• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bolla lite tankar inför bilköp, hur hade ni resonerat

klockodile

Dundee
2-Faktor
Den drar tamigfan ingenting, jag tankar cirka 600/månaden.
220 hk bensinaren kostar exakt lika mycket och det är den billigaste med 4x4 och aut.
Just det, kollade själv precis på Skodas hemsida. Det fanns en del icke giltiga val så att säga... Då förstår jag hur du resonerar.
Jag hade kört på det billigare alternativet. En bil är ett stort hål som man slänger ned pengarna i, tyvärr...
 

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Adaptiva chassit som gör att den går mjukare och tystare, det har ju varit min stora kritik mot bilen.
Jag hade förstått dig om du körde bilen i jobbet 3-4000 mil/år till exempel. Men 1000 mil om året känns för lite för att du faktiskt ska kunna njuta av det extra som de 80 lapparna ger dig. Skippa 19tums hjulen så får du kanske ner ljudnivån lite.
 

Edin

Panerai
Min vän jag bor i Norrland, utan dubbdäck kör jag inte....livet är mer värt än så....lite som bilbälte......behövs inte förrän det går åt helvete.

Svärmor bor i skogen och frugan vågar inte köra dit ensam på vintern, därav är fyrkrafsare ett krav för då vågar hon köra på vintern.

Touché. Utgick från att alla bor i storstan där vägarna plogas och sen saltas till döds. Läsa kan jag inte heller..
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Lite som en av de tidigare varit inne på. Köp en demobil om du måste ha den nya! I bästa fall får du en "ny" till samma pris som en ny av den gamla modellen.
Självklart så kommer du att ångra dig till en början men det sunda förnuftet kommer tillslut att segra. Har ni bilen i 7-10år så blir skillnaden marginell dock och den dagen ni skall sälja så lär priset mellan den nya och den äldre vara marginellt med tanke på den årliga körsträckan.

4wd är ju trevligt nån gång per år men knappast nödvändigt om man inte har världens backe upp till sitt hus eller liknande. Det är ytterst sällan eller aldrig man är i ett behov av fyrhjulsdrift. Självklart är det en trevlig feature att ha men knappast nödvändig oavsett var i landet du bor. Du får se till att frugan tuffar till sig något, kan du köra där och de övriga som åker längs den specifika vägen om vintrarna så kan hon också det.

Behöver du verkligen all utrustning om det nu är pengasumman du stirrar dig blind på? Räcker det inte att addera 4wd och DSG och kanske bättre stolar och landa på under 7,5 basbelopp eller kanske komma ned till under 320k?
 

AndyK

Cartier
Dieseln kostar 3100 / år. Bensin är hittar jag inget pris på eftersom ingen verkar ha en till salu, så att jag kan kolla upp det. Hittar inte heller den infon på hemsidan.
Nya Passat med 220 hk bensin 4x4 DSG kostar 1636 kr/år i skatt. Så Superben lär hamna där också, kan slå på några tior upp eller ner.
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Rationellt sett känns den äldre given. 80K för att slippa lite ljud och att den går mjukare är saftigt. Om känslan i den nya är värd 80K kan bara du avgöra.
 

Knät

Cartier
Den nya utan att tveka.. Klart skönare, ofantligt mycket snyggare och helt otroligt nog så är det ännu mer benplats i baksätet..
 

Tripeiro.

Rolex
2-Faktor
Om du kör ca 1000 mil på 1år med en snittar på säg 70km/h
(Lågt räknat? Finns väl ingen Essingeled i Norrland?) Så sitter du i bilen ca 150h/år eller drygt 13h/månad om man även ska räkna in vänta-på-fru tid etc.
Jag märker nu medan jag skriver att mitt påbörjade resonemang faller helt eftersom jag inte tar hänsyn till värdeminskingen, bräsnlekostnad eller nåhon annan punkt... Men, hur mkt är dessa ca 13/h månad värda rent ekonomiskt när det handlar om en bil som ren personfraktare... För en Sjodahl Suberb köper man vill inte baserat på passion? :)
Ähh... Jag svamlar. Hoppas du blir nöjd oavsett val!
 

mega

Rolex
Trist med inredningen om det är "fel" färg. Kanske att nästa års får mer att välja bland ?
80.000:- på sju år blir ca 1000:-/månad för att åka nytt (känns som nytt i ca 3 år).
Rätt mycket per månad om man ine kör så mycket (tycker jag). Samtidigt, har man råd är det grymt skönt att åka SPLITTERnytt.
Jag skulle vänta till nästa år och se om dom släpper andra färger på inredningen....
 

BOTL

Panerai
Vilken jävla resa, bilen skulle hämtas från Norrköping så 7 på morgonen sätter jag mig på tåget ner......1:aklass biljett innebär frukost men det fanns såklart inte. Att man betalt för den spelade inte roll och man fick inte heller pengar tillbaka eller möjlighet att hämta ut frukost vid ett annat tillfälle.

Väl framme hämtar säljaren mig på tågstationen och berättar i bilen att det kommer bli försening. Bilen var leveransrekondad och vid service märker man att ena framlyset inte fungerar alls, felsökning och allt vad det innebär. Först var det byte av xenonlampa osv men till slut byttes hela styrenheten till lampan. 4,5 timmar senare säger de att det är klart, säljaren säger till mig att vänta kvar för han vill kolla av bilen först. Ett par minuter senare så backar han in bilen i salen och där syns allt. Varenda fönster finns det stora fingeravtryck på samt massa massa pollen/damm. det sitter plast kvar runt nackstöden, det är inte dammsuget inne i bilen, skoavtryck på instegslisterna. Man har spillt nåt på den kromade listen i bagaget som inte går bort, hela listen är kladdig och klibbig. man har knappt tvättat bilen. Det är massa skit överallt och där är tog mitt tålamod slut.

Säljaren ringer ut nån chef som tittar och beklagar sig över detta och de börjar fota allt som är missat. Jag orkar inte vänta längre och säger att jag åker hem, kommer rekonda bilen och ni får en faktura vilket de accepterar. Sätter mig i bilen och det är tomt på soppa, ett krav på köper var att det skulle vara full tank. Vidare vill jag att de skulle göra ett riktigt bra pris på några enkla originalfälgar som jag kan smälla på vinterdäck sen. De hade små marginaler sa säljaren, samma säljare som berätta hur stora de är innan och att man säljer 3500 bilar per år.

Självklart tog det så lång tid att jag nu fastnar rusningstrafik i vår vackra huvudstad vilket tar 1,5 timme extra.
Säljare skickar ett schyst mail och beklagar det inträffade, och lovar återkomma med pris på vinterhjul alternativ bara fälg.

Vad anser ni är rimlig ersättning för allt detta skit, ett nybilsköp som ska vara roligt vart allt utom det. Nu är vi hemma, men det känns inte som en bra dag eller ett roligt köp just nu.
 

Edin

Panerai
Känns ju riktigt dåligt.
Jag har vart med om sjuka grejer när det gällt leverans av nybildar men då det aldrig varit min egen så har jag mest påpekat det och sen åkt ändå då tid är pengar och en hyrbil är just en hyrbil. Dock brast det även för mig när jag för fjärde gången samma dag hämtar ut en Audi A5 från leverans service i Södertälje med kaffe (!!) spillt på hela mittkonsolen, stolen och till råga på allt står koppen halvfull på passagerarsätet. Vart så jävla förbannad att det slutade med en TT RS en vecka MED soppa och leverans av de resterande bilarna på trailer direkt till oss. Tycker definitivt du ska ha bra kompensation för det du stått ut med och att de tar rekonditioneringen av bilen är INTE en kompensation i mina ögon.
 

BOTL

Panerai
Känns ju riktigt dåligt.
Jag har vart med om sjuka grejer när det gällt leverans av nybildar men då det aldrig varit min egen så har jag mest påpekat det och sen åkt ändå då tid är pengar och en hyrbil är just en hyrbil. Dock brast det även för mig när jag för fjärde gången samma dag hämtar ut en Audi A5 från leverans service i Södertälje med kaffe (!!) spillt på hela mittkonsolen, stolen och till råga på allt står koppen halvfull på passagerarsätet. Vart så jävla förbannad att det slutade med en TT RS en vecka MED soppa och leverans av de resterande bilarna på trailer direkt till oss. Tycker definitivt du ska ha bra kompensation för det du stått ut med och att de tar rekonditioneringen av bilen är INTE en kompensation i mina ögon.

