• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bra investering att ha klocka?

tidkollaren

Breitling
Hejsan,


Jag undrar det där med klockor vad är det som är så speciellt? Jag fick en klocka i lågstadiet och man använde den kort period. Sedan för en för om man har mogen men den gick sönder med :/ Jag går i tankarna på skaffa mig en klocka. Jag undrar vad är det som det kommer att ge mig? Man har ju tills nu tagit upp mobilen jämt och ständigt. Tänkte om det kunde vara så att jag kanske får en bättre tidsuppfattning och bättre koll på tiden om jag skaffar och börjar använda en.


Visst kan man diskutera i prisklasser att en klocka för 99kr eller till och med en man får ifrån reklam inte spelar i samma liga som Cartier, IWC, Omega osv för 60 tusen kronor och uppåt. Känslan är inte inte i närheten osv och att dels så är det för de som är stadda i kassan.

Men hur tänker ni? Vad är det ni tycker är så bra med klockor istället för att kolla mobilen?

Hur mycket kan man räkna med att en klocka från Certina, Seiko, Trissot och de märkerna under 3000 kr?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag ska försöka skriva detta utan att verka otrevlig, vilket inte är meningen, men det blir nog svårt.
Detta är ett klockforum, Att fråga här vad vitsen med klockor är, är som att gå in i kyrkan och fråga prästen om han tror på gud.

Läs igenom dina inlägg innan du postar, eller åtminstone fundera igenom vad du vill få ut av ditt inlägg. Då går det att förstå vad du menar. Undrar du om du borde köpa en klocka, eller undrar du vad man rimligtvis bör betala för en klocka? -Vill du ha tips på en första "seriös" klocka, eller vad vill du? Förtydliga gärna. Och välkommen hit!

Edit: Sista meningen kan tolkas som att du undrar hur mycket klocka du får för under 3000kr.... Om det är det du menar, så är svaret väldigt mycket klocka, om du orkar anstränga dig att hitta en prisvärd modell. Om du dessutom kan tänka dig att köpa en begagnad klocka, så ökar självklart kvalitet/kr.
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Jag kan endast svara för mig själv men för mig är klockan så mycket mer än ett sätt att hålla reda på tiden. Det är en accessoar och ett sätt att uttrycka sig. Olika klockor för olika dagar, olika band, vissa hardcore-fans på forumet byter visare och urtavlor på sina klockor.

Samtidigt så använder jag ett automatiskt ur, det vill säga att det inte är exakt på något sätt och att den faktiskt kan stanna utan vidare anledning om man inte använder klockan dagligen. Det finns även klockor av högre kvalitet som använder principen quartz, alltså batteridrivet, men då har man, i mina ögon, tappat lite grejen med att lägga pengar, tid och omtanke på en klocka eftersom den inte längre har något urverk.

Sen att jag kollar på klockan mellan 25 och 100 gånger på en dag är nog i, som mest 20% för att kolla tiden, och resterande för att följa sekundvisarens flytande rörelse eller kika på urtavlan med de detaljer som finns, sitta och lika med bezeln eller med spännet.

Du får en ok vintage från de märkena du nämnde eller en nyare Seiko beroende på (lämnar den kategorin till 80-talisen). :mrgreen:
 

tidkollaren

Breitling
/quote]
yonsson skrev:
Detta är ett klockforum/quote]

Det kanske är därför jag skriv i det här forumet? Här surfar ju målgruppen som har de någorlunda stort intresse utav klockor.

Samma sak som att man går ju inte skriver i ett forum för seglare eller båtfantaster om råd om tips, råd och frågor angående renovering, inredning osv för sin lägenhet & hus :)

Jag hade tänkt mig en splitter ny klocka för jag är lite osäker på kvalité för runt 3000kr? Jag hade tänkt mig en Seiko eller en Certina.
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
tidkollaren skrev:
/quote]
yonsson skrev:
Detta är ett klockforum/quote]

Det kanske är därför jag skriv i det här forumet? Här surfar ju målgruppen som har de någorlunda stort intresse utav klockor.

Samma sak som att man går ju inte skriver i ett forum för seglare eller båtfantaster om råd om tips, råd och frågor angående renovering, inredning osv. :)

Jag hade tänkt mig en splitter ny klocka för jag är lite osäker på kvalité för runt 3000kr? Jag hade tänkt mig en Seiko eller en Certina.

