Laddar...
Nymans Ur 1851

Stockholms Auktionsverk
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Bondauktionsfynd

Diskussion i 'Vintage' startad av Macklin, 10 juli 2016.

Taggar:
  1. Macklin
    Trådstartare

Macklin Stadsbo

Jag gick igår på auktion på en gård i norra Halland. Ett dödsbo där hela bohaget auktionerades ut, från besticken till traktorn. En timme innan så fick man kolla på utropen och jag drogs direkt till smyckeslådan och den fryspåse med klockor som låg där. En snabb granskning avslöjade några halvtrista damur, ett heltrist herrur (Facit, kvarts), en mysig Certina och en klocka som fick hjärtat att slå dubbelt. Jag stod där på gräsmattan och plockade upp ur plastpåsen en IWC!
    Det stod där på tavlan, under det repiga glaset, International Watch Co, Schaffhausen. En snabb skakning och sekundvisaren börja löpa fram över tavlan.
    När jag samlat mig ansträngde jag mig för att inte hoppa av glädje och lade så diskret som jag kunde tillbaka klockan i påsen och räckte tillbaka den till tjejen som hjälpte till. Gör en snabb sökning och får ett litet hum om prisklassen på liknande finare ex, vilket bara spär på upphetsningen.
    Som tur var började auktionen med smycken och klockor, hade det dröjt hade spänningen blivit helt olidlig. Efter en damomega i guld med guldlänk så plockade auktionsförrättaren upp påsen och nämner certinan, allt ska säljas ihop och snabbt ska det gå. 650 kr fattigare och ett adrenalinpåslag som fasen så står jag där med klockorna och går på moln.
    Själva uret är i stål, automat, originalkrona(?) och jag gissar på 60-tal. Länken känns knappast som original och är i vilket fall som helst i ganska sorgligt skick. Klockan har gått sedan igår och har saktat sig någon minut. Har tagit några bilder, tyvärr bara med mobilen men håll till godo.
    DSC_0957.jpg

Ropade även in en trevlig gammal kamera, Voigtländer Perkeo II, för en spottstyver.
    DSC_0963.jpg

Resten av innehållet i godispåsen:
    DSC_0966.jpg

Nu undrar jag om nån kunnig här vet mer om klockan: referens, tillverkningsår, urverket, nypris och såklart marknadspris idag.
    De enda defekter jag kan se på klockan är det repiga glaset och hack på undersidan av ett bandhorn.

Bifogade filer:

Stroboman, FreakyLeo, Erik1 och 25 andra gillar detta.
  2. Valdemar25

Valdemar25 Stadsbo

Från:
    Skåne
    Bara att gratulera! Fint fynd!

Macklin gillar detta.
  3. eriksson850

eriksson850 Friends of KS

Från:
    烏普薩拉
    Grattis! Väldigt fint fynd, skulle tippa någonstans mellan 5-10 000?

Edit: vad är det för länk som sitter på? Flex med spänne?

Femitolv och Macklin gillar detta.
  4. Macklin
    Trådstartare

Macklin Stadsbo

Tackar!
    Nej det är mer ett mesh med små metallband över. Fullt med smuts såklart.

BoEtt och eriksson850 gillar detta.
  5. BoEtt

BoEtt Borgare

Från:
    Örebro
    Ja herri j-vlar vilket fynd, o länken ser onekligen intressant ut. Stort grattis! :)

Jag hade inte samma tur, var på en auktion alldeles nyss för att spana in. Hade sett ett par bilder på nätet med blocket kvalité. Om bilderna var kass så var klockorna desto sämre. Får hoppas på bättre tur nästa gång!
    Kom förresten att tänka på när jag står där och klämmer på skrotet, så dyker det upp en gubbe som frågar: "Är det en Omega?" Nä sa jag det är en Seiko.
    5 min senare när jag klämde på en Råläks äkta halvmetall, så dök han upp igen, "Är det en Omega?" Nä sa jag det är en jävla Rolex kopia! :facepalm:
    Omega det är tydligen grejjer det ;), han hade definitivt inte ropat på din IWC!

Macklin gillar detta.
  6. MacRulez4ever

MacRulez4ever Biskop

Grattis !
    Snygg Iwc

Macklin gillar detta.
  7. Macklin
    Trådstartare

Macklin Stadsbo

Tackar!
    Ja det var verkligen oväntat. Inte så mycket annat på auktionen som osade lyx men nån gång måste de ha lagt pengar på klockor; IWC:en till mannen och guldomega till frun.
    IWC är verkligen ett märke som få utanför klockvärlden känner till, desto större chans att fynda! :)

BoEtt gillar detta.
  8. LongCon

LongCon Miss Softie

Från:
    Vallentuna
    Grattis till ett väldigt fint fynd! :hungry:

Macklin gillar detta.
  9. Rozzy

Rozzy Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Senast ändrad: 11 juli 2016
    Macklin, JaTack, Pauledward och 3 andra gillar detta.
  10. theargonaut

theargonaut Friends of KS

Från:
    Sthlm
    Grattis! Grymt fynd!

11. karloscar

karloscar Bonde

Grattis! Plötsligt händer det. :)

Macklin gillar detta.
  12. B62

B62 Stadsbo

Kul,ibland ska man ha tur:)

Macklin gillar detta.
  13. tobb3

tobb3 Bonde

Från:
    Stockholm
    Grattis, vilket fynd :)

Macklin gillar detta.
  14. Tarkovski

Tarkovski Bonde

Från:
    Sovjetunionen
    Stort grattis till fyndet! Ytterligare ett bevis på att man ska titta efter bondauktioner och byloppisar.

Macklin gillar detta.
  15. Macklin
    Trådstartare

Macklin Stadsbo

Tackar ödmjukast för länkarna, den liknar verkligen en ref 1918. Har inte lyckats hitta nån ytterligare info när jag googlat den ref:en.
    Nästa steg för mig är att ta av länken och rengöra lite innan jag gör ett försök att öppna så jag får se urverket som driver den här rackaren. :)

Rozzy gillar detta.
  16. BCKSTRM

BCKSTRM Friends of KS

Grattis!

Macklin gillar detta.
  17. Lemholt80

Lemholt80 Bonde

Från:
    Viken Helsingborg
    Grattis. Hade med tur för ett tag sen :)

Macklin gillar detta.
  18. elmaco

elmaco Bonde

Från:
    Stockholm
    Sjukt bra investering! Och jättefin klocka!

Macklin gillar detta.
  19. A.J.

A.J. Borgare

Vad kul! Grattis! Måste helt klart börja gå på mer loppis!;)

Macklin gillar detta.