• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bostadsmarknaden post 1:a juni 2016?

demondave

Rolex
Någon som vet hur det ser ut med undantag för köp av nyproduktion? Ingen dealbreaker på något vis, men alltid bra att hinna klura på olika upplägg innan man sitter där på banken.

Frågan är om lagen får så stor effekt, många banker har ju redan liknande krav i praktiken. Hoppas på liten effekt, köper vid årsskiftet till bestämt pris, men ska i samma veva sälja nuvarande lägenhet. Mest möjligt för den vore givetvis trevligt :)
 
Någon som vet hur det ser ut med undantag för köp av nyproduktion? Ingen dealbreaker på något vis, men alltid bra att hinna klura på olika upplägg innan man sitter där på banken.

Frågan är om lagen får så stor effekt, många banker har ju redan liknande krav i praktiken. Hoppas på liten effekt, köper vid årsskiftet till bestämt pris, men ska i samma veva sälja nuvarande lägenhet. Mest möjligt för den vore givetvis trevligt :)

Läs artikel från svd så ser du riskerna med att nyproduktion ska undantas reglerna för köparen i första led.
http://www.svd.se/experter-privatekonomisk-bomb-byggs-in-i-nyproduktionen
 

demondave

Rolex
Läs artikel från svd så ser du riskerna med att nyproduktion ska undantas reglerna för köparen i första led.
http://www.svd.se/experter-privatekonomisk-bomb-byggs-in-i-nyproduktionen

Köper ju för fast 2014-pris, förstår absolut risken om/när byggbolagen justerar nyproduktionspriserna i förhållande till folks betalningsförmåga med amorteringsfritaget.

Givetvis kan jag sitta med Svarte Petter om mycket dyrare nyprodobjekt kan säljas till samma månadskostnad framöver, men det gäller ju även rejält renoverade äldre lägenheter, egentligen allt som drar top dollars idag. Känns inte som att effekten blir så stor, vad jag hört bland vänner i köptagen nu kräver bankerna amortering och marginaler redan. I praktiken blir nog få nyprod amorteringsfria i vilket fall, om bankerna (för en gång skull) sköter sig.
 
Köper ju för fast 2014-pris, förstår absolut risken om/när byggbolagen justerar nyproduktionspriserna i förhållande till folks betalningsförmåga med amorteringsfritaget.

Givetvis kan jag sitta med Svarte Petter om mycket dyrare nyprodobjekt kan säljas till samma månadskostnad framöver, men det gäller ju även rejält renoverade äldre lägenheter, egentligen allt som drar top dollars idag. Känns inte som att effekten blir så stor, vad jag hört bland vänner i köptagen nu kräver bankerna amortering och marginaler redan. I praktiken blir nog få nyprod amorteringsfria i vilket fall, om bankerna (för en gång skull) sköter sig.

Jag syftade främst på att betalningsviljan från den som ska köpa den i andra hand kommer att vara annorlunda eftersom den då blir drabbad av amorteringskravet. då plötsligt konkurrerar den med hela marknaden medans första köpare fick en bättre kalkyl. Har du köpt till 2014 års priser i sthlmsområdet så lär du ha en bra vinst redan nu.
Är själv på jakt efter nytt boende. Letade först 4:a i innerstaden men det blir lätt hysteriska priser då. Kollar nu samma storlek i närförorter och gärna äldre lägenhetshus, dvs 1900-1940-talet. Funderat mycket på för/nackdelar med att köpa nu men vi köper och säljer i samma marknad så förhoppningsvis blir det bra på lång sikt.

/C
 
Topp