Är begagnat helt uteslutet? Man får mycket för 3000 beggat men är lite väl smalt med 3000 nytt. (personlig åsikt)
 

tidkollaren

Breitling
JakobZ skrev:
tidkollaren skrev:
/quote]
yonsson skrev:
Detta är ett klockforum/quote]

Det kanske är därför jag skriv i det här forumet? Här surfar ju målgruppen som har de någorlunda stort intresse utav klockor.

Samma sak som att man går ju inte skriver i ett forum för seglare eller båtfantaster om råd om tips, råd och frågor angående renovering, inredning osv. :)

Jag hade tänkt mig en splitter ny klocka för jag är lite osäker på kvalité för runt 3000kr? Jag hade tänkt mig en Seiko eller en Certina.

Är begagnat helt uteslutet? Man får mycket för 3000 beggat men är lite väl smalt med 3000 nytt. (personlig åsikt)

Kanske jag som är nojig men hur är det med kvalitén osv? Om den går sönder så är det inte så lönsamt att lämna in den? Vad skulle kan kunna för nåt i andrahand om man kollar runt 2-3000 kr? Jag vill inte ha det där Wellington klockorna. Visst kanske det är fina men jag tycker det inte är så bra kvalité-känsla.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Självklart är det bra att skriva i ett klockforum för att få information. Jag hade bara lite svårt att förstå din fråga, men nu är jag med på tåget. Om vi snackar Seiko, vilket för övrigt är mitt för tillfället favoritmärke just på grund av bra kvalle i förhållande till pris, så har jag massa tips.

Seiko skx 007 -En klassiker, som är billig, hållbar och hyllad av många
2705d1224016267-seiko-skx007-foto-am-handgelenk-seikoskx007j.jpg


Seiko monster -En "beater", som tål det mesta. Lite större än skx007, men även den en klassisk Seiko med väldigt bra lysförmåga i mörkret.
03012010451.jpg


Seiko SNZF17K1 - Lite nyare stilmässigt än skx007.
dsc_6811.jpg


Seiko SNZH55k1 -Lite mer åt det dressiga hållet.
2193mgw.jpg


Samtliga modeller har automatiskt urverk och kostar 1200kr - 1500kr.
Finns att beställa här:
http://www.creationwatches.com/products ... tches-127/

Räkna med lite tull och moms på det, men ibland glider de igenom utan extra kostnader.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Angående kvalle, så är det en personlig fråga. Seiko gör väldigt bra klockor, men mindre bra länk för 1500kr. Det bästa är att köpa en utan armband (om det nu är Seiko som gäller) och i efterhand köpa ett armband avsett för modellen, men tillverkat av någon annan, om du vill ha länk.

"Problemet" med Seiko är att det finns ett "prisgapp" mellan 1500-4500kr om du vill köpa nytt. Börja billigt och om du inte är nöjd, sälj den och köp en dyrare.

Går en klocka för 1500kr sönder, vilket ytterst sällan händer, så går det oftast att fixa väldigt billigt och enkelt. Om det inte går, så köper du ett nytt urverk för 600kr, eller en helt ny klocka för 1500kr helt enkelt.

Edit: Om du nu är så pass grön som du verkar när det gäller klockor, så börja billigt! Du kommer inte uppskatta kvalitetsskillnaden på en Seiko för 1200kr och 6000kr ändå, så som det låter just nu. Jobba dig uppåt!
 
För mig handlar klockor mer om teknisk briljans och mindre om exakt tidtagning. En mekanisk klocka som består av hundratals perfekt och tillsammans arbetande komponenter, av vilka somliga är tunnare än ett hårstrå och arbetar med en precision som mäts i mikron, är inget annat än ren och skär ingenjörskonst av högsta klass. Det är vad klockor handlar om för mig.

Vänligen
Forumets undersköterska
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Undersköterskan skrev:
För mig handlar klockor mer om teknisk briljans och mindre om exakt tidtagning. En mekanisk klocka som består av hundratals perfekt och tillsammans arbetande komponenter, av vilka somliga är tunnare än ett hårstrå och arbetar med en precision som mäts i mikron, är inget annat än ren och skär ingenjörskonst av högsta klass. Det är vad klockor handlar om för mig.

