• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bråkmakargatan/OT-forum - behövs det?

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Det lackar mot jul! Fridens, försoningens och lugnets högtid. :D

I julens mysiga anda har vi beslutat att temporärt stänga Bråkmakargatan, vars existens vi både fått både ris och ros för.

Tanken med Bråkmakargatan var att vi där kunde lösa konflikter och tjafs helt utan moderation istället för att ta det i de vanliga forumen. Men Bråkmakargatan visade också att det kan finnas ett behov av att få ge utlopp för extrem-OT och trams som inte alls passat i de vanliga forumen.

Från Partiledningen ställer vi därför frågan rakt ut till alla medlemmar: behöver vi ett separat underforum för OT och/eller bråk?

:mrgreen:
 
V

Viggen

Guest
Inte för bråk, men det var kul att ha en OT-avd där man bara kan snacka om allt möjligt. Dessutom hann jag inte skriva av receptet på Whiskey-knäcken! Jag kräver att receptet postas på nytt om inget annat. :)
 

Pleximannen

Cartier
Behövs bråkmarkargatan? Kanske inte men jag kan tycka att man kan ha kvar forumet och flytta trådar dit om/när de spårar ur, istället för att låsa eller ta bort.

Det stör inte mig med OT i huvudforumet. Om man sprider ut på för många underforum så tror jag att det blir lite tystlåtet. Så länge OT inte tar överhanden så tycker jag att det mest är bra att det är lite fritt och livligt. Hellre det än ett dött forum.
 

max

Dancing Queen
masterkiller skrev:
Behövs det? -Nej, bråk får man ta på Flashback det här är ett klockforum...
+1
Jag trivs bäst här under korkeken med allt precis som det alltid varit.... eller nåja de månader forumet varit öppet iaf


Viggen skrev:
Inte för bråk, men det var kul att ha en OT-avd där man bara kan snacka om allt möjligt. Dessutom hann jag inte skriva av receptet på Whiskey-knäcken! Jag kräver att receptet postas på nytt om inget annat. :)
Whiskyknäcken, som jag iof bara la upp för att jävlas med denke men är grymt god och görs varje jul till min sons stora glädje kommer det ett recept på här.

Gör aldrig mer än en sats åt gången, vill du ha mer, gör fler gånger.
ca 120 små knäckformar
2 dl socker
2 dl ljus sirap
2 dl vispgrädde
½ dl rökig whisky, typ Laphroaig 10årig (ger en liten röktouch)/ardbeg ten (ger en kraftigare rökskjuts)
1 msk smör
hackad sötmandel 3msk-2dl beroende på smak, brukar köra 2dl då jag gillar mkt mandel i, motsvarar ung 100gram oskalad hel mandel

  • Skålla och skala mandeln och hacka till önskad storlek
  • Sprid ut knäckformar på en plåt/form (smöra plåten/formen först så slipper du att knäckformarna ramlar omkull)
  • Blanda socker, sirap, grädde och whisky i en stor och vid kastrull (gärna en sauteuse).
  • Lägg i en stektermometer (de digitala är kanon för ändamålet!)
  • Koka knäcken under omrörning(träslev) till 125 C om du vill ha en mjuk knäck (i rumstemperatur) eller 132 för seg knäck. Smeten sväller mycket upp till omkring 110 grader och lugnar sedan ner sig.
  • Lyft av kastrullen, blanda i smör och mandel.
  • Häll upp smeten i små knäckformar (brukar ta knäcksmet på en tesked och sen putta ner den i formen med en andra tesked för att få så lite kladd som möjligt
  • Låt knäcken svalna
  • När du är färdig så fyller du kastrullen med vatten, slänger i träslev och skedar som gått åt, ställer på plattan och låter koka upp så löses all återstående knäck upp och du slipper diska.

Lycka till!
 
