• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Botvidssons Klockfotografering

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Så nu har jag sett videon! Episkt! du imponerar på mig något otroligt... Jag skulle behöva träna mera på Photoshop med användande av lager.. där skulle man nog kunna få till kreativa bilder. :)
 

Fifflio

Panerai
2-Faktor
Ny film straxt, först en teaser

ks_splash_720p.jpg

Jädrar vilken bild! Grymt duktig är vad du är!!
 

_jonte

Patek
Grym intruktionsfilm som vanligt! Tack! :)
Men måste erkänna att jag har svårt för att blanda skärpedjup i en bild sådär. Särskilt tydligt i din förra (Pelagos) bild. Annars fick du till en galet cool bild. :happyhappy:
 

botvidsson

Cartier
Grym intruktionsfilm som vanligt! Tack! :)
Men måste erkänna att jag har svårt för att blanda skärpedjup i en bild sådär. Särskilt tydligt i din förra (Pelagos) bild. Annars fick du till en galet cool bild. :happyhappy:

Tack tack!
Ja vet, det är ajabaja! Det blir lätt lite ful-genvägar när jag håller det så enkelt med bara en LED.
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Prövade att placera klockan i ett vattenbad...
f4D3Zxa.jpg

Helt okej resultat ändå :)

Det tråkiga är att jag märker mer och mer att mitt normalzoomsobjektiv begränsar mig en del då det kan bli marigt att köra på riktigt snabba slutartider (1/2000 och snabbare) om inte solen skiner. Detta då pga objektivet inte är särskilt ljusstark.. och det är ju inte kul att tvingas dra upp ISO:t väldigt högt även om moderna DSLR inte har större problem det att hantera bruset.

Jag får önska mig ett ljusstarkt makroobjektiv när man fyller år i november.. :p

Den här körde jag med:
Slutartid: 1/1600
Bländare: f5,6
ISO-värde: 1600
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Din senaste film inspirerade mig, så jag var tvungen att fota lite. Gillar personligen inte när man tar lumeshots med långa slutartider. Ska testa ta bilder med olika fokuspunkter nästa gång och blanda. Hann dessvärre inte denna gång. Hann inte heller avskärma från reflexer. Varför fattar inte spädbarn att de ska sova när kameran kommer fram?
DSC_0223_zps9124d064.jpg
 

botvidsson

Cartier
Prövade att placera klockan i ett vattenbad...
f4D3Zxa.jpg

Helt okej resultat ändå :)

Det tråkiga är att jag märker mer och mer att mitt normalzoomsobjektiv begränsar mig en del då det kan bli marigt att köra på riktigt snabba slutartider (1/2000 och snabbare) om inte solen skiner. Detta då pga objektivet inte är särskilt ljusstark.. och det är ju inte kul att tvingas dra upp ISO:t väldigt högt även om moderna DSLR inte har större problem det att hantera bruset.

Jag får önska mig ett ljusstarkt makroobjektiv när man fyller år i november.. :p

Den här körde jag med:
Slutartid: 1/1600
Bländare: f5,6
ISO-värde: 1600

Är det mycket rörelse i vattnet då? Du kanske inte måste köra 1/1600. Nu ser det ju bra ut ändå men om du drar ner ISO:t och slutartiden så blir det nog bra ändå. Om man nu inte splashar runt med vattnet.

Riktigt schyst bild.
 

botvidsson

Cartier
Din senaste film inspirerade mig, så jag var tvungen att fota lite. Gillar personligen inte när man tar lumeshots med långa slutartider. Ska testa ta bilder med olika fokuspunkter nästa gång och blanda. Hann dessvärre inte denna gång. Hann inte heller avskärma från reflexer. Varför fattar inte spädbarn att de ska sova när kameran kommer fram?
DSC_0223_zps9124d064.jpg

Ah det är inget bra med lång slutartid, osnyggt med sekundvisaren som kladdar ner, håller med.

