Laddar...
Nymans Ur 1851

Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Bort med kvartsarens fula sekundvisare...

Diskussion i 'Hemslöjd, modd och fix' startad av Torsse, 1 juli 2014.

1. Torsse
    Trådstartare

Torsse Torpare

I början av mitt klocksamlande koncentrerade jag mej på kvartsare med tritiumtuber. Nu ligger dom mest oanvända, jag stör mej på kvartsarnas ryckiga sekundvisare, men jag så slogs jag idén att det kanske går att ta bort sekundvisaren, och då kanske man rent av kan tänka sig att använda dom.
    Sagt och gjort, iväg till Niklas på Bergströms i Uppsala och se vad han fick till:
    Sekundvisaren täcker "navet" så det är om man stör sig på det istället...
    Den vänstra är en av Luminox tidigaste modeller, tuberna lyser lika starkt som på mina nya Ball-ar, så det där med halveringstid verkar inte stämma, dom är snarare odödliga.
    Den högra har digitaldisplay också, med tid, tidtagning och datum.
    Har en likadan svart. På den får sekundvisaren sitta kvar, den syns ändå inte när den är svart på svart botten.
    Happy modding!

Jokkmokkswe, Camo00 och Hebbe gillar detta.
  2. jabla

jabla Förgöraren

Från:
    Helsingborg
    Kul mod, retar man sig på hålet i navet kan man ju alltid offra sekundvisaren och knipsa av den så att det bara blir en rund täckbricka kvar.

Eurenius gillar detta.
  3. Eurenius

Eurenius Friherre

Från:
    Höga Kusten
    Bra idé, och på de med digital visning så behövs ju inte sekundvisaren i vilket fall.

4. Mr_Jonas

Mr_Jonas Friends of KS

Från:
    Göteborg
    Som redan har nämnts, offra sekundvisaren. Men be urmakaren klippa av och be honom slipa till kanten i svarven. Alla urmakare har väl en urmakarsvarv?

5. Onelund

Onelund Biskop

Från:
    Småland
    Jag har två batteridrivna klockor ftf, har samma problem, stör mig nåt så vansinnigt på min Momentums tickande sekundvisare, gillar klockan förövrigt men jag tror jag flippar den istället.

Min lokale klocksmed har en åtminstone :)

Mr_Jonas gillar detta.
  6. rogart-63

rogart-63 Biskop

Från:
    Vettet.
    Neej jag föredrar nog att visaren får vara kvar även om det skulle vara så att den hackar fram . Jag hade hellre flippat än moddat .

7. Jensab

Jensab Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Inte alls någon dum idé!
    /j