• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bra investering att ha klocka?

tidkollaren

Breitling
Rossi skrev:
Kör på. Den fixar stötar. På fyllan har jag kastat min land monster så långt jag kunde på en asfalterad väg. Fungerade nema problema efter det. Köp en och gör ett raw beater test. Vad har du att förlora? :)

Att skippa vanliga sporter med de här uren är som att köpa en gt3rs och söndagsköra till kiosken i och aldrig passera 3000 varv, för att sedan komma hem och undra om man överbelastat varvstoppet.


David skrev:
Jag tittar på klockan säkert 150 gånger om dagen, men 95% av gångerna glömmer jag att notera tiden.

Det finns en SKX009 här:
viewtopic.php?f=4&t=408

;-)

Glömde svara visst 009an är ju väldigt fin med men jag gillar inte riktigt plastarmbandet och egentligen det dära jubilee heller egentligen får hoppas jubilee är snyggare i verkligheten.


yonsson skrev:
Som exempel kan jag dra förra helgen, då jag spelade paintball. Då hade jag min G-shock på mig. Hade jag kunnat ha haft en av mina automatiska klockor? -Absolut! Varför skulle man ens tillverka dykarklockor med automatiska urverk om de var så känsliga? Då skulle ju alla dykarklockor ha batteri istället. De nyare automatiska klockorna är någorlunda shocksäkra, men självklart KAN det hända att fjädern hoppar (en lätt fix för en urmakare). Jag har i princip alltid en klocka med automatiskt urverk på mig och det har hänt en gång de senaste 10 åren att fjädern har hoppat. Det var när jag brottades med en polare och smällde armen och klockan stenhårt rätt i golvet.

Om man vet att man ska spela paintball, så kan man ju ta det säkra före det osäkra och byta klocka innan, alternativt ta av den, men att lämna klockan hemma för att man ska cykla, eller spela golf är bara löjligt. Dagens klockor är gjorda för att användas och för att klara av vardagliga äventyr. Kan EN ENDA person ge mig ett SJÄLVUPPLEVT exempel på en modern klocka som gått sönder efter en golfrunda?

Edit: För övrigt finns det klockormodeller med automatiskt urverk som är godkända för rymdfärd, så varför skulle de inte klara av att cyklas med?


Rossi skrev:
Kör på. Den fixar stötar. På fyllan har jag kastat min land monster så långt jag kunde på en asfalterad väg. Fungerade nema problema efter det. Köp en och gör ett raw beater test. Vad har du att förlora? :)

Att skippa vanliga sporter med de här uren är som att köpa en gt3rs och söndagsköra till kiosken i och aldrig passera 3000 varv, för att sedan komma hem och undra om man överbelastat varvstoppet.


Vet inte hur det på 1-200 meters djup men det borde vara inte heller så bra om man ska resonera där med att spela tennis mm. Jag som är ganska rädd för djupt vatten så är det större sannolikhet att jag golfar, tennis, sqausar eller nåt sånt. Jag får väl i värsta väl klara mig utan klockan då eller köpa en annan sen :) Roligt att det finns folk som försöker skrämma mig sådär :|

För jag tänker som jag skrev i nåt inlägg innan att har väl sett från en och annan golftävling att en och en annan har haft en klocka på sig. Som sagt känns lite konstigt att Rolex skulle göra så mycket reklam i sporten när den inte var gjord för de sammanhanget.
 

Rossi

Rolex
2-Faktor
Jag försöker inte skrämmas. Jag säger; har du köpt en rekorderlig hammare behöver du inte fundera på om det finns risk att kröka hammaren bara för att spiken är 9". Hammra på som fan. Går du över gränsen är det inte hela världen.
 

tidkollaren

Breitling
Rossi skrev:
Jag försöker inte skrämmas. Jag säger; har du köpt en rekorderlig hammare behöver du inte fundera på om det finns risk att kröka hammaren bara för att spiken är 9". Hammra på som fan. Går du över gränsen är det inte hela världen.

Inget utpekning av dig utav vad jag har snappat upp från google osv :)


Förresten

Hittade manualen

http://www.oocities.org/watch_crazy/Sei ... etting.htm

Do NOT set the date between 8:00pm and 3:00am.

