• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Borde man inte kunna lita på en säljare som tom har en egen hemsida vet vad han snackar om...

Mcgregor

Rolex
2-Faktor
Läskigt. Med ett sådant otränat öga som jag har så verkar klockorna fina. Känns som han kan ha lurat en hel del folk.
 

Marquise

Omega
Vill även tilläga att Waingro har gjort 165 försäljningar sedan traderastarten där de mestadels sålts klockor i 3-5 000 Sek klassen.

165x4000 Sek = 660 000 kronor i omsättning. Betraktas som grovt bedrägeri i en åklagares ögon, om han nu systematiskt försöker lura folk på grund av att de har otränade ögon så att säga.
 

Merlin

Vacheron
2-Faktor
Vill man utge sig för att vara seriös, så får man fan vara det också! Och med det så kan man ställa krav att säljaren tar sitt ansvar när fel påpekas.

Akkurat, håller med dig till 100%. Sen om man som helt oerfaren googlar runt så kan man väl komma till sidor som denna och få lite råd och rön.
 

Freddie L

Panerai
Hoppsan!

Precis den Rolexen ligger på min minneslista.

Så jäkla bra med sådana här trådar! Kan korta inlärningstiden för en nybörjare som mig. Och spara en del pengar...
 

Korsvold

Omega
Får man som oinsatt ställa en lite allmän fråga? Vad är det stora "felet" i att exempelvis en tavla är ommålad eller att en boett är polerad? Förmodar att detta görs för att fräscha upp utseendet på vintage-ur? Är det för att man helt enkelt vill att det ska se lite slitet ut eller innebär det någon kvalitetsbrist?

I det här fallet rör det sig ju naturligtvis om olika material och en direkt felaktig upplysning, men ser många påpekanden om exempelvis ommålade tavlor här på forumet så jag blev nyfiken.
 

Mr Chance

Kalmar
Får man som oinsatt ställa en lite allmän fråga? Vad är det stora "felet" i att exempelvis en tavla är ommålad eller att en boett är polerad? Förmodar att detta görs för att fräscha upp utseendet på vintage-ur? Är det för att man helt enkelt vill att det ska se lite slitet ut eller innebär det någon kvalitetsbrist?

I det här fallet rör det sig ju naturligtvis om olika material och en direkt felaktig upplysning, men ser många påpekanden om exempelvis ommålade tavlor här på forumet så jag blev nyfiken.

De flesta som är intresserade av vintage här på ks är ute efter klockor som är så nära originalet som möjligt, vare sig det handlar om caset, tavlan, urverket eller visare. Då blir ommålade tavlor ointressanta då de saknar autencitet helt enkelt.
 

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
Får man som oinsatt ställa en lite allmän fråga? Vad är det stora "felet" i att exempelvis en tavla är ommålad eller att en boett är polerad? Förmodar att detta görs för att fräscha upp utseendet på vintage-ur? Är det för att man helt enkelt vill att det ska se lite slitet ut eller innebär det någon kvalitetsbrist?

I det här fallet rör det sig ju naturligtvis om olika material och en direkt felaktig upplysning, men ser många påpekanden om exempelvis ommålade tavlor här på forumet så jag blev nyfiken.

Det stora felet i det här fallet är ju att säljaren inte upplyser om att tavlorna är ommålade eller boetterna är polerade. Men precis som Micke Ni skriver så vill de flesta entusiaster ha klockor som inte har "förbättrats".

Polering är iof ett kapitel för sig och personligen tycker jag det går lite hysteri i ordet opolerat. De flesta vintageklockor har blivit polerade någon gång och är det bra gjort så ska det mycket till om man ska kunna se det. Problemet är snarare boetter som blivit polerade för mycket och/eller fulpolerade så de tappat sin ursprungsform. Man ska med andra ord vara försiktig med begreppet opolerad om man inte är väldigt säker på sin sak.
 
Klart det skall vara stål i stället för silver, vete fasen vad jag fick silver från. :banghead:
Hursomhelst stort tack till TS för denna tråd, en ögonöppnare.:watching:
 

Waingro

Breitling
Hej alla på tråden och tack Donkii för inbjudan.

Först och främst så säljs inga klockor med utbytt tavla fel urverk etc. Vill bara få det klart från början. Dock säljs tavlor som är renoverade och boetter som är polerade. Som på alla andra sajter och auktioner.

