• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bolla lite tankar inför bilköp, hur hade ni resonerat

BOTL

Panerai
Enda intressanta bilen för mig är Skoda Superb, det absurd generösa utrymmet i baksätet möjliggör att ha passagerare bakom mig. Sålde min från 2011 för nån månad sen och var supernöjd med bilen, lite hög vägljud (jämfört med premiumtyskar) var det enda annars bara gott att säga om bilen.

Köpa den nyare tekniken och mer utrustning osv för 80 papp till?

Jag har velat i en vecka nu, bolla gärna med hur ni andra tänker så man kan fatta ett vettigt beslut. Köpa begagnat eller annan bil är inte aktuell så det behöver vi inte ta, enda bilen som uppfyller mina krav på utrymme är denna. Och ja jag har kollat in BMW, AUDI, VW, MERCEDES och VOLVO.

Till saken hör att det släpps en ny version om cirka tio dagar, har provkörd sedanen och med ställbar chassi så går den riktigt mjukt och fint.
Den nya med i princip full utrustning landar på cirka 355k efter rabatt med denna utrustning, 5 års nybilsgaranti (tillval för 10000) tyvärr så finns den högst utrustade versionen enbart med brun eller beige inredning. Jag hade föredragit svart.
Modell
  • Superb Combi
Tillval
  • 343.300 krL&K
Motor
  • 2,0 TDI 190 hk 6-speed automat. 4x4
  • CO2 135 g/km
Exteriör
  • 0 krLaser white
  • 3.900 krLättmetallfälgar "PHOENIX" 8Jx19" glanssvarvade antracit
Interiör
  • Beige
  • Tillvalsutrustning
    • 3.900 krVentilerade framsäten, L&K
    • .900 krNödhjul i stål - platssparande
    • 5.900 kr"KESSY" - centrallås med motorstarts- och avstängningsfunktion med larm och SAFE-system
    • 1.100 kr"BAKSÄTESPAKET"
    • 2.500 krInfotainment navisystem "AMUNDSEN" med kartmaterial -Europa, barhet, "MIRROR LINK", röststyrning
    • 5.900 krEasy open paket
    • 7.900 krDragkrok, svängbar
    • .500 krElmanövrering passagerarsäte på insidan av baksätets ryggstöd
    • 3.300 krOptical parking Assistant (backkamera)
    • 2.300 krUppvärmbara fram- och baksäten
    • 1.500 krNätskiljevägg
    Skoda Care produkter
    • 9.700 krFörlängd garanti för 5 år, upp till 150 000 km
    • 0 krMobiliti Insurance

    Den äldre versionen årsmodell 2015 har jag lyckats pruta ner till 277 k, inte med riktigt samma utrustning men välutrustad. 3 års nybilsgaranti och bägge modellerna har 3 års fri service.

    Modell Skoda SUPERB COMBI 2015 Elegance TDI 170 4x4 DSG AUT

    Business Edition
    Elmanövrerad baklucka, webastovärmare med fjärr, Skinn/alcantra inredning, infällbar dragkrok, Navigation.
image.jpg
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Jag skulle köpt den äldre modellen. Kan göra mycket roligt för 80K. Superb skulle vara mitt val om jag själv skulle köpa ny bil, just på grund av utrymmet.
 

Edin

Panerai
På 7-10 år är ju den skillnaden snabbt inräknad. Men när vi talar brun inredning, snackar vi 70-tals brunt med brun bräda, dörrsidor och matta eller enbart stolar och inlägg i dörrsidor? Om ni har barn/parn på ingång skulle jag aldrig välja en bil med beige inredning. Är ju mardröm att hålla mint bara med jeans..
 

Chuck

Patek
2-Faktor
På 7-10 år är ju den skillnaden snabbt inräknad. Men när v talar brun inredning, snackar vi 70-tals brunt med brun bräda, dörrsidor och matta eller enbart stolar och inlägg i dörrsidor? Om ni har barn/parn på ingång skulle jag aldrig välja en bil med beige inredning. Är ju mardröm att hålla mint bara med jeans..
Tippar på att det är tryffel brunt?
 

BOTL

Panerai
På 7-10 år är ju den skillnaden snabbt inräknad. Men när v talar brun inredning, snackar vi 70-tals brunt med brun bräda, dörrsidor och matta eller enbart stolar och inlägg i dörrsidor? Om ni har barn/parn på ingång skulle jag aldrig välja en bil med beige inredning. Är ju mardröm att hålla mint bara med jeans..

ALLT är brun, den ser tyvärr bajsbrun ut tycker jag. Så beige var planen likaså att skaffa barn.
image.jpg


Skulle säkert bli 20-30 papp mindre att skala av utrustning så de är jämlikt utrustade.
 

Edin

Panerai
Tippar på att det är tryffel brunt?

Alltså bajsbrun? (kunde inte motstå :D )

Jag kollade snabbt på deras sida och den verkar ju finnas med svart skinn. Eller är det i fel utrustningsnivå? Har noll koll på Skoda då det tyvärr står på svarta listan hos mig..

Edit:
Den där var då inte någon hit i min bok. Frågan är bara om Beige är bättre då en 5-10 år beige ser riktigt risig ut i plasten där man har "mjuk plast". Då lär brun och svart vara snyggare..

Och ja, jag är nog pedant när det kommer till bilar tyvärr...
 

