• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Borde man inte kunna lita på en säljare som tom har en egen hemsida vet vad han snackar om...

Jerry Svensson

Breitling
"Bulvan/handlare" är inte ett ord utan två olika med olika innebörd, men om du refererar till nån som säljer vidare--dvs "handlare--är det precis vad jag skrev ovan... "Är nog såpass enkelt att han köpte klockan från ebay-säljaren och sen säljer den vidare men orkade inte ta egna kort på den."


Nu var det ju inte bara en klocka utan flera stycken, du har ju själv länkat till fem klockor som kommer ifrån handlaren från Filipinerna. Så att han bara säljer ifrån sin privata samling tror jag inte ett dugg på, utan jag tror han är en handlare, bulvan, flippare eller vad du nu vill kalla det. Är bara min personliga uppfattning. På ett forum är det tillåtet med olika åsikter, men det förstår du säkert? Så din beskrivning om att jag är ute och cyklar eller bedriver häxjakt passar inte i ett civiliserat forum och dom undanber jag mig.
 

leicaphile

Panerai
Nu var det ju inte bara en klocka utan flera stycken, du har ju själv länkat till fem klockor som kommer ifrån handlaren från Filipinerna. Så att han bara säljer ifrån sin privata samling tror jag inte ett dugg på, utan jag tror han är en handlare, bulvan, flippare eller vad du nu vill kalla det. Är bara min personliga uppfattning. På ett forum är det tillåtet med olika åsikter, men det förstår du säkert? Så din beskrivning om att jag är ute och cyklar eller bedriver häxjakt passar inte i ett civiliserat forum och dom undanber jag mig.

Du påstod ju först att "samma" klocka var till salu på två ställen, vilket inte var fallet. Sedan att Waingro hade "photoshoppat" datumet på sin auktion och att det fortfarande rörde sig om samma klocka, vilket återigen inte var fallet. Därav de kommentarer du undanber dig.
 

alexndr

Rolex
2-Faktor
Coola ner nu Jerry "7 inlägg" Svensson och medinfoto. Det finns de som följer den här tråden för att få svar på de "verkliga" frågorna.
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Att vara bulvan eller mer eller mindre professionell handlare är knappast unikt för vederbörande tråden handlar om. Finns ett flertal aktiva medlemmar på forumet med liknande profilering. Det i sig behöver inte heller per definition innebära något negativt.
 

leicaphile

Panerai
Att vara bulvan eller mer eller mindre professionell handlare är knappast unikt för vederbörande tråden handlar om. Finns ett flertal aktiva medlemmar på forumet med liknande profilering. Det i sig behöver inte heller per definition innebära något negativt.

Sant, men att man säger att man säljer från sin "privata samling" och sedan kränger frankens från Filippinerna utan att ens ta egna foton på dem är ett tecken på att kanske inte allt står rätt till.
 

Kejsaren

Audemars
2-Faktor
Sant, men att man säger att man säljer från sin "privata samling" och sedan kränger frankens från Filippinerna utan att ens ta egna foton på dem är ett tecken på att kanske inte allt står rätt till.
Det som verkade "så bra". Blir intressant att se upplösningen. Kan det vara så att han förvarar sin samling i Filippinerna??
 

Waingro

Breitling
Problemet som uppstod har inget med ursprung eller om klockan är helt original eller inte. Inte för mig. För mig handlar det mer om besvikelsen över att inte på korrekt sätt beskriva klockan och vad som modifierats.De som handlat av mig vet att jag är noga och alltid ser till köparen oavsett vad det gäller. Annonsen kommer givetvis tas bort och jag har inget som helst intresse att sälja en klocka som är felaktigt presenterad.

Klockorna är från en samling och vissa är köpta för länge sedan vissa mer nyligen. Jag har haft förmånen att stöta på en hel drös med fantastiska personer via Tradera och det fick mig att fortsätta sälja objekt även om många av dom gick med ganska grov förlust kontra inköp. Tanken var att övergå till en försäljning av färre något dyrare ur här på Klocksnack något jag tänkt diskutera vidare med Denke & Co.

Det är också därför det känns så jäkla tungt att stå upp gentemot vissa rena påhopp här.Vidare blir det problematiskt att sortera de verkliga frågorna mot inlägg som mer hör hemma på Flashback.
Frågan jag ställer mig är: Hur kan man vilja göra så rätt och det ändå blir så fel?


Jag har pratat med säljaren och kan bekräfta att den är såld på E-bay.

Jag känner att jag sviker användare som alexandr och andra användare som vill ha svar på frågor men motivationen sviktar en aning då trådar på nätet ofta har en tendens att spåra ur. Synd när initiativ som klocksnack mm är ett utmärkt sätt för människor med samma intresse att knyta samman.

Som säljare gör jag misstag och kommer även göra misstag i framtiden. Jag rättar alltid till det som är fel och erbjuder alltid pengarna tillbaka oavsett anledning. Jag beskriver alla klockor efter bästa förmåga och tar bort annonser som ändå blir fel.
 

mrt4

Cartier
2-Faktor
Tjenare Waingro!

Jag kommenterar sällan (Aldrig) sådana här trådar då det ofta spårar ut.

Men några grundprinciper bör väl ändå vara:

1: Ta egna bilder, är du en usel fotograf så kör med dina usla bilder eller be någon hjälpa dig. Lånar du tidigare bilder så be om tillåtelse eller nämn åtminstonde att det inte är dina bilder.

2: Skriv all info du har om klockan. Är tavlan ommålad så skriv det. Är det en aftermarket tavla så skriv det. Kommer visarna från en annan modell så skriv det.

3: Var ärlig! Vet du inte ett dyft så skriv det! Och är det en lite dyrare klocka så fråga tex här på forumet där det finns folk som kan hjälpa till innan du lägger ut en annons.

I största välmening och inte menat som nedlåtande, tvärtom.

Mvh Robin
 

Jakobb

Vacheron
2-Faktor
Problemet som uppstod har inget med ursprung eller om klockan är helt original eller inte. Inte för mig. För mig handlar det mer om besvikelsen över att inte på korrekt sätt beskriva klockan och vad som modifierats.De som handlat av mig vet att jag är noga och alltid ser till köparen oavsett vad det gäller. Annonsen kommer givetvis tas bort och jag har inget som helst intresse att sälja en klocka som är felaktigt presenterad.

Klockorna är från en samling och vissa är köpta för länge sedan vissa mer nyligen. Jag har haft förmånen att stöta på en hel drös med fantastiska personer via Tradera och det fick mig att fortsätta sälja objekt även om många av dom gick med ganska grov förlust kontra inköp. Tanken var att övergå till en försäljning av färre något dyrare ur här på Klocksnack något jag tänkt diskutera vidare med Denke & Co.

Det är också därför det känns så jäkla tungt att stå upp gentemot vissa rena påhopp här.Vidare blir det problematiskt att sortera de verkliga frågorna mot inlägg som mer hör hemma på Flashback.
Frågan jag ställer mig är: Hur kan man vilja göra så rätt och det ändå blir så fel?


Jag har pratat med säljaren och kan bekräfta att den är såld på E-bay.

Jag känner att jag sviker användare som alexandr och andra användare som vill ha svar på frågor men motivationen sviktar en aning då trådar på nätet ofta har en tendens att spåra ur. Synd när initiativ som klocksnack mm är ett utmärkt sätt för människor med samma intresse att knyta samman.

Som säljare gör jag misstag och kommer även göra misstag i framtiden. Jag rättar alltid till det som är fel och erbjuder alltid pengarna tillbaka oavsett anledning. Jag beskriver alla klockor efter bästa förmåga och tar bort annonser som ändå blir fel.



Du har världens chans att reda ut eventuella frågetecken och istället tar du på dig offerkoftan och tycker synd om dig själv och skyller på KS? Folk har frågor i tråden och folk vill ha svar, om du är en seriös säljare ger du det. Tror ingen (såvitt jag sett) är sur eller dylikt.
 

Waingro

Breitling
Håller med fullständigt Robin. Angående egna bilder så har jag tagit en hel del men också använt bilder med tillåtelse för detta. Jag har inte värderat det där så mycket då jag sett mig själv som en amatör och inte proffs.Har det funnits bilder som beskriver en klocka på ett estetiskt korrekt sätt har jag het enkelt inte sett någon poäng att fotografera en gång till. Men jag håller med om att man kanske borde fotografera ALLT själv helt klart. Det är också detta jag tar med mig från tråden för att kunna skapa bättre annonser. Utveckling sker gradvis och mycket utav informationen här kommer att påverka utformning i framtiden.

Till Jakobb så skyller jag verkligen inte på KS vet inte varför du tolkade det så. Jag tycker heller inte synd om mig själv utan påpekar snarare ett allmänt problem som om och om igen uppstår på Internet. Om det kommer för många inlägg utan någon relevans eller verklighetsförankring så vet man inte till slut om man svarar på frågor eller bara pratar rakt ut i tomma intet.

Jag lyssnar och noterar det som skrivs och kommer ta med dessa tips i framtiden.
 

Waingro

Breitling
Tänkte försöka mig på en summering av betydelsen av denna tråd samt hur framtiden ser ut:

Då det finns ett fåtal klockor kvar är det ett lysande läge att se över framtiden och låta alla tips och råd sjunka in. En köpare som i tidigt skede uttryckte en önskan om att få köpa hela samlingen kommer troligen få köpa de sista objekten. Min medverkan på KS och mitt intresse för klockor kommer fortsätta men med förändringar. Färre klockor och mer fokus på vad jag verkligen vill ha och framförallt använda. Jag kommer fortfarande förändra och förnya men i mycket mindre skala.

Denna tråd har främst fungerat som en ögonöppnare för mig. En påminnelse om att det ständigt går att förbättra saker och det är bra.

Konkret innebär förändringarna följande:

Mer fokus på inlärning via KS och andra källor.

Betydligt färre annonser och fokus på varje enskilt objekt gällande beskrivning.

Ta egna bilder på ALLT.

Färre märken och modeller. Minskar risken för att jag gör misstag.

Hemsidan läggs troligtvis ner helt eller förändras radikalt. Som jag tidigare redogjort så var aldrig tanken att hemsidan skulle få någon spridning utan utformades i samråd med Tradera som extra stöd för köpare inte för att verka mer proffsig. Detta var ett orutinerat beslut även om jag fortfarande tycker tanken var god.

Renoverade klockor kommer troligen inte att säljas alls. Personligen har jag inget emot ett renoverat ur förutsatt att det gjorts på ett proffsigt sätt och att man använder rätt delar etc. Men det ökar ändå risken markant för säljaren att missa detaljer som bör beskrivits.

Eventuellt erbjuda vissa objekt på KS. Detta kommer göras i samråd med admins och er användare. Om intresse finns.

Spendera mer tid med mina barn. Grundstenen i beslutet att göra mig av med mina klockor. Kanske hade frugans tjat en viss inverkan också... :banghead:

Slutligen vill jag be om en sak. Jag vore otroligt tacksam om någon kunde skicka mig ett PM om man är lite extra påläst på märken som Rolex, Omega, Breitling, Longines. Toppen om man kunde hitta någon här som kan fungera som stöd vid frågor. Öppna delen av forumet kommer givetvis också användas.

Jag har berömt alla här tidigare för att man har varit benägen att lyssna. Ovan nämnda planer är mitt sätt att visa att även jag lyssnar och är benägen att förbättra och förändra.
 

Savagear114

Rolex
2-Faktor
Tycker det är starkt att du återkommer till tråden gång på gång, cred för det. Jag är iaf nöjd med din svar och tycker att framtida annonser får visa på förändringen. Ha det gott och lycka till med framtida affärer!
 

Marquise

Omega
Varför är det konstigt att använda en annan bild om den skulle vara bättre? jag har vill många tillfällen sålt produkter där man till och med har en avgift om man vill använda sig av ursprungssäljarens bilder då de oftast är professionella.
Oftast gällande smycken och ädelstenar, hade även gjort det med klockor om det skulle behövas.
 

Jakobb

Vacheron
2-Faktor
Tänkte försöka mig på en summering av betydelsen av denna tråd samt hur framtiden ser ut:

Då det finns ett fåtal klockor kvar är det ett lysande läge att se över framtiden och låta alla tips och råd sjunka in. En köpare som i tidigt skede uttryckte en önskan om att få köpa hela samlingen kommer troligen få köpa de sista objekten. Min medverkan på KS och mitt intresse för klockor kommer fortsätta men med förändringar. Färre klockor och mer fokus på vad jag verkligen vill ha och framförallt använda. Jag kommer fortfarande förändra och förnya men i mycket mindre skala.

Denna tråd har främst fungerat som en ögonöppnare för mig. En påminnelse om att det ständigt går att förbättra saker och det är bra.

Konkret innebär förändringarna följande:

Mer fokus på inlärning via KS och andra källor.

Betydligt färre annonser och fokus på varje enskilt objekt gällande beskrivning.

Ta egna bilder på ALLT.

Färre märken och modeller. Minskar risken för att jag gör misstag.

Hemsidan läggs troligtvis ner helt eller förändras radikalt. Som jag tidigare redogjort så var aldrig tanken att hemsidan skulle få någon spridning utan utformades i samråd med Tradera som extra stöd för köpare inte för att verka mer proffsig. Detta var ett orutinerat beslut även om jag fortfarande tycker tanken var god.

Renoverade klockor kommer troligen inte att säljas alls. Personligen har jag inget emot ett renoverat ur förutsatt att det gjorts på ett proffsigt sätt och att man använder rätt delar etc. Men det ökar ändå risken markant för säljaren att missa detaljer som bör beskrivits.

Eventuellt erbjuda vissa objekt på KS. Detta kommer göras i samråd med admins och er användare. Om intresse finns.

Spendera mer tid med mina barn. Grundstenen i beslutet att göra mig av med mina klockor. Kanske hade frugans tjat en viss inverkan också... :banghead:

Slutligen vill jag be om en sak. Jag vore otroligt tacksam om någon kunde skicka mig ett PM om man är lite extra påläst på märken som Rolex, Omega, Breitling, Longines. Toppen om man kunde hitta någon här som kan fungera som stöd vid frågor. Öppna delen av forumet kommer givetvis också användas.

Jag har berömt alla här tidigare för att man har varit benägen att lyssna. Ovan nämnda planer är mitt sätt att visa att även jag lyssnar och är benägen att förbättra och förändra.



Grymt svar! Din lista på förbättring var bra också, önskar dig lycka till och hoppas se dig på KS mer framöver!
 
Wow, imponerande! Tycker personligen inte du behöver ta bort annonsen så länge beskrivningen är tydlig med vad som är aftermarket. Ärliga misstag är helt ok, bara man lär sig av dem. Om man köper/säljer Seiko är det bra att ha koll på vad som rimligen är aftermarket och inte.

Av nyfikenhet, var hittade du denna klocka?

Kvarstår gör även frågan vem som budar på den :)

Hej!

Amatörmässigt misstag och slarv. Annonsen kommer att tas bort omgående. Jag har inte bästa kollen på Seiko men detta borde jag uppmärksammat själv.

Försöker hela tiden bli bättre och ta del av kunskapen som finns på detta och andra liknande forum. Ibland är det svårt att se och beskriva allt. Ibland är det lätt men man missar ändå. Detta fallet är solklart och annonsen kommer som sagt tas bort med omedelbar verkan.

Alla ni som har ork får gärna fortsätta att mejla mig om felaktigheter etc då det gör att jag lär mig mer och kan beskriva mina klockor på ett korrekt sätt.
 

JaTack

Rolex
2-Faktor
Wow, imponerande! Tycker personligen inte du behöver ta bort annonsen så länge beskrivningen är tydlig med vad som är aftermarket. Ärliga misstag är helt ok, bara man lär sig av dem. Om man köper/säljer Seiko är det bra att ha koll på vad som rimligen är aftermarket och inte.

Av nyfikenhet, var hittade du denna klocka?

Kvarstår gör även frågan vem som budar på den :)
Aftermarket I detta fall, som de flesta, är en produkt ej tillverkad av Seiko men som bär Seikos märke vilket gör det till en kopia.

Klockan är inköpt på ebay. Har själv fastnat i aftermarket fällan på ebay, inte det roligaste.

Bra att Waingro tar ansvar nu. Hoppas att detta kapitlet slutar här!
 
Aftermarket I detta fall, som de flesta, är en produkt ej tillverkad av Seiko men som bär Seikos märke vilket gör det till en kopia.

Klockan är inköpt på ebay. Har själv fastnat i aftermarket fällan på ebay, inte det roligaste.

Bra att Waingro tar ansvar nu. Hoppas att detta kapitlet slutar här!


Sure, man kan kalla delarna kopior. Om det är en bra och befogad kopia så tycker jag det är acceptabelt. Alla delar finns inte att få tag på i NOS längre, t.ex. glas, men det finns en del förbaskat bra reproductions med hög kvalitet.

Att däremot systematiskt sälja klockor med aftermarket-delar utan att annonsera detta är inte ok. Dock har jag inte riktigt följt debatten så jag vet inte historiken här.

Lämnar även länk här till en äldre tråd jag startade kring missledande annonser, om någon finner det intressant: https://klocksnack.se/threads/prakt...jag-trodde-de-hade-mer-koll-på-kaplans.30304/
 

JaTack

Rolex
2-Faktor
Sure, man kan kalla delarna kopior. Om det är en bra och befogad kopia så tycker jag det är acceptabelt. Alla delar finns inte att få tag på i NOS längre, t.ex. glas, men det finns en del förbaskat bra reproductions med hög kvalitet.

Att däremot systematiskt sälja klockor med aftermarket-delar utan att annonsera detta är inte ok. Dock har jag inte riktigt följt debatten så jag vet inte historiken här.

Lämnar även länk här till en äldre tråd jag startade kring missledande annonser, om någon finner det intressant: https://klocksnack.se/threads/prakt...jag-trodde-de-hade-mer-koll-på-kaplans.30304/
Så en förfalskning är ok så länge det är en bra förfalskning och originalet inte säljs längre?

Bättre att köpa en aftermarket utan Seikos namn på det i sådana fall. Eller restaurera den gamla tavlan. Kopior kommer bara att lura någon i framtiden. Tycker såklart som dig att det ska tillverkas delar, men vill inte ha en massa kopior i omsättning.
 

ScubaKing

Audemars
Tänkte försöka mig på en summering av betydelsen av denna tråd samt hur framtiden ser ut:

Då det finns ett fåtal klockor kvar är det ett lysande läge att se över framtiden och låta alla tips och råd sjunka in. En köpare som i tidigt skede uttryckte en önskan om att få köpa hela samlingen kommer troligen få köpa de sista objekten. Min medverkan på KS och mitt intresse för klockor kommer fortsätta men med förändringar. Färre klockor och mer fokus på vad jag verkligen vill ha och framförallt använda. Jag kommer fortfarande förändra och förnya men i mycket mindre skala.

Denna tråd har främst fungerat som en ögonöppnare för mig. En påminnelse om att det ständigt går att förbättra saker och det är bra.

Konkret innebär förändringarna följande:

Mer fokus på inlärning via KS och andra källor.

Betydligt färre annonser och fokus på varje enskilt objekt gällande beskrivning.

Ta egna bilder på ALLT.

Färre märken och modeller. Minskar risken för att jag gör misstag.

Hemsidan läggs troligtvis ner helt eller förändras radikalt. Som jag tidigare redogjort så var aldrig tanken att hemsidan skulle få någon spridning utan utformades i samråd med Tradera som extra stöd för köpare inte för att verka mer proffsig. Detta var ett orutinerat beslut även om jag fortfarande tycker tanken var god.

Renoverade klockor kommer troligen inte att säljas alls. Personligen har jag inget emot ett renoverat ur förutsatt att det gjorts på ett proffsigt sätt och att man använder rätt delar etc. Men det ökar ändå risken markant för säljaren att missa detaljer som bör beskrivits.

Eventuellt erbjuda vissa objekt på KS. Detta kommer göras i samråd med admins och er användare. Om intresse finns.

Spendera mer tid med mina barn. Grundstenen i beslutet att göra mig av med mina klockor. Kanske hade frugans tjat en viss inverkan också... :banghead:

Slutligen vill jag be om en sak. Jag vore otroligt tacksam om någon kunde skicka mig ett PM om man är lite extra påläst på märken som Rolex, Omega, Breitling, Longines. Toppen om man kunde hitta någon här som kan fungera som stöd vid frågor. Öppna delen av forumet kommer givetvis också användas.

Jag har berömt alla här tidigare för att man har varit benägen att lyssna. Ovan nämnda planer är mitt sätt att visa att även jag lyssnar och är benägen att förbättra och förändra.


Tycker det är starkt du svarar och i mina ögon blir du seriös då. Jag skulle säkerligen kunna handla en klocka av dig nu och känna mig rätt säker med affären. Du verkar reko i mina ögon. Alla gör fel, du verkar vilja lära dig och rätta till dem. Det betyder mycket i min bok. Ska faktiskt kolla in vad du har till salu nu.
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Cut the crap. 90% av din "samling" består av frankens och ommålade tavlor. Du är mycket väl medveten om vad du säljer och många av de objekt du påstår kommer från din samling har skådats på eBay osv bara veckor innan du lägger ut dem.

I dina annonser skriver du också.. "Genomgången och funktionstestad innan leverans.." Om du som du skriver inte besitter någon kompetens, hur är då genomgång och funktionstest gjord? Jag får anta att det skickas med ett kvitto från en urmakare på denna genomgång? Eller går du efter det som eBay säljaren skriver? "Recently served.."

Du försöker ge ett seriöst intryck för att på så sätt sno åt dig några extra kronor, as simple as that. Jag hoppas du slutar lura människor för det är precis vad du gör! Att du har cash tillbaka oavsett anledning är en klen tröst när folk utan kunskap tror att dem handlat en "Omega i nyskick" när dem egentligen fått ett hopplock, varför skulle dem rimligen kräva pengar tillbaka?
Rimligt är att du kontaktar dem och säger att bara så du vet har jag sålt något som inte är original till dig, cash back eller är du nöjd i alla fall.

Sorry men din story stinker.
 

Waingro

Breitling
@ Donkii

Med största respekt för din åsikt så måste jag ändå kommentera några punkter:

Det rör sig inte om några hopplock. Har aldrig gjort, kommer aldrig göra. Om någon klocka visar sig ha någon del som inte är original har annons omedelbart tagits bort. Samtliga ur utom Seiko och Citizen är kollade av urmakare. Det finns både kvitto och dokumentation på detta så frankens eller hopplock stämmer helt enkelt inte. För att ytterligare understryka orimligheten idetta påstående så tar stor del av kunderna klockan till någon urmakare inom den första veckan för en extra koll, trycktest etc. Det skulle vara en omöjlighet att sälja hopplock och behålla en 100% nöjd kundkrets. En seriös urmakare skulle döma ut klockan omedelbart och jag skulle naturligtvis inte få någon positiv respons. Ditt påstående faller således på dess orimlighet.

Som jag tidigare sagt så går det att göra saker mycket bättre och det kommer ske radikala förändringar delvis baserat på dina och andras åsikter här i tråden.

Renoverade klockor kommer eventuellt erbjudas i framtiden med en tydligare och bättre beskrivning. Hopplock kommer aldrig erbjudas.

Sker misstag ändå? Självklart, det viktiga är hur man agerar när det sker.
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Ursäkta mig men merparten av de klockor du sålt har ommålade tavlor och det har du inte nämnt någonting om i dina annonser. Du säger att dina kunder tar klockan till urmakare osv vid avslutad affär, men vad är det för urmakare som gör bedömningen? Är det någon på Stjärnurmakarna eller någon hos Rob E?

Du undviker också att svara på hur genomgången och funktionstesten utförts och finns det kvitto på det?

100% nöjd kundkrets är inte svårt att ha när du säljer till mindre påläst folk. De har köpt klockor utav dig i tron att dem är i "nyskick" som du skriver och kikar på dina omdömen och tycker att allt verkar grönt. Problemet är att icke pålästa ger ett betyg gällande en vara dem egentligen inte vet något om utan litar till fullo på din beskrivning.
Säkert också det som är en bidragande orsak till att de flesta här inne inte väljer att köpa något från dig då objekten inte är original i de flesta fallen.

Antingen så är du otroligt naiv eller så är sanningen den att du har hittat ett sätt att tjäna extra pengar. Jag har i alla fall otroligt svårt att tro att du inte ägnat en tanke åt att en klocka med 50år på nacken har en tavla som som är "ny" och en boett som är grovt polerad i många fall. Dessutom att du lyckas komma över hundratals till synes "oanvända" klockor är inte heller något som känns konstigt förstås?

Du köper dessa ommålade objekt billigt, undanhåller informationen och drar ut lite extra slantar. Problemet är att du blev påkommen med det hela och nu måste ändra hela upplägget.
 

Waingro

Breitling
Donkii jag tänker inte försöka ändra din åsikt på något vis. Men det känns viktigt att prata om samma sak. Det enda jag gjort i denna tråd är att försöka svara på frågor och inte vara den där säljaren som gömmer sig undan. Om man inte köper min version finns det inte något jag kan göra.Notera också att det är av egen vilja och en känsla av samhörighet med andra intresserade som jag velat förklara.

Min syn på min egen samling har alltid varit att den är under ständig förändring. När jag beslutade mig för att sälja av några klockor på Tradera visste jag inte att det skulle bli ett beslut att sälja nästan allt. Det beslutet kom något senare. Nu landar jag på att behålla några få klockor som jag faktiskt använder. Om det kommer säljas fler klockor i framtiden vet jag inte men jag kommer garanterat ta med åsikter här ifrån och bli bättre på det jag gör.

Även om jag är besviken och ledsen över att du inte köper mitt återberättande av hur allt har fortlöpt så är jag ändå glad att jag gick in i tråden och försökte gå mot strömmen och faktiskt ge svar istället för att ignorera som naturligtvis hade varit den enklare vägen.

Jag önskar att även du kunde se att jag aldrig satt min fot i denna tråd om mitt intresse och hjärta inte var genuint.

Sen så vill jag också markera att om du verkligen på riktigt tror att ett ur som är restaurerat professionellt är billigt att köpa så råder jag dig att ta en titt på marknaden igen. Jag känner att vi pratar äpplen och päron annars. Ett ur som är genomgånget till minsta kugge är inte billigt.

Ur samlingen finns det såklart klockor från e-bay, auktioner osv men de flesta kommer från två källor. Den ena är officiellt servicecenter för Omega och Longines och den andra mig veterligen största auktionshuset i Tyskland. Båda är representerade på Chrono24 och är sk "trusted dealers".
Genom åren är jag bekant med båda och jag vet att dom aldrig släpper iväg något skräp. Men är det billigt att köpa av dessa? Nej, självklart inte. Skulle dom sälja hopplock? Nej, självklart inte. Säljer dom polerade och restaurerade objekt? Absolut, dom säljer både restaurerat och "orört" men tro inte för en sekund att en klocka med original delar servad och restaurerad från topp till tå är billig.

