs tar bort siffer från klockornas id nr. för att klockorna inte ska bli möjliga att spåra tillbaks till de ADs som har sålt
dem på den GRÅ marknaden till för låga priser.


What??? Vem gör detta? Aldrig hört talas om. Vad jag vet är det bara stulna klockor detta sker på.

För övrigt är det tillverkaren som tillhandahåller den lagstiftade garantin, inte säljaren. Garantibeviset är till för att styrka försäljningsdatum för den specifika klockan eftersom vissa klockor ligger i montern länge. Det är även bra för att säkerställa att en klocka inte är stulen. Vissa klockföretag tar emot garantiärenden direkt från kunden precis som inom andra branscher. Det finns även klocktillverkare som inte kräver själva garantibeviset vid garantiärenden och i så fall går på serienumret för att ta reda på tillverkningsdatum. Garantin ska dock gälla från försäljningsdatum, vilket är vitsen med garantibevis.

Olika rutiner gäller dock för olika märken och det är därför det är säkrare som kund att handla från en säljare som har god kontakt med tillverkaren. I de fall (ALLTSÅ I VISSA FALL)tillverkaren kan kontaktas direkt av kund är garantibeviset mindre viktigt.

Edit: Jag har för mig vi har en användare som arbetar som konsumentombudsman eller liknande. Vore intressant att höra vad han skulle säga om detta.
 

JGB

Breitling
Hej alla,

fär några dagar sedan var där en kille här på forumet som ville veta hur HIGH-END klockar egentligt är rangerat?

Det var ganska så trevligt, att följa med i hur alla ni, som också kommenterar på Bohnstedt watch sweden, alla hade olika preferencer om vilka klockor där var bra och vilka som var mindre bra.

Ni var alla mycket subjektiva, och överhuvudet inte alls eniga om något som helst.

Alla hade ni er 100%iga egen åsikt om emnet, utan på något tidpunkt att ifrågaställa om ni var i närheten av att referera till listan med en mer eller mindre objektiv rangering av HIGH-END klockor.

Killen som frågade har ganska säkert också sin subjektiva åsikt om vilka klockor han tycker är bra

.Det var alltså inte eN subjektiva mening han ville ha, men någon form av en objektiv rangordning av HIGH-END klockor.

Men det fick han tyvärr inte.

En objektiv lista kan se ut så här:


HIGH-END KLOCKOR: LUXURY KLOCKOR: MEDIUM KLOCKOR: LOWE END KLOCKOR:
PATEK PHIIPPE FRANK MULLER CORUM RADO
GREUBEL FORSEY GERALD DENTA BELL & ROSS MOVADO
RICHARD MILLE CHOPARD MONTBLANC MAURICE LACROIX
A. LANGE & SÖHNE ROLEX NOMOS SINN
AUDEMARS PIGUET ZENITH PORSCHE DESIGN MUHLE
VACHERON CONSTATIN PIAGET EBEL LONGINES
J.P.JOURNE OFFICINE PANERAI AZIMUTH FORTIS
URWERK JAQUET DROZ DUBEY & SCHALTENBRAND REVUE THOMMEN
URBAN JURGENSEN IWC TUDOR BAUME & MERCIER
JAEGER-LEcoultre HUBLOT ETERNA ORIS
BREQUET ULYSSE NARDIN EBERHARD & CO TUTIMA
BLANCPAIN OMEGA UNIVERSAL GENEVE HANHART
PARMIGIANI CONCORD TAG HEUER CERTINA
GLASHUTTE ORIGINAL ALAIN SILBERSTEIN UNION TISSOT
GIRARD-PERREGAUX GRAHAM SOTHIS ZENO
CHRONOSWISS LINDE WERDELIN DU BOIS
CARTIER VICTORINOX
BULGARI
BREITLING
 

TKVF

Panerai
För övrigt är det tillverkaren som tillhandahåller den lagstiftade garantin, inte säljaren.
Garanti är INTE lagstadgat (åtminstone inte i Sverige). Däremot finns konsumentköplagen som säger att man har exempelvis tre år reklamationsrätt. Garantin är något en tillverkare (eller försäljare) ger till konsumenten för att denne skall känna sig exra trygg och den gäller oftast lite mer än vad konsumentköplagen säger, kanske fler år, bättre skydd mot skador uppkomna av använder eller annat.
 

JGB

Breitling
Hej TKVF,

Det är otroligt, att du alltid har en åsikt om alla möjliga saker här på forumet.

Det är bl.a. därför diskussionen om BWS och min person är gått totalt av spåret.

Garanti ör inte lagstadgat här i Sverige bla bla bla bla.

Nej, det är mycket möjligt att det inte är lag på garantier, men de flesta producenter ger frivilligt garanti på sina varor.