BOTL

Panerai
Alltså bajsbrun? (kunde inte motstå :D )

Jag kollade snabbt på deras sida och den verkar ju finnas med svart skinn. Eller är det i fel utrustningsnivå? Har noll koll på Skoda då det tyvärr står på svarta listan hos mig..

Superben värstingklass heter L & K och mellanklassen heter STYLE. Style finns med svart inredning.
 

BOTL

Panerai
Alltså bajsbrun? (kunde inte motstå :D )

Jag kollade snabbt på deras sida och den verkar ju finnas med svart skinn. Eller är det i fel utrustningsnivå? Har noll koll på Skoda då det tyvärr står på svarta listan hos mig..

Edit:
Den där var då inte någon hit i min bok. Frågan är bara om Beige är bättre då en 5-10 år beige ser riktigt risig ut i plasten där man har "mjuk plast". Då lär brun och svart vara snyggare..

Och ja, jag är nog pedant när det kommer till bilar tyvärr...

Samma här, försöker hålla bilen snygg och ren. Gammal bilrekondare så det sitter i ryggraden. Tänkte att bilen skulle vara Svart eller LAserwhite.
 

Edin

Panerai
Är du gammal rekondare och fortfarande överväger svart bil är du nog värre än mig. Skulle aldrig palla det på en bruksbil om jag inte var miljardär...
 

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Den var så mycket härligare att köra, enorm skillnad.
Vi åker cirka 1000 mil per år och tänkte behålla bilen i 7-10 år!
Åker ni bara 1000 mil per år kan du åka i vad tusan som helst!! :)
Skämt åsido.. Nytt är alltid kul särskilt om det är bättre teknik.. Är det värt pengarna? Väldigt tveksamt när ni inte åker mer än ni gör..
 

BOTL

Panerai
Åker ni bara 1000 mil per år kan du åka i vad tusan som helst!! :)
Skämt åsido.. Nytt är alltid kul särskilt om det är bättre teknik.. Är det värt pengarna? Väldigt tveksamt när ni inte åker mer än ni gör..

Det blir förmodligen mitt livs sämsta affär men jag älskar att åka nytt, säkert, 4x4 och frugan och barnen säkerhet är viktig.
 

Molgan

Cartier
Klart som korvspad man skall åka nytt om man har möjlighet, vill man istället lägga varenda krona på klockor så är det såklart valfritt, tur att man väljer som man önskar :)
Och förresten, vart skulle annars de beggade bilarna komma ifrån? :)
 

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Det blir förmodligen mitt livs sämsta affär men jag älskar att åka nytt, säkert, 4x4 och frugan och barnen säkerhet är viktig.
Jojo.. Men även om du köper en 2015 ny så är den ju just ny,säker och går säkert att få som 4x4.. Något säger mig att du redan bestämt dig för den nya modellen min vän :)
 

BOTL

Panerai
Jojo.. Men även om du köper en 2015 ny så är den ju just ny,säker och går säkert att få som 4x4.. Något säger mig att du redan bestämt dig för den nya modellen min vän :)

Nej jag kan inte bestämma mig, jag vill absolut ha den nya men 80k är väldigt mycket pengar för mig. Är rädd att man ska känna att man snålade på fel sak varje gång jag ser den nya.
 

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Nej jag kan inte bestämma mig, jag vill absolut ha den nya men 80k är väldigt mycket pengar för mig. Är rädd att man ska känna att man snålade på fel sak varje gång jag ser den nya.
Kör på 2015 årsmodell!! Kan du nämna ngt i den nya som du inte kan leva utan?
 

donnie

Panerai
Friends Of KS
2-Faktor
Klart att du ska ha den senaste inget snack om det du kommer antagligen att ångra dig annars, Beige insida & svart utsida är det som gäller i alla lägen :)
 

Edin

Panerai
Allvarligt, behöver man verkligen 4-hjulsdrift 365 dagar om året? Kan ju knappast behövas mer än max 10 dagar i ert fall då ni nu kör 1.000 mil om året. Enda gången jag haft problem att ta mig fram har vart de gånger man ska upp för branta backar som är dåligt skottade/skötta. Och då kör jag bakhjulsdrift och dubbfritt med breda sulor..

Nej jag kan inte bestämma mig, jag vill absolut ha den nya men 80k är väldigt mycket pengar för mig. Är rädd att man ska känna att man snålade på fel sak varje gång jag ser den nya.

Den som säger att 80k inte är mycket pengar har fan inte koll på pengars värde..
 

BOTL

Panerai
Allvarligt, behöver man verkligen 4-hjulsdrift 365 dagar om året? Kan ju knappast behövas mer än max 10 dagar i ert fall då ni nu kör 1.000 mil om året. Enda gången jag haft problem att ta mig fram har vart de gånger man ska upp för branta backar som är dåligt skottade/skötta. Och då kör jag bakhjulsdrift och dubbfritt med breda sulor..



Den som säger att 80k inte är mycket pengar har fan inte koll på pengars värde..

Min vän jag bor i Norrland, utan dubbdäck kör jag inte....livet är mer värt än så....lite som bilbälte......behövs inte förrän det går åt helvete.

Svärmor bor i skogen och frugan vågar inte köra dit ensam på vintern, därav är fyrkrafsare ett krav för då vågar hon köra på vintern.
 
Topp