Laddar...
Nymans Ur 1851

Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

BOK: 100 kultklockor

Diskussion i 'Recensioner & Köpguider' startad av Hubbelbubbel, 12 juni 2016.

1. Hubbelbubbel
    Trådstartare

Hubbelbubbel Stadsbo

När jag besökte biblioteket upptäckte jag denna bok: 100 kultklockor. Självklart kunde jag inte stå emot ett lån. Vad är det då för bok? Författarna heter Emmanuel Lacroix och Thierry Gasqez (är namnen bekanta för rävarna här?) och ges ut i Sverige av Tulkan Förlag. Copyright 2013 och tryckt i Malaysia 2015.
    DSC_0017.JPG

Vilka 100 klockor har då författarna valt ut? Jag gör det enkelt och fotograferar innehållsförteckningen. Ber om ursäkt om detta blir lite svårläst.
    DSC_0019.JPG
    DSC_0020.JPG

De delas alltså in sex grupper: Yrkesklockorna, de stilfulla, milstolparna, dyrgriparna, de sportiga och de originella. Vad tycker ni om urvalet? Någon som fattas? Någon som inte hör hemma där? Åsikterna lär vara många. Jag konstaterar i alla fall att i sista kapitlet är det i allra högsta grad originella saker. Alla verkar inte heller vara lätta att läsa av tiden på. Mest förvånad är jag över att det inte är särskilt stor dominans av de mest kända märkena. Däremot har jag fått klart för mig vad otroligt många märken jag aldrig ens hört talas om. De flesta faktiskt.

Varje modell har högst en sida för text och en för bild, men de flesta har text och bild på samma sida. Det är inga djupdykningar i siffror och specifikationer, utan korta och enkla sammanfattningar om varför klockan tillverkats, vad den är tänkt för och varför den är en kultklocka. Inga priser anges.

Vem är då boken skriven för? Ja, jag tror inte att den mångårige klocknörden som kan urverk och serienummer som treans multiplikationstabell får ut så mycket av boken. De flesta på detta forum skulle nog betrakta den som en barnbok. Men för oss som bara är barn i klockdjungeln är den en klart kul barnbok.

Boken kan sägas vara en inspiration för den som har ett trevande nyvaknat intresse för klockor.

Här är ett exempel på ett kapitel:
    DSC_0021.JPG

Jag bjuder på några bilder till som axplock, men inte så mycket text, för att slippa komma i klammeri med copyrightlagar.

Speedy och Suben är ju givna i kapitlet milstolparna:
    DSC_0022.JPG DSC_0023.JPG

Bland de stilfulla finns VanCleef & Arpels med visare som föreställer ett förälskat par som möts och kysser varandra två gånger om dygnet när klockan slår tolv.
    DSC_0024.JPG

Meistersinger nöjer sig med en enda visare.
    DSC_0025.JPG

Inte bara dyringar får vara med.
    DSC_0026.JPG

Snygg?
    DSC_0027.JPG

Finns denna på Teknikmagasinet?
    DSC_0028.JPG

Kan man läsa av tiden på denna?
    DSC_0029.JPG

Som sagt bara några axplock. Den som vill se mer får skaffa boken. Tack för ordet.

2. Phileas Fogg

Phileas Fogg Stadsbo

Från:
    Hong Kong
    Tack för tipset, klickade precis hem en för 129 riksdaler - får se om den är något att ha :)

3. Poppe

Poppe Friends of KS

Från:
    Varberg
    Har den själv, finns på dom flesta större ica-butikerna för nån hundring.

4. BoEtt

BoEtt Borgare

Från:
    Örebro
    Kul bok, den där ska jag spana efter...
    Innehållsförteckningen för väl ligga till grund för kommande inköp :cigar: :D

5. tissoter

tissoter Biskop

Från:
    Rolexfabriken
    Har den!

6. Equilibrium

Equilibrium Friends of KS

Från:
    Island
    Köpte den för 99:- i oktober, kul läsning !

7. David Eriksson

David Eriksson Biskop

Från:
    Stockholm
    Kan vara kul att bläddra i då och då. Tack för den.

8. Pewe

Pewe Torpare

Tack för tipset, denna får inhandlas. Något att bläddra i för inspiration!

9. Model_Citizen

Model_Citizen Stadsbo

Bra initiativ där! Man glömmer ofta bort böcker när nätet är så tillgängligt. Jag kan slänga upp lite ur en annan bok som går att hitta på bibblan och bokrean, Gene Stones "Klockor genom tiden". Klart köpvärd inspirationsbok med bra bilder och fakta om tillverkare.
    004.JPG 001.JPG 003.JPG 005.JPG

Macklin och BoEtt gillar detta.
  10. Olaola

Olaola Stadsbo

Tack för recensionen! Har själv boken, kan rekommendera den! :)

11. rzc

rzc Stadsbo

Tack för tipset, blir bra på semestern :)

12. Tapiren

Tapiren Bonde

Tips; Boken "100 kultklockor" finns på ICA Strömpilen (=Umeå) för halva reapriset, tror det landar på typ 35kr, det var vad jag gav för en annan bok som låg i samma hög.

13. Daniel1978

Daniel1978 Bonde

Köpte boken idag, fanns fortfarande kvar på min ICA-butik, klart värd pengarna!

14. pavloshundar

pavloshundar Torpare

Som "nybörjare" är dom säkert en guldgruva.... Ska köpas....

15. Namaste

Namaste Torpare

Tack, den måste inhandlas :)