Vänligen
Forumets undersköterska

+1
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Jag skulle börja med att fråga mig vad jag vill ha från en klocka. De allra flesta visar ungefär samma tid som din mobiltelefon så såvida du inte alltid tvingas lämna din mobil så kommer en klocka att tillföra annat. Ser du den som en accessoar som ser bra ut och som gör att du känner dig lite snyggare? Ser du det som något ska ge dig mer status? Ser du den som makalös teknisk innovation som du kommer att förundras över varenda gång du tittar på den?

Med en budget på 3000kr så får du absolut en hel del kul. Givetvis ännu mer kul om du tittar begagnat. Det du bör tänka på är att en mekanisk/automatisk klocka kräver service. Det gäller även den billigaste så var införstådd i att du kommer att tvingas lägga någon tusenlapp till urmakaren med ett gäng års mellanrum. Mitt tips, hur tråkigt det än må vara, är att om du inte redan nu är införstådd i kostnader och en automatisk klockas charm är att du skaffar dig en quartzklocka för ett par tusen. Certina har ganska fina billiga quartzare som ändå andas en hel del kvalitet. Börja här och om du känner att detta är något som är kul och att du börjar surfa forum mer och mer. Börja då att samla till en ordentlig första, riktiga klocka. Kring 10-15k så kan du få en automatisk klocka som är från ett bättre märke typ Rolex Datejust, Omega Speedmaster etc som är tidlös och kommer att vara enorm glädje för dig under många år framöver. Börja dock med något enkelt som inte kräver större omkostnader tills du känner att detta är något du verkligen vill. Detta är en hobby, en ganska dyr hobby men det är något man måste känna något för innan jag tycker det är värt att spendera förhållandevis mycket pengar på. Att köpa en klocka är sällan en bra investering. Det kan däremot vara något som gör dig väldigt glad och som håller värdet hyfsat bra.

Lycka till!
 

Rossi

Rolex
2-Faktor
Fina klockor må vara värdens sämsta sätta att imponera sin omgivning efter som få bryr sig om klockor, kopior osv. Tursamt har jag bara fin klockor för min egen tillfredsställelse. Dom ger mig en myspys stämning som är svårt att förklara.

Sedan kan man säga så om många intressen. Alla tycker inte om samma saker:

Varför hålla på med fridykning när det finns tuber?

Varför ha en gammal Ferrari för 3 mille som har prestanda som en v70?

Varför ha en Hauptbyrå när man kan köpa en byrå på Mio?

Varför ha målningar när det finns fotografier?

Varför ha en Bockaramatta när IKEA säljer mattor?
 

tidkollaren

Breitling
Per skrev:

yonsson skrev:
Självklart är det bra att skriva i ett klockforum för att få information. Jag hade bara lite svårt att förstå din fråga, men nu är jag med på tåget. Om vi snackar Seiko, vilket för övrigt är mitt för tillfället favoritmärke just på grund av bra kvalle i förhållande till pris, så har jag massa tips.

Seiko skx 007 -En klassiker, som är billig, hållbar och hyllad av många.


Räkna med lite tull och moms på det, men ibland glider de igenom utan extra kostnader.

Den där SKX 007 var ju riktigt nice det är precis den och den designen jag är ute efter :) Jag har förstått ska det finnas modeller som heter 013 och 009 och skillnaderna på dessa är vad jag har förstått är att 013 är något mindre och 009:an är i blått och rött?

Jag har kollat lite nu och vad jag har uppfattat ska den där Seiko vara automatiskt så man slipper det hålla på med batterier.Det är väl det automatiskt innebär har jag fattat som? Hur är 007, 013 och 009 i kvalité och hållbarhet? Jag läste att Per nämnde att man får räkna med något dyrare service på automatiskt klocka, vilket dessa är? Förresten, du som ändå har den..är sekundvisaren flytande / steglös ?

Här hittade jag annars en länk

http://www.tradera.com/original-seiko-d ... _164890630

Är det säkert att handla? Är det stor sannolikhet att råka på tull och att behöva skicka tillbaka den då när den skulle krångla?

Såg svenska nätbutiker som säljer den för runt 2500 fast då skulle man få 2 år garanti och man slipper tull. Är det värt det tycker ni?

