• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Borde man inte kunna lita på en säljare som tom har en egen hemsida vet vad han snackar om...

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Tänk att det skall vara så mycket tomtar och troll som säljer objekt som dom inte vet ett skit om. Händer över allt; Auktionsfirmor, Tradera, Blocket, ebay, bara för att nämna några, men även här på våran egen K&S händer det allt som oftas. Men i detta fall kan jag nog tycka att, om man nu har sin egen hemsida, så är man fan lite semiproffs beträffande försäljning av klockor, och då borde man definitivt veta om detta, eller i alla fall göra en research så man vet vad man säljer.

Jag satt och spana lite klockor som jag brukade göra när det finns tid över, kul och kolla olika hemsidor för att se om det finns någon klocka som man får lite känslor för. Just denna sida var/är tradera.com.

Har lagt några bud på lite andra grejer med klockanknytning men kollade även av kategorin Klockor/Exklusiva Klockor/Rolex, där fann jag denna Datejust som Waingro säljer. Han har även en egen hemsida som heter Klocksamlaren.se. Här och på tradera påstår han att denna Rolex Datejust 1603 i nyskick dessutom säljs med en glasring som är gjord i 18k vitguld.

Blev först lite osäker och fick för mig att jag var lite mindre begåvad, men var nästan 110% säker på att denna glasringen bara gjordes i stål och inte i 18k vitguld som säljaren nu påstår. För att få klarhet i detta så valde jag dock, att fråga några goda vänner om denna modell på glasring även gjorts i vitguld, svaret var enhälligt och lika glasklart. Svaret var nej, och jag uppfattas nu som jag vore mindre vetande, Hahaha :D .

Anledningen att jag väljer att lägga ut detta är att jag börjar tröttna på oseriösa säljare, för oss som har ett intresse av klockor så är detta inget större problem, vi kanske vet om svaret. Vet vi inte det, så kan vi iaf vända oss hit och fråga om det här på klocksnack och få ett svar, då detta forum besitter massor av kompetens och erfarenheter. Nä...jag tänker på dom godtrogna stackarna som köper och litar på vad säljaren beskrivit i annonsen, dom som är naiva osv. Visst skall man ha lite koll på vad man köper det håller jag med om, men om man utger sig för att vara en seriös säljare så måste man fan kunna lita på att säljaren vet vad han säljer.

Så är det några här inne som budat på denna klocka på tradera, se både bild och länk så ta tillbaka budet då beskrivningen är helt åt fanders. Har påpekat säljaren detta, men har ännu inte fått svar, och det är snart ett dygn sedan.

196786272_31aff55e-7159-4223-8ed1-a8b843467456.jpg


196786272_2e385cff-4e73-4649-9152-8189cfbc99ad.jpg



http://www.tradera.com/item/190120/219405054/rolex-datejust-18k-vitguld-bezel--obs-nyskick-

Till hemsidan; http://www.klocksamlaren.se/produkt/rolex-datejust/
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Många av de objekt han säljer som nyskick har refinished tavlor och är ganska kraftigt polerade många ggr.
Jag skulle tippa på att tavlan på klockan ovan är ommålad likt många andra Rolex objekt han sålt vid tidigare auktioner.
 

Jakobb

Vacheron
2-Faktor
Bara jag som får intrycket att han säljer loppis/auktionsfynd? Hemsidan är för övrigt byggt på Woocommerce, tar inte ens en timme att sätta upp en sådan webbshop.
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Klockorna dyker upp igen och igen och igen på Tradera dessutom. Höga reservationspriser eller så ropar han tillbaka dom själv.
 

POO

Panerai
En PORSCHE, med massor av reklam på exklusiva klockmärken!


Ska också börja sälja loppisfynd... Nä men naturligtivs är det riktigt illa att inte ändra uppenbara felaktigheter. Oavsett vad som säljs kan man nog tyvärr aldrig som köpare någonsin riktigt lita på säljaren eftersom man har olika intressen. En mer påläst säljare hittar nästan alltid felaktigheter, har man dessutom ett intresse med ett annorlunda perspektiv än säljaren så blir det riktigt skevt. Dessutom är det jävligt lätt att börja slira som köpare, titta bara på alla annonser här.
 
  • Like
Reactions: SFS
Ahh...ok..då har poletten trillat ner.
Har undrat hur många klockor han har egentligen..;)

Att gå ut med något som är i silver och skriva att det är 18K vitguld, känns på gränsen till bedrägeri.

Men att fräscha upp gamla klockor, är det så farligt?
Eller ska man ha med patinan till varje pris?
Ofta börjar han sina auktioner på 1:-.
 

BME

Cartier
Ahh...ok..då har poletten trillat ner.
Har undrat hur många klockor han har egentligen..;)

Att gå ut med något som är i silver och skriva att det är 18K vitguld, känns på gränsen till bedrägeri.

Men att fräscha upp gamla klockor, är det så farligt?
Eller ska man ha med patinan till varje pris?
Ofta börjar han sina auktioner på 1:-.

Det handlar väl snarare om att man ska vara ärlig med vad som har gjorts med klockorna...
Den breda massan föredrar nog nästan en ommålad tavla för den ser fräschare ut men om du frågar här inne så är det nog precis tvärtom...
 

Jaguaren

Omega
Bra att ni startar dessa trådar om oseriösa säljare.
Jag har lyckats få en hyfsad klockbudget av min fru nu så en dyrare klocka är närmare än nånsin.

Jag vill ju inte bli blåst direkt, börjar fundera på att köpa klockan hos en AD i Skåneland nu istället

Ha det Blått !
 

Marquise

Omega
Oj, bara ett par veckor sedan (Innan min reg på KS) så var jag på jakt efter en Vintage Omega Seamaster.
Ebay och blocket kändes riskfyllt, kaplans och bukowskis kändes överprisat så jag vände mig till tradera.
På tradera fanns det bara 2 "stora" klockhandlare, Norrbottens Ur och Antikt AB samt Waingro.
Kan nämna att jag X antal gånger bara ville trycka på Köp nu knappen, dock glad nu det aldrig hände.
Bara efter en kort tid här började jag lära mig lite basics och utökar min klockkompetens dagligen.
Men skulle fortfarande bli lurad relativt enkelt.

Bra tråd.
 

pnt

Rolex
2-Faktor
Upplys mig. Hur/var ser du/ni att dessa är ommålade eller polerade? (ärlig fråga då jag skulle bli blåst direkt)

Nu har ju redan ett gäng svarat men det är just det att det är lite för bra för att vara sant. Flera av tavlorna ser ut att vara helt nya vilket är ganska otroligt för en klocka som är 40-50 år gammal.
 
Topp