• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Borsta/polera:Av Rolex länk

yerai

Breitling
Hej alla forum medlemmar.
Har ett sund funderat över att skicka in min länk till Michael Young då jag kollat på bilder där han har fixat länkar å dom blir som nya och att han verkar ha bra priser .
Men nu till fråga om ni här på forumet också tycker att min länk ser ut å behöva en borstning/polering här kommer några bilder på min länk
14825645420_c368ce22a8_c.jpg

15012277105_9285c244dc_c.jpg

15011909792_d649b4135e_c.jpg

14825561729_94b22cf598_c.jpg

15009179481_6bb9320ee3_c.jpg
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Skämtar du eller? Den ser ju ny ut förutom att den har lite stretch. Har du problem med det där så sälj klockan och köp en keramisk Rolex istället.
 

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
Jag håller med de andra i tråden. Har också hört att länken kan bli onaturligt tight och stel efter MY renovering. Har dock inga egna erfarenheter.
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Nu tänker jag kapa tråden med en fråga.

Hur sitter det där armbandet ihop egentligen?

Är det inte standardstift, med andra ord om man inte gillar strechen (som för övrigt är nästan obefintlig i det där armbandet) så är det bara att köpa nya stift?
 

Gustav

Omega
Nu tänker jag kapa tråden med en fråga.

Hur sitter det där armbandet ihop egentligen?

Är det inte standardstift, med andra ord om man inte gillar strechen (som för övrigt är nästan obefintlig i det där armbandet) så är det bara att köpa nya stift?


Sedan ska ju länkbitarna dras isär utan att lämna krondiken i metallen. Om stiften är standard vet jag inte, men är det inte tuberna runt stiften som blir nötta och skapar stretchen?
 

poormans

Rolex
däremot så kan jag tipsa om två saker som gör att rolex länkarna håller lite längre

rengör dem regelbundet och bär dem lite tajt, slappt burna och skitiga länkar slits fortare (enligt rolexurmakare)

tydligen är damklockorna värst pga av alla hud/handkrämer som kryper in i länken (wabideluxe)

cheers
christian
 
däremot så kan jag tipsa om två saker som gör att rolex länkarna håller lite längre

rengör dem regelbundet och bär dem lite tajt, slappt burna och skitiga länkar slits fortare (enligt rolexurmakare)

tydligen är damklockorna värst pga av alla hud/handkrämer som kryper in i länken (wabideluxe)

cheers
christian

Går inte! Måste finnas en viss del bilhandlarhäng på en rolex. Speciellt en äldre! ;)

Skämt åsido, hur har man kommit till slutsatsen att en tight sittande länk slits mindre än en löst sittande?

Så här tänker jag.
Om en länk sitter tight mot armen så borde den stretchas mer med tanke på hur armen t ex sväller och krymper beroende på kroppstemperatur och ansträngning. Lägger man dessutom till rörelser och arbete så känns det som att smuts och svett har lättare att leta sig in och fastna om den sitter tight.
 

jabla

Sarlacc
"Strech" är inte uttänjning utan slitage och ju mer skit där sitter inne i länken dessdå mer slits delarna när de rör på sig.
 

n1tro

Panerai
Som Spencer säger lite längre upp kan jag nog efter själv ha haft den tanke som du har, hålla med och säga att om du verkligen är en perfektionist så låter du det där vara. Det är inget fel på den länken!
 

Minuteman

Rolex
En sladdrig länk måste rimligtvis röra sig mer i "kopplingen" mellan länkarna, eftersom de lär böja sig i förhållande till varandra hela tiden när klockan rör sig.
Det bör skapa friktion och slitage.

En tight sitter mer stilla så där bör slitaget bli mindre.
 

poormans

Rolex
urmakaren har nog helt enkelt iakttagit de som lämnar in klockorna, dvs hur de bär dem kontra slitaget
han har har pysslat med det sen 1980 så han har nog sett en och annan

cheers
christian
 
Topp