• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Box och certifikat, hur mkt är det värt på en 35år gammal klocka?

Lapo Elkann

Cartier
2-Faktor
Ärade medlemmar! Hur skall man förhålla sig till klockor som inte har varken box, certifikat, kvitton eller andra papper? Hur mkt rabbat skall man på en klocka som saknar sådant jämfört med ett fullset? Pratar om en Rolex från -85, har det någon större betydelse öht?
 

Nicklas.S

Audemars
2-Faktor
Kanske ett par tusingar på en vanlig modell, betydligt mer på en ovanlig modell typ Daytona eller milgauss.
Skicket kommer alltid först sedan tillbehören.
 

bjrn

Panerai
2-Faktor
Kanske ett par tusingar på en vanlig modell, betydligt mer på en ovanlig modell typ Daytona eller milgauss.
Jag trodde att på sådana lite äldre ur, så fick man vara glad om det följer med något. Att boxarna som följer med ofta är köpta på nätet till en annan klocka och väldigt sällan följer det med cert....eller?

Jag har köpt fyra "gamla" Rolex och bara fått med en kartong och aldrig ett cert, så jag känner mig riktigt som en torsk nu.:oops:
 

Lapo Elkann

Cartier
2-Faktor
Som jag trodde då, skick före tillbehör såklart. Hur försäkrar man sig egentligen om äktheten och de intre organen vid köp där papper inte finns?
 

Nicklas.S

Audemars
2-Faktor
Jag trodde att på sådana lite äldre ur, så fick man vara glad om det följer med något. Att boxarna som följer med ofta är köpta på nätet till en annan klocka och väldigt sällan följer det med cert....eller?

Jag har köpt fyra "gamla" Rolex och bara fått med en kartong och aldrig ett cert, så jag känner mig riktigt som en torsk nu.:oops:
Kanske inte så vanligt med tillbehör till en klocka från 85, men visst finns full set om man letar.
Är du nöjd med klockan så är det viktigare än tillbehören :).
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Sant Denke, men ibland måste man kanske ändå chansa och göra affärer med för en själv okända handlare...

Då vill det till att man gör sin hemläxa både vad gäller den aktuella klockan och säljaren. Sen är det ju alltid smart att kolla klockor man köper hos vintagekunnig AD. Både för äkthetens skull och för att kolla servicebehov. Förnumstiga råd kanske, men det är rätt soft att veta exakt vad det är man har. :)
 

bjrn

Panerai
2-Faktor
Är den från 85 är den 30 år gammal. Jag har ålders noja som det är tack..
Så ung som 30..... den festen minns jag.....eller kanske inte;):D.....man blir inte äldre än man gör sig, eller när du kommer upp i min ålder som gäller det att inte bli för patetisk.....och framför allt komma ihåg vart man är på väg....:rolleyes:

Eller så chansar man lite, om det inte är för dyra saker och kollar upp den efteråt. Är det en seriös firma som säljer borde man utan vidare kunna komma tillbaka och få pengarna i retur om klockan inte är OK enligt AD.
 

F-L-P

Panerai
Trodde denna kommentar skulle komma tidigare.... Är lite halvrak efter ett par Tangurey...

Jag med efter alldeles för många öl. I vanliga fall skulle jag tänkt, honest misstake och skitit i det, tillför inget till diskussionen. men efter att ha varit på krogen, kommit hem, tagit en öl hemma sen borstat tänderna sen insett att klockan är halv tio ger en lite lätt ålders ångest...
 

Lapo Elkann

Cartier
2-Faktor
Det här med att kontrollera hos AD, det innebär alltså att man betalar för skiten innan man vet eller skall man be säljaren följa med till AD, känns lite meckigt att få ihop..
 

poormans

Rolex
Som jag trodde då, skick före tillbehör såklart. Hur försäkrar man sig egentligen om äktheten och de intre organen vid köp där papper inte finns?

sånt här blir ju knepigare beroende på vad du ska köpa, en "run of the mil" vintage dj kan de flesta urmakare kolla åt dig men ska du gå upp på sport vingate blir det lite svårare, kolla bara den rödsub som panten i gbg skulle kränga, med intyg ifrån AD, ingen kul historia,

generellt tror jag faktiskt att du får bättre hjälp med att kolla äkthet på boett, länk, tavla, visare och insert här eller på vrf/rolexforums än hos en AD men då måste du ha bra bilder på alla de delarna

cheers
christian
 

paradis

Audemars
När jag lämnade in en Day-Date för Äkthetsintyg, hos Bergströms i Malmö, så fick jag hämta den först nästa dag. Kostnad 1500 kr.
 

Dubbelgubben

Breitling
Sen kan det ju vara som jag. Har en Heuer chronosplit och vill gärna ha exakt rätt box till den.

Om jag nu skulle hitta en så är det ju så att just det exemplaret av box inte (men ett identisktiskt) levererades med just den klockan en gång i tiden.

Då kan jag personligen tycka att det är lite av en akademisk fråga om det skall betraktas som original eller inte.

Det är ju inte original boxen men det är den exakta original typen av box.

Men nu har jag ju ingen ännu:)

Sen skulle jag förmodligen vara beredd att betala lika mycket för bara boxen, som skillnaden hade varit om min hade köpts med box från början, jämfört med utan. Men det är ju jag det... Ibland kan ju boxen vara mycket tidstypisk och ha mycket karaktär.
 
Topp