V

Viggen

Guest
max skrev:
masterkiller skrev:
Behövs det? -Nej, bråk får man ta på Flashback det här är ett klockforum...
+1
Jag trivs bäst här under korkeken med allt precis som det alltid varit.... eller nåja de månader forumet varit öppet iaf


Viggen skrev:
Inte för bråk, men det var kul att ha en OT-avd där man bara kan snacka om allt möjligt. Dessutom hann jag inte skriva av receptet på Whiskey-knäcken! Jag kräver att receptet postas på nytt om inget annat. :)
Whiskyknäcken, som jag iof bara la upp för att jävlas med denke men är grymt god och görs varje jul till min sons stora glädje kommer det ett recept på här.

Tack så mycket Max! Du har nu räddat min jul. :D
 

Camo00

Patek
Re: Sv: Bråkmakargatan/OT-forum - behövs det?

Kallar man det för Bråkblabla och gör en grej av att släppa reglerna så uppmanar och lockar det kanske fram onödigt dåliga sidor och meningslösa trådar?

Det finns ju inbyggda problem i internet-forum jämfört med diskussioner ansikte mot ansikte och konflikter blir ofta onödigt långdragna, elaka eller fulla av missförstånd. Personligen är jag INTE intresserad av den låga nivå som fått många siter att stänga ner eller kraftigt begränsa sina kommentarsfunktioner!!

Samtidigt måste alla få tycka olika och missförstånd få uppstå. För hård censur ger inte heller någon optimal miljö. Någonstans mitt emellan?

Vad gäller OT måste det få finnas utrymme! Men kanske med fördel i en separat forum-del så att Diskussion handlar om klockor?

Tack för ordet... :)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Tack Max!!! Jag tänkte precis gå bananas, för jag hann inte heller skriva av whiskeyknäck-receptet och jag har planerat att testa det imorgon med en asrökig whiskey, som är något av det rökigaste man kunnat beställa in till systemet. :ugeek:

Bråkmakaregatan, Nej tack!
OT-forum, Ja tack!
 
Svårt att säga om det behövs. Personligen tycker jag det varit kul för folk har släppt sig lösa på ett underhållande sätt.
Några övertramp har jag inte hittat. På ett alternativt forum förekom det som bekant en hel del diskussioner som spårade ut totalt. Det visar ju sig också att det i detta forum finns en mängd alternativ kompetens , som jag läser med stor förtjusning. Jag tycker att Bråkmakargatan kan vara kvar för alternativa trådar - mat, dryck och bilder på cabbar o annat som bidrar till à long life and a merry one.
Granger
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Pleximannen skrev:
Behövs bråkmarkargatan? Kanske inte men jag kan tycka att man kan ha kvar forumet och flytta trådar dit om/när de spårar ur, istället för att låsa eller ta bort.

Det stör inte mig med OT i huvudforumet. Om man sprider ut på för många underforum så tror jag att det blir lite tystlåtet. Så länge OT inte tar överhanden så tycker jag att det mest är bra att det är lite fritt och livligt. Hellre det än ett dött forum.
+1
 

max

Dancing Queen
Viggen skrev:
Tack så mycket Max! Du har nu räddat min jul. :D
Så lite, lycka till. Ska själv göra en vända imorgon då min mor ringde och frågade om inte de kunde få en bytta :)

yonsson skrev:
Tack Max!!! Jag tänkte precis gå bananas, för jag hann inte heller skriva av whiskeyknäck-receptet och jag har planerat att testa det imorgon med en asrökig whiskey, som är något av det rökigaste man kunnat beställa in till systemet. :ugeek:

Bråkmakaregatan, Nej tack!
OT-forum, Ja tack!
Hehe Octomore? Galet! Syrran köpte en flaska när vi besökte destilleriet för några månader sen, sanslös whisky även om jag tycker deras Black art 3 är den bästa whisky som någonsin tillverkats, fantastiskt destilleri på alla plan.
Sonen och frugan vill ha knäcken med Laphroig 10 medans jag gillar den med lite lugnare ardbeg ten, får se vad det blir i år.