Edit: la till frågor och såg nu att du hade skrivit den var automatiskt :)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag har förstått ska det finnas modeller som heter 013 och 009 och skillnaderna på dessa är vad jag har förstått är att 013 är något mindre och 009:an är i blått och rött?

-Stämmer!

Jag har kollat lite nu och vad jag har uppfattat ska den där Seiko vara automatiskt så man slipper det hålla på med batterier.Det är väl det automatiskt innebär har jag fattat som?

Svar: ja!


Hur är 007, 013 och 009 i kvalité och hållbarhet?
Kvallen är helt ok. Ok urverk, kvalitetskänsla o sv, men stållänken håller inte hög kvalle. De håller bra, men ska nog inte användas som boxbollar direkt. Dagligt användande fixar de utan problem.

http://www.tradera.com/original-seiko-d ... _164890630
Den säljaren kan du lita på! Han har bra priser och han står även för eventuella tullkostnader, som troligtvis ändå inte inträffar om du handlar via honom.

Såg svenska nätbutiker som säljer den för runt 2500 fast då skulle man få 2 år garanti och man slipper tull. Är det värt det tycker ni?

Det är rena skitsäljare som säljer på gråa marknaden till vansinniga överpriser. De har importerat klockorna själva och är inte riktiga återförsäljare. Om något skulle gå snett med din klocka, så gör de exakt vad du själv hade gjort, nämligen skickat in den för garantiåtgärd till ursprungssäljaren. Köper du via han på tradera, som är en riktig återförsäljare, så ingår garanti och händer det något med klockan, så skickar du helt enkelt den till honom.

Att serva den skulle troligtvis kosta lika mycket som klockan och detta bör man göra vart 5e år helst. Själv skiter jag i det på billiga klockor och antingen säljer jag de innan, eller köper en ny istället om de börjar krångla. De flesta automatiska klockor klarar sig dock 10 år utan service, även om det inte är bra för urverket.

ALLA klockor med automatiskt urverk har flytande sekundvisare.
 

tidkollaren

Breitling
yonsson skrev:
Jag har förstått ska det finnas modeller som heter 013 och 009 och skillnaderna på dessa är vad jag har förstått är att 013 är något mindre och 009:an är i blått och rött?

-Stämmer!

Jag har kollat lite nu och vad jag har uppfattat ska den där Seiko vara automatiskt så man slipper det hålla på med batterier.Det är väl det automatiskt innebär har jag fattat som?

Svar: ja!


Hur är 007, 013 och 009 i kvalité och hållbarhet?
Kvallen är helt ok. Ok urverk, kvalitetskänsla o sv, men stållänken håller inte hög kvalle. De håller bra, men ska nog inte användas som boxbollar direkt. Dagligt användande fixar de utan problem.

http://www.tradera.com/original-seiko-d ... _164890630
Den säljaren kan du lita på! Han har bra priser och han står även för eventuella tullkostnader, som troligtvis ändå inte inträffar om du handlar via honom.

Såg svenska nätbutiker som säljer den för runt 2500 fast då skulle man få 2 år garanti och man slipper tull. Är det värt det tycker ni?

Det är rena skitsäljare som säljer på gråa marknaden till vansinniga överpriser. De har importerat klockorna själva och är inte riktiga återförsäljare. Om något skulle gå snett med din klocka, så gör de exakt vad du själv hade gjort, nämligen skickat in den för garantiåtgärd till ursprungssäljaren. Köper du via han på tradera, som är en riktig återförsäljare, så ingår garanti och händer det något med klockan, så skickar du helt enkelt den till honom.

Att serva den skulle troligtvis kosta lika mycket som klockan och detta bör man göra vart 5e år helst. Själv skiter jag i det på billiga klockor och antingen säljer jag de innan, eller köper en ny istället om de börjar krångla. De flesta automatiska klockor klarar sig dock 10 år utan service, även om det inte är bra för urverket.

ALLA klockor med automatiskt urverk har flytande sekundvisare.


Då har man förstått rätt så bra då :) Men klockan borde kanske hålla mer än 5 år om man tar hand om den väl? Skulle man kunna lämna in den nån klockspeciallist som går igenom den? Annars är 5 år någorlunda billigt för den? med tanke på den skulle kosta runt 1500 från nätet :)

Jag älskar när sekund visaren är flytande :)

Tänkte ju om man ska skicka tillbaks den till honom så borde det väl kosta en slant? Den kan väl komma in och bli granskad av deras tull? Är jag som nojig kanske.

just set

http://farm8.staticflickr.com/7140/7098 ... 0d64_z.jpg

http://www.chronograph.com/store/catalo ... 007J-P.jpg

Som du ser så har jag märkt att den finns i olika armband och jag gillar inte riktigt den första där den är något ljusare i mitten. Tycker den ser bäst ut på den sista bilden där bunden/stållänken är helt matt. Är den lite mer ovanligare?

Här var sidan jag pratade om

http://www.klockimport.com

Tack för alla svar hittils :)
 

tidkollaren

Breitling
Kom på nu efter jag kollade upp och har läst att klockor speciellt automatiska urverk inte ska må så bra utav aktiviteter som golf, tennis, badminton, löpning, träning etc för kraften när man slår med tennisraket eller golfklubban så skulle bli en pass stor kraft att det skulle vara skadligt för klockan.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
tidkollaren skrev:
Kom på nu efter jag kollade upp och har läst att klockor speciellt automatiska urverk inte ska må så bra utav aktiviteter som golf, tennis, badminton, löpning, träning etc för kraften när man slår med tennisraket eller golfklubban så skulle bli en pass står kraft att det skulle vara skadligt för klockan.
Helt korrekt. Dock är det nog inga större problem med löpning etc. Golf och tennis är inget att rekommendera såvida du inte sitter på fina sponsorkontrakt som gör att du kan spela med din AP eller Richard Mille utan att behöva oroa dig. Enorma krafter i svingar vilket lätt ställer till det för ett automatiskt verk.
 

tidkollaren

Breitling
Per skrev:
tidkollaren skrev:
Kom på nu efter jag kollade upp och har läst att klockor speciellt automatiska urverk inte ska må så bra utav aktiviteter som golf, tennis, badminton, löpning, träning etc för kraften när man slår med tennisraket eller golfklubban så skulle bli en pass står kraft att det skulle vara skadligt för klockan.
Helt korrekt. Dock är det nog inga större problem med löpning etc. Golf och tennis är inget att rekommendera såvida du inte sitter på fina sponsorkontrakt som gör att du kan spela med din AP eller Richard Mille utan att behöva oroa dig. Enorma krafter i svingar vilket lätt ställer till det för ett automatiskt verk.

Ojdå då blir det en väldigt stor dealbreaker för mig om jag inte kan golfa och eventuellt gymma med klockan :/
Konstigt för jag för mig jag har sett en del när jag har varit på rangen som har fina dyrgripar på sig :?

Men är det råd som är rent allmänt eller är det så om man betalar för de dyrare klockorna så är det allmänt anpassade för det? Då ska man inte heller isf hamra eller snickra heller.

Men vad har ni för rekommendationer för alternativ / komplement till den här klockan som klarar av kraften och slagen på golfbanorna? Gärna nån som är lik seikoklockorna som jag har nämnt så mycket som möjligt :)
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Snarare ren okunnighet. Vanligt folk stoppar klockan i bagen.

Återigen föreslår jag att du börjar med quartz. Verkar passa bäst till dina behov och din budget.
 

tidkollaren

Breitling
Denke skrev:
Köp en quartz, typ Certina DS Action OCH en Seiko SKX.

Dubbelt så kul! :)
Per skrev:
Snarare ren okunnighet. Vanligt folk stoppar klockan i bagen.

Återigen föreslår jag att du börjar med quartz. Verkar passa bäst till dina behov och din budget.

Vet inte om det kanske är såna klockor de har haft på sig. Jag ser ofta det som jag vill se :D

Får väl bli att köpa en till då när man ändå är igång :) Jag tänker på annars en sån där uppdragningsbar variant. Det borde väl vara okej för såna aktiviteter? Om jag skulle köpa en med automatiskt ur så kommer jag aldrig vilja behöva hålla på med batterier.