Hur ska det gå till? Man kommer ju behöva göra det när man ska ställa in den första gången,ändra tid ifall man kommit in i en ny tidzon dessutom sommar och vintertid.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
tidkollaren skrev:
För jag tänker som jag skrev i nåt inlägg innan att har väl sett från en och annan golftävling att en och en annan har haft en klocka på sig. Som sagt känns lite konstigt att Rolex skulle göra så mycket reklam i sporten när den inte var gjord för de sammanhanget.
Finns spritbolag som gör reklam i motorsport också. :)

Målgruppen på golfbanan är nog ganska perfekt för Rolex, AP och många andra. Inga tillverkare rekommenderar att du utsätter din klocka för denna typ av påfrestningar. Det är bara du traskar in på valfri AD och frågar om du inte tror mig. Frågan är frekvent ställd på de flesta klockforum och det är blandade meningar om hur farligt det är eller ej. Jag kan personligen inte se varför jag skulle vilja ha en klocka på handleden när jag spelar. Dels är den ivägen när jag svingar och dels behöver jag inte veta vad klockan är när jag är på banan.

Sliter det mer på urverket och ökar risken att något går sönder? Absolut. Är slitaget och risken stor? Ingen aning.

Klocktillverkare brukar säga att urverket ska hålla för ett fall på en meter. Bara du relaterar till hur du svingar en golfklubba och tar ett beslut därefter. Nu verkar vi för all del tala om en Seiko och då är priset för en oväntad service ändå rätt enkel. Dock känns det ju halvkorkat att behöva lämna in en tusenkronorsklocka till urmakaren över huvudtaget om man nu inte är rädd om den.

To each his own. :)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
tidkollaren skrev:
Do NOT set the date between 8:00pm and 3:00am.

Hur ska det gå till? Man kommer ju behöva göra det när man ska ställa in den första gången,ändra tid ifall man kommit in i en ny tidzon dessutom sommar och vintertid.

Jag ställer alltid mina klockor på datumet/dagen innan, därefter drar jag fram den tills rätt dag/datum och tid visas. Detta gör jag för att inte förväxla 12:00 med 24:00. Inga konstigheter alls.
 

tidkollaren

Breitling
Per skrev:
Hm, det får Yonsson svara på tycker jag..Blir väl inte märkligare att man får ta av sig den just då. Jag är med rätt säker den är jobbig att ha när man ska slå.


yonsson skrev:
tidkollaren skrev:
Do NOT set the date between 8:00pm and 3:00am.

Hur ska det gå till? Man kommer ju behöva göra det när man ska ställa in den första gången,ändra tid ifall man kommit in i en ny tidzon dessutom sommar och vintertid.

Jag ställer alltid mina klockor på datumet/dagen innan, därefter drar jag fram den tills rätt dag/datum och tid visas. Detta gör jag för att inte förväxla 12:00 med 24:00. Inga konstigheter alls.

Aha nu förstår jag..bara för du ändra dagen innan du ändrar tiden så börjar den om så att om den hade varit inställd säg klockan 5 så blir den när du har bytt datum 5 på morgonen? Hört talas som att man inte ska vrida klockan bakåt utan alltid framåt.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Ställer du klockans dag/datum till dagen innan och därefter snurrar fram den till rätt dag, så slipper du riskera att klockan förväxlar 12:00 med 24:00. Annars kan det hända att klockan byter dag/datum klockan 12:00. Det finns säkert andra sätt att ställa dag/datum/tid, men så gör jag i alla fall.
 

tidkollaren

Breitling

P-A

Sir Spamalot
Re: Sv: Bra investering att ha klocka?

Gällande om den skulle hålla för golf så hade vår käre Gunnar ett utlägg på TTT för något år sedan om att skjuta med en mekanisk klocka på armen och enligt hans beräkningar så överförs inte det så mycket kraft till själva klockan av flera anledningar så det skulle absolut inte vara några problem. Så golf är ingen fara så länge du inte använder klockan som boll dvs ;)

skickat med telefonen.
 

David

Bödeln
tidkollaren skrev:
Glömde svara visst 009an är ju väldigt fin med men jag gillar inte riktigt plastarmbandet och egentligen det dära jubilee heller egentligen får hoppas jubilee är snyggare i verkligheten.

