• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bröllop, Frukost och Paketöppning

BCKSTRM

Rolex
Hej KS!

Tänkte göra min första paketöppning, men ska börja med att spola tillbaka bandet lite, till 25 juni närmare bestämt...
image.jpeg

Det var nämligen då jag gifte mig. Jag valde blå kostym för att kunna köra bruna skor och brun klocka på dagen, och sedan svarta skor och matchande klocka på kvällen ;)
image.jpeg

Bröllopet var det perfekta bröllopet, med massa vänner, god mat och strålande solsken. Det var faktiskt en tropisk natt just den natten. Snacka om tajming :)

Min fru, som är helt fantastisk, ville ge mig en riktigt fin morgongåva. Då klockor är mitt stora intresse ville hon såklart att det skulle vara en klocka. Det är dock inte helt lätt då jag är en vintagenörd och överlag inte har så mycket till övers för moderna klockor. De faller lixom platt för mig. Visst, jättefina, avancerade och bra på alla sätt och vis, men vi klickar helt enkelt aldrig. Samtidigt ville jag gärna ha en helt ny klocka just denna gång, så jag har funderat en del på varför jag tycker att moderna klockor är ”tråkiga”. Min slutsats är att jag söker originalitet, vilket man per automatik får med mögligt vintage, eftersom alla åldras olika. Jag gillar enkla, klassiska klockor som inte är för spexiga. Så en originell, enkel och klassisk klocka med bra urverk skulle nu hittas. Inte helt enkelt, men valet var på något sätt ändå så självklart.
image.jpeg


Idag till frukost blev det lite paketöppning av klockan som alltså aldrig kommer flippas, som skulle vara ny, men ändå originell och klassisk. Valet föll som ni ser på en Nomos. Jag har länge gillat Nomos för deras perfekt avväga klockor, enkla men ändå unika design och samtidigt riktigt bra urverk.

Vad som gör just Nomos särskilt kul är att de, som ett av få märken, bygger 100% av klockan In-house. De flest mindre tillverkare med in-houseverk köper oftast in escapemekaniken, den kanske viktigaste delen av urverket då den driver urverket. Nomos har vad de kallar Swing System som alltså definierar urverkets robusthet, exakthet användarbarheten.
image.jpeg
image.jpeg

Så vilken modell blev det då för mig?

Nomos Metro 38 Datum. En för mig perfekt fusion av klassisk elegans och modern design, driven av ett riktigt bra urverk.
image.jpeg
image.jpeg


Generell uppfattning om klockan
Det sägs vara detaljerna som gör helheten. I detta fall är det verkligen helt sant. De små detaljerna, som utformningen av bandhornen, färgen på tavlan, den röda subsekunden, caseformen och att glaset är lite välvt, gör att klockan blir helt perfekt avvägd. Den passar till t-shirt såväl som kostym. En elegant, klassisk klocka i modern tappning. Precis vad jag var ute efter helt enkelt :)


Urverk
Som alla vet är ju urverket hjärtat i varje klocka. I denna klocka pumpar ett in-houseverk, Nomos Caliber DUW 4101. Verket är manuellt och utrustat med Nomos Swing system. Man kan tycka att in-house inte är så speciellt, men då missar man det faktum att de allra flesta mindre tillverkare köper in escapementmekaniken, då det är den som är det allra svåraste, och det som sätter precisionen. Det är just det som Nomos nu lyckats bygga själva trots att de inte är så stora. Alltså är denna in-house på riktigt, vilket är ovanligare än man tror. Vidare har verket datumkomplikation. Diametern är 32.1 mm och tjockleken är 2.8 mm. Gångreserven är ca 42 timmar.
image.jpeg


Tavlan
En klocktidning jag läste nyligen skrev att Nomos tavelfärger är att betrakta som en egen komplikation. Jag förstår verkligen vad de menar, för tavlan är helt förtrollande. Så enkel, men ändå så levande. Vit, men lite krämfärgad, om än kall i tonen. Finishen är lite som sammet, vilket är lite svårt att beskriva, men fantastisk att titta på. Datumvisningen är vid kl 6 och ganska stort, vilket är väldigt trevligt. Tavlan har målade index vid samtliga timmar, svartoxiderade visare, samt en röd sekundvisare – stilrent men lagom kaxigt. Jämfört med den förra modellen har den ingen gångreservsindikator och texten är centrerad, vilket jag uppskattar. Den blir enklare och bättre avvägd enligt mig.
image.jpeg


Case
Caset är 38.5 mm, vilket är lite större än jag normalt sett bär, men det känns perfekt avvägt i detta fall. Höjden är 7.75 mm, vilket upplevs väldigt tunt och smidigt, trots att casets form är ”högt” på ett sätt. De väldigt speciella bandhornen adderar verkligen till klockans unikitet och gör att den inte upplevs stor och klumpig, trots att jag är van vid 35 mm vintage ;) Vidare är glaset försiktigt välvt vilket gör att den inte upplevs platt och död, som jag upplever alla moderna ”thin”-modeller jag provat. Kronan är väldigt nätt och trevlig och kompletterar caset bra. Den har see-through case-back, vilket jag verkligen uppskattar, så man kan se det fina verket jobba. Vattentätheten är 3 atm, men jag köpte inte heller en dykarklacka.
image.jpeg

image.jpeg


Band
Klockan kommer på ett 19 mm Horween Shell Cordovanband med snabbkoppling – en häftig detalj som gör bandbyte lätt. Tyvärr finns det dock inga andra band att köpa… även om jag är lite inne på ett ljusblått Hèrmesband ;)

Tillbehör
Kommer i en enkel träbox och ett handskrivet papperscert. Personligen tycker jag det är skönt, i tider av Omegaboxar man måste hyra förråd för att kunna husera. Här är klockan i fokus, inte annat trams.

Så, sammanfattningsvis tycker jag det är en grym klocka som förtjänar alla hurrarop den får av diverse experter. Nedan är några fler bilder!
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg

Tack alla som läst, och naturligtvis, tack till min underbara fru!

PS: de uppenbart stulna bilderna är tagna från Nomos. Tror inte de blir ledsna över reklamen de fått ;) Ds.
 
Senast ändrad:

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
Toppenöppning!
Grattis till bröllopet och kul att det blev en Nomos. Har sneglat på dem under några år, men ännu inte haft nöjet att prova på armen.
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Schysst dinka och stort grattis till giftermålet! Tycker att jag känner igen klockan på bilden från den stora dagen ;) Körde också Omega när jag gängade mig. Den enda klockan hag ägde då var en SMP 300 från 1999 och det är ju en fantastisk kostymklocka :banghead::banghead::banghead:
Ditt val känns betydligt bättre!
 

Niklas

Rolex
2-Faktor
Föredömlig paketöppning!
Grattis till klockan, frun och alltihopa :)
Riktig fin! (Klockan alltså, även fast jag är övertygad om att du är nöjd frun också)
 

Palenkovich

Patek
2-Faktor
Tackar för en mycket intressant och personlig paketöppning. Stort grattis i efterskott till giftermålet och ett grattis till en synnerligen elegant klocka!
 

Simpatico

Rolex
Stämmer in i kören av hyllningar och grattis.
Tackar för en fin och personlig text, mycket trevligt.
Grattis i dubbel bemärkelse.
 
Topp