Vem vill köpa et produkt utan någon form för säkerhet om att man kan klaga om något går snett?

Du kan ju enkelt läse t.x.om Volvo-garanti etc. etc..

Alla produkter är oftast omfattat av en garanti: om du köper något i H & M, som går sönder, och det, objektivt set är ett fabrikationsfel, ja så får du nytt produkt utan något problem.

Problemet har ofta varit, att handlare av produkter inte alltid erkänner att de har ett ansvar fär att ta tillbaka ett produkt, och ge ett nytt, även när där finns en 1-årig fabriksgaranti.

Handlaren vill inte ha besväret med att skicka det defekta produktet retur till producenten, eller stå för en eventuell reparation/ återställelse af produktet/ varan i fråga.

Där har genom många år varit många klagomål på sådanna saker til konsumentombudsmannen osv. osv..

Detta har man från politiskt håll tröttnat på, och har därför etablerat en konsumentgaranti på två år, oavsätt vilken garanti producent, eller handlare säger är gällande för produkt/ vara i fråga.

Denna två-åriga garanti gäller ochså bilar som är sålda av företag till konsument.

För att skydda ett bilföretag mot alla möjliga klagomål, på alla möjliga och omöjliga incidenter/ klagomål från konsumenter, så har t.x. ett bilföretag plikt till att informera en bilköpare, om vilka fel en bil har på köptidspunktet, så kunden 100% vet vilka fel som följer med bilen han/ hon önskar köpa.

Detta göller nya som begagnade bilar.

Men bilhandlare ger ofta en längre garanti på vissa moment av en bil än dessa nämnda två år.

De regler som gäller nämnda två åriga garanti, är att ALLA fel som hittas/ uppstår under de första seks månaderna af ett ägande av bilen, eller vilket som helst annat produkt som är köpt av en handlare, ska fixas omedelbart och utan trams til det ursprungliga skick produktet/ varan hade den dagen kunden förvarvade det.

Den resterande delen av konsumentgarantien, 18 månader, gäller fel som uppstår på en bil, eller något annat produkt/ vara, som kunden omöjligt kunnat konstatera var där, innan den dök upp, av någon anledning.

Det är det man kallar gömda produktfel, som t.x. svaga koplingar i en borrmaskin, undermåliga dimensioner på saker som är gömda inuti en produkt/ vara, men som har avgörande betydelse för produktet/ varans användning i praktisk bruk.

SLUT
 

Camo00

Patek
Ju längre tråden blir, desto mindre chans att någon köper en klocka av Bohnstedt... Man får bara en chans att göra ett första intryck...
 

JGB

Breitling
Hej TKVF, Post Script:

Vilken konsumenköplag ger rätt till tre års reklamationsrätt?

Trams att höra på.

Desuten är där vel ingen producent som ger en frivillig garanti längre än konsumentlagens krav på två år?

Vilken producent är tillräckligt dum att ge utökat garanti, när längsta gällande konsumentgaranti är gällande i två år?

Producenter brukar bygga in fel i sina produkter, så att de inte håller hela livet ut, för att de vill ju gärna sälja mer produkter än ett ända till oss alla.

Vi är att betrakta som kassakor, om du inte visste det redan.

Producenter ska alltså bara fixa det så produktet de gör minst håller i seks månader utan att ha något fel, samt att produktet därefter klarar av vanlig daglig användning i 18 månader till.

Därefter skiter producenterna på vad som sker med deras produkter

At prata om producenter som om de er goda vänner eller goda bekanta till oss konsumenter, det är alltså magstärka saker.

Jag kunne önska att konsumenter var mer upplysta/ informerade om deras rättigheter i samhället generellt, men i synnerlighet om deras rettigheter som konsumenter, samt att inte alla de som INTE riktigt vet något håller truten framför att missinformera på löpande band.

SLUT.
 

JGB

Breitling
Hej Camo00,

Ja du vet säkert vad som gäller på detta forum.

det har varit totalt omöjligt sedan Bingoraalf gjorde en länk til Klocksnack, att ha er som klockkunder.

Ni är alla så jävligt nöjda med er själva, och så självcentrerade i ert ANONYMA skrivande här på forumet.

Jag vet att när man inte kan identifiera människor, så tar de sig friheter i samhället, som de aldrigt vill våga att ens tänka sig, om de var identifierbara.

Ni agerar som ett gäng hatske kärringer, som utan anledning kastar er över en annan människa, och gör allt för att nedgöra, latterliggöra och dumförklara, samt inte att förglämma att ni också, på toppen av alla de fel ni har visat att ni har, visar rasistiska tendenser, inte bara jobrasism, men rasism också gentemot danskar och norrmänn som är är grannar till Sverige, och som tror sig vara omtyckta av er svenskar. Ni har många gånger visat att ni absolut inte är vänner med andra än er själva.