AF Sjodahl: Den Rolex Datejust du visar här är köpt hos en Rolex AD. Dokumentation om köpet samt beskrivning finns. Vore bra om du kunde mejla mig igen så jag kan ta del av dina synpunkter samt en extra gång verifiera detta via samma AD. Så vänligen mejla mig igen då jag inte hitta något obesvarat mejl. Under tiden stoppar jag annonsen.

Föredrar jag personligen opolerat och patina på orörd tavla? Svaret är ja!
Föredrar ALLA detta? Nej, precis som BME nämner så finns det betydligt fler som föredrar att klockan är renoverad.
Som det har varit så har både renoverade och helt orörda objekt sålts. Min samling, som genom åren växt onödigt mycket, har helt enkelt bestått av både och. Inköp har gjorts med pga att man hittat ett orört objekt eller för att en klocka bara varit jäkligt snygg bara trotts renovering.

Vissa inlägg här antyder "vi som kan" osv låt oss skippa detta. Det blir bara en konstig elit retorik som bara blir löjlig i slutändan. Till detta hör naturligtvis också mer pubertala inlägg som "vilken bil har han?" Seriöst... ok, en skruttig gammal Toyota. Omanlig är den också. Tackar som frågar. ;)

Det finns flera viktiga saker i tråden. Saker som jag och alla andra bör fundera mer på. Jag är duktig på att nämna när en tavla är original. Jag borde vara minst lika duktig på att nämna om en tavla är renoverad boett polerad osv. Jag har mer sett det som uppenbart i vissa fall och det är fel. Detta kommer det genast bli ändring på.

Vid sidan av detta så beskrivs alla ur efter bästa förmåga och vad det gäller vinst eller förlust så säljs de flesta objekt med förlust. Samtliga klockor säljs med 100% pengarna tillbaka om du inte vart nöjd.

Någon frågar hur många klockor jag har. Jag hade för många. Nu är samlingen mindre. Målet är att bara ha några få objekt kvar som jag faktiskt använder till och från.

- Waingro
 

Marckus

Panerai
Hej alla på tråden och tack Donkii för inbjudan.

Först och främst så säljs inga klockor med utbytt tavla fel urverk etc. Vill bara få det klart från början. Dock säljs tavlor som är renoverade och boetter som är polerade. Som på alla andra sajter och auktioner.

AF Sjodahl: Den Rolex Datejust du visar här är köpt hos en Rolex AD. Dokumentation om köpet samt beskrivning finns. Vore bra om du kunde mejla mig igen så jag kan ta del av dina synpunkter samt en extra gång verifiera detta via samma AD. Så vänligen mejla mig igen då jag inte hitta något obesvarat mejl. Under tiden stoppar jag annonsen.

Föredrar jag personligen opolerat och patina på orörd tavla? Svaret är ja!
Föredrar ALLA detta? Nej, precis som BME nämner så finns det betydligt fler som föredrar att klockan är renoverad.
Som det har varit så har både renoverade och helt orörda objekt sålts. Min samling, som genom åren växt onödigt mycket, har helt enkelt bestått av både och. Inköp har gjorts med pga att man hittat ett orört objekt eller för att en klocka bara varit jäkligt snygg bara trotts renovering.

Vissa inlägg här antyder "vi som kan" osv låt oss skippa detta. Det blir bara en konstig elit retorik som bara blir löjlig i slutändan. Till detta hör naturligtvis också mer pubertala inlägg som "vilken bil har han?" Seriöst... ok, en skruttig gammal Toyota. Omanlig är den också. Tackar som frågar. ;)

Det finns flera viktiga saker i tråden. Saker som jag och alla andra bör fundera mer på. Jag är duktig på att nämna när en tavla är original. Jag borde vara minst lika duktig på att nämna om en tavla är renoverad boett polerad osv. Jag har mer sett det som uppenbart i vissa fall och det är fel. Detta kommer det genast bli ändring på.

Vid sidan av detta så beskrivs alla ur efter bästa förmåga och vad det gäller vinst eller förlust så säljs de flesta objekt med förlust. Samtliga klockor säljs med 100% pengarna tillbaka om du inte vart nöjd.

Någon frågar hur många klockor jag har. Jag hade för många. Nu är samlingen mindre. Målet är att bara ha några få objekt kvar som jag faktiskt använder till och från.

- Waingro
Gör du detta som privatperson eller firma?
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Hej Waingro, kul att du hoppar in i tråden och bra att du faktiskt vill ändra i formuleringarna.
Många av de klockor du säljer har ommålade tavlor och istället för att skriva typ, urtavla Svart, vilket vi alla ser klart och tydligt, så kan det, för både dig och också köparen, vara vettigt att skriva ommålad tavla. Renoverad tavla är om tavlan har haft en skada men som är förbättrad typ, nu på de flesta Omega klockor du har till försäljning så är dem just ommålade och har således frångått sitt ursprungliga utseende i form av bla färg, typsnitt osv och är således inte renoverade på något vis.

Gällande den Rolex du hade uppe, du får gärna be den ADn ta en titt på den tavlan då den med största sannolikhet inte är original.

Hur som haver, eftersom du har mycket klockor, en samling som du nämner, så skulle vara roligt om du ville vara mer aktiv här och bjuda på några av dem som du anser är keepers och som får handledstid :)

Vh.
Daniel
 

Boris Balkan

Fark you!
Hej alla på tråden och tack Donkii för inbjudan.

Först och främst så säljs inga klockor med utbytt tavla fel urverk etc. Vill bara få det klart från början. Dock säljs tavlor som är renoverade och boetter som är polerade. Som på alla andra sajter och auktioner.

AF Sjodahl: Den Rolex Datejust du visar här är köpt hos en Rolex AD. Dokumentation om köpet samt beskrivning finns. Vore bra om du kunde mejla mig igen så jag kan ta del av dina synpunkter samt en extra gång verifiera detta via samma AD. Så vänligen mejla mig igen då jag inte hitta något obesvarat mejl. Under tiden stoppar jag annonsen.

Föredrar jag personligen opolerat och patina på orörd tavla? Svaret är ja!
Föredrar ALLA detta? Nej, precis som BME nämner så finns det betydligt fler som föredrar att klockan är renoverad.
Som det har varit så har både renoverade och helt orörda objekt sålts. Min samling, som genom åren växt onödigt mycket, har helt enkelt bestått av både och. Inköp har gjorts med pga att man hittat ett orört objekt eller för att en klocka bara varit jäkligt snygg bara trotts renovering.

Vissa inlägg här antyder "vi som kan" osv låt oss skippa detta. Det blir bara en konstig elit retorik som bara blir löjlig i slutändan. Till detta hör naturligtvis också mer pubertala inlägg som "vilken bil har han?" Seriöst... ok, en skruttig gammal Toyota. Omanlig är den också. Tackar som frågar. ;)

Det finns flera viktiga saker i tråden. Saker som jag och alla andra bör fundera mer på. Jag är duktig på att nämna när en tavla är original. Jag borde vara minst lika duktig på att nämna om en tavla är renoverad boett polerad osv. Jag har mer sett det som uppenbart i vissa fall och det är fel. Detta kommer det genast bli ändring på.

Vid sidan av detta så beskrivs alla ur efter bästa förmåga och vad det gäller vinst eller förlust så säljs de flesta objekt med förlust. Samtliga klockor säljs med 100% pengarna tillbaka om du inte vart nöjd.

Någon frågar hur många klockor jag har. Jag hade för många. Nu är samlingen mindre. Målet är att bara ha några få objekt kvar som jag faktiskt använder till och från.

- Waingro

Din text skapar inte förtroende. Du menar på fullt allvar att du tappat bor ett mejl och att tanken att skriva i annonserna att tavlorna inte är i originalskick aldrig slagit dig innan?
 

Waingro

Breitling
Donkii:

Min förhoppning är att vara mycket mer aktiv i framtiden. Jag har två små fantastiska barn som omedvetet jobbar emot min Klocksnack tid dock :)
 

Waingro

Breitling
Marcus:

Det är min privata samling som säljs av. Jag har tyvärr inte tiden numera att uppskatta samlingen som jag gjorde förr.
 

Waingro

Breitling
En kommentar angående att vara seriös samt vinst/förlust:

Att vara seriös och erbjuda kunder 100% öppet köp har varit målet från start. Beskrivning av olika objekt har gjorts efter bästa förmåga och med underlag som jag själv haft vid köptillfälle. I många fall är det svårt även för mig som säljare att med all säkerhet avgöra exakt vad som gjorts genom åren.