Värt att notera är att det självklart finns säljare som försöker sig på att amatörmässigt restaurera gamla Omega etc men dessa objekt ser oftast fördjävliga ut och urverket påminner inte ens om originalet. Som om detta inte vore nog så håller klockorna tiden dåligt och slutar fungera totalt efter ett tag. Det jag försöker säga är att det inte bara är fullständigt ointressant för mig att befatta mig med den typen av säljare och objekt. Oacceptabelt, ointressant, ohållbart.
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Snälla du. Att köpa en Omega Seamaster från -60 med ommålad tavla är mångra ggr halva priset kontra vad du säljer dem för. Varför? Jo för att intresset kring ommålade tavlor är oerhört svalt och således betalar man inte premium för en sådan klocka. Därefter säljer du dem som original, eller i alla fall undan håller de fakto att dem är ommålade, till Premium pris.

Att jiddra om att klockorna har restaurerats från topp till tå när det inte finns ett papper som säger att det du påstår är sant, så får vi helt enkelt anta att det du säger inte stämmer. Du har haft månader på dig nu att bevisa motsatsen men än så har inget konkret lagts fram, du väljer att köra med hjärtskärande historier om att du är en hyvens snubbe osv. Det är du säkert, men som jag skrev tidigare, antingen har du noll koll på vad du håller på med, eller så är du till 110% medveten om vad du gör.

Menar du att dessa Seamaster bla skulle vara proffs restaurerad hos ett Omega servicecenter i Tyskland? Ett servicecenter använder sig uteslutande av originaldelar och sitter inte och målar om tavlor. Så please, check again..
yy4-1020x1304.jpg

574-1020x1297.jpg
573-1020x1284.jpg
ssdw-1020x1304.jpg

yty-1020x1304.jpg

%C3%B6%C3%B61-1020x1304.jpg
 

Waingro

Breitling
Jag vill tacka alla som bidragit med sina åsikter i denna tråden. Negativa som positiva. För min egen del känner jag att det mesta är besvarat. Sedan är det upp till var och en att göra sin bedömning. Jag har gjort mitt yttersta för att svara så gott jag kan och efter den nivå av kunskap jag besitter.I kölvattnet av de stora allmänna frågorna blir det lätt upprepningar och för att tråden skall förbli någorlunda läsbar för en ny besökare känner jag att det är dags att avrunda.

Jag kommer att lämna denna tråd men har man någon fundering så finns jag naturligtvis alltid tillgänglig via PM. Där har jag också möjlighet att mer fördjupat svara på frågor.

Till alla som frågat via PM om jag har någon klocka att sälja eller om jag ordna en speciell modell så har jag i skrivande stund inte några klockor som inte är bokade eller utlovade att läggas ut på Tradera. Just nu har jag inte tiden som krävs att hjälpa någon finna en speciell modell men det är kul och vi får se vad framtiden säger.

Extra stort tack till allt stöd via PM. Utan detta hade jag nog i ärlighetens namn inte orkat stanna kvar och ge så utförliga svar jag bara kunnat.

Jag tar med mig massor med värdefull information som med garanti påverkar framtiden och jag hoppas att vi alla ses även i andra trådar här på KS. Håll detta fantastiska intresse vid liv!

Ha det gott så länge!

- Waingro -
 

Waingro

Breitling
Snabbt svar Donkii:

Inget av ovan visade objekt har varit till försäljning eller kommer vara det. Vill bara få det klart.

Nej, dom kommer inte från service center utan har köpts i annat sammanhang. Tavlorna är restaurerade/omålade. Verk etc är original.

Det finns allt som oftast både äkthetsintyg och papper att få till klockorna (de som säljs) och till de dyrare objekten är intyg obligatoriskt. Även om jag av självklara skäl inte kommer "outa" någon urhandel här i tråden så kan jag säga som så att du behöver inte oroa dig för varken renommé eller kunskap hos dom som kollar igenom klockorna.

Jag var från början 100% säker att du själv var säljare och såg ett perfekt läge att sänka en "konkurrent". Men kanske är du bara väldigt engagerad.

Håll tillgodo med de svar du fått de har både varit ärliga och utförliga nog.
 
Topp