Klockintresset verkar vara mera en ursäkt för att ha ett forum att mobba andra i, när de inte gör vad ni tycker de ska göra.

Jag har aldrig truffit ett gäng som ni står för, ni är totalt utan färbindelse till den verkliga värld, och ni vet faktisk inte mycket om tillvaron generellt.

Ni vet ingenting i realiteten om vad är en AD, vad gör en AD till GRÅHANDLARE, och vad betyder det för en klockas garanti att den är köpt på Internet.

Ni verkar inte veta om garantier, konsumentköplag, hur man ter sig i ett forum som detta, hur man agerar gentemot fellow man, hur man visar empati, hur man är hjälpsom mot andra.

Ni är faktisk inte värd alla dessa ord, men det känns skönt att ge tillbaka lite av all den skiten ni har slängt ut senast veckan.

Inget av det som har blivit sagt och gjort här på detta forum har fått er att ändra er så mycket som en inch i riktning av att sluta att mobba och ignorera facts som är presenterat för er.

Jag skiter i er, jag har pengar på banken och skulle bara ha något konstruktivt att göra.

Jag har inget problem att hitta annat projekt.

Jag har många strängar på min lyra. Jag undrar vem af er där jobbar för mina konkurrenter? SLUT.
 

JGB

Breitling
Hej Camo00, Post Script:

Du har börjat skriva på denna tråd nu, men vi andra har skrivit i en veckas tid.

Vad tror du du ska kommentera nu? Du har skrivit 2521 inlägg i detta forum, men du har inte mer än 378 gillanden.

Hvis du var så smart, och så vettig i ditt skrivande, som du själv tror du är, sedan du skriver den ena kommentar efter den andra, så ville du vel ha lite fler gillanden, eller hur?

Nej du, du skriver för att göra uppmärksam på din eksistens här i tillvaron, men det kan du bara sluta med, du har inget viktigt att berätta, och vad gör du här då?

Hur kan en person med intresse för klockor ha en attityd som den du visar med dit inlägg.

Jag tycker det verkar som att du är en medlöpare: Du gillar att vara med till att sänka andra människor.

Det är helt sjukt.

Hoppa i sjön du Camo00.

Det är sommar.

SLUT.
 

JGB

Breitling
Hej Singular,

Nu vet jag inte om du har läst tråden från början, och om du har uppfattat vad jag utsätts för av vissa medlemmar av detta forum, men det är inte bagateller, och nu har jag kommit dit, där hot om att inte köpa en klocka inte betyder något.

Jag har förtjänster på 1000-1500 på en klocka till 50.000.

Ärligt talat, jag vill inte, som vissa andra här på forumet, prostituera mig verbalt, bara för att få möjligheten att sälja en klocka eller två till dessa rasistiska mobbare i detta forum, och som kallar sig för klockentusiaster.

De är inget annat än en flock ouppfostrade vuxna människor, utan en aning om något jag kan ha nytta av.

Jag undrar om deras fruar vet hur de ter sig när de är på forumet.

Men såklart, jag har redan sagt, att nör människor får möjlighet att vara anonyma, ja då kryper lägsta gemensamma nämnare fram och flokmentaliteten rullar ut.

Ni är inget annat än en skara av mobbare, det är sanningen om hur ni uppfattas.

Ni förtjener inte att få käpa någon billig klocka av mig, ni kan gå til de andra, som ni är så förtjusta i.

SLUT.
 

JGB

Breitling
Hej Andrew, Du skriver:

Snälla, snälla, snälla administratörer; läs tråden.

Du Andrew, vad gör du egentligen här på detta forum, på denna tråd?

Du kan läsa och roa dig, men varfär ska du också blanda dig i detta?

Har du kommenterat något tidigare härpå tråden? Ah, inte det.

Jamen varför tycker du att du har något att be administratörerna om i nuläget då?

Vi er redan fullsatta runt mobbarnas bord i rasisternas borg.

Det ska bli intressant vilket bemötande ni kommer att få på fora i Danmark och Norge när de uppfattar hur ni omtalar dessa grannar.

Hur många klockor tror ni att ni kommer att få tillgång till?

Ja Andrew, skrik på hjälp från administratärerna du, sedan det är vel det enda sättet att handtera verbala sanningar som rullar in på löpande band.

Man kan kanske tänka sig, att där finns normala personer mellan administratörerna, och att de tycker att nu kan ni själv klara är ut av er självskapade situation.

Problemet är vel bara, att när ni pratar skit, ja så har ni mängder av ressourser till er rådighet.

Men när det kommer till att skriva vettiga saker baserat på verkligheten, då kniper det med att hänga med.