Denke: ursäkta att jag lånar ett hörn av din fina tråd.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Nope, en Ballechin Whisky. Det var den rökigaste de fick in på hela året det året jag när fick den (för typ 6 år sedan). Minns inte vad den hade i PPM, men läste en recension där smaken beskrevs som en blandning av cykelstång och tjära. :D Det finns säkert rökigare, men det behövs inte.

Ska nog göra en sats med den och en med Bowmore imorgon. Eller eventuellt en med Laphroig tripple wood. Har inte riktigt bestämt mig ännu.
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Vilket svagt ledarskap!!!! Låt d va kvar....bara namnet är fantastiskt......behövs subforumet....nej........behövs KS.....nej......men det är jävligt kul......så släpp nu lite på svångremmen......

Sätt Ricrob som moderator för den delen så är det löst....
 

frere

Audemars
2-Faktor
Pleximannen skrev:
Det stör inte mig med OT i huvudforumet. Om man sprider ut på för många underforum så tror jag att det blir lite tystlåtet. Så länge OT inte tar överhanden så tycker jag att det mest är bra att det är lite fritt och livligt. Hellre det än ett dött forum.

+2!

Hellre än ett nytt subforum för OT skulle jag se att man gick åt andra hållet och bakade ihop Vintage med Diskussion...

Bråkdelen kan jag ha eller mista, jag har inte för avsikt att hänga där.
 

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Ärligt.. Jag visste inte ens att det fanns några inlägg där... :cool:
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
yonsson skrev:
Nope, en Ballechin Whisky. Det var den rökigaste de fick in på hela året det året jag när fick den (för typ 6 år sedan). Minns inte vad den hade i PPM, men läste en recension där smaken beskrevs som en blandning av cykelstång och tjära. :D Det finns säkert rökigare, men det behövs inte.

Ska nog göra en sats med den och en med Bowmore imorgon. Eller eventuellt en med Laphroig tripple wood. Har inte riktigt bestämt mig ännu.

Fan jag har ju letat efter Ballechin i hela Europa, var köper du den? Vilket fat?
 

Camo00

Patek
Re: Sv: Bråkmakargatan/OT-forum - behövs det?

yonsson skrev:
Nope, en Ballechin Whisky. Det var den rökigaste de fick in på hela året det året jag när fick den (för typ 6 år sedan). Minns inte vad den hade i PPM, men läste en recension där smaken beskrevs som en blandning av cykelstång och tjära. :D Det finns säkert rökigare, men det behövs inte.

Ska nog göra en sats med den och en med Bowmore imorgon. Eller eventuellt en med Laphroig tripple wood. Har inte riktigt bestämt mig ännu.

Skippa sockret också så kan Du både tugga det och laga båten ... :shock:
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Davvan skrev:
Vilket svagt ledarskap!!!! Låt d va kvar....bara namnet är fantastiskt......behövs subforumet....nej........behövs KS.....nej......men det är jävligt kul......så släpp nu lite på svångremmen......

Sätt Ricrob som moderator för den delen så är det löst....

Yeah! Ricrob for president!
 

max

Dancing Queen
JakobZ skrev:
Fan jag har ju letat efter Ballechin i hela Europa, var köper du den? Vilket fat?
http://www.thewhiskyexchange.com/twesea ... =ballechin
Bra sida med snabba och smidiga leveranser.

De versioner av Ballechin jag provat har varit riktigt trevliga, ligger runt 50ppm vilket är ordentligt rökigt. Laphroaig ligger väl runt 30-35 tror jag.
Octomore ligger på 167ppm :eek: så man skulle troligen bli trött på det snabbt om man kokade knäck på den :lol:
 

Ricrob

Patek
theargonaut skrev:
Davvan skrev:
Vilket svagt ledarskap!!!! Låt d va kvar....bara namnet är fantastiskt......behövs subforumet....nej........behövs KS.....nej......men det är jävligt kul......så släpp nu lite på svångremmen......

Sätt Ricrob som moderator för den delen så är det löst....

