Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Bra/dåliga urverk?

Diskussion i 'Diskussion' startad av Pontus.L, 20 december 2015.

1. Pontus.L
    Trådstartare

Pontus.L Torpare

Jag har ganska nyligen börjat intressera mig för klockor. Och är nu lite nyfiken på vad vad som skiljer ett bra urverk från ett dåligt enligt er?
    Edit.
    Jag utgår ifrån att alla håller tiden när de är nya.

Senast ändrad: 20 december 2015
    stelah gillar detta.
  2. MånsT

MånsT Biskop

Kul att du har börjat intressera dig, detta är en ypperlig hobby! För mig är ett bra urverk ett som:
    -Håller tiden bra (givetvis)
    -Bra gångreserv
    -Har användbara funktioner, tänker främst på att sekundvisaren stannar när man ställer tiden.

Att utgå ifrån att alla verk håller tiden när de är nya är en sanning med modifikation. Jag har haft klockor med ETA-verk som går 10-15 sekunder för snabbt per dag, samma dag som man packade upp klockan ur lådan. Sen finns det andra klockor med dyrare verk (ofta "in-house") som håller tiden inom COSC från dag 1.

Min erfarenhet efter 1 1/2 år är att ett "billigt" ETA-verk (ca 6000kr) inte är lika bra som exempelvis verk från Omega eller Rolex. Omegas 8500-verk exempelvis (in-house, beroende på vem man frågar...) går endast +1 sekund per dag i min klocka. Samtidigt har den en gångreserv på ca 60 timmar jämfört med ETA:s 40-42 timmar.

Med det sagt behöver man inte köpa en Rolex eller Omega för att få ett bra verk, det finns garanterat någon på KS som har bra tips på andra alternativ.

The lord, Wiliamo, Pontus.L och 1 annan gillar detta.
  3. Norris

Norris Torpare

Finns det t. ex ETA verk som är erkänt bra och några som är dåliga?

4. MånsT

MånsT Biskop

Har för mig att IWC modifierar ETA-verk för att bli "bra". Möjligtvis även Panerai, fast nu är jag ute på djupt vatten så rätta mig om jag har fel.

5. Asplund

Asplund Friends of KS

Från:
    Förorten
    Finns ETA verk som är riktigt trevliga efter olika tillverkare lagt sin prägel på dem. Så bara för att basen är ETA betyder det inte att det är ett tråkigt urverk. Enligt mig iaf.

Mforce, Hugii, eriksson850 och 1 annan gillar detta.
  6. Norris

Norris Torpare

Typ byter vissa delar som fjädrar och liknande till bättre kvalitet? Men använder "stommen"?

7. Norris

Norris Torpare

8. Pontus.L
    Trådstartare

Pontus.L Torpare

Jag slog till på en Longines flagship automatic som första riktiga klocka. I den sitter ett l619.2 verk. Jag har bara haft den några dagar, men den verkar hålla tiden på sekunden hittills. Och en gångreserv på ca 40 timmar duger gått när man inte har så många klockor att välja på. Någon som vet hur l619.2 står sig i längden?

9. Cristian

Cristian Friends of KS

Är nästan säker på att Longines l619.2 är ett ETA 2892/A2.

Icaras gillar detta.
  10. Icaras

Icaras Biskop

Från:
    De skånska skogarna
    I619.2 är väl ett modifierat ETA 2892(/A2). Alltså samma bas som Omegas 1120 (senare cal. 2500).

Info:
    http://www.chronometrie.com/eta2892/eta2892.html

Pontus.L gillar detta.
  11. Pontus.L
    Trådstartare

Pontus.L Torpare

Vad betyder det. Bra/dåligt?
    Har förstått att det verkligen inte är något flashigt verk. Men det vore trevligt om det kunde vara en smula pålitligt iallafall.

12. Palenkovich

Palenkovich Friends of KS

Nu skrev du förvisso "för mig är..", men huruvida hacking finns eller inte är inte alls ett mått på hur pass bra ett urverk är. Du dissade just en drös urverk från Patek, Vacheron, m.fl m.fl...

13. Pontus.L
    Trådstartare

Pontus.L Torpare

Finns det något urverk/tillverkare som anses vara världsledande?

14. sir alex

sir alex Stadsbo

Från:
    Stockholm
    JLC rankas väldigt högt både historiskt och i modern tid.

15. MånsT

MånsT Biskop

Jaså? Det visste jag inte. Som sagt, för mig är hackningen väldigt användbar, menade då på mina "vardagsklockor". Med det sagt dissar jag inte PP eller VC, hade jag haft en hade jag nog kunnat stå ut med avsaknaden :p

Palenkovich gillar detta.
  16. Palenkovich

Håller med om att hacking är förbaskat användbart. Stör mig faktiskt lite att min VC saknar.. Dock är det som du säger, man tar smällen ;)

Pontus.L och MånsT gillar detta.
  17. Cristian

Cristian Friends of KS

Det finns experter här som kan svara detaljerat men ETA 2892 är bra grejer :)

Pontus.L gillar detta.
  18. Cristian

Cristian Friends of KS

Ingen av mina har hacking. Man lär sig att få stopp på sekundvisaren när man ställer in tiden efter ett tag.

19. Palenkovich

Hehe jupp; det klassiska hålla-emot-lagom-med-kronan-greppet ;)

Cristian gillar detta.
  20. Skeeter

Skeeter Stadsbo

Förutom bristen på hack och rasslande rotor så slår ingen av mina klockor oavsett prisklass en gammal noname dinka med Miyota 8015 verk när det gäller tidshållning. Utan att göra någon vetenskaplig mätning annat än att jämföra den mot quartz ur så driver den mindre än en sekund per månad när den sitter i winder, underdog som slår till och slår hårt :)

Annars så tycker jag att om man bortser från tidshållning (som ändå inte går att jämföra mot quartz) så ligger mycket i den taktila känslan vid uppdrag och inställning, känns det bra så är det bra helt enkelt.

21. MånsT

MånsT Biskop

Är inte detta skadligt för verket på längre sikt?

22. Palenkovich

Slog upp det nu, verkar kunna vara det :nailbiting:

23. MånsT

MånsT Biskop

Så ta det lugnt med VC:n! :eek:

24. Nic

Nic Präst

Från:
    Hälsingland
    Kan bero på vilket verk det är men i regel tror jag inte det är några problem. I instruktionsboken för min Speedmaster står det till och med beskrivet att det är så man ska göra för att ställa tiden.

Cristian, Palenkovich och marer gillar detta.
  25. Norris

Norris Torpare

Jag tänker att ett verk av en tillverkare som går perfekt kan vara ren tur från deras sida. Det måste väl till att alla eller nästan alla verk går lika och dessutom rätt för att dom ska få kallas bra?

26. Cristian

Cristian Friends of KS

Hmm möjligt. Läste någonstans att det var så man skulle göra om man ville få stopp på sekundvisaren.

27. MånsT

MånsT Biskop

Njäe, det är knappast tur att alla Rolex-verk går ypperligt bra någon gång under dess liv.

28. MånsT

MånsT Biskop

Ja, jag vet inte riktigt. Hade en klocka utan hackning nyligen och provade hålla fast sekundvisaren. Visst, den stannade men ryckte lite, som om den "ville" fortsätta. Kändes inte helt 100 men om det var skadligt eller inte kan jag inte svara på.

29. Cristian

Cristian Friends of KS

Kanske är bra att jag inte har ställt tiden på sekunden på sistone :)

30. MånsT

MånsT Biskop

Och det är därför jag vill ha hackning! OCD kräver att tiden sätts på sekunden :p

Cristian gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield