Laddar...
Nymans Ur 1851

Stockholms Auktionsverk
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Bordsur hitler

Diskussion i 'Vintage' startad av Ramklo, 14 augusti 2013.

1. Ramklo
    Trådstartare

Ramklo Torpare

Fick tag i ett ett gammalt bordsur som ser ut såhär. Vad kan ett sådant tingest va värt?

//Joel

2. Fabian

Fabian Manboy

Från:
    Stockholm
    släng det.

Sond, urinvånaren och Kettil gillar detta.
  3. urinvånaren

urinvånaren Guest

Fick tag? du betalade för den.?..

Fabian gillar detta.
  4. Ramklo
    Trådstartare

Ramklo Torpare

Nope, vi städade ur ett dödsbo. Inne i stallet låg diverse skrotsamlar prylar. Denna låg i en låda med några gamla pipor mm.
    Att kasta dessa tingest vore som att försöka förneka existenten av vad som hänt.

//Joel

5. Fabian

Fabian Manboy

Från:
    Stockholm
    du behöver inte vara orolig. det finns massor med dokumentärer och andra bevarade ting från denna mörka tid. släng du klockan.

alfons, MacRulez4ever, Sond och 4 andra gillar detta.
  6. Ramklo
    Trådstartare

Ramklo Torpare

Övertygad!

//Joel

7. SenorE

SenorE Stadsbo

Fråga på flashback istället.

8. Ramklo
    Trådstartare

Ramklo Torpare

Spelar ingen roll, klockan får gå vidare till skrot

//Joel

9. NiklasArvid

NiklasArvid Gandhi

Antagligen värdelöst fejk-skräp...

Icaras och David gillar detta.
  10. calzone

calzone Biskop

Kolla va det e för verk i den först. Har du tur kanske det står Junghans där ;)

11. Criss Cross

Criss Cross Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Inte lika mycket so Bojke Junghans i alla fall... Vill du profitera på den finns det säkert någon vit makt förening som är intresserad :(

12. Sond

Sond Friends of KS

Som sagt, kasta den efter att ha gett den ett antal smällar så den är obrukbar.

13. Bojke

Bojke Fjunis

Är urtavlan gjord i porslin, eller är det bara bilden som luras?

14. vekktah

vekktah Borgare

Larvigt att slänga tycker jag. Vad gör det för skillnad? Men olustig att sälja också kanske.

Jonazid och Icaras gillar detta.
  15. China

China Guest

Helt riktigt, den här modellen är nyproducerad från Ryssland/Ukraina och brukar dyka upp på olika nätauktioner mellan varven.

Icaras gillar detta.
  16. China

China Guest

På tal om nazism så har t.ex. Junghans, en del andra Tyska och Schweiziska tillverkare en minst sagt skitig historik, fast underligt nog brukar ingen kräva att klockorna skall destrueras.

fretig, P-A, Jonazid och 2 andra gillar detta.
  17. vekktah

vekktah Borgare

Ej heller har många några som helst problem med att tycka att en rolex gmt pilotklocka från vietnamkriget är "rik på historia" och då snackar vi ändå om en klocka som alltså satt på armen på den som skickade napalm på bybefolkningen. Verkligen något att kokettera med på middagen.

H y c k l e r i.

mace, mrMyagi, easy rider och 5 andra gillar detta.
  18. Criss Cross

Criss Cross Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Och Boss gjorde uniformer och Linde levererade gasen till kamrarna...Var det inte Girard Perregaux som levererade klockor till tyskarna genom märket Mimo?

19. Gavve

Gavve Greven

Lange gjorde väl ur åt Luftwaffe

20. frere

frere Biskop

Från:
    Uppsala
    ...precis som IWC, Stowa, Wempe och Laco. Och då fanns det rimligen andra klockor nere på marken också.

Men även om många tyska företag har en skitig historia är det inte allt som uttryckligen visar ett porträtt av führern.

21. Sond

Sond Friends of KS

Alltid svårt att dra de exakta gränserna. Förenkling kan då vara nödvändigt. Ska vi testa om vi kan enas om att ett porträtt på Hitler på en klocka är fel..? När vi är klara med det kan vi ta nästa steg.

max gillar detta.
  22. Kettil

Kettil Biskop

Klockan kan ha ett sunt värde i rätt kontext, men utan den kontexten är den bara äcklig nazi aficionado!

Att slänga kanske är drastiskt, men innehavet är förpliktigat med ett ansvar s a s.

Ariste och vekktah gillar detta.
  23. David

David Bödeln

För att inte tala om alla svenska företag som tjänade stora pengar på handel med den tyska krigsekonomin.

Icaras och Camo00 gillar detta.
  24. Spencer

Spencer Gustav II Adolf Admin

Jag tycker nog klockan mest var ful.

mace, alfgren, Icaras och 10 andra gillar detta.
  25. Jonazid

Jonazid Stadsbo

Från:
    Småland
    Vad ska du ha för klockan?

Ska vi sluta köpa varor från Colombia, Ryssland, Israel osv osv där etnisk rensning förekommit och sker. Kommunismen har dödat fler människor än Nazismen men såpass nybörjar pålästa verkar folk ej vara.

Köper hellre klockan av dig än att det blir skrot. Historia har betydelse varesig den är ond eller god.

Seikoman87, vekktah och 16610 gillar detta.
  26. carlanton

carlanton Biskop

En riktig coversation piece!

aosehus och David gillar detta.
  27. Sond

Sond Friends of KS

Köper hellre klockan av dig än att det blir skrot. Historia har betydelse varesig den är ond eller god.[/quote]
    Menar du på allvar att du inte ser/gör någon skillnad i/på en produkt tillverkad i Tyskland och en med ett porträtt på Hitler? Om du läser inläggen så hittar du inget inlägg som förespråkar bojkott eller liknande av varor från Tyskland(eller Österrike). Trots det använder du landbojkott som argument i ett resonemang om ett porträtt av Hitler. Då ingen skrivit eller föreslaget något sådant blir dessa argument väldigt märkliga.

28. Dykare

Dykare Torpare

Jag förstår inte problemet med en urtavla som porträtterar den där filuren.. Vad anser ni i så fall om de koncentrationsläger som fortfarande står minne till vad som hänt? Eller vad sägs om att tidiga exemplar av Mein Kempf, prydda med svastikor och hela kalaset, fortfarande finns till förfogande? Jag skulle förstås aldrig knata runt med ett Führer-ur, eller ens bemöda mig att bära det, men skulle det visa sig att dinkan är äkta och således en häftig klenod från andra världskriget skulle att förstöra manicken vara det sista som föresvävade mig. Snarare skulle jag se mig om efter ett museum eller en samlare av något slag, förutsatt att jag inte själv intresserade mig för prylar från andra världskriget.

Jonazid gillar detta.
  29. Jonazid

Jonazid Stadsbo

Från:
    Småland
    Det ska skrotas för bilden av en man som haft stor betydelse i historien. Syftade främst på att etnisk rensning sker än idag dock är det inte judar så folk verkar inte bry sig. Vem vet kanske finns de klockor med Ariel Sharon som avbildas och ändå skulle troligen ingen reagera.

Men ja du har rätt jag utvecklade texten fel i det ang länder.

30. easy rider

easy rider Dead Man Walking

Wow, moralpanik. Klockan var skitful och ungefär där slutade mina åsikter om den. Hitlers nuna är ju vid det här laget rätt välkänd och denna klocka väcker väl knappast någon ytterligare avsky för en galen nazist som varit död i nästan 70 år, mer än att den är ful och fejk.

Nexus, Crowolf, alfgren och 6 andra gillar detta.