Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Borsta/polera:Av Rolex länk

Diskussion i 'Diskussion' startad av yerai, 24 augusti 2014.

1. yerai
    Trådstartare

yerai Torpare

Hej alla forum medlemmar.
    Har ett sund funderat över att skicka in min länk till Michael Young då jag kollat på bilder där han har fixat länkar å dom blir som nya och att han verkar ha bra priser .
    Men nu till fråga om ni här på forumet också tycker att min länk ser ut å behöva en borstning/polering här kommer några bilder på min länk

2. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Skämtar du eller? Den ser ju ny ut förutom att den har lite stretch. Har du problem med det där så sälj klockan och köp en keramisk Rolex istället.

ErikGBG och Randel gillar detta.
  3. Affe

Affe Una vida loca

Från:
    En annan del av Söping
    Polering?! Ser inte en skråma kompis :D, beträffande stretchen i länken så tycker jag inte att den behövs skickas till Micke.

Peddjy, andheg och yonsson gillar detta.
  4. acce1999

acce1999 Friends of KS

Du har redan fått svar.

Waste of money att skicka iväg den där. Blir inte bättre av en behandling av M.

A

poormans gillar detta.
  5. yerai
    Trådstartare

yerai Torpare

Ok tack för svar a jag som är en perfektionist :D ska vell vara lite märken på en äldre länk

6. BadkarsPiraten

BadkarsPiraten Biskop

Från:
    Ulricehamn
    Hur fin som helst!
    Wear it with pride!

7. StarMan

StarMan Friends of KS

Från:
    Västerbotten
    Jag håller med de andra i tråden. Har också hört att länken kan bli onaturligt tight och stel efter MY renovering. Har dock inga egna erfarenheter.

8. Spindel

Spindel Biskop

Nu tänker jag kapa tråden med en fråga.

Hur sitter det där armbandet ihop egentligen?

Är det inte standardstift, med andra ord om man inte gillar strechen (som för övrigt är nästan obefintlig i det där armbandet) så är det bara att köpa nya stift?

9. Gustav

Gustav Bonde

Sedan ska ju länkbitarna dras isär utan att lämna krondiken i metallen. Om stiften är standard vet jag inte, men är det inte tuberna runt stiften som blir nötta och skapar stretchen?

10. Spencer

Spencer Gustav II Adolf Admin

Är du perfektionist skickar du inte din länk till Young..

POO och vaniljglass gillar detta.
  11. poormans

poormans Präst

däremot så kan jag tipsa om två saker som gör att rolex länkarna håller lite längre

rengör dem regelbundet och bär dem lite tajt, slappt burna och skitiga länkar slits fortare (enligt rolexurmakare)

tydligen är damklockorna värst pga av alla hud/handkrämer som kryper in i länken (wabideluxe)

cheers
    christian

12. Sundström

Sundström Friends of KS

Går inte! Måste finnas en viss del bilhandlarhäng på en rolex. Speciellt en äldre! ;)

Skämt åsido, hur har man kommit till slutsatsen att en tight sittande länk slits mindre än en löst sittande?

Så här tänker jag.
    Om en länk sitter tight mot armen så borde den stretchas mer med tanke på hur armen t ex sväller och krymper beroende på kroppstemperatur och ansträngning. Lägger man dessutom till rörelser och arbete så känns det som att smuts och svett har lättare att leta sig in och fastna om den sitter tight.

yonsson och Eurenius gillar detta.
  13. jabla

jabla Förgöraren

Från:
    Helsingborg
    "Strech" är inte uttänjning utan slitage och ju mer skit där sitter inne i länken dessdå mer slits delarna när de rör på sig.

14. n1tro

n1tro Friends of KS

Som Spencer säger lite längre upp kan jag nog efter själv ha haft den tanke som du har, hålla med och säga att om du verkligen är en perfektionist så låter du det där vara. Det är inget fel på den länken!

15. Minuteman

Minuteman Friends of KS

En sladdrig länk måste rimligtvis röra sig mer i "kopplingen" mellan länkarna, eftersom de lär böja sig i förhållande till varandra hela tiden när klockan rör sig.
    Det bör skapa friktion och slitage.

En tight sitter mer stilla så där bör slitaget bli mindre.

yonsson och poormans gillar detta.
  16. poormans

poormans Präst

urmakaren har nog helt enkelt iakttagit de som lämnar in klockorna, dvs hur de bär dem kontra slitaget
    han har har pysslat med det sen 1980 så han har nog sett en och annan

cheers
    christian

Minuteman och yonsson gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield