• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Boktips?

Majjon

Breitling
Nån som har nåt trevligt boktips om klockor? Gärna lite historia blandat med mode, teknink, blandad kuriosa.

Tackar
Erik
 

Mkarlsson

Panerai
2-Faktor
Samtliga John Goldbergers böcker är jäkligt trevliga att bläddra i tycker jag.

Annars är ett hett tips att beställa kataloger från de tillverkare du håller varmt om hjärtat.
De är ofta mer riktiga böcker med hårda pärmar än kataloger och innehåller historia om företaget, tillverkning och lite mer teknisk info om urverk.

Edit* Om du är intresserad av vintage är definitivt Goldbergers böcker något att kolla på!
 
Som sagt är Goldbers böcker trevliga, många här fyndade Omega- och Longines-boken för ett år sedan på akademibokhandeln. Dock har jag aldrig stött på någon blandat med mode, det är om det varit i något kapitell i en herrmodebok, dock är det ofta kortfattat.
 
När jag tänker på det så är det så kommer jag på två "mode"/stilböcker som jag har som nämner klockor, och de är "gentlemannen" av Benhard Roetzel och "snyggt: en stilguide för män" av Per Nilsson.
 

Majjon

Breitling
Goldbergers låter som att det kan vara nåt.

Uttryckte mig nog fel när jag skrev mode. Menar inte hur kläder och klockor passar ihop eller vilken färg på natobandet som är poppis.
Menar nog snarare hur utseendet har förändrats på klockorna under tidens gång, kanske pga vilken funktion klockan ska fylla osv.

Blev kanske ännu mer förvirrat nu...
 

Icaras

Rolex
Beställde böcker från bland annat Omega, IWC, Glashütte och Chopard. Fick riktiga böcker av samtliga, generösast var IWC och Glashütte. Sistnämnda skickade även med en DVD! :)


Angående Goldberger, tycker hans böcker som jag äger (Omega Sportwatches och Longines) inehåller väldigt lite historia, mest lite kort om modellerna. Men främst beskrivning och fina bilder av samlarex - ofta sällsynta sådana!
 

Magnlar

Rolex
2-Faktor
Den här är helt ok. Många fina bilder och bra med tekniska beskrivningar i också! 229:- på bokhandeln.

image.jpg
 
Införskaffase nyligen boken från Tissots 150års Jubileum, mycket roligt! Ska bara orka läsa den också... Bara tittat på bilderna än :p

image.jpg
 
Topp