Optimala vore väl att öppna klockan och stoppa uret 10:11:32, eller vad det nu ska vara, med en spik eller liknande...

Najs lume-shot!
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Ah det är inget bra med lång slutartid, osnyggt med sekundvisaren som kladdar ner, håller med.
Optimala vore väl att öppna klockan och stoppa uret 10:11:32, eller vad det nu ska vara, med en spik eller liknande...
Najs lume-shot!

Haha. Ja precis, eller dra ut kronan helt enkelt och redigera dig den i photoshop. Lite svårt dock när man jobbar med vatten som sagt. Här är en gammal lumeshot där jag redigerade in kronan i efterhand:
DSC_0042_PSWP.jpg
 

botvidsson

Cartier
Haha. Ja precis, eller dra ut kronan helt enkelt och redigera dig den i photoshop. Lite svårt dock när man jobbar med vatten som sagt. Här är en gammal lumeshot där jag redigerade in kronan i efterhand:

Snyggt jobbat, ser ju klockrent ut.

Om du tycker att det är okej så kan jag göra en liten film på en snabb-editering i Lightroom hur jag skulle dra till klockan i efterbehandlingen. Ska säga det att jag utgår alltid ifrån att den som fotat klockan vill ha den som den är och vill inte trampa på några tår, bara att ryta ifrån om du inte vill att jag ska pilla. :)
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Är det mycket rörelse i vattnet då? Du kanske inte måste köra 1/1600. Nu ser det ju bra ut ändå men om du drar ner ISO:t och slutartiden så blir det nog bra ändå. Om man nu inte splashar runt med vattnet.

Riktigt schyst bild.
Jag tog handen och svepte vatten över klockan samt försökte skapa oro i vattnet, i form av snabba och täta vågrörelser (eller i bakplåten med vatten som det egentligen är), därav den lite snabbare slutartiden.. Tack för berömmet :)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Snyggt jobbat, ser ju klockrent ut.

Om du tycker att det är okej så kan jag göra en liten film på en snabb-editering i Lightroom hur jag skulle dra till klockan i efterbehandlingen. Ska säga det att jag utgår alltid ifrån att den som fotat klockan vill ha den som den är och vill inte trampa på några tår, bara att ryta ifrån om du inte vill att jag ska pilla. :)

Det vore en ära. Du får göra precis vad du vill med den. Förvandla den till en Skoda och sälj den på t-shirts om du vill. :)
Jag mailar raw-filen.
 

botvidsson

Cartier
Det vore en ära. Du får göra precis vad du vill med den. Förvandla den till en Skoda och sälj den på t-shirts om du vill. :)
Jag mailar raw-filen.

Haha, okej.

Tänkte bara visa hur man enkelt i Lightroom kan ta bort oönskat färgstick, om man nu vill ha det mer åt stål-hållet, och så lite lätt (grov) uppljusning. Man behöver inte alltid gå in i Photoshop som skrämmer många. :)

ks_seiko_mm300.jpg


OBS! länkar till vimeo.com funkar tyvärr ej längre.
För att lära dig mer om hur man fotograferar finns nu min nya kanal på youtube.com/botvidsson

 
Senast ändrad:

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Haha, okej.

Tänkte bara visa hur man enkelt i Lightroom kan ta bort oönskat färgstick, om man nu vill ha det mer åt stål-hållet, och så lite lätt (grov) uppljusning. Man behöver inte alltid gå in i Photoshop som skrämmer många. :)


Bra jobb! Jag har en rätt kass laptop-skärm att jobba på, så det kan bli lite tokigt med färgerna ibland. Oftast upptäcker jag det när jag ser bilden via jobbets datorskärm, men då pallar jag sällan gå tillbaka och ändra bilden.
 