Jag hade en diskussion ganska nyligen med en kille som var insatt i branschen om en Omega. Vi båda var osäkra på huruvida urtavlan och framförallt typsnitt som använts var original. Det hela slutar med att klockan skickas av mig till Schweiz för den slutgiltiga domen. Efter en ganska lång tid och framförallt en massa pengar spenderade så får jag klockan åter med certifikat på klockans äkthet.

Gällande vinst/förlust på att sälja av en ganska omfattande samling som min så kan jag meddela att senast jag jämförde vad klockorna inbringat kontra inköp så blev resultatet minus 12667:-.
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Hej alla på tråden och tack Donkii för inbjudan.


AF Sjodahl: Den Rolex Datejust du visar här är köpt hos en Rolex AD. Dokumentation om köpet samt beskrivning finns. Vore bra om du kunde mejla mig igen så jag kan ta del av dina synpunkter samt en extra gång verifiera detta via samma AD. Så vänligen mejla mig igen då jag inte hitta något obesvarat mejl. Under tiden stoppar jag annonsen.

- Waingro


Jag har inte PMat dig här på forumet Waingro, visste inte ens att du hade ett konto, jag skickade frågan via traderas, ställ säljaren en fråga när jag såg din annons. Fick ett svar igår kväll över ett dygn senare efter det jag skrivit detta inlägg till dig på tradera, vet om att denna engine turned bezel gjorts till Rolex Date, men då har den varit i gulguld som du redan påpekat. Att den ska ha gjorts till DJ har jag aldrig hört talas om, om du nu köpt denna från en AD handlare så tycker jag att du skall lämna tillbaka klockan oavsett hur lång tid det var sedan du köpte den.

Skulle ju vara bra om du kunde tala om vilken AD som du har köpt klockan av, så man kan hålla sig borta. Förmodligen vill du inte outa denna AD, men då har jag nog mina aningar i viket fall som helst. Anledningen att jag tog upp detta på klocksnack är inte något personligt mot dig, jag tog upp det då det börjar bli allt för vanligt att det dyker upp oseriösa säljare på ställen som tradera, blocket osv. Vill bara säga att det är bra jobbat att du tagit bort DJ från tradera till du får det bekräftat att glasringen är gjord av stål eller i vitguld.

Så länge du är ärlig och kör med öppna kort, önskar jag dig all lycka med din försäljning!

Mvh // Af Sjodahl
 

Waingro

Breitling
Hej Af Sjodahl

Tack för lyckoönskningen. Jag skall vara ärlig och säga att jag tog denna tråden ganska hårt. För det är ju så när passion är inblandat och när man försöker vara så seriös och öppen det bara går. Att man också blir känslig för ifrågasättande och kritik även om ifrågasättandet i sig är med tanke och kritiken är konstruktiv.

Jag gör allt för att vara en av "the good guys" på Tradera. Det är naturligtvis en omöjlighet att behålla ett betyg på 5/5 om man inte har denna inställning men det betyder ju inte att man inte kan bli bättre eller göra misstag.
 

Marquise

Omega
Hej Af Sjodahl

Tack för lyckoönskningen. Jag skall vara ärlig och säga att jag tog denna tråden ganska hårt. För det är ju så när passion är inblandat och när man försöker vara så seriös och öppen det bara går. Att man också blir känslig för ifrågasättande och kritik även om ifrågasättandet i sig är med tanke och kritiken är konstruktiv.

Jag gör allt för att vara en av "the good guys" på Tradera. Det är naturligtvis en omöjlighet att behålla ett betyg på 5/5 om man inte har denna inställning men det betyder ju inte att man inte kan bli bättre eller göra misstag.

Nu är ju detta ingen mobbing tråd, mer "håll ögon öppna". Vad är det man säger "Oskyldig till motsatsen bevisats"?

Frågeställningen (som jag förstod den) var ju dock om du på systematiskt sätt säljer dessa renoverade klockor på grund av att de ser nya ut "för ett otränat öga" eller om du som du säger bara säljer av din gamla samling och har gjort några missar.


Ber om ursäkt om mina spekulationer och min vinstberäkning gick lite fort fram, men även jag är Traderare och vill hålla det rent och städat där.

Hoppas även jag att du får en framtida lyckad försäljning, något har man ju gjort rätt med 5/5 på Tradera. :woot:
 
Topp