Den må vara en skräpklocka, men bandet är i alla fall gummi, inte plast, någon måtta på eländet får det ändå vara.
 

frere

Audemars
2-Faktor
Hej tidkollaren! Köp ett quartzur av bra kvalitet (certina, tissot eller seiko i prisklassen 2000-4000 kr). Välj en modell som inte är för sportig så kan du komplettera med en mekanisk (seiko eller bättre) dykare senare, om du märker att du gillar att ha klocka. Då kommer du nämligen ändå vilja ha minst två. Dessutom är det klokt för en mobilklockeanvändare att börja med en quartzare: dels stannar den inte om du inte använder den varje dag, dels håller den tiden bättre. Det finns inga rationella argument för att föredra mekaniska ur framför quartz, bara emotionella. Och utöver att du gillar flytande sekundvisare, tycker jag mig bara se att du är ute efter rationella argument till att bära klocka överhuvudtaget.

(Som tidigare nämnts är frågan om det är en bra "investering" att ha klocka delvis ställd till fel personer! Vi som hänger här gillar klockor av emotionella skäl, precis som andra gillar träbåtar eller gamla nyckelharpor. Oftast är det ekonomiskt närmast vansinne. Men vi kan väl ta frågan i rubriken också: det har gjorts ekonomiskt bra investeringar i många gamla klockor, främst från främst patek och rolex. Vad som idag är en klok investering är svårare att säga, precis som på aktiemarknaden, men en eller annan klocksamlare lyckas göra sig en hacka på det.)
 

tidkollaren

Breitling
papadok skrev:
(Som tidigare nämnts är frågan om det är en bra "investering" att ha klocka delvis ställd till fel personer! Vi som hänger här gillar klockor av emotionella skäl, precis som andra gillar träbåtar eller gamla nyckelharpor. Oftast är det ekonomiskt närmast vansinne. Men vi kan väl ta frågan i rubriken också: det har gjorts ekonomiskt bra investeringar i många gamla klockor, främst från främst patek och rolex. Vad som idag är en klok investering är svårare att säga, precis som på aktiemarknaden, men en eller annan klocksamlare lyckas göra sig en hacka på det.)


Hej

Jag tycker i efterhand att jag uttryckte mig lite fel. Menar inte på det sättet utan tänkte mer argument och reflektioner angående att börja och använda klocka. Visst kanske det är lite fel målgrupp att fråga för ni flesta tycker att inte klockor under 5-15 lax inte är så mycket att hänga i granen.

Jag kan säga såhär jag har kollat runt här och fått lite mer koll. Man kan säga att klockor är ett slags smycke som man kan ha nytta utav.Man blir ju sugen på att skaffa ett ur. Halsband och ringar får tjejerna ha för sig själva ( no offense) ;)
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
tidkollaren skrev:
papadok skrev:
(Som tidigare nämnts är frågan om det är en bra "investering" att ha klocka delvis ställd till fel personer! Vi som hänger här gillar klockor av emotionella skäl, precis som andra gillar träbåtar eller gamla nyckelharpor. Oftast är det ekonomiskt närmast vansinne. Men vi kan väl ta frågan i rubriken också: det har gjorts ekonomiskt bra investeringar i många gamla klockor, främst från främst patek och rolex. Vad som idag är en klok investering är svårare att säga, precis som på aktiemarknaden, men en eller annan klocksamlare lyckas göra sig en hacka på det.)


Hej

Jag tycker i efterhand att jag uttryckte mig lite fel. Menar inte på det sättet utan tänkte mer argument och reflektioner angående att börja och använda klocka. Visst kanske det är lite fel målgrupp att fråga för ni flesta tycker att inte klockor under 5-15 lax inte är så mycket att hänga i granen.

Jag kan säga såhär jag har kollat runt här och fått lite mer koll. Man kan säga att klockor är ett slags smycke som man kan ha nytta utav.Man blir ju sugen på att skaffa ett ur. Halsband och ringar får tjejerna ha för sig själva ( no offense) ;)

Jag tycker det va en bra tråda att starta! Fick igång en rolig diskussion! Kul med lite aktivitet på KS, gillar't!
 

tidkollaren

Breitling
JakobZ skrev:
tidkollaren skrev:
papadok skrev:
(Som tidigare nämnts är frågan om det är en bra "investering" att ha klocka delvis ställd till fel personer! Vi som hänger här gillar klockor av emotionella skäl, precis som andra gillar träbåtar eller gamla nyckelharpor. Oftast är det ekonomiskt närmast vansinne. Men vi kan väl ta frågan i rubriken också: det har gjorts ekonomiskt bra investeringar i många gamla klockor, främst från främst patek och rolex. Vad som idag är en klok investering är svårare att säga, precis som på aktiemarknaden, men en eller annan klocksamlare lyckas göra sig en hacka på det.)


Hej

Jag tycker i efterhand att jag uttryckte mig lite fel. Menar inte på det sättet utan tänkte mer argument och reflektioner angående att börja och använda klocka. Visst kanske det är lite fel målgrupp att fråga för ni flesta tycker att inte klockor under 5-15 lax inte är så mycket att hänga i granen.

Jag kan säga såhär jag har kollat runt här och fått lite mer koll. Man kan säga att klockor är ett slags smycke som man kan ha nytta utav.Man blir ju sugen på att skaffa ett ur. Halsband och ringar får tjejerna ha för sig själva ( no offense) ;)

Jag tycker det va en bra tråda att starta! Fick igång en rolig diskussion! Kul med lite aktivitet på KS, gillar't!

Kul att du gillade tråden :)
 

tidkollaren

Breitling
God kväll!

Nu är man tillbaks och skriver och jag har tänkt och kommit fram till att det där med klockor verkar trevligt. Som sagt i princip den enda accessoaren / smycket som vi killar/män kan ha och som ändå ger nytta. Jag har kommit fram att nu i veckan att hålla på med mobilen blir omständligt i längden bara för att se vad klockan är.


Sådär har jag gjort mitt egentliga första seriösa köp utav klocka och väntar nu på att paketet ska levereras.
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
tidkollaren skrev:
God kväll!

Nu är man tillbaks och skriver och jag har tänkt och kommit fram till att det där med klockor verkar trevligt. Som sagt i princip den enda accessoaren / smycket som vi killar/män kan ha och som ändå ger nytta. Jag har kommit fram att nu i veckan att hålla på med mobilen blir lite omständligt i längden bara för att se vad klockan är.


Sådär har jag gjort mitt egentliga första seriösa köp utav klocka och väntar nu på att paketet ska levereras.

Vad blev det? :mrgreen:
 

tidkollaren

Breitling
Denke skrev:
tidkollaren skrev:
God kväll!

Nu är man tillbaks och skriver och jag har tänkt och kommit fram till att det där med klockor verkar trevligt. Som sagt i princip den enda accessoaren / smycket som vi killar/män kan ha och som ändå ger nytta. Jag har kommit fram att nu i veckan att hålla på med mobilen blir lite omständligt i längden bara för att se vad klockan är.


Sådär har jag gjort mitt egentliga första seriösa köp utav klocka och väntar nu på att paketet ska levereras.

Vad blev det? :mrgreen:

En Audemars Piguet Royal Oak, IWC Portuguese, Rolex Sub och en Omega så man kan leka James Bond .. :cool:




Skämt åsido! Nemen det blev Seiko 007 så jag kan låtsas att jag är Bond :D Vet inte riktigt om jag kommer vara nöjd med Jubilee-armbandet men tror den sr bättre ut i verkligheten och jag får väl köpa ett annat armband i efterhand isf.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
tidkollaren skrev:
Vet inte riktigt om jag kommer vara nöjd med Jubilee-armbandet men tror den sr bättre ut i verkligheten och jag får väl köpa ett annat armband i efterhand isf.

Länken ser klart bättre ut om man borstar den med sandpapper, bara så du vet!
 

tidkollaren

Breitling
Aurum skrev:
tidkollaren skrev:
Vet inte riktigt om jag kommer vara nöjd med Jubilee-armbandet men tror den sr bättre ut i verkligheten och jag får väl köpa ett annat armband i efterhand isf.

Länken ser klart bättre ut om man borstar den med sandpapper, bara så du vet!

Jag googlat en del och det finns andra som ser snyggare ut som jag inte vet vad de heter just nu men jag föredrar nog faktiskt den framför de svarta gummiarmbandet iaf :)
 

Dobben

Omega
Man kan tycka vad man vill om hur jubilee ser ut, och hur rasslig den är. Men den håller, och är grymmt bekväm. Enda länken jag hellre skulle vilja ha på min 007a är en President, googla så får du se hur dessa ser ut.

Angående vad en 007a håller för så behöver du absolut inte oroa dig. Jag har haft flera olika med samma verk och aldrig lyckats förstöra nån. Bla. stod jag en hel helg och jobbade med en "kobra" svårt att tänka mig nåt värre för en klocka. Enda skadan som blev var på min arm efter att klockan hoppat runt så mycket att armen blivt helt blåslagen. Nästa gång jag körde "kobra" bytte jag till en gummirem så klockan satt mer still på armen, funkade skitbra.
G-Shock som så många förespråkar vid tuffare tag, hade jag en som bara höll en vecka.

Så, Grattis!!! Till det perfekta insteget i klockvärlden. Du kommer inte ångra dig, det är nåt speciellt med mekaniska ur, även i den prisklassen, som inte finns i kvartsklockor.
 

tidkollaren

Breitling
Dobben skrev:
Man kan tycka vad man vill om hur jubilee ser ut, och hur rasslig den är. Men den håller, och är grymmt bekväm. Enda länken jag hellre skulle vilja ha på min 007a är en President, googla så får du se hur dessa ser ut.

Angående vad en 007a håller för så behöver du absolut inte oroa dig. Jag har haft flera olika med samma verk och aldrig lyckats förstöra nån. Bla. stod jag en hel helg och jobbade med en "kobra" svårt att tänka mig nåt värre för en klocka. Enda skadan som blev var på min arm efter att klockan hoppat runt så mycket att armen blivt helt blåslagen. Nästa gång jag körde "kobra" bytte jag till en gummirem så klockan satt mer still på armen, funkade skitbra.
G-Shock som så många förespråkar vid tuffare tag, hade jag en som bara höll en vecka.

Så, Grattis!!! Till det perfekta insteget i klockvärlden. Du kommer inte ångra dig, det är nåt speciellt med mekaniska ur, även i den prisklassen, som inte finns i kvartsklockor.

Ja, så var det den kallades, President .Det var den jag menade :idea: Får se först hur jag gillar jubilee innan jag kollar efter en annan länk.

Jag tror jag inte kommer att ha på mig den när jag håller på med golf eller tennis. Verkar som du säger att man ska ha då den där gummiremmen så den håller sig still och inte skaver.

Tack, jag tyckte själv att den klockan kändes som det rätta att börja med som ändå inte gör allt för stor påverkan på en ung students budget.

Får se hur det känns sen när man har haft den ett tag om man vill satsa på dyrare verk eller inte. Har lite tankar om man ska senare köpa nån plus/träningsklocka som kanske är anpassad för löpning och annan träning där man inte simmar eller är lite rädd om klockan eller tycker den är ivägen.
 

tidkollaren

Breitling
Tjenare

Jag hämtade min klocka för en stund sedan och hon i affären påstod att det var en förfalskning. Sedan så glömde jag be om att få den inställd och instruktionen fattar jag inte :?
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
tidkollaren skrev:
Tjenare

Jag hämtade min klocka för en stund sedan och hon i affären påstod att det var en förfalskning. Sedan så glömde jag be om att få den inställd och instruktionen fattar jag inte :?

I vilken affär? Hur då förfalskning? Det var väl en Seiko 007?
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
tidkollaren skrev:
Tjenare

Jag hämtade min klocka för en stund sedan och hon i affären påstod att det var en förfalskning. Sedan så glömde jag be om att få den inställd och instruktionen fattar jag inte :?

Förfalska en Seiko? Går det?

@80talisten - no offence :mrgreen:

Slanga upp en riktigt köttig näve med bilder så får vi se!
 

F-L-P

Panerai
tidkollaren skrev:
Tjenare

Jag hämtade min klocka för en stund sedan och hon i affären påstod att det var en förfalskning. Sedan så glömde jag be om att få den inställd och instruktionen fattar jag inte :?

Förfalskad seiko? Har inte hört talas om det någon gång men finns säkert. Vet inte i vilken affär du var i men har fått min seamaster utdömd av butikspersonal på typ stjärnurmakarna då många är klåpare som hellre antar att den är fejk än att läsa på lite om de produkter de trots allt arbetar med. Vart ifrån köpte du den? Kan det vare så att hon i butiken inte har sett varianten i den ytterst begränsade katalog hon har tillgång till och därför antog fake?

/F-L-P
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Tror precis som de andra. Att personen inte sett modellen innan, eftersom den inte säljs i Sverige.
En urmakare sa till mig att de inte säljs i Sverige eftersom man haft problem med att de inte håller tiden exakt. Det finns många nötter där ute som inte har någon koll. Jag har aldrig ens hört talas om och tvivlar på att det görs förfalskningar på skx007.

Och om inte jag sett det, eller hört talas om det, så kan hon garanterat inte skilja på en äkta och oåkta skx007, förutsatt att det ens skulle finnas fake skx-er.

Edit; På 80-talet fanns det fake quartz- Seikos, eller rättare sagt kopior på Seikos utan Seiko på urtavlan, men det är nog allt.
 
Topp