_jonte

Patek
Får man lägga ett önskemål om en guide/video botvidsson? Vore kul att lära sig hur man tar bra, men "naturliga" bilder... Vad menar jag då med det?.. Jo alltså bilder som ser ut att ha snapshot'ats direkt från dagliga livet. Klockan kan ligga hur som helt, noga genomtänkt eller nedlagd; eller få det att verka som en bild är tagen direkt ut vardagen med klockan på handleden. Men viktiga att bilden ser helt naturlig ut, dvs ingen "studiokänsla", utan helt enkelt jäkligt bra bara.
Vad tror om det? :)
 

botvidsson

Cartier
Bra jobb! Jag har en rätt kass laptop-skärm att jobba på, så det kan bli lite tokigt med färgerna ibland. Oftast upptäcker jag det när jag ser bilden via jobbets datorskärm, men då pallar jag sällan gå tillbaka och ändra bilden.

Ja, det där med bra skärm är A o O när man editerar bilder. Sant så sant.
 

botvidsson

Cartier
Får man lägga ett önskemål om en guide/video botvidsson? Vore kul att lära sig hur man tar bra, men "naturliga" bilder... Vad menar jag då med det?.. Jo alltså bilder som ser ut att ha snapshot'ats direkt från dagliga livet. Klockan kan ligga hur som helt, noga genomtänkt eller nedlagd; eller få det att verka som en bild är tagen direkt ut vardagen med klockan på handleden. Men viktiga att bilden ser helt naturlig ut, dvs ingen "studiokänsla", utan helt enkelt jäkligt bra bara.
Vad tror om det? :)

Jag ska klura lite, är med på vad du menar.
 

botvidsson

Cartier
Klockfoto del 6 - Två blixtar + speed retusch

Tanken var att denna video skulle visa edit/retusch-flödet i Lightroom och Photoshop men när jag var klar så insåg jag att det blir lite svårt att lägga upp en 1,5 timmes film... hur jag än snabbar på så går det inte att göra det kortare så... jag får väl starta en retusch-kurs live ala klassrum. :)

Nu när jag ändå gjort filmen så slänger jag upp den, kanske finns nå't litet matnyttigt.

OBS! länkar till vimeo.com funkar tyvärr ej längre.
För att lära dig mer om hur man fotograferar finns nu min nya kanal på youtube.com/botvidsson


 
Senast ändrad:

botvidsson

Cartier
Idag, lördag och allt, dags för en ny test-splash-fotografering.

Kamerainställningar:
ks_inst.jpg


Så här riggade jag upp:
ks_fortis_splash_bts.jpg


Tog ett vanligt dricksglas och kastade vatten... eh? på klockan från sidan.

Efter ett par timmar i photoshop där jag la ihop olika splashar, plus en liten kall blå ton:
ks_fortis_b42_splash_blue.jpg


Tyckte den blev lite rörig och dök ner i lightroom igen och försökte hitta en bild där jag kunde använda en enda splash och hittade denna nedan. I princip råbild fast med en in-retuscherad tavla utan vatten på. Struntade i den blå tonen och jag tycker nog ta mig tusan att denna blev snyggare. Eller?
ks_fortis_b42_splash.jpg
 
Senast ändrad:

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Idag, lördag och allt, dags för en ny test-splash-fotografering.

Kamerainställningar:
ks_inst.jpg


Så här riggade jag upp:
ks_fortis_splash_bts.jpg


Tog ett vanligt dricksglas och kastade vatten... eh? på klockan från sidan.

Efter ett par timmar i photoshop där jag la ihop olika splashar, plus en liten kall blå ton:
ks_fortis_b42_splash_blue.jpg


Tyckte den blev lite rörig och dök ner i lightroom igen och försökte hitta en bild där jag kunde använda en enda splash och hittade denna nedan. I princip råbild fast med en in-retuscherad tavla utan vatten på. Struntade i den blå tonen och jag tycker nog ta mig tusan att denna blev snyggare. Eller?
ks_fortis_b42_splash.jpg
Jag tycker det blev otroligt lyckat, du fick verkligen till skärpan i vattnet. Cool och välarbetad bild ! :)

Förresten, - använder du någon form av stänkskydd för din utrustningen?
 
Topp