Yeah! Ricrob for president!
Hahaha! Boy's, vad har jag gjort för att förtjäna denna ära?! Eller vänta nu, är det en ära..? :lol:
 

David

Bödeln
Pleximannen skrev:
Behövs bråkmarkargatan? Kanske inte men jag kan tycka att man kan ha kvar forumet och flytta trådar dit om/när de spårar ur, istället för att låsa eller ta bort.

Det stör inte mig med OT i huvudforumet. Om man sprider ut på för många underforum så tror jag att det blir lite tystlåtet. Så länge OT inte tar överhanden så tycker jag att det mest är bra att det är lite fritt och livligt. Hellre det än ett dött forum.

++ på allt, precis så.
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
David skrev:
Pleximannen skrev:
Behövs bråkmarkargatan? Kanske inte men jag kan tycka att man kan ha kvar forumet och flytta trådar dit om/när de spårar ur, istället för att låsa eller ta bort.

Det stör inte mig med OT i huvudforumet. Om man sprider ut på för många underforum så tror jag att det blir lite tystlåtet. Så länge OT inte tar överhanden så tycker jag att det mest är bra att det är lite fritt och livligt. Hellre det än ett dött forum.

++ på allt, precis så.

Vi tycker att detta är väldigt bra poänger som rimmar rätt väl med hur vi tänkte när vi öppnade Bråkmakargatan. Då kör vi såhär:

Bråkmakargatan är stängt, men kan öppnas igen om det spårar totalt i en tråd i de vanliga forumen, som en ren säkerhetsventil. Då och endast då öppnas Bråkmakargatan för postningar i den aktuella tråden.

OT etc är det bara att rulla som vanligt. :mrgreen:

Klart som korvspad!
 

max

Dancing Queen
Uppdaterat recept med bilder från dagens vända :)

Recept på Whiskyknäck, ca 100-120st

Gör aldrig mer än en sats åt gången, vill du ha mer, gör fler gånger.
Små knäckformar
2 dl socker
2 dl ljus sirap
2 dl vispgrädde
½ dl rökig whisky, typ Laphroaig 10årig (ger en liten röktouch)/ardbeg ten (ger en kraftigare rökskjuts)
1 msk smör
hackad sötmandel 3msk-2dl beroende på smak, brukar köra 2dl då jag gillar mkt mandel i, motsvarar ung 100gram oskalad hel mandel
knack_001.jpg


  • Skålla och skala mandeln och hacka till önskad storlek
    knack_002.jpg
    knack_003.jpg

  • Sprid ut knäckformar på en plåt/form (smöra plåten/formen först så slipper du att knäckformarna ramlar omkull)
    knack_004.jpg

  • Blanda socker, sirap, grädde och whisky i en stor och vid kastrull (gärna en sauteuse).
    knack_006.jpg

  • Lägg i en stektermometer (de digitala är kanon för ändamålet!)
    knack_007.jpg

  • Koka knäcken under omrörning(träslev) till 132 C för seg knäck, eller lite mer för hård knäck. Smeten sväller mycket upp till omkring 105 grader och lugnar sedan ner sig.
    knack_010.jpg
    knack_013.jpg

  • Lyft av kastrullen, blanda i smör och mandel.
    knack_014.jpg

  • Häll upp smeten i små knäckformar (brukar ta knäcksmet på en tesked och sen putta ner den i formen med en andra tesked för att få så lite kladd som möjligt
    knack_015.jpg


    När du lessnar på att fylla knäckformar så häller du resten på ett bakplåtspapper, bara att skära i kuber med en kniv då det stelnat.
    knack_016.jpg

  • Låt knäcken svalna på baklongen eller i kylen
    knack_017.jpg

  • När du är färdig så fyller du kastrullen med vatten, slänger i träslev och skedar som gått åt, ställer på plattan och låter koka upp så löses all återstående knäck upp och du slipper diska.
    knack_018.jpg
    knack_019.jpg

  • Plocka fram finwhiskyn och bjud på din knäck
    knack_020.jpg
    knack_021.jpg

Lycka till!
 
Topp