Jag hoppas och tror, att där finns intelligenta människor som också har löst alla dessa påhopp på mig och min affärside den senaste veckan, och som kanhända inte håller med er.

Om inte, ja så kommer Sverige, med er visade attityd, att stå utan vänner från grannerna, som ni också mobbar genom att vara rasister i ert sätt att uttrycka er om dessa två danskar och den ena norrmann där gav mig sina betyg här på forumet.

Ni värkar att ha en attityd som är fullständigt som om det var i gamla dagar, där alla skulle vara lika på det sociala planet, och alla var arbetare, och de som gjorde något utöver att vara bara arbetare blev mobbat.

Ni är ett gäng avundsjuka arbetare, som säkert drömmer om att ha många strängar på er lyra.

SLUT.
 

Singular

Rolex
2-Faktor
JGB - jag tror ärligt talat att Andrew tycker att tråden ska låsas för din skull, eftersom du inte gör något annat än att sänka din egen affärsverksamhet för gott just nu.

Inte för mig och inte för någon annans skull än din; det är dags att andas, ta det lite lugnt och göra lite smartare drag.
 

JGB

Breitling
Hej Bruset,

du, jag tycker du ska skriva lite mer om vad reklamationstiden är just nu, i detta år 2013?

Det känns absolut glädjande, att där finns en här på forumet som vet något av värde för diskussionen, och som kan reglerna om

reklamationer.

Prata på du Bruset.

Vär nu inte så blyg, vi väntar alla på dina visdomsord om detta.

SLUT.
 

Bruset

Panerai
hmm, ja, jo, detta har jag faktiskt koll på. tidigare sträckte sig reklamationsrätten över två år, men sedan 2005 är den utökad till tre år. kan vara värt att veta, framförallt för konsumenten. för den som vill veta mer rekommenderar jag konsumentverkets hemsida.
/du gamla du fria
 

JGB

Breitling
Hej Singular,

vart har du varit hela veckan?

Kanske hade det varit trevligt med lite positivt stöd medan mobbandet stod på?

Det är nog lite sent att agera Florence Nightingale nu.

Men tack för venligheten.

Om min affär är sänkt på bakgrund af att dessa blodhundarna har mobbat allt de har kunnit den senaste veckan, ja så får det vara så.

Ingen Dansk och ingen norrmann vill akseptera ett bemätande som det ni har presterat på detta forum.

Ni har lykkats med att gära mig skitförbannat, och då är det inte längre affärsreglerna som gäller.

SLUT.
 

Camo00

Patek
Vissa påstår att "all reklam är bra reklam". De har nog fel? :)

Lycka till med att sälja klockor och lycka till i livet, JGB. På allvar! Jag har ingenting emot Dig, men jag väljer noga vilka företag som får mina pengar och då får man inte bråka med sina kunder såhär... :)

Lås tråden, för allas skull?

Kram / Calle
 

JGB

Breitling
Hej Bruset,

Okay, jag ger mig.

Du har säkert rätt i att konsumentlagen har ändrats från två till tre år.

Det finner jag ingen orsak till att tveka på.

Tack för att du kollade i frågan.

Ha en fortsatt trevlig dag.

Med vänlig hälsning

JGB
 

Singular

Rolex
2-Faktor
Jag har beskådat spektaklet - jag tycker att du gör ett stort misstag som inte skiljer på ett strikt fåtal medlemmars klumpiga uttalanden om ex yrken och nationaliteter (som de på goda grunder har kritiserats av såväl andra medlemmar som moderatorer för - det hör inte hemma här) och det intresse och den press som sätts på dig och ditt företag i sakfrågan.

Du är säkert medveten om att klockbranschen till stor del bygger på enskilda aktörers förmåga att förvalta sitt förtroendekapital och det du gjort de senaste dagarna ligger dig i fatet - såväl på sättet du framställer dig själv som de kunskaper och fakta du lägger fram.
 

JGB

Breitling
Hej Camo00,

nej du har säkert rätt.

Men jag har ganska enkelt svårt vid att akseptera mobbning och rasistiska påhopp.

Men hvis du tycker att det är okay att bli mobbat och utsatt för rasistiska påhopp under en veckas tid, ja så har du nog rätt i det också.

Jag tycker inte det är värd att akseptera den typen av behandling för ett par klockors skuld.

Men tack ska du ha.

Med vänlig hälsning

JGB
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Lämnar detta. Var mest tidsfördriv under nattens NHL-hockey.

Lycka till med försäljningen JGB. Ett tips är att fokusera på att reda ut frågetecknen king er business snarare än att känna er förfördelad av några elaka kommentarer. Som Singular sa så hjälper ni inte er själva just nu.

Fram med fakta och låt referenserna berätta om hur ni är så ska ni se att ni får ordning på torpet.

Have fun!
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Topp