Men jag vill åter igen höra lite om eran kärlek till klockor. Varför ni inte kan klara er med att kolla på mobilen :)
 

P-A

Sir Spamalot
tidkollaren skrev:
Men jag vill åter igen höra lite om eran kärlek till klockor. Varför ni inte kan klara er med att kolla på mobilen :)

För att vi är som vilken beroende person som helst, vi kan helt enkelt inte sluta.
Jag har försökt massor av gånger men det går inte...
 

tidkollaren

Breitling
[/quote]
Helt korrekt. Dock är det nog inga större problem med löpning etc. Golf och tennis är inget att rekommendera såvida du inte sitter på fina sponsorkontrakt som gör att du kan spela med din AP eller Richard Mille utan att behöva oroa dig. Enorma krafter i svingar vilket lätt ställer till det för ett automatiskt verk.[/quote]


Men Rolex brukar ju sponsra eller marknadsföra sig på de stora golftävlingarna så känns märkligt att att inte skulle kunna golfa med deras klockor.
 

tidkollaren

Breitling
P-A skrev:
tidkollaren skrev:
Men jag vill åter igen höra lite om eran kärlek till klockor. Varför ni inte kan klara er med att kolla på mobilen :)

För att vi är som vilken beroende person som helst, vi kan helt enkelt inte sluta.
Jag har försökt massor av gånger men det går inte...

Blir farligt för mig med andra ord..när jag väl skaffar en så lär det inte finnas någon återvändo :cool:
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Klart som korvspat att man kan golfa med en klocka med automatiskt urverk. Vad är det för dumheter? 7s26 urverket fixar stötar. Det värsta som kan hända är att huvudfjädern hoppar och då kostar det 300kr att fixa. Sen vet man att "å fan, jag kanske inte ska göra den aktiviteten med klockan på armen". Alternativet är att köpa en G-shock för 700kr som tål ALLT. Gymma klarar absolut en klocka med automatiskt urverk.
 

tidkollaren

Breitling
yonsson skrev:
Klart som korvspat att man kan golfa med en klocka med automatiskt urverk. Vad är det för dumheter? 7s26 urverket fixar stötar. Det värsta som kan hända är att huvudfjädern hoppar och då kostar det 300kr att fixa. Sen vet man att "å fan, jag kanske inte ska göra den aktiviteten med klockan på armen". Alternativet är att köpa en G-shock för 700kr som tål ALLT. Gymma klarar absolut en klocka med automatiskt urverk.

Hittade inte sidorna som jag läste på men här var en efter snabbt på google.

http://www.kingmagazine.se/bloggar/kloc ... a-fraga-14

Så jag behöver inte oroa mig? Är det stor chans att fjärden hoppar av? Brukar du ha din på när du ska håller på med liknande aktiviteter?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Som exempel kan jag dra förra helgen, då jag spelade paintball. Då hade jag min G-shock på mig. Hade jag kunnat ha haft en av mina automatiska klockor? -Absolut! Varför skulle man ens tillverka dykarklockor med automatiska urverk om de var så känsliga? Då skulle ju alla dykarklockor ha batteri istället. De nyare automatiska klockorna är någorlunda shocksäkra, men självklart KAN det hända att fjädern hoppar (en lätt fix för en urmakare). Jag har i princip alltid en klocka med automatiskt urverk på mig och det har hänt en gång de senaste 10 åren att fjädern har hoppat. Det var när jag brottades med en polare och smällde armen och klockan stenhårt rätt i golvet.

Om man vet att man ska spela paintball, så kan man ju ta det säkra före det osäkra och byta klocka innan, alternativt ta av den, men att lämna klockan hemma för att man ska cykla, eller spela golf är bara löjligt. Dagens klockor är gjorda för att användas och för att klara av vardagliga äventyr. Kan EN ENDA person ge mig ett SJÄLVUPPLEVT exempel på en modern klocka som gått sönder efter en golfrunda?

Edit: För övrigt finns det klockormodeller med automatiskt urverk som är godkända för rymdfärd, så varför skulle de inte klara av att cyklas med?
 

Rossi

Rolex
2-Faktor
Kör på. Den fixar stötar. På fyllan har jag kastat min land monster så långt jag kunde på en asfalterad väg. Fungerade nema problema efter det. Köp en och gör ett raw beater test. Vad har du att förlora? :)

Att skippa vanliga sporter med de här uren är som att köpa en gt3rs och söndagsköra till kiosken i och aldrig passera 3000 varv, för att sedan komma hem och undra om man överbelastat varvstoppet.
 
Topp