Mailade att jag vill ha fälgarna gratis, utpris är 4800 och ett företag som nästan omsätter en miljard har råd att göra rätt för sig. Inpris är väl säkert hälften om inte mindre.
 

donnie

Panerai
Friends Of KS
2-Faktor
Vilken jävla resa, bilen skulle hämtas från Norrköping så 7 på morgonen sätter jag mig på tåget ner......1:aklass biljett innebär frukost men det fanns såklart inte. Att man betalt för den spelade inte roll och man fick inte heller pengar tillbaka eller möjlighet att hämta ut frukost vid ett annat tillfälle.

Väl framme hämtar säljaren mig på tågstationen och berättar i bilen att det kommer bli försening. Bilen var leveransrekondad och vid service märker man att ena framlyset inte fungerar alls, felsökning och allt vad det innebär. Först var det byte av xenonlampa osv men till slut byttes hela styrenheten till lampan. 4,5 timmar senare säger de att det är klart, säljaren säger till mig att vänta kvar för han vill kolla av bilen först. Ett par minuter senare så backar han in bilen i salen och där syns allt. Varenda fönster finns det stora fingeravtryck på samt massa massa pollen/damm. det sitter plast kvar runt nackstöden, det är inte dammsuget inne i bilen, skoavtryck på instegslisterna. Man har spillt nåt på den kromade listen i bagaget som inte går bort, hela listen är kladdig och klibbig. man har knappt tvättat bilen. Det är massa skit överallt och där är tog mitt tålamod slut.

Säljaren ringer ut nån chef som tittar och beklagar sig över detta och de börjar fota allt som är missat. Jag orkar inte vänta längre och säger att jag åker hem, kommer rekonda bilen och ni får en faktura vilket de accepterar. Sätter mig i bilen och det är tomt på soppa, ett krav på köper var att det skulle vara full tank. Vidare vill jag att de skulle göra ett riktigt bra pris på några enkla originalfälgar som jag kan smälla på vinterdäck sen. De hade små marginaler sa säljaren, samma säljare som berätta hur stora de är innan och att man säljer 3500 bilar per år.

Självklart tog det så lång tid att jag nu fastnar rusningstrafik i vår vackra huvudstad vilket tar 1,5 timme extra.
Säljare skickar ett schyst mail och beklagar det inträffade, och lovar återkomma med pris på vinterhjul alternativ bara fälg.

Vad anser ni är rimlig ersättning för allt detta skit, ett nybilsköp som ska vara roligt vart allt utom det. Nu är vi hemma, men det känns inte som en bra dag eller ett roligt köp just nu.
Har du köpt en begagnad bil?
Hur som helst hade jag inte köpt den om den var i det skicket du beskriver riktigt illa!
Så fort man rullat ut ur hallen får man svårt att kräva ersättning/prylar är min erfarenhet men efter en sån sunkig upplevelse bör ju vinterdäcken bli billiga om inte gratis, hoppas att det löser sig på bästa vis för dig.
 

BOTL

Panerai
Har du köpt en begagnad bil?
Hur som helst hade jag inte köpt den om den var i det skicket du beskriver riktigt illa!
Så fort man rullat ut ur hallen får man svårt att kräva ersättning/prylar är min erfarenhet men efter en sån sunkig upplevelse bör ju vinterdäcken bli billiga om inte gratis, hoppas att det löser sig på bästa vis för dig.

Nej ny, så är det kanske. Man vill bara hem och hade ingen lust att ta tåget tillbaka och vara utan bil. Tror inte bilen är dålig för att den var smutsig, hoppas att den som hade ansvaret för rekonden borde få kännbara konsekvenser. Det är en sak att missa en grej, men att skita i varannan moment en helt annan. Alla papper var påskrivna och jag vet inte om man kan riva sönder dem efter att det är påskrivet, tror inte det.
 

donnie

Panerai
Friends Of KS
2-Faktor
Nej ny, så är det kanske. Man vill bara hem och hade ingen lust att ta tåget tillbaka och vara utan bil. Tror inte bilen är dålig för att den var smutsig, hoppas att den som hade ansvaret för rekonden borde få kännbara konsekvenser. Det är en sak att missa en grej, men att skita i varannan moment en helt annan. Alla papper var påskrivna och jag vet inte om man kan riva sönder dem efter att det är påskrivet, tror inte det.
Irriterande i vilket fall, som du skrev tidigare så ska ju ett bilköp vara en trevlig upplevelse och ofta är det ju ngt man gått och väntat på.
 

Palenkovich

Patek
2-Faktor
Riktigt trist historia vad gäller upphämtningen av den nya bilen; hoppas som sagt att du blir vettigt kompenserad. Vad gäller bilen i sig köpte jag själv tidigare i år en välutrustad ny Superb kombi 2015 till riktigt sjysst pris. Tycker du gjorde rätt val med tanke på merkostnaden för 2016 års modell. För egen del är jag toknöjd! Enormt komfortabel och rymlig, riktigt välbehövligt med två små barn. Är benägen att hålla med om att den är lite ljudlig; skulle dock vilja tillskriva detta till de förmonterade däcken, Pirelli P7, snarare än bilen i sig. Bra däck i övrigt, men låter överdjävligt mycket..
 

BOTL

Panerai
Riktigt trist historia vad gäller upphämtningen av den nya bilen; hoppas som sagt att du blir vettigt kompenserad. Vad gäller bilen i sig köpte jag själv tidigare i år en välutrustad ny Superb kombi 2015 till riktigt sjysst pris. Tycker du gjorde rätt val med tanke på merkostnaden för 2016 års modell. För egen del är jag toknöjd! Enormt komfortabel och rymlig, riktigt välbehövligt med två små barn. Är benägen att hålla med om att den är lite ljudlig; skulle dock vilja tillskriva detta till de förmonterade däcken, Pirelli P7, snarare än bilen i sig. Bra däck i övrigt, men låter överdjävligt mycket..

Inget svar från säljaren än, visade upp bilen för en vettig rekondfirma som började visa alla missar de gjort, man blir så jävla less!

Känns som VW har värre problem än min bil just nu med tanke på vad som står i media.

Har du funderat på sätt in dämpmatta i hjulhusen för att få ner ljudet? Håller med om däcken. Själv är jag förtjust i Continental på sommarn och hakkadubb på vintern.
 

Edin

Panerai
Vad gäller förberedande rekord av nybildar så kan jag inte säga att det alltid är som så att de mer eller mindre sliter ur all skyddsplast och sen snabbpolerar bilen på 2-3 timmar. Det är inte nära av vad en Mr Cap behandling involverar och då brukar nya bilar vara kraftigt "kontaminerade" av framförallt flygrost från tåg, båt och bil transporter..

Men hur som helst, Att strålkastarn var knas var ju oturligt men ändå inte hela världen. Har vart med om bilar som blivit ompackade fram och bak då de inte vart fastspända tillräckligt i transporten, fälgar som vart svarvade varvet runt, rutor som vart spruckna, bilar som fått inbrott där rutan knackats och man bara satt in en ny vilket lett till en dörr som skramlar likt en maraccas när man öppnar/stänger den. Men som sagt, tar man emot 300-600 nybildar om året har man vart med om ett och annat.
Bästa var nog ändå en 320d som hämtades 2013 sköt hål i blocket innan den gått 5 mil. Sket nästan knäck när den small.:D
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Surt som den. Hoppas det löser sig för dig. Blir du inte tillräckligt kompenserad av återförsäljaren så skriv ett artigt men svidande brev till generalagenten och ifrågasätt om det är meningen nya bilar som levereras från deras återförsäljare skall vara i det här skicket. Påpeka även att du är mycket missnöjd och inte tycker att du har kompenserats tillräckligt. Då ligger bollen hos dom. Tyvärr så står Skoda en bit ner på VW-gruppens prestige-stege så det kan vara svårare att få till vettiga kompensationer jämfört med Audi och VW.
 

joca

Patek
2-Faktor
Riktigt grisigt av de tycker jag.. Hoppas du får en vettig kompensation!

EDIT: Förstår inte att fler företag inte bryr sig om sina rykten.. Tror de att folk tar allt med en axelryckning istället för att berätta för folk om sin upplevelse?
 

BOTL

Panerai
Riktigt grisigt av de tycker jag.. Hoppas du får en vettig kompensation!

EDIT: Förstår inte att fler företag inte bryr sig om sina rykten.. Tror de att folk tar allt med en axelryckning istället för att berätta för folk om sin upplevelse?

Tydligen inte, VAG är ju världsämst på detta. De var väl Sverige sämsta märkesverkstäder 11 år i rad. Det säger allt.

Han har inte svarat på mail!
 

DHLE

Cartier
2-Faktor
VAG i ett nötskal. Finns en anledning att jag aldrig mer kommer äga en bil från den koncernen. Fast jag tycker de gör fina bilar.
 
Topp